Effe door de sneeuw

Plaats hier je mooie reisverhalen
Plaats reactie
redmac
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 sep 2009, 16:17
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Paal
Contacteer:

Effe door de sneeuw

Bericht door redmac » 18 jan 2017, 22:46

Ik was het ZAT ! Op verschillende nieuwssites werd gemeld dat er tot wel 50cm sneeuw hier in België lag. Maar kijk ik uit m'n raam, ligt er nagenoeg niets. Dus ik vraag aan m'n zoon "Gaan we morgen de sneeuw opzoeken". Hij was er meteen voor in. Dus wij op internet gekeken waar het meeste sneeuw te vinden was.

Zondagmorgen vertrokken we rond een uur of elf. Op naar Luik om de eerste 10cm tegen te komen. Van daaruit werd het snel meer. Een serieus sneeuwballengevecht was al mogelijk na een km of 10 verder. We reden door tot Malmedy waar plots een zware mist opdook. En dat had me moeten waarschuwen. Slechts een kilometer of twee voor de mist verdween en er een bak sneeuw naar beneden kwam. Auto's gingen naar rechts (wattjes) en wij kachelden door.

Het leek net of je door een heel diepe en oneindig lange plas gaat. Maar het ging. Ik ben maar klein en kan niet over m'n scherm heen kijken. Maar ook dat was geen probleem. De droge sneeuw blies er zo vanaf. Op een gegeven moment kwam uit mijn speakers de opdracht om de volgende afslag te nemen. En dat,... had ik beter niet kunnen doen.

België staat natuurlijk niet bekent om zijn fantastische wegen. En strooien is staat ook niet echt bovenaan het lijstje. Alles was wit, het zicht door de sneeuw toch wat beperkt. Ik nam de afslag, m'n stuur voelde direct zwaarder aan en na een 40, 50 meter begon mijn achterwiel te glijden. Dus liet ik m'n Wing rustig uitrollen. Met m'n tenen aan de grond zei ik tegen m'n zoon dat 'm maar beter kon afstappen. 'we komen toch niet meer verder'. Hij stapt af en ik probeer nog een stukje naar voren te rijden. MAar m'n achterwiel begint te spinnen en in plaatst van naar voren, gaat dat slagschip %#$* naar achteren !?!

Ik kijk achteruit en zie dat deze afslag naar boven gaat. Door alle sneeuw had ik dat nog niet opgemerkt. De Wing zakt verder en verder naar beneden. Maar toch krijg ik 'm met veel koppelen en laten opkomen stil.

Daar staan we dan. Midden op de weg. Dik in de sneeuw. Gelukkig komt er een auto aan. Ook met Nederlandse platen. En zoals een goed Nederlander doet,... gaat ie om ons heen en vervolgd zijn weg. Zo komen er nog een auto of 4. Gele en witte platen. Maar ja, wie koos hier dan ook voor hè.

Ik dacht dat ik in de sporten nog wel verder zou komen. Dat was ook niet m'n beste keuze. Ten eerste was het fckng moeilijk om bij die sporen te komen, en toen ik er eenmaal was bleek de platgedrukte sneeuw nog 100x gladder. (jaja. Ik voelde me inderdaad stom dat ik dat vooraf niet had bedacht)

We hebben het stukkie bij beetje geprobeerd en na een half uurtje waren we boven. 200m verder. Het was inmiddels gestopt met sneeuwen. Maar de weg was glad. Spek glad. Ik ben aan de andere kant terug naar beneden gegleden. Nog flink voor gek verklaart door een stel Walen. Ze waren bezorgd denk ik ;-) Op de snelweg was het wel weer te doen. O ja,... de 45cm sneeuw hebben we zeker gehaald. Eindelijk echte winter gezien.

Weet iemand wat voor banden je moet hebben om deze glijpartij voortaan te voorkomen. Want het was een prachtige rit. Maar onmogelijk om af te maken.

Thx.

Afbeelding

Afbeelding
In retrospect is alles evenredig tegengesteld

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Effe door de sneeuw

Bericht door RonalT » 18 jan 2017, 23:52

redmac schreef:Weet iemand wat voor banden je moet hebben om deze glijpartij voortaan te voorkomen. Want het was een prachtige rit.
Gewoon geen banden. Thuis blijven.... :mrgreen: :mrgreen:

Maar als je perse wilt, Heidenau K60 Front Afmetingen banden 90/90-21 TL 54T M+S

Afbeelding

misschien wat smal :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

redmac
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 sep 2009, 16:17
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Paal
Contacteer:

Re: Effe door de sneeuw

Bericht door redmac » 19 jan 2017, 11:01

Dank je RonalT :D
Ik heb hier nog wel een smal wiel liggen. Met een busje er tussen maakt ik het wel passend. Want binnenblijven is geen optie. ;-)

Maar serieus. Ik zie toch wel vaker foto's van Wingers die hoog door de bergen tussen de pakken Sneeuw rijden. Die wegen zijn toch ook niet altijd schoon toch?
Als iemand er ervaring mee heeft hoor ik het graag.

Thx.
In retrospect is alles evenredig tegengesteld

peter

Re: Effe door de sneeuw

Bericht door peter » 19 jan 2017, 12:05

:lol: :lol: :lol: Niet meest slimme actie maar ik heb er begrip voor. Ik zou ook het liefste een beetje rondbrommeren maar het risico op een valpartij is me net te groot. Pekel maakt me niet uit, dat spoelen we er wel weer vanaf maar schade vindt ik niet nodig. Om te spelen als het glad is pak ik wel de BMW Z4 dat is een achterwiel aandrijver dus gas erop en glijden maar :mrgreen:

f.schuiling
Berichten: 153
Lid geworden op: 07 jan 2013, 14:44
Type Goldwing: overig

Re: Effe door de sneeuw

Bericht door f.schuiling » 19 jan 2017, 16:01

bij ijsspeedway gebruiken ze banden met spykes misschien een idee. :mrgreen: :roll: :roll:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Effe door de sneeuw

Bericht door RonalT » 19 jan 2017, 17:38

peter schreef:Om te spelen als het glad is pak ik wel de BMW Z4 dat is een achterwiel aandrijver dus gas erop en glijden maar
Dat lijkt me ook veel leuker, met de motor wordt het een beetje modderen. Maar lekker glijden zoals met een vierwieler gaat niet lukken. Mag ik met je mee :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3903
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Effe door de sneeuw

Bericht door director » 19 jan 2017, 21:36

Het is wel een mooi avontuur en een prachtig verhaal voor later ("vroeger, toen reed opa gewoon door een halve meter sneeuw"').

Ik doe het je in ieder geval niet na, als die 400 kilo gaat schuiven hou ik 'm niet meer tegen.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

redmac
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 sep 2009, 16:17
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Paal
Contacteer:

Re: Effe door de sneeuw

Bericht door redmac » 03 feb 2017, 22:01

Nou, ik zat nog een UT te kijken van hoe een GL op te tillen als 'ie valt en dacht, ' stel dat 'ie in de sneeuw gevallen was,... Dan glij je bij het tillen constant weg' dat was wel een leuke vid geweest. :lol:
Maar mocht dat gebeuren laat ik m liggen en kom ik van de zomer wel terug. :oops:
In retrospect is alles evenredig tegengesteld

Troll
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2016, 00:27

Re: Effe door de sneeuw

Bericht door Troll » 22 apr 2018, 01:38

Welliswaar een oud verslag, maar ik heb genoten. Leuke ervaring en leuk geschreven.
Inmiddels ben je nog een winter achter je liggen, maar wat ik direct dacht: die zoon had je niet moeten laten afstappen. Dat was mooi gewicht op je achterwiel.

Ik weet niet of je nog op zoek bent naar banden, maar wat je ook zou kunnen overwegen is je banden te 'sipen'
Zoek maar eens op how to sipe a tire.

Een andere tip: je banden wassen voor je de sneeuw in gaat. Gewoon met afwas van het aanrecht. Het vet moet van de banden af. Een sterk sopje, en dan afspoelen. (dat laatste kan lastig zijn als het al vriest)

Zorg dat je zo'n spuitbus bij je hebt: https://www.billigbilpleie.no/pi/Turtle ... untryId=34
Wondermiddel? Nee, het werkt maar kort. Maar het zou je net die helling op kunnen helpen.

En als laatste redding kan je dit nog nemen: http://best-grip.no/

DonvanVliet
Berichten: 694
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Effe door de sneeuw

Bericht door DonvanVliet » 22 apr 2018, 10:52

Daarom rij ik alleen in de zomer op de motor. Mij teveel gedoe.

Troll
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 jun 2016, 00:27

Re: Effe door de sneeuw

Bericht door Troll » 22 apr 2018, 11:52

Watje :D

Ik ben rond de kerst begonnen met motorrijden. Toen ik in de lente vertelde dat ik 7000km erop had zitten flikkerde een collega van zijn stoel.
Die had ook 7000km op zijn teller staan........Fiets had ie al 7 jaar!
Gozer reed ook al niet als het 'te' warm was.

Waar zijn de echte kerels gebleven??
Redmac hou je rug recht! Je bent nog een echte bikkel :mrgreen:

Plaats reactie