Wie ben ik op het zijspan

Hier kunnen (nieuwe) forumleden zich voorstellen
Plaats reactie
Aajeedee
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:54

Wie ben ik op het zijspan

Bericht door Aajeedee » 14 jun 2021, 13:12

Zo, ik had mij eerder al informeel voor gesteld, maar destijds ook beloofd dat wat uitgebreider te doen!

Ik ben AJ, 51 jaar jong woonachtig in Zutphen, getrouwd en drie kinderen en mijn leven lang al gek van motoren. Op mijn 18e besloten om gelijk mijn motorrijbewijs te halen, maar op advies van mijn vader eerst mijn autorijbewijs gehaald……daarna is het er niet meer van gekomen. Al vrij vroeg getrouwd en vader geworden van (eerst) twee prachtige kinderen, kortom niet de periode om het spaarzame huishoudgeld te besteden aan een rijbewijs en motor.

Wel stiekem veel motor gereden in mijn jonge jaren. Met de kinderen en vrouw vooral veel plezier gehad met oude campers die ik zelf opknapte. 15 jaar na de jongste van de twee een nakomertje gekregen, weer een campertje opgeknapt en kreeg toen te horen van iemand, waarom ga je geen zijspan rijden! Heb ik niet lang over nagedacht, de camper verkocht en rijles genomen, door de corona iets langer over gedaan, maar inmiddels al een paar maanden trots in het bezit van het felbegeerde papiertje.

Heb de afgelopen paar jaar continue marktplaats in de gaten gehouden vwb de zijspanmarkt. Conclusie: weinig te koop, snelle markt en wat vooral te koop staat zijn de Russische zijspannen de rest wordt opgekocht door handelaren die hem daarna voor twee keer zoveel te koop aanbieden.
Ik wilde echter een grotere motor, geschikt voor langere afstanden en die comfortabel zijn, wij zijn niet meer de jongste namelijk.
Mijn voorkeur ging uit naar een Goldwing, al vanaf mijn jeugd een droommotor.

Uiteindelijk via deze site een oproep geplaatst voor een goldwing met zijspan. Twee dagen na de oproep een Goldwing 1500 uit 1989 gekocht die in 1992 omgebouwd is door EZS, een EGL 15.
Tijdens de testrit in de bak en een paar dagen nadat de deal is gesloten is de motor gebracht door de oude eigenaren. Er dus zelf niet op gereden, kans is nl te groot dat het mis gaat!

Omdat ik weinig tot geen ervaring heb op een gewone motor en al zeker niet op een motor met zijspan, besloten om een zijspancursus te volgen.
Doordat het aanbod door de corona beperkt was, deze gevolgd bij Koops in Assen.
Echt een aanrader….je rijdt bij Koops op een Mad-Max motortje met een soort van winkelkarretje eraan gesleuteld die bij elke rechterbocht omhoog komt. Maar het resultaat is dat je het vrij snel in de gaten hebt hoe het werkt, wat je wel en wat je vooral niet moet doen.

Ik had begrepen van de oude eigenaren dat door een verhuizing er achterstallig onderhoud was uitgevoerd. Motorfiets heeft geen documentatie vwb onderhoud, best wel spannend, maar daar was de prijs ook naar.
Dus zonder enige ervaring met motoren zelf aan de gang gegaan. Niet over 1 nacht ijs gegaan, maar deze site door geplozen samen met het Amerikaanse forum. Daarnaast veel filmpjes bekeken op YouTube! Ik ben trouwens over het algemeen best wel handig en vindt het leuk om dingen zelf te doen.
Inmiddels alle remblokken vervangen, 1 remschijf vernieuwd, olie ververst, filters en bougies vervangen. Koppelingsvloeistof gespoeld(wat een verschil), verlichting weer goed aangesloten, Garmin geïnstalleerd en een kleine lekkage verholpen aan het koelsysteem. Heb een test gedaan met de bestaande intercom installatie, die werkt. Maar toch besloten om een Sena SF4 te installeren op onze helmen, geweldig systeem. De komende tijd staan de distributieriemen en de niet werkende toerenteller en cruise control op de verlanglijst.

Inmiddels al ruim 1000 km gereden, solo, met mijn zoontje van 8 of met z’n drieën. Waarbij afwisselend mijn vrouw achterop of samen met zoon in de bak zit. Dat laatste rijdt trouwens een stuk makkelijker. De combinatie rijdt geweldig(heb natuurlijk geen ervaring op andere motoren, behalve de twee lesmotoren) maar geniet er elke keer van. Ben 1,87 lang en zit mooi rechtop. Ook mijn vrouw en zoontje vinden het machtig mooi.
Heb in de bak twee cementzakken van 20 kg/stuk gelegd voor het solo rijden. Pakken heb ik netjes verpakt in plastic en daarom heen een tentzak, dus geen poeder door de bak. Kan kiezen bij meerdere bijrijders om deze weg te halen.
Ben mij er trouwens heel erg van bewust dat het nog jaren gaat duren voordat ik ervaren ben! Dus als je een blauwe goldwing met zijspan ziet die rijdt als een oud wijf, grote kans dat ik dat ben.

De motor die ik heb is geïmporteerd ergens tussen 1989 en 1992 uit de VS. Daarna is ergens de mijlenteller vervangen door een km teller. Km stand is 45000, maar in werkelijkheid hoger, dit door aangepaste voorband en de mijlenstand voor vervanging teller.

Ik wil nog proberen om te achterhalen wat de onderhoudshistorie is, iemand een idee? Oude eigenaren hebben de motor maar 2 jaar gehad en alleen een kleine beurt uitgevoerd en de koppelingsplaten vervangen. Zij hebben geen gegevens van de eigenaar daarvoor.
Kenteken is MN-76-NZ dus als iemand deze motor kent, graag contact zodat ik weet hoeveel mijlen de motor heeft gelopen, wanneer de mijlenteller is vervangen, maar vooral wat gegevens over de distributieriemen.

Ik zal wanneer ik tijd heb mijn ervaringen ed plaatsen.

Groet AJ
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1491
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek
Contacteer:

Re: Wie ben ik op het zijspan

Bericht door Antoon Aarts » 14 jun 2021, 15:56

Veel plezier ermee , onze vier kinderen zijn ook in de bak opgegroeid , drie hebben hun motorijbewijs hehaald.

Afbeelding
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13419
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Wie ben ik op het zijspan

Bericht door RonalT » 14 jun 2021, 15:56

Welkom op het forum en veel plezier met dezd motor.

En bij twijfel gewoon de riemen laten vervangen. Kost de hoofdprijs niet, als er iets mee gebeurt wel. :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 807
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Wie ben ik op het zijspan

Bericht door meire » 16 jun 2021, 16:58

AJ
WELKOM OP HET FORUM :!: :!: :!:
Veel veilige en leuke kilometers met het zijspan :!: :!: :!:
Vele Groetjes,Meire

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Wie ben ik op het zijspan

Bericht door peter n.d. » 20 jun 2021, 10:57

Beste Ajeedee , veel plezier en vele vellige km gewenst met het zijspan . :mrgreen: Groeten van Bob , Christine , Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2332
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: Wie ben ik op het zijspan

Bericht door Rongoos » 25 jun 2021, 16:58

Mooi verhaal, en lijkt me ook best grappig op zo'n zijspan te rijden. Maar ik heb niet eens een droog plekkie voor de solomotor dus laat staan een zijspan.
Heel veel plezier ermee!
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Plaats reactie