Elektrische middenbok

niet typegebonden zaken als tassen, hoezen, gereedschap, sloten, smeermiddelen, alarminstallaties en dergelijk soort zaken
nico72
Berichten: 963
Lid geworden op: 01 apr 2011, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Winssen

Re: Elektrische middenbok

Bericht door nico72 » 11 feb 2015, 09:46

Mijn SE staat op kenteken met een gewicht van 387 kg zal dan wel een aparte Se hebben :lol:
Groetjes Nico

Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...

Rob Pt

Re: Elektrische middenbok

Bericht door Rob Pt » 11 feb 2015, 14:30

Henkie de ledman schreef:altijd gedacht dat een motorfiets onder de 400 moest zijn. Anders zou het een auto kenteken worden..
Waarom je dat dacht en/of wie je dat heeft wijsgemaakt weet ik niet maar het is heel simpel:

Motorfiets: kenteken voor een motorfiets.
Auto: kenteken voor een auto.

Als (extreem) voorbeeld: een Boss Hoss weegt, afhankelijk van type en uitvoering, droog zo'n 500 kg en kan/mag, ook weer afhankelijk van type en uitvoering tot in totaal wel zo'n 760 kg wegen. Ze hebben zelfs een Europese typegoedkeuring en het is ook volgens de Regeling voertuigen 'gewoon' een motor en hij heeft dan ook een motorkenteken!

Rob

KvH
Berichten: 343
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Elektrische middenbok

Bericht door KvH » 11 feb 2015, 15:50

Volgens het RDW weegt mijn Wing 392 kg. leeg, 399 kg. "rijklaar" (al zit er dan volgens mij nog geen druppel benzine in).
Max. massa is 602 kg. Met het rijklaar-gewicht, een volle tank, wat standaard bagage en mijn eigen persoontje erop zit ik al snel over de 550 kg.

Betekent dat dat ik dus alleen een duo-passagier < 50 kg. zou kunnen meenemen? :lol:

BOB
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 dec 2007, 22:44
Locatie: Oost-Vl.be
Contacteer:

Re: Elektrische middenbok

Bericht door BOB » 11 feb 2015, 19:30

Het systeem met de plankjes is te overwegen , alleen al omdat er niets origineels moeten veranderd worden en de eenvoudige oplossingen zijn vaak de beste .
Bij mij is het dus de bedoeling de gw te stallen , ik heb geprobeerd in de achteruit , maar aangezien er geen passagier bij was ging dit niet , ik ga nu wat plankjes sprokkelen en kijken hoever ik moet bijvullen om via de achteruit de middenbok recht te krijgen .Eens ik de gepaste dikte heb , vijs ik het plankje vast in de grond en : klaar .
Kan ik eventueel de hoogte veranderen/aanpassen via de elektrische instelling van de ophanging?
Morgen ga ik dit uittesten , word zeker vervolgd !!
Er zijn 2 soorten motorrijders : een 1ste die al gevallen is en een 2de die nog moet vallen,ik ben bij de 1ste en mijn vrouw ook,ze zat achterop !

BOB
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 dec 2007, 22:44
Locatie: Oost-Vl.be
Contacteer:

Re: Elektrische middenbok

Bericht door BOB » 16 feb 2015, 12:34

Ik heb ondertussen niet stil gezeten .
Ik heb plankjes onder het achterwiel gezet tot wanneer ik de middenbok kon bedienen , gezeten op het zadel . Dat lukt , maar mijn GW duikt nogal diep naar voor waardoor , bij de minste duw aan de achterkant , hij zou kunnen van de bok af gaan met alle gevolgen van dien .De dikte van de plankjes is 6cm , wat overeenkomt met de dikte van een balk van 18 x 6 ( industriemaat ) . Ik heb dus een stukje balk van 30cm genomen en de voorkant schuin afgezaagd op 45°zodat het oprijden gemakkelijker gaat . Deze ga ik straks testen , maar dan onder het voorwiel zodat de GW achterover held en ik dus hoop dat hij stabieler zal staan .
Er zijn 2 soorten motorrijders : een 1ste die al gevallen is en een 2de die nog moet vallen,ik ben bij de 1ste en mijn vrouw ook,ze zat achterop !

Gebruikersavatar
Wup
Berichten: 628
Lid geworden op: 16 dec 2012, 11:30
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: Elektrische middenbok

Bericht door Wup » 16 feb 2015, 22:31

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat omdat ik dit ook zo bedacht had maar nog niet heb uitgevoerd.
Als je GoldWing zo diep naar voren duikt, heeft de voorvork waarschijnlijk geen progressieve vering.
Al s hij dat wel heeft duikt hij n.l. niet meer zo ver naar voren en wordt ook duidelijk stabieler in de bochten.
Ook bij de verkeersdrempels heb daar profijt van. Het is het overwegen waard en niet zo heel duur om te doen of eventueel te laten doen.

Grtz Wup
GOLDWING FOREVER!!!

BOB
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 dec 2007, 22:44
Locatie: Oost-Vl.be
Contacteer:

Re: Elektrische middenbok

Bericht door BOB » 01 mar 2015, 10:57

Ik heb het systeem met de plankjes getest met volgend resultaat:
Ik heb van een zware houten balk een stuk van 40Cm afgezaagd waardoor ik een houten balkje bekom van 40 x 18 x 6cm ( l x b x h ).
langs één kant van het balkje heb ik een plankje van 18 x 2 x 2cm ( l x b x h ) genageld die dient als STOP .
Langs de andere kant heb ik een schuine zijde gezaagd als oprijstuk .
Als ik nu met het voorwiel van de GW op dit balkje rij tot tegen de STOP , staat mijn voorwiel 6cm hoger dan de omgeving .
Op dit ogenblik klap ik mijn zijpikkel uit om hem voorlopig te parkeren .
Ik gebruik hiervoor een plankje van 2cm dik onder de zijpikkel anders hangt de GW te fel over .
Nu kan ik rustig afstappen en de middenbok uitklappen , aangezien de eerste 6cm al overwonnen zijn is het een klein kunstje om de rest te overwinnen .
Het balkje van 40cm moet zolang zijn omdat de GW bij het middenbokken achteruitkomt , met 40cm staat hij nog net op het balkje .
Om weg te rijden ga je op de rugleuning van de bestuurderszetel zitten om gewicht op het achterwiel te zetten en in de eerste versnelling rij je vooruit tot aan de STOP waardoor de middenbok inklapt.
Nu kun je zonder problemen achteruitrijden zodat je kunt vertrekken .
Hierbij moet je wel rekening houden dat je het balkje van het voorwiel en het plankje onder de zijpikkel op de een of andere wijze moeten vastzetten op de grond anders schuiven die weg bij het oprijden .
Een "BETONPLEX"-plaat uit de "doe het zelf" met antisliplaag is hier perfect voor geschikt .
Wat voor mij een onmogelijke zaak was is nu kinderspel .
Er zijn 2 soorten motorrijders : een 1ste die al gevallen is en een 2de die nog moet vallen,ik ben bij de 1ste en mijn vrouw ook,ze zat achterop !

Plaats reactie