Het Follow-up systeem

Georganiseerde evenementen vanuit het forum.
Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door Borretje » 06 mei 2013, 11:27

Lessons Learned,.......

Gedeeltelijke quote uit de handleiding Follow-up systeem

Een paar dingen zijn belangrijk:

- De voorrijder bepaald de route, niet de tussenliggende rijders (op basis van ideeën of van hun navigatie HULPmiddelen),
(etc.etc.)

Unquote

Ik zou willen voorstellen om bij het Topic "Het Follow-up systeem" een item aan te maken Lessons Learned (lessen geleerd) om hier dit soort zaken in te vermelden. Op die wijze kan een ieder er kennis van nemen en bij een volgende brieving voor een rit deze zaken nogmaals onder de aandacht brengen en aangeven hoe er mee om gegaan moet worden.

Navigatie is feitelijk alleen van belang voor de kop en de sluit rijder. Er tussen in is het niet van belang. anders hoeven we niet eens meer als GWF een rit te rijden, dan kan dat gewoon individueel... en daar zitten we denk ik niet op te wachten.

Cheers
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 784
Lid geworden op: 17 sep 2006, 09:37
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door Stephan » 06 mei 2013, 12:51

Er zijn er al meer die het aan geven, alleen de voorrijder en de laatste rijder moeten de route weten. Wat is er nou leuker als er iemand een route heeft gemaakt voor een toerritje of tijdens een weekend dat je niet weet waar je naar toe gaat( laat je lekker verrassen)
Dus mijn advies voor de gene die een toerritje organiseert hou de route voor jezelf en de achterrijder, ze kunnen dan nooit zeggen dat je verkeerd ben gereden of dat er een foutje in zat :) Als iedereen zich dan aan het follow up systeem houd is er niks aan de hand. En als ze dan toch de route willen zet je die gewoon na het evenement op het forum, en zeker voor de garmin bezitters die kunnen de triplog gebruiken en daar later de route van maken.

Stephan.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.

http://www.fotolens.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door RonalT » 06 mei 2013, 13:50

Het is allemaal heel eenvoudig, maak de route niet bekend, zet hem niet in je navigatiesysteem, enz. Ik ben het daar ook mee eens, maar de werkelijkheid is anders.
Wij gebruiken navigatie en de route wordt meestal bekend gemaakt. Dit heeft voordelen en nadelen. Nu probeer ik het nadeel een voordeel te laten worden.
Voor de mensen die navigatie gebruiken is het heel geruststellend als zij zien dat ze netjes de route volgen op het moment dat de voorrijder buiten beeld is geraakt.

En sloot dat stuk af met een vraag of er misschien een wijziging moet worden opgenomen.

Dus nogmaals de voorrijder bepaald de route. Hij/Zij kan elk moment afwijken van de route. Maar om twijfels te voorkomen MOET er op dat punt een wegwijzer staan.

Maar hier gaat eigenlijk niemand op in.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door Borretje » 06 mei 2013, 16:30

Dan zal ik proberen de bal aan t rollen te brengen,

Ja als iemand van de route afwijkt zet hij iemand neer op dit punt!, ik neem hierbij aan dat er om af te wijken een afslag wordt genomen. De handleiding is hierover duidelijk!! is het gewoon de weg blijven volgen, dan gebeurt er niets. Volg op je navigatie aller hande zaken die denkt nodig te hebben maar ontleen geen route info van de route die er in staat!.

Ik meen tijdens de laatste rit ook bij de rijdersbrieving te hebben gehoord dat er op de laatst uitgegeven digitale route al (weer) wijzigingen waren aangebracht. Dan is de geladen routeinformatie al corrupt voor je een meter hebt gereden van de route.

Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door RonalT » 06 mei 2013, 16:48

Jammer dat niemand wil lezen wat ik geschreven heb en daardoor niet reageert op wat mijn vraag is.
Laat verder maar zitten, zo komen we er toch niet uit. Verder reageren is zonde van mijn tijd.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door 1500 » 06 mei 2013, 19:18

RonalT schreef:Jammer dat niemand wil lezen wat ik geschreven heb en daardoor niet reageert op wat mijn vraag is.
Laat verder maar zitten, zo komen we er toch niet uit. Verder reageren is zonde van mijn tijd.

De vraag is duidelijk, maar je wil het antwoord niet horen.

Als je met een groep rijd is het follow up system het enige wat werkt.
Ook al heb je De Garmin, het gaat niet lukken, van de TT weten het al van jou,dat ook niet lukken, maar goed dat wist ik al net als van de Garmin, dat gaat ook niet lukken.

Tja , ik kan me voorstellen dat het een hard gelag is dat het zelfs met de Garmin niet gaat lukken.

En, nee het ligt niet aan de Garmin of Tom Tom, maar aan de gebruiker die het toestel bediend en aan de software en kaarten welke niet allemaal het zelfde zijn.

Wij, onze groep rijden al jaren met het follow up system, en daar kan geen NAV NAV tegenop, de voorrijder bepaald, goed of niet goed, en de rest volgt . uit.
Geen gemaar, volgen, dus een eigen willetje van een NAV NAV hoort daar niet bij.

Een grote groep een zelfde route laten rijden op een Nav gaat echt niet lukken, ook niet met de Garmin.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door wilco » 06 mei 2013, 21:25

Chrit schreef:Kop en Sluit rijder met route..rest niemand....althans niet aan staan....
Dat werkt ook niet Chrit, als de groep te ver uit elkaar is gevallen, bijvoorbeeld omdat er te lang gewacht moet worden bij een voorrangs kruising, en er daardoor een groot gat ontstaat, zul jij als sluiter bij twijfel onder de rijders toch de route in je nav gaan volgen.

Mijns inziens lijkt me dan ook dat bij een follow up systeem alleen de voorrijder de route bepaalt, iedereen zonder route in zijn nav rijd, en dat de regel geldt, dat alleen wordt afgeslagen van de doorgaande weg, indien er een persoon wordt geplaatst bij de te volgen weg.
In voorgenoemde voorbeeld had iedereen dus doorgereden naar de rotonde waar iemand stond, want niemand had de route dan zichtbaar in zijn/haar nav, dan vervolg je immers de doorgaande weg.
Deze mening is puur persoonlijk, maar dit lijkt mij de beste manier om een goed follow up systeem te organiseren.
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door Devoraz » 06 mei 2013, 21:38

Ik bezit zelf (nog) geen Garmin (ook geen TomTom) en ben dus sowieso aangewezen op de wegwijzers.

Waarom worden de routes digitaal doorgegeven/beschikbaar voor download nog VOOR dat de route gereden wordt? Waarschijnlijk omdat mensen toch willen zien hoe we gaan rijden of om hem later nog eens te gebruiken als het een mooie route was. Het lijkt mij het verstandigst als je je Garmin toch wilt gebruiken (voor snelheidsaanduiding, verloop van de weg voor je, etc.) om tijdens de rit de route UIT te zetten. Zoals het Follow-Up systeem al zegt; De voorrijder bepaald de route en zet wegwijzers neer. Daarbij kan een goede reden zijn (zoals eerder in dit topic aangegeven) om van de vooraf gestelde route af te wijken. Ik heb in één van de ritten ook eens een dik half uur moeten wachten als wegwijzer, maar de achterrijder komt echt wel.

Even iets anders naast de opmerking van RonalT:

Wat mij overigens verbaasd, is het feit dat als de rit gaat starten er altijd weer mensen zijn die nog moeten tanken. Ik heb twee ritten meegemaakt en in beide gevallen was er oponthoud in verband met een tekort aan brandstof terwijl ik beide ritten uit heb kunnen rijden met een volle tank. Dit kan het Follow-Up systeem ook in de war schoppen; zeker wanneer er tijdens de rit getankt moet worden. Zorg dat je tank vol zit nog voor dat de rit begint! :wink: (uitzonderingen natuurlijk voor de niet-Goldwings met kleinere tankinhoud die wel eens meerijden)
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

peter

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door peter » 06 mei 2013, 21:50

RonalT schreef:
Dus nogmaals de voorrijder bepaald de route. Hij/Zij kan elk moment afwijken van de route. Maar om twijfels te voorkomen MOET er op dat punt een wegwijzer staan.

Maar hier gaat eigenlijk niemand op in.
Dit lijkt me vrij duidelijk. De laatste keer ging het hier dus mis mee. Had er iemand gestaan dan waren we gewoon doorgereden. Nu ontstond twijfel met alle gevolgen van dien.
De voorrijders wist dat hij hier ging afwijken van de route en had kunnen weten dat de Nav rijders zouden twijfelen. Maar ander zijds was het ook tijdens de briefing aangegeven dat het misschien anders zou worden.
De bovenstaande zin dus gewoon opnemen lijkt me meer dan voldoende.

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2373
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door Chrit » 06 mei 2013, 21:59

Wilco, het gaat erom als het dan toch fout gaat dat uiemand een route heeft om deze toch te vervolgen...Vandaar dus de route....
Maar helemaal eens dat koprijder bepalend is voor de route.

Ik maak het jullie gemakkelijk... Het was MIJN fout...Ik nam de verantwoording en dus op dat moment de LEIDING.(DURF VERANTWOORDING TE NEMEN ALS EEN ECHTPAAR IN EEN DISCUSSIE STAAT) :) ....Om de "groep" terug te zetten in de route die op mijn Garmin stond en dat was de de eerste afslag rechts af en we gingen vrolijk cverder met de route en het systeem....vond het jammer dat er twee hierdoor zijn achter gebleven.......... Zal dus niet meer gebeuren..

Sorry wingers,....Wist wel dat ik ook wel eens een foutje kon maken... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Groetjes
Chrit Gunther

gldwg

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door gldwg » 06 mei 2013, 22:13

Ja daarom ging het dus mis omdat, er werd getwijfeld en toen de navi gevolgd. Als de route niet bekent was geweest dan was de doorgaande weg gevolgd en was er niets aan de hand geweest.
Een ander idee, :?: :?: :?:
Waarom wordt de route aan iedereen gegeven ? Is het niet voldoende dat de volgers alleen de adressen hebben van eventuele pitstops en eindpunt,mocht het ergens mis gaan dan kan er toch naar een bepaald punt gereden worden en kan men daarna weer aansluiten bij de groep. :D :D

gldwg

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door gldwg » 06 mei 2013, 22:23

Oh ja Chrit ik ben niet boos of zo , foutje , kan gebeuren.heb alleen een uur van de zon moeten genieten :D :D :D :D was geen straf ,genoeg te zien op zo'n rotonde . :D 8) 8) :D

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door RonalT » 06 mei 2013, 22:39

We moeten de ogen niet sluiten voor nieuwe ontwikkelingen, maar deze zodanig integreren dat het werkzaam wordt.
En waar bijna iedereen aan voorbij gaat, alleen Peter snapt mijn vraag, is het simpele feit dat een route in navigatie en het follow-upsysteem samen kunnen gaan als er op de juiste plaatsen een wegwijzer wordt gezet. Ook al wordt er rechtdoor gereden, bij het verlaten van de originele route wordt er een wegwijzer weggezet.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door peter » 06 mei 2013, 23:35

Hhuh Chrit: Trek het je niet aan aan want had jij niet voorop gereden dan was ik het zelfs geworden of Karin of RonalT of wie dan ook van het overigens erg leuke groepje :lol: :lol:
Enne we hebben je ook niet echt tegen gehouden. :lol: :lol:

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: Het Follow-up systeem

Bericht door wilco » 07 mei 2013, 09:42

RonalT schreef:We moeten de ogen niet sluiten voor nieuwe ontwikkelingen, maar deze zodanig integreren dat het werkzaam wordt.
En waar bijna iedereen aan voorbij gaat, alleen Peter snapt mijn vraag, is het simpele feit dat een route in navigatie en het follow-upsysteem samen kunnen gaan als er op de juiste plaatsen een wegwijzer wordt gezet. Ook al wordt er rechtdoor gereden, bij het verlaten van de originele route wordt er een wegwijzer weggezet.
Dan nog heb je mensen die de nav gaan volgen, dat is hetzelfde als niet tanken voor de rit. Ik ben bang dat je dat niet kunt veranderen....
Ik ben wel met je eens dat wegwijzers de spil zijn van het follow up systeem.
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Plaats reactie