Toen ik op vrijdagavond een Appie kreeg van de zaak dat ik een volle week verlof kon opnemen was mijn weekend stemming zeer vrolijk. Bij het ontbijt de volgende ochtend druk in de weer met een routeplanning. De weersvooruitzichten waren zeer stralend en Frankrijk was het stralende zonnige land dat maar eens herontdekt moest worden. Ik had nog niets gepakt en de motor stond ook in de stalling. Goed gemutst sprong ik op de fiets en een klein uurtje later stond de Goldwing met open koffers te wachten. Terwijl de ochtenden nog flink fris aanvoelen wordt het overnachten in een hotel. Nu hoef je natuurlijk niet zoveel mee te nemen als je van hotel naar hotel rijd. Ik besluit om als eerste stop Ibis Budget in Verdun te boeken en dan wordt de route vanzelf via Antwerpen, Brussel, Charleroi richting Verdun. In deze streek ben ik zelf nog erg weinig geweest vandaar ook de keuze. Het is allemaal nogal vlak en soms een stuk bos waar je door heen rijd. Op mijn hotelkamer ga ik na een verfrissende douche aan de slag met mijn net gekochte Zumo XT2 en mijn nieuwe Schubert C5 Master helm. Deze waren nog geen vriendjes dus de connectie eerst maar eens ingesteld. s’ Avond lees ik een boek of kijk een film op de hotelkamer, en ik slaap verrassend goed. De volgende dag besluit ik aan het ontbijt richting Nevers te rijden, alles binnendoor maar er valt niet noemenswaardig iets op dat verrassend is, je rijd door een dorp passeer weer een rotonde, vervolgens een bosrijk gebied, het is gewoon een dagje motorrijden. Het hotel ligt net buiten Nevers aan een rustig weg. Ik ben ook niet onderweg om een city trip te doen dus mijn deert het niet Er komt geen wekker aan te pas tijdens de nachtrust, dat maak uitslapen mogelijk tot 08.00 uur. Een verfrissende douche en een goed ontbijt, zo herinner ik mij mijn overnachtingen, dus ook vanochtend zit een ontspannen gast zijn koffie te nuttigen en Google Maps te bestuderen. Vanochtend valt de keuze om de streek van de Morvan te doorkruisen.

Hoe schilderachtig wil je het hebben? Het woord stiltegebied is treffend van toepassing voor deze omgeving. De wegen worden meer glooiend en soms al wel heuvelachtig. De omgeving is rijk aan bossen uitgestrekte landerijen en poelen en meertjes. Fabrieken en steden zijn er ver te zoeken en de landbouwers werken nog veelal met tractoren uit de vijftiger jaren en de Renaultjes vier sieren het erf. Je hebt geen duur casting bedrijf nodig om een terug in de tijd te creëren, het is er al. Tegen de avond draai ik de parkeerplaats op van mijn hotel in Chalon-sur- Saône . Ik besluit om een rustdag in te plannen en zo gebeurd het dat ik een dag luierde doorbreng met niets doen, lezen en een chippie verwerken en goed glas wijn en genieten van de zonnestralen. Ik kan nog vier dagen vooruit dus ga achter de laptop en een plan de campagne maken. Als je al eens van plan bent om een nieuwe navigatie aan te schaffen, nou die Zumo lijkt wel een breedbeeld tv. Wat ben ik blij met deze investering, na tien jaar een wisseling van een Zumo 660, wat is de tijd vooruit gegaan. Het stralende weer blijft redelijk in takt dus we zetten de volgende dag koers naar Grenoble.

Een berg etappe zal er nog wel niet in zitten deze keer maar even die besneeuwde bergtoppen zien heeft toch wel iets magisch. Enkel gewoon genieten. `s Avonds parkeer ik mijn motor in een garagebox van het hotel, de eigenaar staat erop dat ik mijn motor uit het zicht parkeer, prima service, maak mij maar niet druk om de rede ik slaap goed en de eigenaar wellicht ook. Tja en dan toch een dag een beetje tegen de bergen aanleunen

en dan is het schouwspel voorbij

en rij ik naar de Bourgogne. Overnachten doe ik zowat tussen de wijnvelden in Nuits-Saints-Georges. Voor het thuisfront scoort ik twee flessen uit de streek. De wijnstokken moeten nog een beetje tot leven komen net zoals de vele bossen nog geen blad dragen, tja wat wil je midden in maart, enkel de temperatuur is overdag al lente waardig. Ik schrijf overdag want de nachten en ochtenden zijn koud en fris, laat het rustig gebeuren, zoals ik ook iedere dag rustig opstart en rond elven de motor pas start. Eigenlijk was ik wel een beetje benieuwd naar het verbruik van de motor en had alle bonnetjes daarom bewaard. Dat viel niet tegen, 1: 18. Wel in ogenschouw genomen dat ik veelal binnendoor reed en niet boven de 110 km per uur kwam op de snelwegen die ik toch soms nodig had. De wijnflessen zitten in de koffers dus we kunnen weer richting Nederland, dat doe ik met een rit naar Arlon, daar wil ik in ogenschouw nemen een geheel nieuw hotel complex van Ibis. Nou Ibis Styles en Ibis budget, twee merken van de hotelketen, zijn schitterend aangelegd. De rede om hier te overnachten heeft ook een achterliggende gedachte, morgen even lekker onbevangen door Luxemburg toeren

en dan naar huis. Na een toer zonder problemen, wat toch altijd maar weer een rede mag zijn om dankbaar voor te zijn stop ik rond de klok van zes uur in de avond mijn motor thuis voor de deur. Na ruim 2500 kilometers en acht dagen is de vrouw weer blij en gelukkig, hij is weer thuis.