de kastelen ritten van Johan

Plaats hier je mooie reisverhalen
Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 01 aug 2012, 22:08

Naja Erik, van techniek weet ik heel weinig, dus daar schrijf ik ook niet veel over of reageer er niet veel op. Want je kan wel ergens over mee willen praten waar je geen verstand van hebt, maar daar heb je eigenlijk niks aan hè. Wil niet zeggen dat ik techniek niet interessant vind, ik probeer er zeker wel wat van op te steken.

Routes via coördinaten rijden heb ik verder ook nooit gedaan. Vroeger altijd gewoon met de kaart. Ging eigenlijk altijd goed. En nu het meeste via TomTom op kortste route. Dan krijg je hele mooie weggetjes.

Wat het wel is met kastelen, had ik het laatst met RonalT al over, ze liggen meestal mooi: op een berg, of in de bossen, of aan het water. En er zit bijna altijd wel een kroegje bij, of een brasserie ofzo. Dat je effe wat kan eten of drinken. Da's ook wel lekker.

Dit jaar rij ik met de tocht van Aaldert mee, en verder denk ik nog wel wat binnenland ritten. Volgend jaar hoop ik paar meerdaagse buitenlandritten te doen.

Op 1 op het verlanglijstje staat een rondreis door Tsjechië. Geweldig mooi land, ook nog eens niet te duur, en niet extreem ver weg.
Op 2 staat het treffen in Finland. Zijn weliswaar amper kastelen, maar wel een heel fijn land, waar je lekker rustig kunt toeren.
Op 3 staat de Loire. De Loire is een mega lange rivier. Lijkt me mooi om die eens helemaal af te rijden. Ben je ook paar dagen mee bezig. Maar wat je daar allemaal tegen komt, dat is waanzinnig mooi.

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 01 aug 2012, 22:56

Komt hij weer, woensdag 1 augustus. 1e dag van m'n vakantie.

Afgelopen zondag had ik een TomTom opgehaald in Gemert, de vorige had ik zaterag gesloopt door er een verkeerd kabeltje in te stoppen, had waarschijnlijk "overspanning" gehad. De nieuwe deed het goed, totdat ik er thuis wat mee zat te experimenteren. Er zat een functie op "skin chooser". Daar drukte ik op, en toen liep het ding vast. Gereset en uiteindelijk deed hij het weer. Maandag moest ik nog even in Kassel lossen, en wat viel me op: het apparaat zei niets. Effe kijken bij stem testen... Niks. Shit. Daar kan ik niet tegen als iets het niet goed doet. Wat gegoogled, en een winkeltje gevonden in Eindhoven die TomTom's maken. Dinsdag gebeld, en er vandaag naartoe gereden. Met die "nieuwe" TomTom, de "overspanning" TomTom, en een TomTom van m'n vrouw die spontaan uitvalt. Nou heb ik 4 TomTom's, waarvan er 3 het niet doen. Als je er eens over na gaat denken, weet ik eigenlijk niet of ik nog wel ooit een TomTom zou moeten kopen. Als die dingen zo vaak kapot gaan... Is eigenlijk niet goed hè. Maar moet wel zeggen, de "overspanning" TomTom heeft het altijd goed gedaan, 7 jaar lang. Vrijdag zouden alle 3 de TomTom's klaar zijn. Ben benieuwd.

Na Eindhoven, zonder een TomTom naar Weert. Dus via de snelweg. In Weert moest ik even bij de Volvo garage zijn, en ben daarna naar het kasteel gereden, lag er dikke 2 km vanaf. Langs het kasteel was een houtopslag. Van het kasteel zelf kon je maar weinig zien. Ben er rondje omheen gewandeld. Had de motor op de stoep gezet. Er kwam een oude man met een oude vrouw aan (toen ik aan de overkant stond een foto te maken) met een nog oudere vrouw in een rolstoel. Ze stopten bij de Goldwing en zaten er aandachtig naar te kijken. Ook naar dat hondje van Wil op dat voorspatbord. Volgens mij vonden ze het wel mooi. Afgelopen zondag in Geldrop ook al een oudere man die z'n duim op stak. Leuk, die oudere mensen die een motor toch mooi vinden.

Kasteel Weert:
Afbeelding

Als ik in België ben, stop ik altijd bij de friettent. Standaard een "frietje americain" (een frietje met amerikaanse saus, lekker heet, ben er gek op), en meestal een gebakken cervela. Maar ben aan het "lijnen" dus de cervela zat er niet in vandaag. Van Weert ben ik via Maaseik naar Kessenich gereden. Daar zit friettent Bèrke. Toen ik vroeger in Limburg woonde gingen we daar vaak zondags eten. Was er ook altijd druk. Goeie tent met goeie kwaliteit friet. Vond dit wel een leuke foto. Als er nog een "show your wing" wedstrijd zou komen, zou ik deze er wel geschikt voor vinden :D :

Afbeelding

Heb tussen Verviers en Prüm ook ooit een foto bij zo'n frietkot gemaakt daar stond een Marsipulami bij. Was ook wel grappig. Zal er nog wel eens komen met de motor. Hieronder een foto van het lekkere frietje van Bèrke. Dat blikje cola was niet goed, weet ik. Is eerste blikje cola dat ik in 4 weken heb gedronken. Verder alleen maar water. Friettent Bèrke is van woensdag tot en met zondag open van 11:00 uur tot 23:00 uur. De meeste friettenten zijn van 14:00 uur tot 17:00/18:00 uur dicht in België. Bèrke niet.

Afbeelding

Na het lekkere frietje naar Baarlo gereden. Kastelen dorp Baarlo. Het dorp met de 5 kastelen. Bij het mooiste even rondgewandeld. Een gedeelte van dit kasteel is tevens ambtswoning van de burgemeester:

Afbeelding

In één van de andere kastelen zat een hotel, in weer een ander woont een japanse kunstenaar, en dan was er ook nog kasteel De Berckt. Stond met bordjes aangegeven. Ik dacht: we geven het een kans. Kunnen altijd effe kijken. Maar zag bij de ingang dit bord staan:

Afbeelding

Jammer dat je niet even het pad in mag lopen om een foto te schieten. Maar ik respecteer zulke borden verder wel. Je kan dan wel simpel doorlopen, maar als de eigenaar het niet wil, moet je het ook niet doen. Onderweg lagen vlak langs de Napoleonsbaan natuurlijk ook nog de kastelen Horn, Haelen en de mooie ruïne in Kessel, daar ben ik niet gestopt, maar dat komt nog wel. Niet alles op één dag :wink: . Ben toen nog naar een stuk steen in Grubbenvorst gereden, is de benaming ruïne eigenlijk niet waard. Heb er wel een foto van gemaakt, maar is vrij zinloos om die hier te plaatsen. Daarna van Grubbenvorst met het pontje naar Velden voor 1 euro. Da's al het 3e pontje in 5 dagen :-)

Afbeelding

Daarna nog even naar Arcen gereden, daar is in de zomer elke woensdag een grote braderie. Altijd leuk om er even rond te lopen, kijken of ze nog iets leuks hebben, en even een ijsje te pakken. Daarna op richting Helmond. Onderweg nog even bij m'n ouders gestopt voor een bakje koffie. Net toen ik bij hun aankwam, begon de motor opeens flink te roken. Witte rook. Echt veel rook. Kwam uit de rechteruitlaat. M'n moeder werd er panischer van dan ik. Bakje koffie gepakt en even op de Iphone gekeken of er iets op dit forum stond over witte rook uit uitlaat. En dat stond er. Half uur later water bijgevuld in het reservoirtje en naar huis gereden. Morgenochtend eens kijken hoeveel water er dan bij moet, hopen dat het niet de koppakking is. Maar dat zien we dan weer. De woensdag, de 1e dag van augustus, de 1e dag van m'n vakantie zit er weer op.

Tussen Velden en Arcen nog even getankt, want het lampje ging weer knipperen. 250 km - 17 liter. Verbruik 1 op 14,7. Het verbruik wordt wel elke keer minder lijkt het. Had afgelopen zondag dat schroefje bij de carburateur wat teruggedraaid, misschien dat hij daarom iets zuiniger liep. Maar vandaag liep hij 960 toeren stationair, vond ik toch wat te weinig. Heb schroefje nu weer beetje verder naar rechts gedraaid, dat hij weer iets meer toeren loopt. Benieuwd of daardoor het verbruik dan weer iets slechter wordt. Had vanochtend de auto ook even afgetankt, maar die had verbruik van 1 op 7,2. Dan was de Goldwing toch zuiniger :-)

Wat me trouwens zondag op viel: de TomTom geeft aardig goed de juiste snelheid weer. Die klopt heel erg goed. Zag wel dat zondag de snelheidsmeter van de Goldwing 120 km/u aangaf, en de TomTom 112 km/u. Is toch best een flinke afwijking hè. Eigenlijk is het verbruik dan ook niet helemaal objectief. Zou je ook 8% vanaf moeten tellen door die afwijking.

Gebruikersavatar
joeggen
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2011, 16:53
Type Goldwing: GL1200
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door joeggen » 02 aug 2012, 10:59

mijn 1200 zijn verbruik ligt ook rond de 1:14,5 soms een beetje meer en soms een beetje minder, afhankelijk van de gereden route,
is wel vrij hoog ma ach, ik gun me verder ook niks ,... :lol: :lol: :roll: :? :wink:

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 03 aug 2012, 08:59

Ja Jos, weet het ook niet. Nu 3x afgetankt en kom op volgende gemiddelde:
1 op 12,1
1 op 13,1
1 op 14,7

Maar je moet het eigenlijk op jaarbasis pakken, dan heb je een fair gemiddelde. Maar vind het al met al wel meevallen. Die binnendoorweggetjes die ik altijd rij, rij ik niet hard: 60-90. Maar heb je natuurlijk wel veel bochten, afentoe rotondes, drempels, dus steeds optrekken. Dan zal de motor ook wel meer verbruiken dan als je constant met 95-100 km/u van Maastricht naar Amsterdam rijd. Maar ben er wel tevreden mee met dit verbruik.

ScrewLoose
Berichten: 728
Lid geworden op: 24 jun 2011, 13:30
Type Goldwing: overig
Locatie: "Sjpaubik International Airport"

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door ScrewLoose » 03 aug 2012, 11:24

Wederom lekker weglezen Johan, kan steeds genieten van je verhaalstijl! :mrgreen:
Maar nu ff wat anders ....
Ik lees hier ook veel over het gemiddelde verbruik van jullie Wings en ik heb eigenlijk steeds gedacht dat mijn zwarte dame een "zuipschuit" was. :roll:
- ledig gewicht voertuig 520 kg.
- verbruik snelweg bij ca. 130/140 km/h 1:14
- rustig toeren met het vrouwtje achterop (binnenwegen) 1:14
- toeren in m'n eentje 1:10/1:11
- middagje ravotten (lees behoorlijk het gas erop om mijn zwager op zijn Pan European bij te houden bergop/bergaf en bij het bochtenwerk) in de Eifel 1:8 :oops:

Wanneer ik dat laatste buiten beschouwing laat mag ik dan toch eigenlijk niet klagen! :mrgreen:
PS, gemiddeld verbruik van mijn 1100 lag rond de 1:22, ik schrok dus ff toen ik mijn huidige lady opnieuw ging voltanken na mijn eerste ritten ....
WingGroetsels,

Jacques :wink:


Op de zevende dag schiep God de Goldwing, en hij zag dat het goed was....... "Genesis 2:4-2:25:"

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 03 aug 2012, 13:37

1 op 22 wel heel zuinig Jacques! Heb ooit met zo'n 1340 Heritage gereden, die zat ook tegen de 1 op 20. Stond ik ook van te kijken. 1 op 13 vind ik vrij acceptabel voor onze "zware" motoren. Als je gewicht en cc afzet tegen verbruik zou het nog wat zuiniger mogen. Een auto met 1.200 cc van 1.000 kg rijdt ook zeker 1 op 13 / 1 op 14. En wij wegen minder en hebben door minder wielen ook minder rolweerstand lijkt me. Qua windgeleiding lijkt me er ook weinig verschil in zitten.

Weet niet wat de Wingers hier met een 1.500 en 1.800 als verbruik hebben?

Ik heb 2 Opels, zelfde model. Alleen 1 is 2.0 16v schakel, gewicht 1.250 kg, andere is 2.5 v6 automaat, gewicht 1.350 kg. Maar verbruik v6 had ik vandeweek 1 op 7,2. Rij er altijd rustig mee. Met de 2.0 16v reed ik altijd wat rapper (is nu geschorst), maar daar was verbruik 1 op 12 of zuiniger. Zelfde trajecten. Dan zou je zeggen dat de 1.500 en 1.800 toch ook meer moeten verbruiken (door de 2 extra cylinders). Aan de andere kant zal de techniek daar weer beter (en brandstofbesparender) van zijn dan onze oude 1.000/1.100/1.200's.

Over de ritten: hoop dat de koppakking er zaterdag weer in zit, dan zondag, maandag en dinsdag weer kastelen af rijden. Planning is dan hoofdzakelijk Limburg. Misschien uitstapje naar Ardennen.

Heb er al weer zin in :-). Hoensbroek, Eijsden, Horn en Kessel wil ik zeker gaan bezoeken. Misschien nog La Roche en Ardenne. Is ook mooi ritje. Spontin dan ook even meepakken, en meteen lekker frietje scoren :-)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 05 aug 2012, 09:53

De Goldwing was even "out-of-order" wegens de kapotte koppakking. Vrijdagavond even op de fiets naar Geldrop geweest met vrouw en dochtertje. IJsje pakken bij IJssalon Kees en meteen beetje lichaamsbeweging erbij. Afgezien van het harde zadel van de fiets, was het wel leuk. Maar was toch blij toen Ger belde dat ik de Goldwing weer op kon halen.

Vrouwtje dus mij naar Oss gebracht. De Goldwing deed het weer lekker, en ik opweg richting de snelweg. TomTom had ik nog steeds geen, maar er was toch een soort magnetisch veld, wat me in plaats van richting Helmond naar het noorden stuurde. De A2 op, Den Bosch voorbij en bij Kerkdriel eraf. Ondanks dat ik wist dat het de verkeerde kant op was, kon ik er niets aan doen :wink: . Geen TomTom, geen kaarten bij, maar wel een I-Phone en een beetje ervaring. Ammerzoden was het eerste doel. Daar staat een mooi kasteel. Was er vroeger al eens ooit geweest. Lekker ernaartoe rijden. Het was al laat, maar het weer was goed, en wilde nog wat kilometers maken.

Afbeelding

Hier op dit forum plaats ik van elk kasteel maar 1 foto. Want het is tenslotte een Goldwingforum, geen kastelenforum, en misschien dat de meesten het helemaal niet interesseert, al die kastelen. Uiteraard maak ik wel meerdere foto's. Probeer er altijd omheen te lopen, van elke kant een foto te maken. Ik ben ook bezig met een eigen site waar al die kastelen opstaan. Heb er nu 8 opstaan, maar als ik er wat meer op heb, zal ik hier de link erbij zetten, daar staat dan ook wat meer informatie op, zoals adres, website, foto's van internet en m'n eigen foto's en een beknopt informeel verhaaltje. 2-3 weken terug was ik bij kasteel Well in Limburg geweest. En tijdens het googlen naar informatie zag ik dat er nog een kasteel Well was. Nog nooit van gehoord. Dat is kasteel Well in Gelderland, vlak bij Ammerzoden. Heeft trouwens te koop gestaan voor 6,9 miljoen euro. Aardig bedrag. Zal dat op die site wel zetten met link ernaar. Maar dus eigenlijk door het maken van die site, kwam ik op dit kasteeltje. Best mooi, in een heel rustig dorpje:

Afbeelding

In Nederhemert moest ook nog iets liggen wat onder kastelen viel. En dat was niet ver van Well vandaan. Had het al op een wegwijzer zien staan. Dus de motor weer aangetrapt en op naar Nederhemert. Voordeel van die kleine dorpjes is dat je het kasteel zonder TomTom en met nauwelijks zoeken wel weet te vinden. Bij Nederhemert was de poort, net als in Well, dicht. Kon er verder niet bijkomen, en alleen een foto van de voorkant gemaakt:

Afbeelding

Tsja, op bovenstaande foto zie je van het kasteel eigenlijk maar weinig hè. Dan toch maar een extra foto'tje ervan :wink: :

Afbeelding

Vorige week, op de rit naar Dussen en Loevestein, kwam ik door Udenhout. En terwijl ik door het dorp reed, zag ik aan de linkerkant een kasteel liggen (want je kijkt vooral om je heen tijdens het rijden hè, daar rij je voor, om wat te zien). Wist niet dat daar iets lag, maar had toen te weinig tijd om te stoppen (want had Dussen, Loevestein en Frank in Heerjansdam :wink: nog op de planning staan). Dus had al het idee om er later nog eens langs te rijden. En dat later was maar 7 dagen. Gisteren even gestopt. Er stond een bordje met "verboden toegang, privé" bij het toegangspad, dus ben niet verder dan dat bordje gelopen, maar wel even foto's gemaakt:

Afbeelding

Daarna maar eens gekeken voor de rapste route naar Helmond. Het was al wat later inmiddels, en al een paar regendruppeltjes gehad. Die 50 km van Oss naar Helmond zijn er toch weer bijna 200 geworden, en hebben een goeie 3 uur in beslag genomen. "Take the long way home" zoals RonalT als onderschrift heeft :wink: . Maar was toch een leuk tripje. De Goldwing had het weer super gedaan, en heb hem 's-avonds nog een keer gepoetst. Dat hoort er ook bij. Alles glimt weer. Klaar voor een mooie zondag. Die gaat naar zuid-Limburg. Foto's en verslag volgen :-)

Gebruikersavatar
joeggen
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2011, 16:53
Type Goldwing: GL1200
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door joeggen » 05 aug 2012, 10:03

kasteel Hoensbroek is ook de moeite waard kerel, ik zie je wel langskomen, maar heb vandaag wel de doop van mijn kleinzoon, :D :wink:

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 05 aug 2012, 10:19

Succes met de doop Jos. Maar je hebt lekker weer in ieder geval (ook al is de doop meestal binnen :D ).

Dinsdag kom ik ook wel bij je in de buurt, denk dat we dan afspreken als dat uitkomt :-).

Gebruikersavatar
joeggen
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2011, 16:53
Type Goldwing: GL1200
Locatie: hoensbroek
Contacteer:

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door joeggen » 05 aug 2012, 11:22

Johan Helmond schreef:Succes met de doop Jos. Maar je hebt lekker weer in ieder geval (ook al is de doop meestal binnen :D ).

Dinsdag kom ik ook wel bij je in de buurt, denk dat we dan afspreken als dat uitkomt :-).
ik werk dinsdags tot een uur of drie, daarna ben ik wel thuis,. koffie en je boek liggen dan klaar :D :wink:
En aangezien ik geen zijspan heb en twee kinderen en een vrouwtje die ook mee willen ga ik maar met mijn cabriotje he, ook leuk. :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 05 aug 2012, 22:13

Voor degene die van foto's houden, wordt dit een leuke posting ;-).

Moest eerst nog wat papierwerk doen, vandaar een late start. En even een blaadje uitgeprint met straatnamen waar de kastelen lagen, scheelt onderweg weer zoeken op de Iphone. Rond 11:30 de Goldwing aangetrapt en via "de weg langs het kanaal" richting Nederweert gereden. Bij Ospel eraf, stukje binnendoor, eerst even tanken bij de Esso pomp op de Venloseweg in Nederweert. Van Helmond naar de afslag met de snelweg had ik een zilvere 1800 achter me hangen. Ziet er wel flink uit in je spiegel hoor, zo'n 1.800.

Bij de pomp had ik 17 liter nodig. Volgens de tripmeter 212 km ermee gereden. Verbruik 1 op 12,5. De jongen van de pomp kwam daarna even naar buiten, even over de Goldwing praten. Hoe zwaar die was, het verbruik, of het goed handelbaar was. Van het verbruik schrok hij wel een beetje. M'n auto rijdt nog zuiniger zei hij. Daarna via Roermond naar de 1e stop. Kasteel in Herkenbosch. Blijkt tegenwoordig een soort bistro/vergaderzaal/hotel te zijn.

Afbeelding

Van Herkenbosch via landelijke weggetjes naar Posterholt gereden. Daar heb ik de foto hieronder gemaakt:

Afbeelding

Gelukkig had ik de Powerpack nog in één koffer zitten, want bij Posterholt wilde de Goldwing niet meer starten. Hij had er even geen zin meer in. Powerpack erop, en hij deed het weer meteen. Van Posterholt ging de route verder naar kasteel Doenrade. Dat smokkel je een klein stukje over Duits grondgebied. Daar kwam ik 3 Goldwings tegen die samen reden. Heb een sterk vermoeden dat het forumleden waren. Dacht een witte 1.500, een zwarte 1.200 en de 3e, die voorop reed weet ik niet meer. Zwarte 1.500? Ja, ik was die gozert met dat blauwe t-shirt aan. Ik weet het, het is onveilig, maar met dit warme weer rij ik meestal toch in een t-shirt. Wel met lange broek natuurlijk. Via smalle weggetjes kwam ik daarna in Doenrade aan. In dat kasteel zit tegenwoordig ook een restaurant:

Afbeelding

En het is feest hoor, rijden in Limburg. Want een paar kilometer verderop lag al weer een ander kasteel: Amstenrade. Weliswaar verboden toegang, maar bij de ingang kon ik toch een foto knippen:

Afbeelding

En wederom was het naar het volgende kasteel maar weer enkele kilometers. Dat was Wijnandsrade. In 1980 gerestaureerd, en nu zit er een restaurant in en worden delen verhuurd als kantoor en woonruimte. Je kan er best leuk om heen wandelen en er tegenover zit een friettent, waar ik even naar de wc ben geweest en een soft-ijs heb gehaald:

Afbeelding

De volgende stop was wel een paar km rijden, kon de Goldwing even wat toeren maken. Maar ik was amper weg bij Wijnandsrade, of ik zag op de route nog een ander kasteel liggen, welke niet op het lijstje van vandaag stond. Toch even gestopt voor een foto. Na wat "gegoogle", bleek dat dit kasteel Klimmen was. Hier zit ook een restaurant in. Veel kastelen in Limburg waar een restaurant in zit merkte ik vandaag. Is op zich wel goed, want zo worden de kastelen in ieder geval opgeknapt en bijgehouden, is niet beter dan het te laten vervallen. Kasteel Klimmen vanaf de weg:

Afbeelding

Kasteel Bocholtz viel tegen. Was tegenwoordig volgens mij gewoon een boerderij met een toren. Stonden wat tractoren in de stal erbij. Heb er toch maar een foto van gemaakt:

Afbeelding

Een paar kilometer van Bocholtz, ligt Lemiers. Daar ligt ook een kasteel, maar kon je niet bijkomen. Een dichte poort, verder kwam ik niet. Het kasteel staat ook niet aangegeven vanaf de weg, en het is niet te bezichtigen. Maar kon het proberen natuurlijk:

Afbeelding

Voelde me inmiddels net een distributiechauffeur, met zoveel stops als vandaag. Dus tijd om eens wat te gaan eten, en de nodige vitamine en eiwitten binnen krijgen. En dat doen we natuurlijk een België. Nou had ik "Voeren" in België ingevoerd, maar kwam op een gegeven moment bij een splitsing waar ik rechtdoor moest, maar dat was alleen voor voetgangers en tractoren. Nou, dan maar die andere weg pakken. Na een paar kilometer weer op zo'n pad, alleen voetgangers en tractoren. Naja, we gaan het gewoon proberen. Het was een gravel pad, maar dat boeide me niet zo. Na een paar honderd meter werd het gravel echter lastiger om doorheen te rijden, zaten er diepe gaten in, en ging het best steil naar beneden. Maar keren was ook geen optie. Volgens de TomTom nog 900 meter. Was wel beetje zweten, want de Goldwing had het er niet makkelijk. Kwam een paar voetgangers tegen. Ik zei tegen de vrouw: komt dat pad hier nog ergens uit? "Waar wilt u naartoe? " zei ze. Naar Voeren, zei ik. Ze zei dat het pad direct in Voeren uitkwam, en dat er daar ook terrasjes zaten. Nou, gaan met die banaan dan. Paar kilometer terug op een kruising stonden ook een paar mensen, waarvan één charmante vrouw van net over de 40 haar duim omhoog stak (zo van "liften"), voor de grap. Wel mooi hoor, als je in de midlife-crisis zit, en dat zo dan mee maakt hè :-). Had helaas geen tweede helm bij, dus kon haar niet meenemen :-(. Maar denk dat ze raar had gekeken als ik was gestopt en een helm uit de topkoffer had getoverd ;-).

Vanaf Voeren nog een kilometer of 15 naar Visé. Daar op het pleintje gestopt bij een friettent, die om 17:00 uur openging. Ik was er 16:53 uur, dus mooi optijd :-)

Afbeelding

Inmiddels dus al wat later, tegen 17:30 uur. En het was nog een stukje naar huis rijden, dus eens kijken wat we nu gingen doen. Even naar kasteel Eijsden. De meeste kastelen van vandaag waren niet zo extreem geweldig, maar kasteel Eijsden, waar ik misschien al 30 jaar niet meer ben geweest, kon ik nog herinneren als een groot, mooi kasteel, waar je ook nog beetje kon wandelen. En het stelde niet teleur. Was nog steeds net zo mooi. Eijsden zelf was het druk op de terrasjes.

Afbeelding

Daarna langs de Maas naar Maastricht. In plaats van de A2, gewoon door Maastricht zelf. Wilde nog even in Borgharen stoppen, daar was ook een kasteel. Maar dat viel weer tegen. Kwam niet verder dan de kasteelhoeve, waar ook iets van een restaurant/hotel in zat. Het kasteel zelf was privé, mocht je niet bijkomen. Was volgens mij ook wel een beetje vervallen. Maar heb van de kasteelhoeve toch maar een foto gemaakt, dat zag er best netjes uit:

Afbeelding

Nou, TomTom in de koffer, en de rapste weg nu naar huis. Het was leuk voor vandaag. Via Geulle richting Bunde. En ook daar kwam ik nog langs een kasteel welke niet op m'n lijstje van vandaag stond. Vol in de ankers, en terug, effe nog een foto maken :-). Meerssenhoven heette dit kasteel.

Afbeelding

Dat was echt de laatste voor vandaag. Nu de snelweg op en richting huis. Volgens mij kwam ik op de snelweg dezelfde 3 Goldwings weer tegen die ik rond 13:00 uur ook tussen Koningsbosch en Brunssum tegen kwam. Op weer naar de Esso pomp waar ik eerder die dag al had afgetankt. Nu 226 km gereden sinds die vorige aftank beurt. 15 liter. Verbruik 1 op 15,1. En dat met snelweg toch stukken van 130-135. Moet zeggen dat de Goldwing wel fijner rijdt met gewoon 100-105. Dan maakt hij goeie 3.000 toeren en klinkt wel lekker. Met 130-135 zit je net over de 4.000 toeren, maar dan klinkt het niet lekker. Je hoort dat hij dan hard moet werken. En of deze bejaarde Goldwing dat zo leuk vind, weet ik niet. Laatste 25 km van Ospel naar Helmond weer langs "het kanaal". Gewoon lekker met 85-90. Hard zat.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13417
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door RonalT » 05 aug 2012, 22:30

Dat "kasteel" bij Klimmen zie ik wel eens als we door Limburg richting Duitsland rijden. Ik zie daar langs de A76 bij Heerlen trouwens wel meer mooi (kasteel)boerderijen....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 05 aug 2012, 22:46

Klopt RonalT, dacht eigenlijk ook dat het die kasteelboerderij was, van een afstand dan, maar was hem niet. Die kasteelboerderij moet ik nog een keer langs. Zijn er nog meer die ik daar nog moet hebben, maar 11 op één dag is eigenlijk al teveel. Net als Hoensbroek, waar Jos en Wil vlakbij wonen, da's één van de mooiste kastelen van Limburg. Daar pak ik wat meer tijd voor. Valkenburg ga ik ook nog wel naartoe, maar niet nu, in het toeristen seizoen. Ga er wel naartoe als de toeristen weer weg zijn :-).

Maar wel mooi hoor, dat Limburg om te toeren. Zeker daar zo bij Simpelveld en Vaals. Lekkere heuvels, bochten, veel terrasjes. Wel beetje druk met het verkeer (auto's en fietsers). Maar ja, dat denken hun waarschijnlijk ook van de motorrijders. Heb gelukkig geen enkel ongeluk gezien vandaag.

Gebruikersavatar
Chrit
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2375
Lid geworden op: 25 sep 2006, 20:28
Locatie: Kaulille (belgie)
Contacteer:

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Chrit » 05 aug 2012, 22:48

Goh, wat zijn we toch rijk hier in Zuid-Limburg met al die kastelen...sjiek he..... :wink:
Groetjes
Chrit Gunther

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: de kastelen ritten van Johan

Bericht door Honda GL Castlebiker » 05 aug 2012, 22:51

Ik dacht eerst dat ik jou vandaag tegen kwam Chrit, daar tussen Brunssem en Koningsbosch. Maar jij hebt geen witte Goldwing meer nu hè?

Plaats reactie