Het grote druppellader vraagbaak topic

niet typegebonden zaken als tassen, hoezen, gereedschap, sloten, smeermiddelen, alarminstallaties en dergelijk soort zaken
Gebruikersavatar
Bugje
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 mar 2015, 13:13
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heijen
Contacteer:

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Bugje » 28 aug 2016, 18:25

Bij mijn zitmaaier..nee is geen motor, maar heeft wel een motor :D maar staat ook lang stil.
1 dag per maand aan een druppellader, en voor de rest haal ik altijd de - pool los dit i.v.m. heel kleine lekstroom.
Nu gaat die accu een jaar of 5 mee, i.p.v. ieder jaar een nieuwe accu.
Heden GL 1800 EML trike ---- GL 1500 trike :)
Lang geleden als peuter op een driewieler begonnen, bevalt nog steeds..

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door MoneyFor » 01 sep 2016, 08:13

Ik wil ff reageren hierop, heb al allerlei verhalen gehoord en meningen gekregen maar geef zelf even mijn ervaringen met de "druppelladers".

Eerst en vooral heb ik veel te veel voertuigen :lol: .. , ik heb altijd al 3 wagens en 2 moto's gehad. Daar ik bijna altijd maar met één en dezelfde wagen reed stond al de rest altijd maar stil en continu platte en kapotte batterijen als gevolg, zeker bij de BMW's wagens want die dingen blijven stroom trekken. Zeg nu niet ontkoppel de batterij want dan heb je daarna weer computer problemen.

Ik gebruik nu al meer dan 8 jaar van die Optima druppelladers en heb sindsdien geen enkele kapotte batterij meer gehad ( en hier lieg ik nu :D maar daar kom ik op terug ). Heb ondertussen al alle nummers van de Optima laders Optima, 3, 4, 6.... en moet zeggen door de jaren heen zijn ze steeds beter geworden.

Hoe ik ze gebruik ? heel eenvoudig, ik kom thuis na een rit met om het even wat, wagen of moto en hang die meteen aan de lader. Hierover zijn dus de meningen verdeeld maar zoals gezegd ik spreek over mijn positieve ervaring hiermee. Ik heb in die +8 jaar nog maar 1 batterij hoeven te kopen en hiermee kom ik dan op dat "liegen" :D ... ik was gewoon stomweg vergeten de Z4 in te pluggen na een rit en zodoende na enkele maanden de batterij stuk.

Kom je op dat stroomverbruik, dat is echt zeer minimaal en daar komt bij dat ik een eigen stroomproductie op het dak heb liggen :lol:

bomihe
Berichten: 191
Lid geworden op: 23 mar 2006, 20:37
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Torre de Coelheiros, Portugal.

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door bomihe » 01 sep 2016, 09:38

Ik kan ook alleen maar mijn voorganger onderschrijven.
Bij mij gaat de druppellader er na iedere rit weer op.
Geen kapotte accu's gehad sindsdien.

Groeten Henk.
Member of Goldwing Club Holland 0021
Member of Goldwing Clube Portugal 0202

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 04 sep 2016, 21:32

director schreef:Ik ben eens op zoek gegaan op de website van Tecmate, de producent van de Optimate laders.
De cyclus die zij draaien varieert van 4 tot 8 stappen (afhankelijk van het type). Zij claimen dat de accu "maandenlang op veilige wijze in volledig geladen toestand worden gehouden. Hierdoor wordt de levensduur tot 400% verlengd. Dit betekent minder afval, voor een beter milieu."

Afbeelding

Ik neem aan dat Johan ook zo'n slimme lader heeft gekocht, maar een 400% langere levensduur ?
Mijn idee zou ook zijn om de lader bv een week per maand in te schakelen ik weet niet of er timers zijn die dit automatisch doen anders moet Johan dat handmatig doen ?
Naja, dan moet je wel weten hoelang die cyclus duurt dan. Ik zou zeggen hij laadt bij tot een max (13,6?), en ontlaadt dan tot een minimum (geen idee hoeveel. 11,6?). En dan gaat die weer bijladen. Wanneer moet je hem er dan afhalen? Niet bij 11,6 zou ik zeggen, maar beter bij 13,6 (ik pak even 2 waarden, weet niet of dit min en max zijn hè).

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 04 sep 2016, 21:34

bomihe schreef:Ik kan ook alleen maar mijn voorganger onderschrijven.
Bij mij gaat de druppellader er na iedere rit weer op.
Geen kapotte accu's gehad sindsdien.

Groeten Henk.
En die blijft er dan dus ook op? Tot je weer gaat rijden?

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door MoneyFor » 05 sep 2016, 07:30

Honda GL Castlebiker schreef:
bomihe schreef:Ik kan ook alleen maar mijn voorganger onderschrijven.
Bij mij gaat de druppellader er na iedere rit weer op.
Geen kapotte accu's gehad sindsdien.

Groeten Henk.
En die blijft er dan dus ook op? Tot je weer gaat rijden?

Ja bij mij wel, op alle voertuigen :D dat is dus waar alle meningen over verdeeld zijn maar bij werkt het op deze manier perfect.

Er op bij thuiskomst en er pas weer af voor de rit.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 06 sep 2016, 20:05

OK. Op de 1200 heb ik druppellader er ook meteen opgedaan toen ik hem stil zette. Ben benieuwd dan volgende keer hoe het ermee is.

Kan me nog wel herinneren dat ik ooit een Suzuki heb gehad, waar ook altijd de druppellaar opzat. En die startte niet meer toen ik er mee wilde gaan rijden. Misschien dat die net op het dieptepunt was met ontladen. Maar lijkt me eigenlijk toch dat een druppellader nooit meer ontlaadt dan de minimum start voltage...

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door RonalT » 06 sep 2016, 21:13

Nee, een goede lader zal de accu nooit echt ontladen.
Dankzij de gepatenteerde functie voor FLOAT/PULSE-onderhoudsladen is de MXS 3.8 ideaal voor langdurig onderhoud. Het gehele proces (testen, opladen en onderhouden) is duidelijk te volgen via de ledlampjes.
Zoals je lees is er een programma voor het opladen en onderhouden zodra de accu vol is.

Afbeelding

Dit is de laadcurve van een goede acculader. De blauwe lijn is de spanning (volts) en de rode lijn is de stroom (ampères).
En als je naar de laatste twee van de acht stappen kijk zie je daar 'onderhoud' bij staan. In deze fase wordt de accu onderhouden. Mijn acculader doet er enkele dagen over om daar te komen. Zoals je ziet worden er in de laatste stap behoorlijke stroomstoten (pulsen) gegeven en varieert de spanning een beetje.
Dus echt veel leger wordt hij nooit.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
wilcom2005
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 477
Lid geworden op: 21 aug 2012, 21:15
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door wilcom2005 » 09 sep 2016, 15:34

net een nieuwe gekocht want nu 25 % korting bij motozoom ! een optimate 4 dual voor 52 euro :-)
na gevraagd wat betreft er aan laten hangen enz....werd mij met klem geadviseerd hem er altijd aan te laten zitten en niet 1 week per maand...( of zou hij graag regelmatig accu's willen verkopen ? :-)

gr wilco
GL 1200 "Collector's Edition "

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door MoneyFor » 09 sep 2016, 16:10

Wilco, altijd laten aanhangen, is voor mij ook het beste en heb hier al jaren ervaring mee :D

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door RonalT » 09 sep 2016, 17:39

Wilco, je mag zijn advies gerust opvolgen, maar de opmerking " en niet 1 week per maand...( of zou hij graag regelmatig accu's willen verkopen ? " slaat nergens op.

Ik weet niet wat de onderbouwing van de Motozoom-meneer is, maar een loodaccu kan 800 - 1000 maal opgeladen worden, als ik die accu 12 maal per jaar oplaad zou het aantal pas na 70 - 80 jaar bereikt worden.
Iemand die een accu af en toe aansluit kan de cellen gelijk even bekijken en vaststellen dat er vloeistof verdampt is, dan aanvullen met demi-water dus.
Als je hem een half jaar aangesloten laat kan je hem ook af en toe controleren, maar de kans is groot dat dat vergeten wordt. Want het nadeel kan zijn dat hij water gaat verdampen tijdens het opladen.

Maar wat jij wilt: aangesloten laten of op regelmatige basis aansluiten / afkoppelen, met de huidige laders kan het allebei.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Denny
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 nov 2008, 11:39
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Musselkanaal

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Denny » 14 sep 2016, 14:22

Hallo nu mijn ervaring
Heb de Wing ( van 2004 ) 7 jaar en (na aller waarschijnlijkheid) nog steeds de eerste accu maar inmiddels al wel de derde lader,
De vorige eigenaar had geen accu vervangen.
Het zou betekenen dat de accu nu 12 jaar oud is.
Na iedere rit gelijk aan de lader nu een optimate 4 dual.
Hij gaat er bij de volgende rit pas weer af.
Dus het is een hele goede accu of hij is altijd vertroeteld. :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 14 sep 2016, 20:11

OK. Dan lijkt het toch weer beter om hem er dus altijd op te laten zitten. Heb hem op de 1200 nu aangesloten zitten sinds ik hem stil heb gezet. Ben dan benieuwd als ik hem weer uit de stalling haal. Zal eerst eens even de voltmeter gebruiken en meten. Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben :-). En dan starten. Ik laat m'n bevinding hier nog weten dan.

peter

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door peter » 14 sep 2016, 20:41

Ik ben na al het lezen hier nog steeds geen voorstander van het constant aan de lader hangen. Daar is een accu niet voor gemaakt, het ding is ervoor om stroom op te slaan en dat weken lang voor je te bewaren. Als je regelmatig een stukje rijdt dan zit hij gewoon vol of heeft inieder geval capaciteit genoeg om te starten. De accu in mijn cb is inmiddels een jaar of 6 oud en die motor staat soms maanden stil en start altijd. Eens in de maand gewoon even aan de lader en hij blijft inorde. Regelmatig water checken doet wonderen.
Zo'n lader constant aan is ook niet goed voor het millieu ook al neemt hij maar weinig stroom en dan ook nog het gevaar van kortsluiting. Brrr ik moet er niet aan denken als zo'n ding oververhit zou raken en mijn speelgoed affikt.
Kleine accu lader en eens in maand (of 2) een ronde langs de 2 motoren, auto en de grasmaaier is alles wat ik eraan doe.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door RonalT » 14 sep 2016, 22:14

:wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie