motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Genieters

motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door Genieters » 11 apr 2010, 20:31

http://www.standaard.be/extra/pdf/wegcode.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

- het zogenaamde “filteren”, het rijden van motorfietsers tussen de voertuigen in de files, is een gekend fenomeen dat echter niet in de wegcode werd geregeld. Om meer rechtszekerheid te bekomen, wordt het rijden tussen de files toegelaten met een maximale snelheid van 50 km per uur en met een maximaal snelheidsverschil van 20 km per uur met de voertuigen die worden voorbijgereden. Op autosnelwegen en autowegen dient dit te gebeuren tussen de twee meest links gelegen rijstroken.

- motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen. Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen
dus geen amazone-zit aannemen. Er wordt ook een dubbelzinnigheid weggenomen betreffende het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan: motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren. Motorfietsen met zijspanwagen mogen voortaan een aanhangwagen trekken.

- het vervoer van kinderen onder de 3 jaar op bromfietsen en motorfietsen wordt verboden. Tussen 3 en 8 jaar mogen zij in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd op bromfietsen en motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3. Pas vanaf 8 jaar mogen kinderen op de motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3 worden vervoerd.

- driewielers met motor met een ledige massa van minder dan 400 kg worden ook op autosnelwegen en autowegen toegelaten.

Genieters

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door Genieters » 11 apr 2010, 22:12

Als men streng gaat toe zien op deze gaat dit voor velen een probleem vormen.
Zeker met de vakantie voor deur kan dit voor de schat kist veel extra opbrengen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door RonalT » 11 apr 2010, 22:38

Hoezo "veel geld extra opleveren"? Welke regel bedoel je?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Genieters

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door Genieters » 12 apr 2010, 00:04

Zie eens bovenaan

- Moto kleding verplicht, dus als buitenlanders hier in B rijden ...
- geen motoren meer op het voetpad, maar wij kunnen geen parkeer ticket plaatsen.
Waar dan parkeren?

En dan nog dit
Nieuwe nummerplaat verbergt motor
Bart De Schampheleire | 11.04.10
TAGS: motornieuws |

Vanaf deze zomer worden in België de nieuwe Europese rijbewijzen uitgereikt en dat zal de looks van onze motoren niet bepaald ten goede komen. Europa doet ons een witte spatlap met zwarte letters cadeau waarvan het formaat een belachelijke 27 bij 18 centimeter bedraagt. Voor wie zich bij dat formaat niet meteen iets kan voorstellen: het komt ongeveer overeen met een liggende A4. Jan Pauwels, woordvoerder van mobiliteitsminister Etienne Schouppe, wil het formaat wel bevestigen, maar voorlopig wordt er verder over het hele onderwerp niet gecommuniceerd. Officieel omdat de aanbestedingsprocedure voor de aanmaak en uitreiking van de nieuwe nummerplaten nog loopt, maar wij vermoeden dat ze er niet te veel woorden aan vuil willen maken omdat ze beseffen dat geen enkele motorrijder hiermee blij kan zijn.

Gebruikersavatar
WingMan84
Berichten: 1519
Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
Contacteer:

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door WingMan84 » 12 apr 2010, 08:47

Dus als ik het goed begrijp betreft het hier de regels in BELGIË en NIET in Nederland?? :roll: :roll:

Pieter Aarts
Berichten: 558
Lid geworden op: 27 mar 2006, 15:53

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door Pieter Aarts » 12 apr 2010, 10:03

Juist, qua "fatsoenlijke" regels betreft voor motorrijders in België liepen ze nog een beetje achter.
Hoe het met de kinderen zit weet ik niet, maar de andere regels zijn alwel in Nederland van toepassing.

Gebruikersavatar
johnj
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 mar 2006, 07:53
Locatie: kortrijk

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door johnj » 12 apr 2010, 18:04

Nu volgt er een eindeloze discussie wat degelijke motorkleding is
Een goeie jeans?...........of ineens in het leer en dan is er een hele reeks van alles wat ertussen zit
De helm heeft al jaren een keurmerk, maar bij kleding heb je dan een heleboel materialen , ben benieuwd of er een merkje komt
Veel mensen worden door een regel op veel kosten gejaagd..........want zeg eerlijk, 50% draagt een motorjack en handschoenen
De broek en laarzen worden veel overgeslagen omdat het niet lekker wandelt van terras naar terras
Ik zondig ook wel eens hoor......een echt warme dag en ik durf ook een toer te doen in een dun motorachtig jasje zonder handschoenen
Durf zelfs in korte broek en t-shirt op de foto te gaan zittend op de motor
Als je nog iets nodig hebt is dit het moment, want als de verplichting er is en iedereen gaat massaal inkopen , dan stijgt de prijs gezellig mee
Mooi hee............die gele

Pieter Aarts
Berichten: 558
Lid geworden op: 27 mar 2006, 15:53

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door Pieter Aarts » 12 apr 2010, 19:03

Als ik me herinner zijn een
- helm
- jas/overall met protectie
- schoeisel over de enkels

verplichte kledij voor motorrijders.

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door edvissers » 12 apr 2010, 19:40

Verstandig om de regel over de kleding in te voeren als handhaving zoveel problemen op gaat leveren.

Wat te denken van bv een keurmerk? Is dat al ingevoerd? Etc etc...
Groeten,

Ed

Gebruikersavatar
frederic
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 mar 2008, 18:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door frederic » 12 apr 2010, 20:05

ik vind vooral het feit dat moto s met zijspan nu ook een aanhanger mogen trekken een verbetering
dan kan ik tenminste gerust op vakantie zonder te riskeren van boetes te krijgen
if you don ' t have WINGS you ' l never FLY

Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door wing67 » 12 apr 2010, 20:47

tja, inderdaad, hebben we lang genoeg op gewacht, niet dat we er ons iets van hebben aangetrokken, van het verbod, maar het is niet prettig, met het gedacht rondrijden, dat ze je aan de kant kunnen zetten.... :roll: :roll:
Ik heb wel horen waaien, dat het enkel is toegestaan voor zijspan met geremd wiel........ :!: :?: :idea: :roll:
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
johnj
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 mar 2006, 07:53
Locatie: kortrijk

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door johnj » 12 apr 2010, 21:12

Ik heb al gehoord (via via via via) dat je 2 aanhangers mag trekken
Mooi hee............die gele

Gebruikersavatar
wing67
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 333
Lid geworden op: 07 feb 2010, 19:36
Locatie: maaseik

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door wing67 » 12 apr 2010, 21:29

effe roadtrain van maken...... :lol: :lol: :lol: :lol: , neenee, ik pas, ik krijg voldoende bagage mee hoor..... :D :D :D :D
http://www.runeworld.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door RonalT » 12 apr 2010, 22:58

Genieters schreef:Nieuwe nummerplaat verbergt motor
Europa doet ons een witte spatlap met zwarte letters cadeau waarvan het formaat een belachelijke 27 bij 18 centimeter bedraagt. Voor wie zich bij dat formaat niet meteen iets kan voorstellen: het komt ongeveer overeen met een liggende A4.
Jarenlang zijn wij Nederlanders jaloers geweest op jullie mooie kleine kentekenplaat. Velen gingen België in om een Belgisch kentekenplaatje te laten maken.
En nu hebben wij zelf een mooie kleine plaat van 21 x 14,3 cm. Kunnen jullie platen bij ons komen halen....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
johnj
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 mar 2006, 07:53
Locatie: kortrijk

Re: motokleding verplicht vanaf 1 mei 2010

Bericht door johnj » 13 apr 2010, 08:37

Als het waar is , dan is dat een aardige lap metaal
We hebben dan geluk dat er veel oppervlakte is om die plaat vast te maken.................maar wat te denken van al die choppers en race eenden
die krijgen een mooie spoiler bij de achterband
Mooi hee............die gele

Plaats reactie