Reparatie koppeling of remhendel (A3/B7/C8/D11/E7)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1100 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1176
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Type Goldwing: GL1800
Locatie: voorhout

Reparatie koppeling of remhendel (A3/B7/C8/D11/E7)

Bericht door wingryder » 16 feb 2013, 20:08

Oh nee, het is vrijdagavond en je wing is zomaar ineens op z’n zij gevallen, en wat erger is, er is een rem- of koppeling hendel afgebroken. Maar het allerergste is dat er nergens meer even snel een nieuwe te krijgen is, en de grote toer is morgenochtend om 8 uur precies.
Maar……………….geen probleem, hieronder een manier om het ding te repareren en toch te kunnen rijden in afwachting van een nieuwe.

Voor de reparatie heb je nodig:
  1. Een soort van slijpschijf, een dremel met een snijschijfje is goed.
    Afbeelding
  2. 2 componenten epoxy lijm.
  3. Een stuk draad van ongeveer 4 cm lang en 3mm dik, je kunt een stuk van een draadnagel gebruiken als je dat wilt.
  4. De twee stukken van de gebroken hendel.
  5. Isolatieband.
  6. Van die dunne 10 secondenlijm.
Voor de specialisten: 10 secondenlijm is cyanoacrylaat lijm, aka "crazy glue" of "superlijm".
Waarschuwing: wees uiterst voorzichtig met dit spul, want de lijmverbinding komt tot stand doordat vocht op het contactoppervlak het polymerisatieproces op gang brengt. Omdat op de huid vocht aanwezig is zal als deze, als ze in contact komt met de lijmvloeistof, eveneens reageren.
Met normale middelen is de huid daarna niet meer los te krijgen. In een extreem geval moet je op bezoek bij de HuisArtsenPost.


  1. Verwijder het kapotte stuk van de hendel van je wing en houdt de stukken netjes tegen elkaar, zet het vast met de rekbare isolatieband, zodanig dat je de barst kunt zien, en de stukken mooi aansluiten.

    Op de foto is het breukvlak nog net te zien.
    Afbeelding
  2. Druppel wat 10 secondenlijm op het breukvlak zodanig dat de lijm in de breuk loopt.
    Afbeelding
  3. Ga een bakkie doen of poets je uitlaten nog eens lekker op, kortom, laat de lijm minimaal een half uur drogen.
    Let op!! Deze lijm is niet bedoelt om de stukken tijdens gebruik bij elkaar te houden!! Het is bedoelt om te zorgen dat je stap 4 kunt uitvoeren.
  4. Gebruik de slijptol of de dremel om een groefje te maken, haaks op de breuklijn ongeveer 20 mm aan weerszijden van de breuk. Zorg ervoor dat het groefje zo breed is dat de draad er mooi in past, ongeveer half zo diep als de dikte van de hendel.
    Afbeelding
  5. Mix wat van de 2 componenten epoxy en doe dat in de gemaakte groef, leg het stukje draad er in en zorg dat het goed bedekt is met epoxy. Het stuk draad fungeert als een soort spalk.
  6. LAAT GOED DROGEN!!!!!! Volg de instructies van het product zorgvuldig.
    droogtijd is meestal enkele uren.
  7. Verwijder met schuur papier de overtollige lijm, en monteer de hendel weer.
    Bedenk dat dit een tijdelijke remedie is, in afwachting van een nieuwe hendel. Maar je kunt in ieder geval voorlopig weer even rijden.
Rijd veilig, houdt de glimmende kant boven!!!!



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800, hopelijk nog lang.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten