Hoe flush/reinig ik mijn koelsysteem (B15)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1100 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Hoe flush/reinig ik mijn koelsysteem (B15)

Bericht door harmdeboer » 10 okt 2012, 01:29

Dit is een procedure die je eens in de twee tot drie jaar kunt doen, het is redelijk makkelijk maar wel rommelig.
Ik raad je aan om een grote pan of opvangbak te gebruiken waar makkelijk 9 tot 12 liter in past.

Dit is slechts een suggestie andere manieren om te Flushen zijn o.a. Forte Flush maar lees daarvoor de aanwijzingen op de verpakking.
Indien je niet wil flushen maar alleen je koelvloeistof wil vervangen kun je deze procedure gebruiken om je te oriënteren, je slaat het spoel / flush gedeelte gewoon over.

De motor moet koel zijn als je hier aan begint. Doe dit vooral niet als de motor warm is!

Nog een kleine waarschuwing: Laat afgelopen koelvloeistof nooit onafgesloten en zonder toezicht staan de zoete geur werkt aantrekkelijk op huisdieren. Indien uw huisdier het drinkt zal hij in het minste geval erg ziek worden en in de meeste gevallen overlijden. Dus zo snel als het verantwoord is verpak je de afval vloeistoffen in goed afsluitbare flessen en zorg voor een goede verwerking (denk aan het milieu!)

Let op het verwijderen van de dummy tank verschilt van type tot type en word hier niet beschreven.
  1. Verwijder de dummy tank en zet een pan/opvangbak voor onder de motor achter het voorwiel. Draai de koelvloeistofaftapbout los. Deze zit voor op de deksel waar de waterpomp achter zit (zie de dikke slang die van de radiator komt).

    Afbeelding
  2. De koelvloeistof zal langzaam naar buiten komen lopen. Controleer dat je pan/opvangbak goed staat. Let op want bij de volgende stap zal de koelvloeistof ineens snelle naar buiten komen dus zorg dat je opvang bak dit aan kan.

    Afbeelding
  3. Van boven afgezien zie je de radiator dop, deze zit voor het overloop tankje van het koelsysteem. De radiator dop zit iets lager in het frame en kan nog al eens verstopt zijn onder kabels. Zorg dat je deze op een nette manier aan de kant hebt gelegd voordat je de dop opent.

    Afbeelding
  4. Verwijder de radiatordop. De koelvloeistof zal er nu een stuk enthousiaster uit komen.(spuiten zo je bak in)

    Afbeelding
  5. Gebruik een tang om de knelborgringen, deze kunnen ook vervangen zijn door slangklemmen in dat geval gebruik je een schroevendraaier of een dopje met ratel, van de koelslangen los te maken het gaat om de slangen die aan het overloop reservoir vast zitten.

    Afbeelding
  6. Verwijder de bout die het overloopreservoir (word ook wel expansie reservoir genoemd) op zijn plaats houd. Verwijder het reservoir

    Afbeelding
  7. Maak de dop van het reservoir los en gooi de overgebleven vloeistof in je opvang bak. Maak het reservoir van buiten ook maar ff schoon :wink:

    Afbeelding
  8. Plaats de aftapbout hand vast terug op zijn plaats.

    Afbeelding
  9. Je hebt ongeveer 8 liter gedistilleerd water nodig.

    Afbeelding
  10. Ik gebruik een trechter om het water in de radiator te gieten, ik vul hem helemaal op tot aan de nek van de radiator.

    Afbeelding
  11. Start de motor en laat hem 3 minuten draaien. Hou terwijl je de motor laat draaien het niveau van het water goed in de gaten, vul water bij indien je ziet dat het vloeistof niveau in de radiator daalt. Het is belangrijk dat het vloeistofniveau in de radiator hoog blijft!
    Stop de motor, verwijder de koelvloeistof aftapbout. LET OP HEET WATER!!! laat al het water uit het systeem lopen. Plaats daarna de aftapbout weer hand vast terug op zijn plaats.

    Afbeelding
  12. Laat de motor afkoelen! je moet nooit koud water in een hete motor gooien, je kan weer verder gaan indien het blok hand warm is! Herhaal stap 10 en 11 per keer zul je zo'n 3,5 liter vloeistof nodig zijn.
  13. Nadat je nu voor de 2de keer het koelgedeelte gespoeld hebt laat je weer je motor afkoelen naar hand warm. (denk aan het terug plaatsen van je aftapbout!! en draai deze goed vast handvast en een klein beetje) vul de radiator met koelvloeistof, ik gebruik deze keer originele honda koelvloeistof omdat het de pakkingen en rubbers beschermt en ook beter is voor de levensduur van de waterpomp.

    Afbeelding


    ik gebruik silicaat vrije koelvloeistof omdat dit beter is voor de motor. Koelvloeistoffen die minimaal zes jaar meegaan (in plaats van de gebruikelijke twee jaar voor klassieke koelvloeistoffen) zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Een kenmerk van deze nieuwe 'long-life koel­vloeistoffen' is dat ze allemaal geheel of gedeeltelijk silicaat vrij zijn. Silicaat, een additief dat bescherming biedt tegen corrosie van aluminiumonderdelen, heeft als nadeel dat het slecht oplosbaar is in glycol-watermengsels. Het heeft de neiging neer te slaan, waardoor de koelvloeistof zijn beschermende werking verliest. Daarom zijn er nieuwe toevoegingen ontwikkeld die dezelfde bescherming bieden, maar zonder de levensduur­beperkende nadelen van silicaat. Deze nieuwe toevoegingen zijn wel duurder. Toch weegt deze meerkost niet op tegen de betere en (veel) langere bescherming.

    ik gebruik deze Prestone 50/50 voor gemengde vloeistof zal zeker werken:

    Afbeelding
  14. Nogmaals ik zorg altijd dat de koelvloeistof die ik gebruik silicaat vrij is voor het behoud van de rubbers pakkingen en waterpomp.

    Afbeelding
  15. Laat de motor nog even 2 a 3 minuten draaien, terwijl je koelvloeistof toevoegt om het niveau op maximaal te houden. het kan zijn dat je een paar keer gas moet geven om de motor een beetje op toeren te laten komen (i.v.m. het draaien van de waterpomp) dit zorgt er voor dat lucht uit je systeem verdwijnt. Iedere keer dat het vloeistof niveau daalt vul je het weer bij.

    Afbeelding
  16. Zet de motor uit en plaats de radiatordop terug. (de vulnek kan WARM zijn)

    Afbeelding
  17. Monteer het overloop reservoir terug op het frame.

    Afbeelding
  18. Sluit de slangen weer aan en vul het reservoir tot aan het MAX. streepje.

    Afbeelding
  19. Start je motor weer en laat hem draaien tot je ventilator minimaal 2x is aangeslagen. Hou het vloeistof niveau in de in de gaten en vul vloeistof bij indien nodig.
  20. Bouw je motor weer op...

LET OP na een paar ritten altijd nog even je koelvloeistofniveau controleren zodat je zeker weet dat er voldoende in zit.


succes en ik hoop dat jullie wat aan deze beschrijving gehad hebben.



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie