Hoe kan ik de KLEPPEN STELLEN! (A7/B12)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1000 kunt uitvoeren
Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3292
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Hoe kan ik de KLEPPEN STELLEN! (A7/B12)

Bericht door harmdeboer » 10 feb 2013, 14:08

Dit is een leuke klus maar makkelijker met 2 man!!! :wink:

Volgens de gegevens van Honda moet je minimaal om de 12.000 kilo meter de klepspeling controleren en bijstellen indien nodig.
Niet goed afgestelde kleppen kun je herkennen aan:
  • Klepperend geluid uit de cilinder.
    Slijtage aan de kleppen en klepzetels.
    Hoog brandstof verbruik.
    Slechte verbranding.
    Slechte compressie.
Gelukkig, ook al lijkt het moeilijk, is het stellen van de kleppen op een Goldwing best wel een makkelijk klusje. Indien je het juiste gereedschap hebt kan zelfs een beginneling op sleutel gebied dit klusje klaren op zijn Goldwing. De kleppen zijn zo makkelijk te bereiken dat je geen raket geleerde hoeft te zijn om dit "even" te doen.

De afstelling van de kleppen en het meten van de afstelling doe je altijd als het blok IJSKOUD is. Dit is wel cruciaal voor het slagen van deze actie.

Mijn tip! stel de kleppen op het moment dat je de olie wisselt. Waarom? om de dood eenvoudige reden dat je dan minder kans hebt op het lekken van olie op je vloer. De kleppen worden gekoeld en gesmeerd door de olie, dus indien je de klepdeksel verwijderd kan er olie uit je blok komen. Indien je motor op de middenbok staat zal de lekkage minimaal zijn en kun je zonder bijvullen weer gewoon gaan rijden. Dus of je de olie vervangt is aan jou. (vergeet hem dan niet weer bij te vullen voor je je motor start!!!)
  1. Verwijder de bout achter op de dynamo (stator) indien je deze bout verwijderd heb kom je uit bij de bout die het mogelijk maakt om het binnen werk van je motorblok te laten draaien dit heb je later in deze how to nodig.

    Afbeelding
  2. Als je de bout hebt verwijderd maak de schroefdraad schoon en leg hem aan de kant.

    Afbeelding
  3. Met behulp van een GROTE platkop schroevendraaier verwijder je de dop, aan de linker kant van je blok, waaronder je de "timing wheel" kunt zien hiermee zit je de krukaf op de juiste "tijd" voor een correcte afstelling is dit verstellen noodzakelijk. Ook hier geld weer maak de schroefdraad schoon en leg de dop aan de kant.

    Afbeelding
  4. Verwijder de 4 bouten die de klepdeksel (engels = valve cover) op zijn plaats houden.

    Afbeelding
  5. Je kan nu de klepdeksel verwijderen van de cilinder. Let op indien deze niet los komt kan het geen kwaad om hem een paar kleine tikjes te geven met een kunststof/rubber hamer ze willen wel eens blijven plakken... TIKJES zijn geen KLAPPEN! Voor de zekerheid heb ik een opvangbakje op de grond gezet, dit voor de olie die eventueel uit de cilinderkop loopt. De klepdeksel kan verwijderd worden terwijl de valbeugels nog gemonteerd zijn, Dit kan niet het geval zijn bij montage van accessoires of een verbogen valbeugel.

    Afbeelding
  6. De rechterkant verwijder je op de zelfde manier, alhoewel daar wellicht iets meer geduld nodig is omdat de benzine pomp in de weg kan zitten. Maar met een beetje proberen moet het te doen zijn.

    Afbeelding
  7. Verwijder de klepdeksel pakking. Als deze rubberpakking nog in goede staat is (geen scheurtjes of uitdroging) kun je deze gewoon weet gebruiken indien je de klepdeksel weer terug monteert. Mijn tip geef ze dan wel een dun laagje vloeibare pakking of siliconen pakkingskit mee. Hiermee "plak" je alles weer netjes op zijn plaats en je garandeert een betere afdichting. De linker en rechter pakking zijn het zelfde dus je hoeft niet bang te zijn ze te verwisselen.

    Afbeelding
  8. BELANGRIJK! GOED LEZEN EN ONTHOUDEN!! Zet een passende dop met ratel op de krukas/stator bout zorg er voor dat de ratel ingesteld staat op VAST dus rechts draaiend en links ratelend. Je mag de stator bout alleen met de klok mee "vast" draaien omdat je ander het risico loopt om de bout los te draaien waardoor je de dynamo rotor hebt los gedraaid van de kruk as. DIT WIL JE NIET INDIEN JE NIET VAN PLAN WAS JE MOTORBLOK TE VERWIJDEREN.
    Let op indien je moeilijk de krukas kunt draaien doordat de compressie in je blok te hoog is, verwijder dan alle bougies je zal merken dat dit het draaien een heel stuk makkelijker maakt.
    Zie hier de betreffende bout op onderstaande foto in het midden van de ronde disk (Rotor)

    Afbeelding

    Afbeelding
  9. Kijk even goed naar het TIMING WIEL op het moment dat je de krukas draait je zal zien dat er allemaal merktekens op dit wiel staan deze merktekens komen overeen met diverse instellingen van de cilinders en kleppen standen. Het is dus belangrijk dat je de instelling die je wil gaan doen op je juiste "tijd" instelling staat. Staat en een 2 terwijl je aan cilinder 3 werkt kom je dik in de problemen want je stelt dan niks af... De genoemde merktekens moeten gelijk staan aan de markeringen op het blok. Draai aan de krukas tot de letter "T" precies tussen de lijntjes op het blokstaat. Draai de T met daar onder het cijfer 1 tussen de markeringen met de letter T tussen de lijntjes!!! Dit betekend dat cilinder 1 helemaal boven in staat klaar om gesteld te worden.

    Welke cilinder zit waar!? zittende op de motor met je gezicht in de rijrichting cilinder
    1 rechtsvoor 3 rechtsachter.
    2 linksvoor 4 linksachter.


    Afbeelding
  10. Pak de inlaat klepstoter de BOVENSTE van cilinder1 en druk deze heen en weer, je zou nu een lichte speling moeten voelen. Zo weinig beweging dat je het bijna niet kan zien!! maar je kan het wel voelen. Als je het niet zeker weet of je beweging voelt pak dan de inlaat klepstoter van de 3de cilinder (er naast) eens vast en wiebel daar eens mee. De een moet vast zitten en de ander moet speling geven.

    Afbeelding
  11. Voel ook de uitlaat klepstoter van cilinder 1 deze moet ook speling geven. Indien cilinder1 geen speling geeft en cilinder 3 wel draai dan de kruk as 1x helemaal rond zoals eerder uitgelegd tot je de markering "T" helemaal goed hebt staan Cilinder 1 zou speling moeten geven en cilinder 3 MOET vast zitten.

    Afbeelding
  12. Plaats het Voelermaatje tussen de klepsteel en de stoter. Je zou de voelermaat er precies tussen in moeten krijgen. indien je de voeler heen en weer beweegt zou je een lichte weerstand moeten voelen maar de voelermaat moet wel "vrij" kunnen bewegen. De voelermaat is normaal mee geleverd met het originele gereedschapssetje bij de motor. Indien je deze er niet bij hebt kun je ze voor een mooi prijsje kopen bij een speciaal zaak voor auto en motor materiaal of via het internet.

    GL1000: Alle kleppen: 0.1 mm
    GL1100: inlaat kleppen (boven): 0.1 mm, uitlaat kleppen (onder), 0.13 mm
    GL1200: Niet noodzakelijk deze zijn zelf stellend!

    Afbeelding
  13. Indien je de maat moet stellen omdat er te veel of te weinig speling is moet je de borgbout losdraaien.

    Afbeelding
  14. Stel de schroef in het midden van de borgbout zodat je de voelermaat nog kunt bewegen maar wel lichte weerstand voelt.

    Afbeelding
  15. DIT IS WAT LASTIG!! Terwijl je de stelschroef op zijn plaats houd draai je de borg bout weer aan (nu zou een extra paar handen makkelijk zijn en geduld op zijn plaats...)
    Controleer of de afstelling niet verlopen is op het moment dat de borg bout weer vast zit. METEN IS WETEN!

    Afbeelding
  16. Herhaal deze procedure nu bij de uitlaatklep van CIlinder 1 / de uitlaatklep van Cilinder 3 / de inlaatklep van cilinder 4.
    Als je dit gedaan heb draai de krukas 1x volledig rond tot de "T" weer tussen de strepen staat. Ga nu verder met de Inlaat en Uitlaat klep van cilinder 2 / de inlaatklep van cilinder 3 / de uitlaatklep van cilinder 4.

    Stap 1:
    Cilinder 1 INlaat
    Cilinder 1 UITlaat
    Cilinder 3 UITlaat
    Cilinder 4 INlaat

    Stap 2:
    Cilinder 2 INlaat
    Cilinder 2 UITlaat
    Cilinder 3 INlaat
    Cilinder 4 UITlaat

    Afbeelding
  17. Indien je de pakkingen van de klepdeksel hergebruik maak deze schoon en voorzie evt. van een laagje vloeibare pakking en plaats ze in de klepdeksel.

    Afbeelding
  18. Indien je NIEUWE pakkingen gebruikt smeer ze een beetje in met motor olie. Daarna installeer ze in de klepdeksel.

    Afbeelding
  19. Manoeuvreer de klepdeksel weer op zijn plaats terug. Kijk of de pakking overal mooi aansluit. Ze willen nog wel eens draaien of uit de deksel komen indien je geen vloeibare pakking gebruikt.

    Afbeelding
  20. Monteer de bouten terug op hun plaats.(11 Nm (8 ft/lbs) torque.)

    Afbeelding
  21. Plaats de dop van de "timing wheel" Let op de je de draad niet beschadigd. Begin daarom met het aandraaien met je vingers voordat je een schroevendraaier gebruikt.
    Indien je deze dop vergeet heb je bij het starten van je motor een mooie olie fontein.

    Afbeelding
  22. Monteer de dop terug achter op het dynamo huis... ook hier begin met het aandraaien met de hand en daarna pas met het gereedschap.

    Afbeelding
  23. Mocht je de olie van je motor hebben laten af lopen zog er voor dat je deze weer bijvult voordat je de motor start.

Goede tip... indien je de kleppen stelt is het wel zo handig om ook je carburateurs te laten synchroniseren, deze zijn nog al gevoelig voor wijzigingen in de timing.!

Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast