kaartupdate

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
motojunkey
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 sep 2012, 20:06
Type Goldwing: GL1500

Re: kaartupdate

Bericht door motojunkey » 05 aug 2013, 15:40

Even een vraag hoe ik nu verder moet nadat ik de harde reset heb gedaan door mijn duim onderin de hoek van het scherm te zetten. Dat is prima gelukt alleen krijg ik de melding over het importeren van de data en dat wil ik dus niet want eventuele problemen zitten er dan weer op. Had er wel een paar opnieuw opgezet die ik wilde bewaren maar de rest mocht eraf maar dat is toch moeilijker dan ik dacht. Iemand een idee? Javawa of kan het met het toestel zelf? Alvast bedankt.

Mvg Frank

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: kaartupdate

Bericht door RonalT » 05 aug 2013, 16:37

Dat importeren van data is logisch, want na de harde reset zijn alle routes, waypoints en dergelijke van het toestel gewist.
Als je hem opstart vind hij nieuwe info en die wil hij graag voor je importeren.
Dit is te voorkomen door alle info te wissen.

Toestel aansluiten op de computer, naar de map GARMIN/GPX/te gaan en daar de GPX-bestanden wissen.
In deze bestanden staan de routes die je in je toestel geïmporteerd kunnen worden.

Als je een SD-card in je toestel heb kan daar ook nog een map GARMIN/GPX/ staan en ook deze kan GPX bestanden bevatten. Ik bewaar hier enige tientallen routes die ik nog eens wil gaan rijden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
motojunkey
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 sep 2012, 20:06
Type Goldwing: GL1500

Re: kaartupdate

Bericht door motojunkey » 22 aug 2013, 10:21

Harde reset gedaan.(Zumo 550) Prima gelukt maar vraagt nu steeds of ik de routes en favorieten wil importeren. Heb er wel eentje gedaan maar had die toch opgeslagen op de computer. Hoe krijg ik dit weg? Of is het de bedoeling eerst alles te verwijderen en dan pas de harde reset te doen. Daar heb ik nu niets meer aan. Zal ze eerst weer moeten importeren om te kunnen verwijderen maar wat ik gedaan heb duurde best wel lang en er staat best wel wat op. Wie weet raad. Alvast bedankt.

Mvg Frank

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: kaartupdate

Bericht door RonalT » 22 aug 2013, 17:54

Als hij wil importeren betekend dat dat er nieuwe gegevens (routes, waypoints of tracks) in het zichtbare geheugen staan of op een SD-card. Hij wil die graag voor je importeren. Dan kan je ze gebruiken.
Alles verwijderen kan. Dan is het beste om alle even naar de computer te sturen.

Start Mapsource, ga naar OVERDRAGEN en ONTVANGEN VAN APPARAAT. Selecteer dan routes, waypoints en tracks. Dan heb je ze op je computer staan.
Alles wissen. Toestel uitzetten.
En daarna er op nieuw naar toe sturen, volgens mij ben je er dan van af. (het is het proberen waard) :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: kaartupdate

Bericht door Hans Vaessen » 22 aug 2013, 21:52

Als er nog routes staan in een andere gpx file dan temp.gpx dan zullen die terug blijven komen vrees ik. Ergo: even toestel en sd doorzoeken op bestanden met gpx-extensie. En die dan dus verwijderen..

Gebruikersavatar
motojunkey
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 sep 2012, 20:06
Type Goldwing: GL1500

Re: kaartupdate

Bericht door motojunkey » 26 aug 2013, 09:12

Hoi RonalT en Hans

Bedankt voor jullie reactie. Heb alles eerst geimporteerd en daarna alle routes en favorieten gewist. Daarna de harde reset gedaan nadat eerst had gekeken of er nog iets op stond maar bij recent gevonde en routes en favorieten was er geen data beschikbaar. Na de harde reset kon ik gewoon alle data weer omporteren. Schiet dus ook niet op. Zal dus proberen via de computer of het mogelijk is. Kan dat rechtsteeks vanuit het apparaat of via programma Javawa?. Alvast bedankt.

Groeten Frank
ps had mijn bericht 2 keer gepost omdat ik dacht dat er iets was mis gegaan maar zat natuurlijk in het 2e tabblad :roll: :roll:

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: kaartupdate

Bericht door Hans Vaessen » 26 aug 2013, 12:08

Wat je schrijft tart een beetje de logica - maw: dat kan eigenlijk niet... ;)
Moet een logische verklaring voor te vinden zijn; de vraag is 'waar'. Bekijk anders de inhoud van je toestel eens met de Javawa JDM. Misschien dat dat licht in de duisternis brengt..

Gebruikersavatar
motojunkey
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 sep 2012, 20:06
Type Goldwing: GL1500

Re: kaartupdate

Bericht door motojunkey » 07 sep 2013, 23:19

Eindelijk gelukt. Alle gpx files verwijderd via de computer en nu is er niets meer om te importeren. Kan ik met een schone lei beginnen aan de update. Ook dat horen jullie nog of dat zonder problemen is verlopen.

Groeten Frank en nog bedankt voor de tips

Gebruikersavatar
motojunkey
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 sep 2012, 20:06
Type Goldwing: GL1500

Re: kaartupdate

Bericht door motojunkey » 27 sep 2013, 08:45

Kaartupdate gedaan, kon alleen de update op de site(mijn account) niet vinden. Kreeg na een mailtje te hebben gestuurd aan Garmin netjes 2 berichtjes terug, eentje met het programma Garmin Expres en eentje met Mapinstaller. Netjes toch. Met Mapinstaller kon ik de update ook niet terug vinden en na telefonisch contact werd mij verteld dat ik Expres moest gebruiken. Dat is toen wel gelukt alleen heb ik de update 2 keer geinstalleerd( ong 6 GB) want na de eerste kreeg ik de melding voor nog een update maar dat bleek dezelfde te zijn. Ook na de tweede update vroeg hij weer naar de update heb het toen maar afgebroken. Ik heb het nog niet uitgebreid geprobeerd maar het ziet er goed uit. Wel liep in mijn route een extra lijn naast de bestaande weg en zelfs door het water. Ondanks dat in Mapsource bij de instellingen "korte afstand"staat aangevinkt en ook in de Zumo op korte afstand bleef hij die dubbele lijnen houden. Pas nadat ik de route opnieuw had laten berekenen in "Korte afstand" was het probleem weg. Is dat normaal? Ga het dit weekend uitgebreid proberen maar ik denk en hoop natuurlijk dat het goed is.

Mvg Frank

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: kaartupdate

Bericht door RonalT » 27 sep 2013, 10:23

motojunkey schreef:Wel liep in mijn route een extra lijn naast de bestaande weg en zelfs door het water. Ondanks dat in Mapsource bij de instellingen "korte afstand"staat aangevinkt en ook in de Zumo op korte afstand bleef hij die dubbele lijnen houden. Pas nadat ik de route opnieuw had laten berekenen in "Korte afstand" was het probleem weg. Is dat normaal?
Ik kan me niet precies voorstellen wat je bedoel.
Maar wat wel normaal is .... als je een route geschikt wil maken voor een nieuwe kaartversie moet je hem even laten herberekenen.

Dus de route in MS dupliceren, herberekenen en dan controleren of de originele en het duplicaat gelijk lopen. Waar het duplicaat afwijkt verplaats je de route door een waypoint te verplaatsen of een extra routepoint toe te voegen (met het elastiekje).

Maar als je graag wilt dat iemand er iets over zegt..... zou ik je willen vragen een screendump te maken van de "extra lijn naast de bestaande weg" en die hier te plaatsen. (eventueel mag je hem ook naar mij sturen als je niet precies weet hoe je een plaatje er bij kan plakken)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: kaartupdate

Bericht door Hans Vaessen » 28 sep 2013, 13:03

Ik ben afgelopen week iets soortgelijks tegengekomen met een routeset in Marocco. Heb de feitelijke oorzaak nog niet gevonden, maar heb de indruk dat de apple-mac hierbij een rol speelde.

Twee oplossingen:
- de route in het toestel herberekenen
- danwel de route opnieuw tekenenen.

Gebruikersavatar
motojunkey
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 sep 2012, 20:06
Type Goldwing: GL1500

Re: kaartupdate

Bericht door motojunkey » 08 okt 2013, 20:03

Bedankt voor jullie reactie

Ik begrijp niet helemaal waarom ik hem opnieuw moet laten berekenen als ik ook de nieuwste versie op de computer heb staan. Als het zo is dan kan ik daar wel vrede mee hebben maar vreemd vind ik het wel. Wat die extra lijn in de route doet is ook zo iets vreemds maar als je het scherm een stukje opzij verplaatst dan zag je die lijn weer verdwijnen. Heb de route nog een aantal keren opnieuw gereden maar het werkt nu wel perfect na die herberekening op het toestel. Kleine moeite om dat elke keer te doen.
Nog even een verduidelijking van het probleem. Ik had dus de route gemaakt in Mapsource en daar had ik het probleem met die extra lijn niet. Die kwam pas later op de Zumo te voorschijn en na de herberekening op het toestel was die verdwenen.
Ik heb een tijdje geleden ook nog wel eens een lijn buiten de route gehad maar dat kwam doordat ik bij de instelling in MS "directe route"had gekozen omdat er een stukje 1-richtingsweg in zat waar ik als tegendraads rijder :lol: :lol: doorheen moest.

Mvg Frank

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: kaartupdate

Bericht door Hans Vaessen » 08 okt 2013, 20:08

Voor de helderheid:
Ik kwam het probleem tegen met een route die door een ander gemaakt was, maar wel op de zelfde kaart. Ook die zou normaal niet hebrekend moeten hoeven worden. Waarom dan wèl? Omdat er een probleem mee was.. 8)

Maak ik zelf een route in de juiste versie kaartmateriaal dan kom ik het niet tegen. Kennelijk is er ergens bij de export iets gebeurd met de gpx. Ik zocht de oorzaak in de apple.

Ik werk overigens tegenwoordig (alleen nog maar) met Basecamp.

Plaats reactie