Hoe tranenplaat of aluminium polijsten (A18/B63/C28/D52/E22)

Beschrijvingen hoe je bepaalde klussen aan je GL1000 kunt uitvoeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Re: Hoe tranenplaat of aluminium polijsten (A18/B63/C28/D52/

Bericht door wingryder » 16 jun 2013, 17:29

Wat ik nu ga vertellen is eigenlijk het bekende Geheim Van de Smid. Maar dat is niet belangrijk. Ook goed om te weten is dat deze methode al eerder gebruikt en getest is voor het beste resultaat. Het zal moeilijk voor me zijn om het schriftelijk uit te leggen, maar blijf bij me terwijl ik het probeer. Het zal ook een redelijk lang stuk worden, heb alsjeblieft geen kritiek op mijn schrijfvermogen, (of het gebrek daaraan)……….

Zoals altijd bij het werken met machines: gebruik de nodige Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) zoals een veiligheidsbril, handschoenen en zelfs een volgelaatsmasker. Bij grote klussen zoals deze wordt je, voor je klaar bent, helemaal zwart of welke kleur dan ook. Dit hangt samen met de stoffen waarmee je aan het werk bent.

Afbeelding


Als je klaar bent zou je een resultaat moeten hebben dat lijkt op de tranenplaat op mijn wing.

Afbeelding

Of zoals het set wielen dat ik polijstte voor een vriend. Eén van deze is een nieuw wiel, de andere heb ik gepolijst. Welke is het nieuwe wiel?

Afbeelding

Als je klaar bent zal alles reflecteren zoals in een spiegel.

De belangrijkste stap in het proces is de laatste schoonmaak, dus ik zal daarmee beginnen. Anderen kunnen hun eigen manier hebben om dit te doen, maar dit werkt voor mij het best met de minste inspanning. Als je ermee klaar bent, en er goed voor zorgt, dan zal de glans tot een jaar aanwezig blijven.

Als het nodig is, kun je met dit middel met de hand bijwerken: http://bluemagicusa.com/index.php/blue_%20..cream_jar/
Een tweede, heel belangrijk punt is, als het metaal nat wordt door wassen of de regen, het water niet op het oppervlak te laten drogen. Zoals elk oppervlak dat nat werd blijf je de watervlekken zien als het weer droog is, en het is lastig deze watervlekken te verwijderen. Neem gewoon een zeem of een zachte doek en veeg het schoon.

De methode die ik gebruik, om wat voor soort aluminium dan ook te polijsten, werkt bij roestvaststaal, koper en andere metalen. Bij het zachte aluminium, maakt niet uit wat voor soort, is de truc: het polijstmiddel goed wegvegen en poetsen. Maar let op, als je geen heel zachte, niet schurende doek hebt, veroorzaak je kleine krasjes in het oppervlak voordat je klaar bent.

Als je klaar bent, zullen er resten van de was op het oppervlak zitten, deze moeten worden weggehaald.
Als ik klaar ben met het polijsten met de machine, gebruik ik thinner om de achterblijvende was te verwijderen. De thinner lost de was op en verspreidt het overal, maar het kost geen moeite om het weg te vegen. Als al de was eraf is dan gebruik ik een pasta, zoals Turtle wax, met het sponsje dat bij de was geleverd wordt om de waas van de thinner te verwijderen.

De Turtle wax heeft alleen effect als je daarna polijstpasta gebruikt met de fijnste korrel. “Fine grit rouge”
Elke andere korrelgrootte zal het oppervlak iets doffer maken. De Turtle wax beschermt ook het uiteindelijke oppervlak, zoals verf dat zou doen.
(Noot van de vertaler: “fine grit rouge” letterlijk: “fijne korrel rouge” is een polijstpasta zoals juweliers dat gebruiken om juwelen te polijsten.)

De volgende belangrijke stap is dat polijsten gedaan moet worden met een hogesnelheidsmachine. De combinatie van snelheid( die warmte veroorzaakt) en de polijstpasta is de enige manier om dit voor elkaar te krijgen. Dit lukt niet met de hand of een hogesnelheidsboormachine.

Ok, je verveelt je nu al………..

Je hebt een handpolijstmachine nodig die op hoge snelheid kan werken. Een apparaat met regelbare snelheid werkt ook zolang de hoge snelheid minimaal 10000 tpm is. Langzamer machines zullen ook enigszins werken maar niet zoals de hogesnelheidsmachine. Met een langzamer machine krijg je niet het gewenste oppervlak.

Je hebt 2 of 3 polijstschijven nodig, afhankelijk van het aantal stappen van het hele proces. Als het metaal er erg slecht aan toe is, heb je minimaal 2 stappen nodig. Je bespaart tijd door elk deel in stappen te doen.

Omdat er was van de vorige stap in de polijstschijven blijft zitten, en deze niet meer zo effectief is, moet je de schijf bij elke volgende stap vervangen. Het kan op sommige punten nodig zijn om haaks op “de nerf” van het metaal te polijsten, maar denk er aan on de laatste keer met elk polijstmiddel met “de nerf” mee te polijsten. Net als de polijstpasta zijn ook de polijstschijven in diverse grofheden te koop. Dit wordt aangegeven door een kleurcode, de donkerste is de grofste en de witte is de fijnste.

De polijstschijven kun je op verschillende plaatsen krijgen. In een automaterialenzaak hebben ze deze materialen vaak, maar je betaalt er vaak een hogere prijs. De volgende link staat in het originele Amerikaanse stuk: http://www.zephyrpro40.com/s2/Scripts/p ... ategory=78

Op deze (amerikaanse) site vind je de polijstpasta, : http://www.widgetsupply.com/page/WS/PRO ... UP2-4ROUGE. ook dit heeft een kleurcode afhankelijk van de grofte.
Noot van de vertaler: kijk eens op: http://www.polijstweb.nl daar vind je alles wat je nodig hebt


Iets anders wat je moet weten is dat als je bezig bent met polijsten met een hogesnelheidsmachine, je het ding stevig vast moet houden. Ik gebruik het handvat op mijn machine niet - omdat het handvat me beperkt in het bewegen van het apparaat. Ik gebruik een paar goede leren handschoenen tijdens het polijsten om mijn handen en vingers te beschermen en om het ding vast te kunnen houden tijdens het gebruik want hij wordt behoorlijk heet tijdens het polijsten. Terwijl je aan het polijsten bent moet je kunnen draaien, kantelen en van richting kunnen veranderen met de machine.

Het kan ook zo zijn dat je machine verbrandt tijdens het polijsten, zeker als hij wat ouder is. Ik heb in de loop der tijd de lagers van 2 of 3 machines om zeep geholpen. Ook kan je polijstschijf tijdens het polijsten in brand vliegen.

Als je met de schijf te dicht bij een rand komt of de hoek verandert van wat je aan het polijsten bent, reken er dan op de machine goed vast te houden. De machine wil zich verplaatsen in de richting van het draaien. Soms, tijdens het werk of als ik er mee klaar ben krijg ik kramp in mijn handen van het stevige vasthouden van de machine. Ik denk dat dit komt omdat ik oud ben…..

Nu verveel je je echt, hè?

Nu over het eigenlijke polijsten, samen met het polijsten met de “nerf” mee, komt er polijstmiddel van de machine af. Dat is normaal, terwijl je polijst moet je de schijf vol houden met polijstmiddel. Je ziet verschil in het oppervlak als het middel op raakt, doe dan weer nieuw polijstmiddel op de schijf.

Doe het polijstmiddel, het “broodje”, met de hand op de schijf, of leg het “broodje” op de grond, zet je voet er op en raak met de schijf het broodje aan om het spul er op te doen. Hoe je het ook doet, de machine wil het “broodje” wegslingeren dus houdt het goed vast.

Werkend in stukken van 10 tot 15cm, die elkaar indien nodig overlappen, beweeg je de machine langzaam heen en weer of van links naar rechts, meer of minder druk gevend waar dat nodig is. Onthoud hoe vaak je over een bepaald stuk gegaan bent om het gewenste resultaat te bereiken.

De schijf goed vol houden helpt ook bij het verwijderen van het middel terwijl je aan het polijsten bent.
Als je op een zeker moment de schijf schoon moet maken, kun je gewoon een vijl gebruiken, of iets grofs zoals een steen. Doe daarna weer nieuw polijstmiddel op de schijf.

Alle beschikbare grofheden van het middel zijn redelijk simpel te gebruiken met uitzondering van de laatste gang met het witte middel. Bij de witte is het belangrijk dat de schijf goed vol blijft met schoon polijstmiddel en dat er geen vuil polijstmiddel op de schijf achterblijft.

Ik heb de details in dit stuk een aantal keren aangevuld, en ik denk dat ik nu alle noodzakelijke punten wel heb gehad. Onthoud dat het schoonmaak stap de meest belangrijke is en gebruik zachte niet schurende doeken voor het schoonmaken. Begin met een plek waar je de machine vrij kunt bewegen zodat je er aan kunt wennen voor je met kleinere stukken begint, speciaal kleine stukken bij geverfde oppervlakken.


(Noot van de vertaler: zoals jullie kunnen lezen heb ik er een link in gezet naar een Nederlandse site voor de polijstbenodigdheden)



Disclaimer: de volledige Engelse tekst vind u op GoldwingDocs.com en deze Nederlandse vertaling is met de toestemming van GoldwingDocs.com op het GoldWingForum Nederland geplaatst. Voor overige voorwaarden verwijzen wij naar de forumregels.
Klik hier voor de forumregels

Plaats reactie