Motorkleding, altijd aan of ????

Wanneer draag jij een motorpak ?

Altijd, veiligheid gaat voor alles. Ook de passagier moet helemaal in motorpak anders gaat hij niet mee.
71
12%
Altijd, veiligheid gaat voor alles. Ook de passagier moet helemaal in motorpak anders gaat hij niet mee.
71
12%
Altijd, veiligheid gaat voor alles. Ook de passagier moet helemaal in motorpak anders gaat hij niet mee.
71
12%
Altijd, veiligheid gaat voor alles. Ook de passagier moet helemaal in motorpak anders gaat hij niet mee.
71
12%
Soms, bij kleine stukjes draag ik geen motorpak maar wel een stevige spijkerbroek.
75
12%
Soms, bij kleine stukjes draag ik geen motorpak maar wel een stevige spijkerbroek.
75
12%
Soms, bij kleine stukjes draag ik geen motorpak maar wel een stevige spijkerbroek.
75
12%
Soms, bij kleine stukjes draag ik geen motorpak maar wel een stevige spijkerbroek.
75
12%
Ik rij veilig en mij gebeurt niets. Een motorpak is daarom bijna nooit noodzakelijk.
6
1%
Ik rij veilig en mij gebeurt niets. Een motorpak is daarom bijna nooit noodzakelijk.
6
1%
Ik rij veilig en mij gebeurt niets. Een motorpak is daarom bijna nooit noodzakelijk.
6
1%
Ik rij veilig en mij gebeurt niets. Een motorpak is daarom bijna nooit noodzakelijk.
6
1%
 
Totaal aantal stemmen: 608

Bart

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door Bart » 09 jun 2011, 16:56

Ik draag altijd motorkleding, en als het erg warm is heb ik een zomerjas met beschermstukken erin.
Maar naar mijn werk met de CBF doe ik nog extra een geel hesje aan, want er rijden veel buitenlandse vrachtwagens naar de havens in Vlissingen-Oost en dan ben je toch iets beter zichtbaar.
Er zijn er bij die letten meer op de borden dan op de weg.
Ik moet er niet aan denken dat ze de stukjes asfalt uit je huid moeten pulken.

gr.Bart.

Gebruikersavatar
motormuisje
Berichten: 218
Lid geworden op: 15 jan 2011, 23:18
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Nieuwkoop

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door motormuisje » 09 jun 2011, 19:22

rikske01 schreef:
Chris Houben schreef:Zou het niet zo kunnen dat straks de verzekeringen gaan bepalen wat je moet aantrekken.
Het zou voor hun denk ik ook minder uitkeringen kunnen betekenen.
Volgens mij hebben die ook heel veel in de melk te brokkelen.


Chris
Inderdaad, net zoals het dragen van de gordel, wie heeft daar nu last van dat ik geen gordel draag in m'n auto.
Precies, de verzekeringen.
Volgens mij is het al zo dat als je geen gordel draagt en een ongeluk krijgt, de 'meerschade' ten gevolge van het niet-dragen van die gordel niet verzekerd is.

Enerzijds ben ik het daar wel mee eens (dikke bult, eigen schuld), maar dat wordt een hele lastige discussie..... want wat doe je met rokers die weer eens gedotterd moeten worden, of longkanker krijgen? Wat doe je met mensen die overgewicht hebben (waaronder ikzelf dus)? Wat doe je met die extreem sportieve mensen die elk weekend van hun surfplank of mountainbike afduvelen? En alcoholisten, wel of niet een levertransplantatie? Mensen die willens en wetens een meervoudig gehandicapt kind op de wereld zetten?

Wel leuk om over te discussieren, maar je komt er volgens mij nooit uit. We hebben het solidariteitsbeginsel in NL, maar tot hoever gaat dat?

Terug naar de motorkleding:

Ik roep altijd dat het 'veilig' moet. En dan denk ik aan leer (of andere beschermende kleding), helm, handschoenen etc.

Op mijn solomotor reed ik altijd in beschermende kleding. Bij warm weer wel eens zonder (warme) jas, maar dan had ik zo'n harnas aan, dat crossers wel eens dragen. Met bescherming op rug, ellebogen etc. Handschoenen droeg ik altijd. Immers, als je valt, wil je de klap met je handen opvangen.
Maar eerlijk is eerlijk: ik had geen 2e set voor een evt. passagier, dus die zat in spijkerbroek achterop.

Nu rij ik zijspan en dan ben ik toch wat makkelijker. Heb wel een goede jas, met ingebouwde bescherming. Maar ik rij nu in spijkerbroek. En handschoenen draag ik ook niet altijd. Nou maak je met een zijspan niet zo snel een schuiver, dus dat is mijn excuus :oops: :mrgreen:

Ik ga er vanuit dat als ik een fikse aanrijding met het span krijg, ik er met een boog van afschiet, plat neerkom en geen schuiver van 30 meter maak. Zoals je die wel eens bij solomotoren ziet.

Nou zit een ongelukje natuurlijk wel in een klein hoekje. Ik was jaren geleden bevriend met een motoragent en hij ging een keer even tanken (of een boodschap doen of zo), stapte zo op de motor. Gewone schoenen aan. Veters..... hij stopte, wilde zijn voet op de grond zetten, zat zijn veter vast in de motor. Hij viel om. Niet ernstig, maar toch, zo simpel kan het gaan.

Op de middelbare school zat er een jongen in mijn klas, altijd een helm op op de brommer. Tot die keer dat hij 200 m. richting brievenbus moest. Geen helm. Dood.

Natuurlijk mag iedereen zelf kiezen wat voor kleding hij aandoet. En zeker als je 'veilig' rijdt, geen risico's neemt, heb je het gevoel dat je niets zal gebeuren. Maar motorongelukken kun je globaal verdelen in 3 groepen: eenzijdig (vallen, tegen een boom), veroorzaakt door een medeweggebruiker (heel veel) of door de motorrijder zelf (minder). De meeste ongelukken worden door auto's etc. veroorzaakt. Hebben ze je niet gezien. En soms kun je het zelf dan nog net voorkomen, maar niet altijd. En als je dan net die ochtend dacht: ik rij veilig, mij gebeurt niets, dus ik doe lekker een korte broek aan, tsja, dan ben je het haasje.

Vandaar dat ik bij solomotoren toch wel voor beschermende kleding wil pleiten. En dan niet omdat het wel of niet verplicht is, maar omdat iemand er zelf de noodzaak van inziet.

(ik heb filmpjes gezien van mensen die tot op het bot afgeschuurd waren na een schuiver. Geloof me, dat wil je niet...)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door RonalT » 09 jun 2011, 19:37

motormuisje schreef:(ik heb filmpjes gezien van mensen die tot op het bot afgeschuurd waren na een schuiver. Geloof me, dat wil je niet...)
Als je een paar berichten terug lees zie je mijn verhaaltje, daarin schreef ik dat het een schaafwond leek. Maar het was meer. Eigenlijk was heel het vel van mijn knie af. Opperhuid en lederhuid, misschien was de onderhuid nog aanwezig. Maar het was een vochtig geheel, en als EHBO-er leer je om een schaafwond te laten drogen zonder gazen of verbanden. Heb ik ook geprobeerd, maar na een week was het nog niet beter, toen ben ik naar de Huisarts gegaan.
Deze heeft er een speciaal soort vettige watten over gedaan. Elke dag ververst en na een week zag het er al beter uit. Ook een antibiotica kuur gekregen.....
Het heeft weken lang geduurd voordat het weer normaal kon bewegen. Zelfs na 3 maanden was op de fiets of motor stappen nog geen pretje, knie was nog steeds behoorlijk stijf......
Vandaar voor mijn wel.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
rikske01
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jan 2009, 20:06
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Kalmthout

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door rikske01 » 09 jun 2011, 20:45

RonalT schreef:
motormuisje schreef:(ik heb filmpjes gezien van mensen die tot op het bot afgeschuurd waren na een schuiver. Geloof me, dat wil je niet...)
Als je een paar berichten terug lees zie je mijn verhaaltje, daarin schreef ik dat het een schaafwond leek. Maar het was meer. Eigenlijk was heel het vel van mijn knie af. Opperhuid en lederhuid, misschien was de onderhuid nog aanwezig. Maar het was een vochtig geheel, en als EHBO-er leer je om een schaafwond te laten drogen zonder gazen of verbanden. Heb ik ook geprobeerd, maar na een week was het nog niet beter, toen ben ik naar de Huisarts gegaan.
Deze heeft er een speciaal soort vettige watten over gedaan. Elke dag ververst en na een week zag het er al beter uit. Ook een antibiotica kuur gekregen.....
Het heeft weken lang geduurd voordat het weer normaal kon bewegen. Zelfs na 3 maanden was op de fiets of motor stappen nog geen pretje, knie was nog steeds behoorlijk stijf......
Vandaar voor mijn wel.
Ben vroeger met de jeugdbeweging op fietsvakantie geweest in de Ardennen. Je weet wel, 17 jaar en van de duvel niet bang. Toen we tegen 60km/u of meer naar beneden zoefden, schoof een vriend uit op de kiezel in een haarspeldbocht. Ze zijn in het hospitaal 2 uur bezig geweest de kiezel uit zijn benen te prutsen... En dat was dan nog met de fiets.
Een Mac en een Wing, kan een mens zich nog meer wensen ?

Gebruikersavatar
alkyone
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1398
Lid geworden op: 30 jul 2008, 23:11

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door alkyone » 09 jun 2011, 21:48

Het is geen discussie dat het veiliger is om goede kleding te dragen.

Ja ik rijd met goede kleding, ook voor korte ritten.
En ja ik rijd net zo eenvoudig met verkeerde kleding als het warm is.
Op het laatste stuk van de RZR zeiden we wel tegen elkaar laten we maar iets beter gekleed gaan want we krijgen straks aardig wat bochten voor onze kiezen.
En wat Marco zegt over die Fransen, heerlijk toch zo rondrijden.
Afbeelding
En in Oostenrijk weten ze er ook wel weg mee.
Afbeelding

bertzwanen
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2545
Lid geworden op: 03 jan 2007, 01:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Altea ( Spanje )

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door bertzwanen » 09 jun 2011, 22:06

Bij normaal Nederlands weer hebben wij gewoon onze motor kleding aan .
Bij warm weer zie je mij al snel in een spijkerbroek rijden met motorjas bergschoenen maar altijd handschoenen ( korte )
En bij 30+ gewoon in korte broek en T schirt ( niet op de snelweg )
Diana is hier wat voorzichtiger mee .
Ik kijk alweer uit naar de vakantie in Spanje .
er is geen mooiere wing dan een goldwing

Gebruikersavatar
wingster
Berichten: 464
Lid geworden op: 23 mar 2006, 07:38
Locatie: Volkel

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door wingster » 10 jun 2011, 08:53

nou ik heb altijd mijn motorjack aan en als we ritjes maken ook mijn motorbroek.
Moet er niet aan denken om een schaafwond op te lopen tijdens een val, veiligheid voorop!
Misschien dat een foto van iemand met een schaafwond helpt een goede beslissing te nemen?

Gebruikersavatar
motormuisje
Berichten: 218
Lid geworden op: 15 jan 2011, 23:18
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Nieuwkoop

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door motormuisje » 10 jun 2011, 12:42

Via deze link vind je wat smakelijke plaatjes.....

http://motornet.demotorsite.be/rijden/v ... ledij.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
motormuisje
Berichten: 218
Lid geworden op: 15 jan 2011, 23:18
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Nieuwkoop

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door motormuisje » 10 jun 2011, 12:56

Nog eentje dan, voor de die-hards....

http://www.bestbeginnermotorcycles.com/ ... pics-video" onclick="window.open(this.href);return false;

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door japie de cipier » 10 jun 2011, 19:00

Ik heb niet eens de moeite genomen om de plaatjes te bekijken, maar ik kan wel plaatjes tonen van longkanker en er zijn mensen die nog steeds roken. [ik ook] dan kan ik plaatjes tonen van mensen die zijn dood gereden omdat een dronken bestuurder [pool] naar binnen reed [dronken] en voor de rest zet maar wat op het forum, ik zoek de plaatjes er wel bij.
Ik schrijf het nogmaals, als je in een cocon op de fiets wil zitten, je doe maar ik zal daar nooit iets van zeggen en anderom wil ik ook geen gezeik horen van beterweters die wel een broer en daar een zus van zijn schoonvaders dochter die een verre familielid zijn verloofde heb zien vallen op een aanstaandelid van een of andere motorbende die toch waarschijndelijk wel geen lang leven beschoren had geweest omdat hij ooit een dochter van een bendelid had genomen die eigenlijk niet fatsoendelijk was gekleed.
En als dat ooit zal lijden tot een totaal afkeuring van mijn werk en ik de rest van mijn leven mag gaan genieten van het geld dat ik in al die 35 jaar heb opgebouwd, dan heb ik er vrede mee en als er soms droplullen zijn die het denken beter te weten het zal wel.

ik verzoek dan ook vriendelijk iets meer de politiek te volgen en dan zal je opvallen dat je eigenlijk helemaal niet mag genieten van het leven.

gr japie.

Ps. dit is tevens het laatste bericht in dit topic.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Gebruikersavatar
Jan Geel
Berichten: 438
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:30
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Nieuwegein

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door Jan Geel » 10 jun 2011, 19:33

Ik ben maar èèn keer van de motor gereden, in 1974, en droeg toen overall, helm, laarzen en handschoenen (the works :mrgreen: , zeg maar), maar omdat ik onder mijn overall ook nog een spijkerbroek met riem droeg, heb ik sindsdien een prachtig litteken op mijn rug, twee strepen van 10 centimeter lang en parallel aan elkaar.

Ik wil maar zeggen, ook teveel kleding kan problemen geven.

En wat te denken van pennen in de borstzak, of een sleutelbos..., ik heb me laten vertellen dat een rugzakje de grootste problemen kan geven bij een val.
GoldWing GL1000 K1 (d'oude heer), 1976

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door lemmens » 10 jun 2011, 20:01

@jappie
het is toch jammer dat als er iets in een topic staat
dat blijkbaar op jou van toepassing is je zo ongelooflijk fel moet reageren.
het gaat er hier niet om om mensen met het bekende vingertje na te .....
maar om je persoonlijk idee hier over te geven.
ook jij geeft jou idee ten gehoren en ook dat is prima,
maar blijkbaar moet iedereen op het forum jou standpunt wel aanvaarden
maar anders om dan zijn we betweters en bemoeials
sorry jappie maar probeer aub eens wat genuanseerder te reageren,
en respecteer ook eens andermans standpunt
mvg
daniel
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje

gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden

Gebruikersavatar
lemmens
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1372
Lid geworden op: 14 dec 2007, 21:09
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Boechout

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door lemmens » 10 jun 2011, 20:10

ik draag zelf altijd motorjas,handschoenen,minnimaal hoge werkschoenen met stalen neus maar meestal motorlaarzen
op lange ritten motorbroek sinds ong een jaar
voorheen enkel een spijkerbroek maar daar ben ik mee gestopt op autosnelweg

op korte warme relax ritjes wil ik nog wel eens met een spijkerbroek rijden

maar zo is het hoe ik het doe en ook van mn bijrijder verwacht

wat andere doen moeten ze zelf weten
GL 1500j Dynastic Blue bj 02-1988 (PB192 M) met 2 antennes en een vlagenmastje

gl 1100 aspencade bj'82 (van6-2005 tot10-2011)
52000miles met gereden

Gebruikersavatar
bikervivi
Berichten: 1113
Lid geworden op: 30 jul 2006, 19:13
Type Goldwing: overig
Locatie: Schoten (B)
Contacteer:

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door bikervivi » 10 jun 2011, 20:29

altijd aan, heb ooit in korte broek gereden en derde graads verbranding opgelopen, en eens een val met jeans aan schaafwonde heel mijn been en kan verzekeren dat doet pijn, maar ieder moet dat voor zich zelf uitmaken, vorig jaar hadden ze ons gevraagd om te rijden met kinderen, toen we er toekwamen stonden daar allemaal klein mannen van 5 tot 10jaar, met grote ogen op ons te wachten, niks van bescherming en kon het niet over mijn hart krijgen om terug te vertrekken,dan heb ik zonde vest gereden :oops: , die klein mannen moesten ze van mij aan doen, maar doe dit nooit meer, eigenlijk onverantwoord
Samaritan Riders vzw Riding for Dreams

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 728
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: Motorkleding, altijd aan of ????

Bericht door bowser » 10 jun 2011, 21:18

Zyn er ook leren korte broeken :mrgreen: :D :D :D
groeten uit de Zeg

Plaats reactie