GL1000 for ever

Hier kunnen (nieuwe) forumleden zich voorstellen
Plaats reactie
GL1000LTD
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2020, 15:50

GL1000 for ever

Bericht door GL1000LTD » 19 aug 2020, 20:29

Beste Wingers,

Ofschoon ik heel wat jaartjes met mijn GL1000K2 rond"zoem", ben ik louter toevallig op jullie forum "gestrand".
Ik ben Bart, 52 jaar oud en afkomstig vanuit het Belgenland (waar buiten het heerlijke bier en chocolade alles in de soep draait :wink: )
Vanaf mijn zevende (in 1975) heb ik een behoorlijke slag van de molenwiek gekregen toen ik voor het eerst een rode GL1000 zag staan.
Mijn grootouders woonden vlakbij een tankstation, het was dus telkens watertanden toen ik als klein ukkie zo'n kerel met zwarte lederen jekker op zo'n mastodont zal aanleggen om 'm effe vol te gooien.
Het waren de gouden jaren voor wie hield van vette naked bikes, de Z900's, R90S en CB750's vlogen je om de oren doch de GL1000 met zijn metersbrede boxer was ongezien.
Het was niet voor niets de grootste serieproductiemotor de toenertijd te koop was.
Wie er één had, werd steevast tot de "special forces" gerekend.
Vele jaren later en na een paar Japanse choppers te hebben gereden, kwam ik in een paar verhuisdozen toevallig een foto van een GL1000 tegen.
Het was meteen raak en ik besloot maar eens op zoek te gaan na wat er nog overbleef van de toenmalige superbikes.
Al gauw bleek dat toch een paar exemplaren de tand des tijds goed doorstaan hadden en ik besloot het spaarvarken eens aan een flink dieet te onderwerpen...
We schrijven 2002, het werd nu eens tijd om mijn toen onbereikbare droom waar te maken.
Na wat zoekwerk kwam ik een nog originele GL1000K2 op het spoor in Candy Antares Red.
De motor was nagenoeg origineel en had nog de originele uitlaat, wat hem meteen in prijs deed verdubbelen...
Nu heb ik niet bepaald twee linker handen en zag al gauw de mogelijkheden in de fiets, dit zou 'm worden en een poos later reed ik 'm op de autosnelweg naar huis.
Een gevoel dat ik tot op vandaag nog steeds seconde na seconde kan omschrijven! Ik was nu ook bij de "special forces"!
Ik besloot uiteraard het beest vooral technisch in orde te zetten want hij was best wat "moe" en kon wat goede zorgen gebruiken.
Gelukkig had de motor niet te erg te lijden gehad en zat een complete restauratie er niet meteen aan te komen.
Mijn aandacht ging natuurlijk uit om de uitlaat zoveel mogelijk te beschermen en in stand te houden, doch hier was geen laswerk nodig.
Ik kon een andere set tankdeksels en zijkapjes op de kop tikken en liet deze in Candy Blue Green spuiten.
Zodoende kon ik eens van kleur veranderen, ik kocht een iets lager (en vooral harder) K1 zadel, een K1 stuur, korter spatbord + verchroomde achterlichthouder en Amerikaanse claxon.
Nog later kon ik een puntgave Sulphur Yellow tankset (geel met blauwe striping) op de kop tikken en wederom kon ik eens van kleur veranderen :D
Dat is nou het leuke bij de GL1000, in een mum van tijd heb je een ander kleur motorfiets en toch blijft ie origineel.
Zo zie je op de foto's telkens dezelfde motor, doch in een andere kleur.
In 2006 kwam ik de natte droom van haast iedere GL1000 addict op het spoor, een GL1000LTD.
Al gauw kroop ik in de bestelwagen en na (opnieuw...) een enveloppe met een paar vette flappen kon ik de LTD van mijn bucketlist schrappen!
Weer een bakbeest erbij, doch ditmaal werd duidelijk dat een complete restauratie zich zou opdringen.
Zorgen voor later, de buit was binnen en begon deze uit elkaar te nemen en te stockeren als project voor later.
Ik had wel eerst de compressiewaarden van de 4 cilinders gemeten, deze waren behoorlijk doch op stationair was de typische "chain clatter" van de primaire ketting te horen.
Het blok zal dus uit elkaar gaan, alles moet trouwens gezandstraald worden, waarop we alles terug gaan opbouwen.
Mocht U nog niet in slaap gesukkeld zijn, nu kom ik effe to the point.
Ik ben sedert een paar maanden mijn GL1000LTD-project terug vanonder het stof aan het halen, ik moet heus niet wachten tot ze de LTD op een trailer achter m'n kist zullen duwen :D
Toen ik op dit forum puur toevallig het verhaal op het spoor kwam van een grondige GL1000 restauratie, was het hek van de dam.
Ik registreerde mij en the rest is history.
Het begin van de restauratie zal de komende herfst van start gaan en ben dan ook van plan om jullie af en toe laten mee te volgen via een apart topic.

Tot in de bocht!

Bart


Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding
Laatst gewijzigd door GL1000LTD op 23 aug 2020, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6766
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: GL1000 for ever

Bericht door De Motormuis » 20 aug 2020, 00:05

Hallo Bart.

Welkom op ons mooie forum.
Ik wens je hier veel leer en leesplezier.
En ook veel plezier en veel fijne en veilige
kilometers met je Wing.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 807
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: GL1000 for ever

Bericht door meire » 20 aug 2020, 15:24

Hallo Bart.
Welkom op het forum :!: :!:
Veilige kilometers met de mooie Goldwings :!: :!:
Vele Groetjes,Meire

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3914
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: GL1000 for ever

Bericht door director » 20 aug 2020, 16:56

Welkom op het forum, je hebt een mooie verzameling zo.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: GL1000 for ever

Bericht door Devoraz » 21 aug 2020, 15:45

Hallo Bart,

Veel plezier op het forum en veel veilige kilometers. :wink:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: GL1000 for ever

Bericht door cooper » 21 aug 2020, 20:35

Welkom medebelgje. ;-)
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: GL1000 for ever

Bericht door peter n.d. » 22 aug 2020, 10:36

Beste Bart , veel plezier en vele vellige km gewenst met de GL 1000. :mrgreen: Groeten van Bob , Christine , Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: GL1000 for ever

Bericht door rudolphwolven » 22 aug 2020, 14:00

*****
Hoi Bart,
Wat een mooi en interessant verslag van je ervaringen met de Goldwing.
Van harte gefeliciteerd met je prachtige GL1000's.........een geweldig bezit!.
Geniet er van.....
mvg, Ruud
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Tourer
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 jul 2013, 17:43
Type Goldwing: GL1800

Re: GL1000 for ever

Bericht door Tourer » 23 aug 2020, 11:11

Hallo Bart,
Mooi verhaal geschreven en de GL1000K2 ziet er in alle drie kleuren prachtig uit.
Veilige en mooie kilometers toegewenst.
Vorige motoren: Intruder 750, 2x Intruder 1400, Intruder LC 1500, BMW K1200LT, GL1800.
Huidige: GL 1800 Goldwing Tour DCT. 👌

Plaats reactie