Hoe vervang ik mijn achter remblokken (B50)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1100 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Hoe vervang ik mijn achter remblokken (B50)

Bericht door harmdeboer » 13 okt 2012, 12:40

Remblokken zijn onderhevig aan normale slijtage, je moet ze dan ook vervangen indien de slijtage indicator aangeeft dat ze versleten zijn. Je kan nooit 1 blokje wel vervangen en 1 blokje niet... dus vervang altijd per setje.
  1. Voor je begint verwijder het zadel en de linker koffer. Je kan met gemak om de koffer beugel heen werken hou er echter wel mee dat je de koffer niet zomaar van de beugel trekt. Er zit een lamp in dus ook een kabel die gedemonteerd moet worden.. kijk of je een stekker kan vinden.

    Afbeelding
  2. Maak de linker remklauwbout los en verwijder deze.

    Afbeelding
  3. Maak de onderste remklauwbout los en verwijder deze

    Afbeelding
  4. Geef een beetje druk tegen de remklauw zodat de zuigers een beetje naar binnen gaan dit maakt het verwijderen van de remklauw makkelijker. Wiebel de remklauw heen en weer en op en neer zodat je hem van de remschijf af kunt wurmen.

    Afbeelding
  5. Verwijder de bout waarmee de remblok montage / glijpinnen mee geborgd zit.

    Afbeelding
  6. Verwijder nu het plaatje let op het zijn slot gaten dus wellicht moet je het eerst even schoonmaken met remreiniger.

    Afbeelding
  7. Verwijder de montage / glijpinnen. Het kan zijn dat deze vast zitten, probeer met licht tikken deze te verwijderen. let echter wel op indien je de puntjes krom slaat komen de pinnen er nooit meer uit. indien je deze pinnen echt niet kan verwijderen zul je eerst de olie leiding moeten verwijderen en proberen om de pinnen er uit te werken met een zacht drijfijzertje. let op indien je de remklauw helemaal verwijderd zul je ook je remolie moeten vervangen en je remmen ontluchten. De remblokken zijn nu los

    Afbeelding
  8. De remzuigers zullen terug naar binnen gedrukt moeten worden. Door slijtage van de remblokken zijn de zuigers stukje voor stukje verder naar buiten gekomen, de nieuwe remblokken zullen daarom dus niet passen (hier kom je normaal pas achter als je ze terug wil zetten op de remschijf.) Maak de zuigers eerst even schoon met remreiniger en smeer ze in met ACE rempasta.

    Er zijn handige stukjes gereedschap om de zuigers terug te drukken:

    Afbeelding

    Ik gebruik gewoon een grote tang of lijmklemmen om deze zuigers terug te drukken. Hoe je het ook aan wil pakken zorg er voor dat de zuigers gelijkmatig en recht naar "onderen" gerukt worden. Indien je ze scheefdrukt of ongelijkmatig dan kun je schade veroorzaken die je niet wil. ik leg meestal een sleutel of een grote platte beitel over de remzuigers en dan draai ik met lijmklemmen de zuigers naar binnen, dit vergt wel wat geduld.

    BELANGRIJK Voordat je de zuigers naar binnen drukt draai eerst de ontluchtingsnippel los. Hierdoor druk je de overtollige olie uit de remklauw en niet terug in je hoofdremcilinder. De remolie die in de klauw zit is meermaals heet geworden en kan daardoor minder goed van kwaliteit zijn, ook kan het zijn dat er vuil en water in die olie zit waardoor de remkracht kan afnemen. Dus die olie kun je missen als kiespijn nadat je de zuigers terug gedrukt hebt draai je de ontluchtingsnippel weer dicht. (na alles terug gezet te hebben altijd even je olie niveau controleren op je remolie reservoir.)

    Afbeelding

    LET OP: remolie DOT4 olie is een ramp voor je lak en kunststof delen deze olie vreet meteen in!
  9. Verwijder de rem veer, maak schoon met remreiniger.

    Afbeelding
  10. Maak de remblok / glijpinnen goed schoon en evt. polijsten.

    Afbeelding
  11. Ook de glijbout goed schoon maken en al het vet verwijderen met remreiniger.

    Afbeelding
  12. Stop de drukveerplaat terug in de remklauw.

    Afbeelding
  13. Druk de glijpinnen t.b.v. de remblokmontage gedeeltelijk in de remklauw.

    Afbeelding
  14. Druk de remblokken omlaag op de veer en over de glijpennen. zorg er voor dat er geen vet op de binnenkant van de remblokken komt. Druk nu de glijpennen helemaal door de klauw heen. Let op monteer 2 blokken maar eerst de één en dan de ander...

    Afbeelding
  15. Monteer het borgplaatje en zet deze meteen vast met de betreffende bout.

    Afbeelding
  16. Vet de glijbout in met een vet bestand tegen hoge temperaturen, zodat dit vet niet op je remschijven kan lopen.

    Afbeelding
  17. Plaats de klauw op de schijf en zorg dat de boutgaten goed tegenover elkaar zitten druk de glijbus er in en torque deze tot 13 ft-lb voor de modellen van 1980-1981, 17 ft-lb voor de modellen van 1982-1983.

    Afbeelding
  18. Plaats de andere montage bout op torque waarde 22 ft-lb.

    Afbeelding
  19. Ontlucht de remmen. (altijd makkelijk om het met 2 personen te doen de een pompen en de ander open en dicht draaien van de ontluchting.)
  20. monteer je koffer en indien je je zadel gedemonteerd hebt...
  21. test rit! voor je gaat rijden heb je al een paar keer met de achterrem geremd en je weet zeker dat de remblokken pakken bijv. tijdens het lopen of door aan het wiel te draaien...Ga niet rijden met een te hard slepende rem hierdoor verbranden je remblokken en kun je alles herhalen. Ben verstandig en rij eerst een beetje rustig.
    Mocht je nog remreiniger over hebben spuit ook even je remschijven af zodat evt. vette vingers hier ook vanaf zijn (het gaat dan vooral om het vet...)


Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie