Daar een paar dagen gebleven en via de Tik en Tizi pas in zuid Marokko aangekomen. Schitterende landschappen. Kale bergen, maar ook lange vlaktes waar ik eenzaam en alleen rondreed. Soms 39 graden. Weer een dag daarna door de Gorge du Dades. Ik had het wel eens op plaatjes gezien en het was dan ook een doel van mij om dat te zien. Ook in het echt schitterend; vooral ook de weg er naar toe met al zijn rode huizen. Nog een dag later naar de Todra-kloof gegaan; verrassend mooi als je dat binnen rijdt. Je kon merken dat je in de Hoge Atlas terecht komt. De Todra-kloof is wel gericht op toerisme, maar veel toeristen waren er niet te bekennen.
Ik besloot om toch de randen van de Sahara op te zoeken en ben naar Merzougha gereden. In een schitterend hotel overnacht aan de rand van de zandduinen. Het was best wel kicken om hier helemaal in mijn eentje terecht te zijn gekomen. Ik was nu 4500 kilometer en 2 weken onderweg. De motor hield zich prima. Hier kwam ik pas ook de eerste nederlanders tegen, zodat ik eindelijk weer eens nederlands kon praten met anderen. In de loop van de week erna langzaam naar het noorden gereden; ook weer over mooie wegen en door uitdagende berg-gebieden.
Bij Ceuta weer naar Algeciras gevaren en in Zuid-Spanje in Ronda aangekomen. Zeer fotogeniek. Door de binnenlanden richting oostkust van Spanje (stukje snelweg gereden) en daarna binnendoor naar Andorra. Lang geleden daar ooit eens geweest op de motor, maar dat het zo luxueus en van alles voorzien was, kon ik mij niet herinneren.
De volgende dag in Frankrijk in noodweer terecht gekomen waardoor alles in korte tijd zeiknat was. De volgende ochtend was lang niet alles al droog, waardoor ik besloot vanaf zo'n 200 km voor Parijs in 1x naar huis te rijden. Het was een heerlijke ervaring. Veel nieuwe dingen gezien; geen pech; geen tegeslagen. Niet op een GoldWing, maar op een HONDA VFR1200 Crosstourer. 9000 km in 4 weken.