Het grote druppellader vraagbaak topic

niet typegebonden zaken als tassen, hoezen, gereedschap, sloten, smeermiddelen, alarminstallaties en dergelijk soort zaken
Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 11 feb 2020, 17:32

ik heb eigenlijk geen idee waar die van is. Heb het verder niet aangekeken. Kwam eigenlijk voor ruitenwissersproeistof bij Action. En dan koop je altijd andere meuk erbij hè... Voor 12,50 wil ik het wel proberen. Hij ligt nog achter in de auto, als ik daar ben zal ik kijken wat er voor merk op staat. De andere druppelladers deden het goed, hebben het toch 3 jaar gedaan. Maar gingen wel allebei tegelijk kapot (of de accu's moeten allebei tegelijk kapot zijn, maar dat denk ik eigenlijk niet)... Ik laat het weten...

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 20 feb 2020, 17:39

Dit is hem, van de Action voor 12,50 euro:

Afbeelding

Ik had hem op de accu gezet, 3 lampjes sprongen snel aan, maar gingen net zo snel weer uit. Ik denk dat de accu dan gewoon kapot is. Heb de druppellader er nog wel aan laten zitten en over een week nog eens kijken. Met voltmeter gaf de accu -1 aan. Kan ook zijn dat de voltmeter kapot is natuurlijk :-). Maar ik hou het op de accu... Zal binnenkort een nieuwe halen.

peter

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door peter » 23 feb 2020, 05:53

Ik denk dat je accu te leeg is. Je kan de acculader voor de gek houden door even de lege accu en een volle accu met startkabels te verbinden. Dan de druppellader op de lege aansluiten en voila de lader gaat aan de slag. Na een half uurtje haal je de startkabels weg en laadt de acculader gewoon door op de lege accu. Laadt hij dan nog niet bij dan is je accu echt naar zijn grootje en moet je toch een nieuwe kopen.

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2071
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door cooper » 23 feb 2020, 08:49

Welke aansluiting heeft deze lader? Past deze per toeval op de stekkers van Optimate (nieuwe of oude)?
Heb wel enkele optimates maar teveel moto's :lol: en om nu weer die dure Optimate bij te kopen...??? :?
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

peter

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door peter » 23 feb 2020, 18:14

Hey Cooper, als jij ook maar iets minder rijdt dan betaal jij zo’n ding makkelijk. Zag je km,lijstje voorbij komen op fb, heb jij wel tijd om te werken :lol: :?:

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 299
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie
Contacteer:

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door MoneyFor » 23 feb 2020, 19:10

cooper schreef:
23 feb 2020, 08:49
Welke aansluiting heeft deze lader? Past deze per toeval op de stekkers van Optimate (nieuwe of oude)?
Heb wel enkele optimates maar teveel moto's :lol: en om nu weer die dure Optimate bij te kopen...??? :?
Die heeft gewone klemmen voor op batterijpolen of van die oogjes, ik heb daar zelf een SAE stekkertje aangezet, koop je op Ali voor 2 keer niets, wel aantal weekjes wachten.
Heb dit trouwens ook gedaan op mijn oudere Optimates zodat alles "up to date" is en ik niet meer moet kijken welke op welke motor hoeft.

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2071
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door cooper » 25 feb 2020, 20:03

peter schreef:
23 feb 2020, 18:14
Hey Cooper, heb jij wel tijd om te werken :lol: :?:
Als je veel werkt kan je veel uren recupereren hé Peter en dan kan je natuurlijk naar hartelust "Wingeren" :wink: :)




Het stekkertje van de Optimate gaan we dan wel bekijken als er een Dunlop komt, thx voor de input alvast. 8)
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 10 mar 2020, 21:39

Zondag nieuwe accu erop gezet en de 1200 startte weer gelukkig. 12,7 volt gaf die aan. Druppellader van de Action erop gezet en nu brandde er wel een lampje (het rode, met charging).

Wat wijsheid is weet ik nu niet, de druppellader er altijd op laten zitten als ik niet rij, of er 2 weken op laten zitten, dan 2 weken eraf, dan weer 2 weken erop. Met het idee van: de hele tijd zo'n lader erop is waarschijnlijk ook niet goed...

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door RonalT » 10 mar 2020, 22:33

De lader hoeft er niet de hele tijd op.
  1. Als het goed is trekt je motor niet zo veel stroom tijdens stilstand.
  2. Een accu heeft een zelfontlading van 3% - 15% per maand. Dus een goede accu moet minstens 6 maanden zonder opladen kunnen. Als je nu een of twee maanden niet oplaad is er dus niets aan de hand.
Tijdens het gebruik is er waterverlies door verdamping en door waterelektrolyse bij het laden en tijdens de langzame zelfontlading. Daarom moet de accu met gedestilleerd (zuiver) water worden bijgevuld.
En hierin zit het probleem, mensen die de accu constant laden zien niet dat de vloeistof daalt en vullen hem dus niet op tijd bij. Zodra de accu 'droog' komt te staan gaat het mis met de accu.
Zorg dat een accu 100% geladen is alvorens deze voor langere tijd weg te zetten. Is de zuursterkte lager dan 12,48 V (1,24 kg/l), laad de accu dan weer op.


Maar als je regelmatig, bv 1 maal per maand, de vloeistof controleert kan je hem ook continu opladen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door Honda GL Castlebiker » 12 mar 2020, 22:19

ja daar zeg je wat. Dat water, daar heb ik dus nooit naar gekeken... Dat zal het dan wel zijn geweest, en daarom dat ze ook allebei tegelijk ermee op hielden, want die waren ongeveer even oud, en allebei altijd aan de lader...

Gedestilleerd water moet er dus bij? Bijvoorbeeld van de Hornbach, 5 liter voor 2,40 euro? https://www.hornbach.nl/shop/Gedestille ... tikel.html

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door RonalT » 14 mar 2020, 11:38

Inderdaad is dat water goedkoper dan een nieuwe accu.... dus in het vervolg opletten. :roll: :wink:


Vandaar het pleidooi van Peter en mij om ook een geregelde acculader (de juiste benaming voor een 'druppellader') af en toe een week op de accu te zetten. Daardoor kijk je automatisch naar de accu.... :idea:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

DonvanVliet
Berichten: 703
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door DonvanVliet » 14 mar 2020, 16:50

Gedistilleerd water kan je ook bij een benzinepomp halen.

Gebruikersavatar
wingryder
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1259
Lid geworden op: 30 mar 2007, 23:10
Locatie: Sassenheim

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door wingryder » 15 mar 2020, 20:17

Honda GL Castlebiker schreef:
12 mar 2020, 22:19
ja daar zeg je wat. Dat water, daar heb ik dus nooit naar gekeken... Dat zal het dan wel zijn geweest, en daarom dat ze ook allebei tegelijk ermee op hielden, want die waren ongeveer even oud, en allebei altijd aan de lader...

Gedestilleerd water moet er dus bij? Bijvoorbeeld van de Hornbach, 5 liter voor 2,40 euro? https://www.hornbach.nl/shop/Gedestille ... tikel.html
Als je een condensdroger hebt kun je dat water ook gebruiken, gratis :D
Tis maar een tip.

Groet,

Jan
Love to ride a goldwing!!!.
suzuki GT550 '75 tot '77 verkocht
400 cc ? Honda chopper achtig ding tot '83, verkocht
Eerste wing, een 1000, verkocht '84
2006 GL 1500,grijs, ingeruild op een rode
GL1800, deze in 2014 in ijsland aan brokken gereden, nu een zwarte
GL 1800,12-5-2021 verkocht

sandor
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 okt 2006, 19:23
Locatie: Kortrijk (B)

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door sandor » 19 mar 2020, 06:16

Ook te krijgen bij Kruidvat 0.89 voor fles van een liter .

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2071
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Het grote druppellader vraagbaak topic

Bericht door cooper » 23 mar 2020, 13:04

wingryder schreef:
15 mar 2020, 20:17

Als je een condensdroger hebt kun je dat water ook gebruiken, gratis :D
Tis maar een tip.

Groet,

Jan
Helemaal waar maar wel door een oude nylonkous gieten vooraleer te gebruiken. In het water zitten trouwens kleine pluisjes/stofdeeltjes van je was (heb ik me laten vertellen).
Deze lust je batterij niet graag. :wink:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Plaats reactie