Goldwing tegen wil en dank

Hier kunnen (nieuwe) forumleden zich voorstellen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Trekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2018, 17:06
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Goldwing tegen wil en dank

Bericht door Trekker » 28 sep 2018, 17:21

In 1979 heb ik na 5 maanden met een proefrijbewijs op een Honda CB125T te hebben rondgereden, mijn motorrijbewijs gehaald. Geen A1 of A2, gewoon A. Je mocht toen gelijk op een superbike als de Honda CBX1000 of GL1000 stappen.
Ik niet ik kocht mijn eerste BMW, een R50 met 28 pk (dacht ik).
Mijn broer had toen net zijn GL1000 K2 ingeruild op de toen even revolutionaire CX500. Daar ben ik nog een keer mee onderuit gegaan, de laatste keer dat dat gebeurde (even afkloppen).

Sindsdien heb ik alleen maar (relatief) lichte motoren met hoegenaamd geen plastic. Helemaal geen slagschip als de Goldwing of een tractor als een Electra Glide.

Maar de jaren gaan tellen en mijn rug werkt niet meer mee, de kinderen gaan zelf (bijna) motorrijden en mijn vrouw durft alleen achterop als er een stoel op zit. Tja, dan blijven er weinig alternatieven over: een tractor of en slagschip.

Na proefrijden op beide alternatieven bleek de tractor eigenlijk best wel comfortabel en het slagschip bleek meer een kruiser. Dus de vooroordelen moesten wat worden bijgesteld. Niet heel veel, want beide motoren blijven natuurlijk wel lompe stukken staal vergeleken bij mijn huidige R1150R.
De tractor bleek ook nog eens verrassend modern, maar de grondspeling was nog steeds zoals bij de Norton Owners Club werd gesuggereerd: met een HD schakel je terug naar vrijstand en ga je een bocht steppend rond. Dus dat was toch wel een heel sterk argument tegen de HD.
Het slagschip was al opgewaardeerd naar kruiser, maar de wendbaarheid en grondspeling waren eigenlijk best wel indrukwekkend voor een 400 kg grote olifant.

Toen moest ik dus mijn oorspronkelijke vooroordelen bijstellen en op zoek gaan naar een betaalbaar exemplaar. Uiteindelijk is mijn oog toen gevallen op een 2001 GL1800 met maar 41000 km op de teller. Een Europees model, dus geen gedoe met allemaal amerikaanse toestanden. De motor was echter nog niet teruggeweest voor aanpassing van de remmen, dus dat werd nog geregeld met de vorige eigenaar.


Inmiddels zijn de eerste modificaties aangebracht, zoals een V-Stream voorruit met ventilatie om het gebulder te verminderen en het anti-dive systeem is gangbaar gemaakt met een plaatje. Die oplossing heeft inderdaad een uitzonderlijke invloed op de vering, geen gestuiter meer en drempels worden nu op een acceptable manier genomen. Maar niet zoals onze Citroen Xantia met hydraulische vering! Overigens heb ik het plaatje tussen de helften van de anti-dive system behuizing gelegd, gezien de constructie lijkt me dit een betere oplossing dan een plaatje onder de ontluchtingsnippel.

Een MP3 speler is inmiddels gemonteerd en in de koffer geplaatst, daarbij heb ik de achterste intercom aansluiting ook in de koffer geplaatst. Alles netjes door een gaatje onderin de koffer. Nu nog een extra USB aansluiting en een 12V aansluiting in de koffer aangeleggen, zodat ik de Bluetooth transmitter en een batterij oplader van stroom kan voorzien.
Maar inmiddels kan ik dus genieten van Nigel Kennedy, Jan Akkermans en Fayrouz als ik op de weinige mooie weggetjes zonder drempels in Brabant rondtoer.

Ik overweeg nog een aantal zaken, zoals een trekhaak voor onze aanhanger en highwaysteps voor de lange afstanden.
Er zit ook een Kuryakyn ruggesteun op, maar die bevalt mij niet, dus die gaat er vanaf. Als iemand interesse heeft ....

Voorlopig heb ik mijn vrouw al zover gekregen om achterop te stappen en zonder hartaanval weer af te stappen. Ik moet het wel rustig aan doen in de bochten, maar na wat kilometers zal dat ook wennen.
Voor volgend jaar zijn er in ieder geval voldoende plannen: ITER in Zuid-Frankrijk en de FIM Rally in Roskilde staan dan op het programma voor onze olifant.
Laatst gewijzigd door Trekker op 10 okt 2018, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
KoenAfbeelding

ITER.org - "I cannot think of a more meaningful project for the future of mankind"

1978 -- Honda CB125T, BMW R50, Honda CB400T, Norton Commando 750 Fastback, Norton Dominator 650, BMW K75, BMW R1100RS, BMW R100GSPD, BMW R100R+EZS TPSL, BMW R1150R, Honda GL1800, Honda FX650, Honda VTX1800 -- 2019

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Goldwing tegen wil en dank

Bericht door Devoraz » 28 sep 2018, 21:55

Welkom op het forum. :wink:

Ik heb de rugsteun er ook afgehaald. Gek eigenlijk. Bij de GL1500 vond ik het fijn, maar bij de GL1800 heb ik hem het liefst zonder.
Mijn vrouw gaat absoluut niet achterop. Op geen enkele motor. Nou ja... hééééééél soms wil ze nog wel eens achterop de GL1800 mee, maar dat is misschien 1x in de twee jaar.
Bij mij zit er ook een Yatour in mijn koffer, maar daar komt hele andere muziek uit. :lol: :lol: :lol:

Wie weet tot ziens op één van onze ritten! Veel veilige kilometers op de wing.
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Goldwing tegen wil en dank

Bericht door RonalT » 28 sep 2018, 23:51

Trekker schreef:
28 sep 2018, 17:21
.... Nigel Kennedy, Jan Akkermans en Fayrouz als ik op de weinige mooie weggetjes zonder drempels in Brabant rondtoer....
Die muziek snap ik wel, maar hoe je wilt rondtoeren in een Brabant zonder drempels moet je me nog eens uitleggen. We wonen tenslotte maar een kilometer of 10-15 van elkaar vandaan. :lol:

Welkom...
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Trekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2018, 17:06
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Goldwing tegen wil en dank

Bericht door Trekker » 29 sep 2018, 14:15

… rondtoeren in een Brabant zonder drempels ...
snelweg :?

Helaas is het niet alleen Brabant meer, ook in het buitenland zie steeds vaker deze ergernissen.

Met de GS was het juist leuk, gewoon even staan en kijken hoe hard je er overheen kon, maar met de olifant is het niet leuk meer.
Laatst gewijzigd door Trekker op 29 sep 2018, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten,
KoenAfbeelding

ITER.org - "I cannot think of a more meaningful project for the future of mankind"

1978 -- Honda CB125T, BMW R50, Honda CB400T, Norton Commando 750 Fastback, Norton Dominator 650, BMW K75, BMW R1100RS, BMW R100GSPD, BMW R100R+EZS TPSL, BMW R1150R, Honda GL1800, Honda FX650, Honda VTX1800 -- 2019

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Goldwing tegen wil en dank

Bericht door peter n.d. » 29 sep 2018, 19:07

Beste trekker , veel plezier en vele vellige km gewenst met de olifant ( GoldWing 1800 ). :mrgreen: Groeten Bob , Christine , Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
meire
Berichten: 806
Lid geworden op: 19 jul 2009, 19:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Goldwing tegen wil en dank

Bericht door meire » 01 okt 2018, 18:01

Welkom op het forum :!:
veel vellige kilometers gewenst met de 1800 :!:
Vele Groetjes,Meire

Gebruikersavatar
Trekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2018, 17:06
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Goldwing tegen wil en dank

Bericht door Trekker » 18 dec 2018, 09:31

Trekker schreef:
29 sep 2018, 14:15
… rondtoeren in een Brabant zonder drempels ...
snelweg :?

Helaas is het niet alleen Brabant meer, ook in het buitenland zie steeds vaker deze ergernissen.

Met de GS was het juist leuk, gewoon even staan en kijken hoe hard je er overheen kon, maar met de olifant is het niet leuk meer.
Probleem opgelost: gewoon een FX650 gekocht. Kun je weer lekker knallen over die onzinnige bulten. :twisted:
En de olifant alleen gebruiken voor de lange tochten over grotere wegen met grotere bulten. Zeker nu met mijn nieuwe zadel is dat goed te doen.
Vriendelijke groeten,
KoenAfbeelding

ITER.org - "I cannot think of a more meaningful project for the future of mankind"

1978 -- Honda CB125T, BMW R50, Honda CB400T, Norton Commando 750 Fastback, Norton Dominator 650, BMW K75, BMW R1100RS, BMW R100GSPD, BMW R100R+EZS TPSL, BMW R1150R, Honda GL1800, Honda FX650, Honda VTX1800 -- 2019

Plaats reactie