Gewoon omdat het kan, motorrijden

Plaats hier je mooie reisverhalen
Bertwing
Type Goldwing: GL1500

Gewoon omdat het kan, motorrijden

Bericht door Bertwing » 23 nov 2025, 18:29

Wachtende reizigers bij een bushalte in Lille Marcq-en-Baroeul volgen een motorrijder die zijn weg zoekt naar waarschijnlijk het Ibis hotel dat in het achter hen gelegen industriegebied is gevestigd. Schijnbaar speelt de invallende duisternis de motorrijder parten om de korte invoegbaan te vinden. Tot twee maal toe passeert dezelfde motor de bushalte waarna de richtingaanwijzer nu wel naar rechts te willen afbuigen aangeeft en verdwijnt de motor uit beeld. Na de bocht staan er wel aanwijzers die de route aangeven en zo zet ik mijn motor naast de entree van het Ibis Budget hotel. Halloweenfiguren vormen een ereboog bij de entreehal. Ik laat mij niet bang maken. Bij de balie verwelkomd een goed aardige “heks” mij vriendelijk en na het inchecken vervolg ik mijn wandeling naar een hotelkamer op de tweede verdieping voor een overnachting. Zo ben ik dus onderweg voor een motorrit die door regenbuien bijna in het water viel. Vrijdagmiddag wil ik vertrekken naar Lille. Helaas wordt het een middag/avond vol regen en de zaterdag zou het blijven regenen tot in de middag. Voor heel Noord-Frankrijk geven de voorspellingen het zelfde weerbeeld tot ver in de namiddag/avond: regen. Zaterdagochtend ga ik dus ook niet vertrekken en doe wat klussen in huis. In de middag ga ik serieuzer achter online informatie aan. De weersvoorspellingen verwachten een drogere periode nabij Antwerpen en later in de namiddag bij Lille . Tassen worden in de koffers geslingerd, hijs mij vlotjes in mijn motorpak, handvatverwarming aan en gaan. Niets gepland enkel de vrije dagen zijn zeker. Door de vele snelwegafsluitingen rondom Rotterdam en een zekere file bij Antwerpen besluit ik deze middag na de Moerdijkbrug af te buigen naar de A17en de tunnel bij Terneuzen in mijn route op te nemen. Oeps een wegafsluiting richting Bergen op Zoom, dus via een omleiding duik ik onder de Westerschelde door neem de tunnels onder de Schelde bij Antwerpen eveneens. Draai zo mooi om de Kennedytunnel heen en neem de E 19 richting Kortrijk. Lille Marcq-en-Baroeul is de eerste stop. Het valt tegen hoe snel de avond invalt nu de wintertijd de kloktijden weer bepaalt, daar ga de komende week rekening mee houden. De volgende ochtend geeft de weer app voldoende inzicht over het buienfront dat al aardig versnipperd is boven Noord Frankrijk wat mij binnendoor via Arras, Saint Ouintien dwars door Parijs, tja de Periphérique hoort er dan ook wel een beetje bij en zo bereik ik in de namiddag de parkeergarage van het Ibis hotel in de plaats Etampes, waar ik de motor achterlaat en incheckt voor een overnachting. Ik open maar eens een fles wijn maak verbinding met de “buitenwereld” om aan de hand van de weerberichten een route uit te stippelen voor de komende dagen. We gaan de komende dagen de zon veelvuldig zien en zo rij ik de volgende dag richting Orleans over de N20, via de A71 naar Vierzon en daarna gasgeven op de A 20 richting Brive-la-Gaillarde.Afbeelding
Na een dagje asfalt staren lekker uitrusten op mijn hotelkamer. Die avond ontvouwt zich het plan om een dagje echt binnendoor te toeren. Om half acht zit ik aan het ontbijt, zie een ochtend vol zonnestralen op mij afkomen en een volle dag toeren. Beynat, Argentat, Dordogne, Millau even afdalen naar de stad en weer omhoog. Draai de A75 op en bij dan bij Caylar (onthoud deze naam) de A 75 afdraaien, Afbeeldingmachtig mooi toeren hier, passeren Ganges, werkelijk genieten in de Cevennen en overnacht in Ales. Vanavond ga ik door met genieten dus eten buiten de deur. Goed restaurant, kost wat maar zeker de moeite waard, niet op de bon kijken en het is makkelijk aftikken met je pinas. Afbeelding
Bekomen van een heerlijke dag toeren, ontluikt een nieuwe dag. Vandaag een korte rit naar Digne-les-Bains. In deze omgeving voor je favoriete hotelketen gaan is wat zoeken, wat mij brengt in Manosque Cadarache. AfbeeldingEen motor met ruim 150.000 kilometers op de teller moet weleens naar de werkplaats. Zelf heb ik nu in twee jaar tijd 17.000 kilometer op de teller gezet. Voor ik deze tourrit onderneem stond mijn motor in de werkplaats bij Goedhart Motoren om eens flink aan deze motor te mogen sleutelen. De opdracht is duidelijk. Een grote beurt en alles checken, mij niet bellen maar oplossen wat je tegenkom. Onbekommerd toeren dus en zo wennen twee nieuwe bandjes mooi even aan het asfalt. Een nieuwe dag begint voor mij met een uitgebreid ontbijt, tijd nemend om een route te plannen en flink wat koffie en broodjes te nuttigen. Deze dag ervaar ik mijn mooiste rit, misschien wel van alle ritten ooit verreden. Wat een spektakel geeft de natuur mij vandaag. Bij Digne-les-Bains via de D900 naar Lac de Serre-Ponçon, door naar Gap, rij een stuk van “Route Napoleon” richting Grenoble. Overnacht in Voreppe. Omdat ik de smaak redelijk te pakken heb effe Geneve aantikken en dan door de Doubs naar Pontarlier. De Alpen rijzen de hele dag op, enkel je verwijdert steeds meer van de rotsmassa’s.Afbeelding Na Gex bovenop Col de la Faucille nog even de Alpen vol in de zon, fantastisch schouwspel lever dit op en dan ga je weer door. Vergeten doe je dit nooit meer. De spanning is daarna wel van deze toer af. Een nieuwe dag laat mij in een relaxed tempo naar Verdun rijden. Niet gelijk na het ontbijt deze ochtend. Het heeft flink gevroren vannacht. Ik zet mijn motor om de hoek van het hotel in de ochtendzon en puzzel op mijn hotelkamer een poos op de route van vandaag. Later op de dag nabij Nancy kom ik terecht in een mistbank zo hevig, zeer slecht zicht, de temperatuur daalt tot 6 graden en duurt tot net voor Verdun. Onbewust een test voor de zenuwen vandaag ook als de route net voor Verdun een wegomlegging tevoorschijn tovert en ik echt krap in de benzine kom te zitten. Gelukkig geeft mijn Garmin info over waar je kan tanken op de route enkel het eerste tankstation geeft enkel diesel dus door naar de volgende in de buurt en dan vul je de tank met 23.85 liter. Oeps. Gered. Wat ik altijd doe op een grote toer is tot de nok vullen die benzinetank bij elke tankbeurt, kom goed uit dus die “afwijking” deze middag. Rustig rij ik naar Verdun. Kan boodschappen doen op loopafstand van het hotel dus onbekommerd neem ik eerst maar even een douche, even opwarmen. Een nieuwe dag start in slow motion. Het is zondagochtend en dan probeer ik invulling te geven aan mijn christen zijn. Online volg ik een kerkdienst tot elf uur en ga dan inpakken en start mijn Goldwing. Op weg naar huis. Hoeveel keer heb ik deze weg al gereden,…? Antwerpen, Breda, Rotterdam, Pijnacker, het doet er niet toe parkeer mijn motor op de stoep en steek mijn huissleutel in de voordeur, thuis zijn voelt als, Yes weer een veilige rit mogen maken. Ruim 2700 kilometers verder in beleven en in dankbaar zijn dat het kan/mag. Laat ik duidelijk zijn Ronald T. is er niet meer en Peter n.t. mist veel, terwijl ik lekker mijn kilometers maak. Waar heb ik dit alles aan te danken?? Thanks Lord, en verder een welgemeende groet BertWing (verreden 1 november tot 9 november)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jenkins
Type Goldwing: GL1800

Re: Gewoon omdat het kan, motorrijden

Bericht door Jenkins » 23 nov 2025, 18:47

Prachtig geschreven.
Ik verheug me op je volgende verslag.

director

Bericht door director » 24 nov 2025, 12:42

Een prachtige tocht gemaakt in een maand waar veel van ons de motor al in de winterstand hebben staan.

Jij laat zien dat je ook in november onvergetelijke ritten kunt maken. Bedankt voor dit verslag!
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Panrider1300
Type Goldwing: GL1000

Bericht door Panrider1300 » 24 nov 2025, 15:40

Wat leuk geschreven. Dit verveelt nooit.

Jur

Bericht door Jur » 25 nov 2025, 09:21

Leuk geschreven. Lekker genieten hoor.
Groetjes Jur

Een mooie majestueus grijze Bagger uit 2019 :D