Zumo 660

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Zumo 660

Bericht door Devoraz » 11 mei 2013, 14:55

Even een vraagje over de 660... mijn vader is bereid zijn navigatie systeem (de zumo 660) aan mij te verkopen, maar ik vraag me af of deze standaard levenslange kaartupdates heeft of niet. Ik heb in het display alleen Zumo 660 zien staan en zag nergens een toevoeging LM staan.

Zijn alle Zumo 660's met levenslange updates of bestaan er ook 660 modellen die maar tot een bepaalde tijd te updaten zijn?
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
Heijway
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 mei 2013, 18:36
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Enschede

Re: Zumo 660

Bericht door Heijway » 11 mei 2013, 19:34

Hoi Devoraz,

Zelf beschik ik alweer anderhalf jaar over een 660. Bij deze heb ik een life time update aangeschaft voor ongeveer 90 euro (éénmalig) (bij Garmin op de site) nu heb ik dus zolang de 660 het uit houd de beschikking over elke kaartupdate en elke software update.
Het overnemen van jouw vader zijn garmin moet ook niet het probleem zijn maar je zult op jouw PC de installatie cd moeten draaien en alles op jouw pc moeten installeren.
Momenteel heb ik geen tijd maar wil je heus een keer helpen.

mvg Heijway
Break and steer away to live and ride another day.
Keep it safe.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Zumo 660

Bericht door RonalT » 11 mei 2013, 20:15

Pjotr, de 660 is in het verleden verkocht als gewoon de Zūmo 660. Toen kon je er voor 80 á 90 euro een lifeTime Update bij kopen. Zoals Heijway hierboven ook beschrijft.
Wij hebben hier twee Zūmo's 550 met een LTU liggen.

Later is Garmin een heel stel navigatietoestellen met een LT (Lifetime Traffic) en LM (Lifetime Maps) als pakket (de LT, LM of LMT) gaan verkopen. Onze Nuvi is een 2595 LMT. Dit kostte 20 euro meer dan een gewone 2595..... (dus dat was een aantrekkelijke korting)

Om gebruik te maken van het LMT abb. moet je een account aanmaken bij my.garmin.com
Via de website van Garmin kan je de bestanden downloaden, je kunt zien welke toestellen je geregistreerd heb

Dus als je vader een lifetime update heeft zou hij een account bij Garmin moeten hebben. Vraag daar dus eens naar en kijk even samen naar de gegevens in dit account.
Als je deze link volg kom je direct op de website .... https://my.garmin.com na het invullen van gebruikersnaam en wachtwoord kan je op het tabblad vierde tabblad "mijn kaarten" klikken om te kijken welke abonnementen bij welk toestel horen.

Om de kaarten op je eigen computer te krijgen kan je zoals Heijway suggereert de DVD draaien, maar als je vader kaarten op zijn computer heeft staan is het veel eenvoudiger om met behulp van JaVaWa's hulpprogramma GMTK een back-up te maken op een USB stick en deze Back-up op je eigen computer te zetten via Herstel.
JaVaWa GMTK kun je downloaden via http://www.javawa.nl/gmtk.html
Met GMTK kan je veel meer, zoals het ophalen van de codes uit je toestel om de kaarten op je computer te ontgrendelen. Het is een programma waarvan je zult zeggen "dit was wat ik al lang zocht".

Als je nog vragen hebt, stel ze....



Op het tabblad mijn kaarten zie je (gedownload als tekst) ongeveer dit staan als je met mijn account kijk:

Downloadgeschiedenis
Kaarten beheren


nüvi® 2595LMT - xxxxxxxxx
Meer kaarten bestellen
Cadeaubon activeren
MPC Map
Details
City Navigator Europe NTU 2013.41 - Map+HT+PA+P,Jan 13
Details
Nu downloaden


zūmo® 550 - xxxxxxxxx
Meer kaarten bestellen
Cadeaubon activeren
Beleid ten aanzien van gratis kaartupdates
City Navigator Europe NT 2013.41 - Map+P, March 13
Details
Nu downloaden


zūmo® 550 - xxxxxxxxx
Meer kaarten bestellen
Cadeaubon activeren
Beleid ten aanzien van gratis kaartupdates
City Navigator Europe NT 2013.41 - Map+P, March 13
Details
Nu downloaden


StreetPilot® 2610 - xxxxxxxxx
Meer kaarten bestellen
Cadeaubon activeren

City Navigator Europe v7, Deluxe All Regions, Jan. 05
Details

City Navigator Middle East, All Regions, Sept 05
Details

City Navigator Europe v8, Deluxe All Regions, Nov 05

<en nog veel meer kaarten>
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Zumo 660

Bericht door RonalT » 11 mei 2013, 20:25

Nog een gratis tip:
.
Om gebruik te blijven maken van een Lieftime Map of Lifetime Traffic moet je wel hetzelfde account blijven gebruiken. Dus niet een toestel "verwijderen" uit het account.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Zumo 660

Bericht door Borretje » 11 mei 2013, 22:27

RonalT schreef:
Om de kaarten op je eigen computer te krijgen kan je zoals Heijway suggereert de DVD draaien, maar als je vader kaarten op zijn computer heeft staan is het veel eenvoudiger om met behulp van JaVaWa's hulpprogramma GMTK een back-up te maken op een USB stick en deze Back-up op je eigen computer te zetten via Herstel.

Ronalt, bedoel je hier niet de Garmin?? ipv de backup terug te zetten op je computer. Ik lees het misschien verkeerd, maar de handelingen zijn kaart op computer, met hulp progr backup maken op stick en weer terug zetten op computer....??

Gr
Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Zumo 660

Bericht door Devoraz » 11 mei 2013, 23:12

Borretje schreef:Ik lees het misschien verkeerd, maar de handelingen zijn kaart op computer, met hulp progr backup maken op stick en weer terug zetten op computer....??
Ik begrijp wat RonalT bedoeld... :lol: Een back-up maken van de kaarten op de computer van mijn vader (naar USB stick) en op mijn eigen computer de back-up weer terugzetten. :wink: Daarna kan ik ze weer in de Garmin zetten. Mijn vader is het even aan het uitzoeken. Mocht hij geen Garmin account hebben, kan ik altijd een LM pakket bij Garmin kopen en hem op mijn eigen naam zetten.
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Zumo 660

Bericht door RonalT » 12 mei 2013, 00:27

Rob, inderdaad lees je het verkeerd.
Met GMTK kan ik o.a. een back-up maken van de kaarten op mijn computer. Mocht er iets mis gaan of weet ik wat dan kan ik die back-up terug zetten op mijn computer.
Maar als er een nieuwe kaartupdate is kan je deze optie ook gebruiken om de update snel op een andere computer te zetten.

Het programma kan nog veel meer, kaarten installeren, namen van kaarten wijzigen, het kan fouten constateren en soms ook verhelpen, de family-ID en typen van kaarten aanpassen, codes uit het toestel halen, kaarten wissen.
Het is een erg handig programma .... :roll:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Zumo 660

Bericht door Borretje » 12 mei 2013, 10:42

Duidelijk,.... thks

Gr

Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Zumo 660

Bericht door RonalT » 12 mei 2013, 12:02

Om het nog verder te verduidelijken, ik gebruik Mapsource om routes te maken en naar mijn GPS te versturen, tracks uit het toestel te halen en te bekijken. Maar ook de kaarten die in Mapsource staan kan ik met behulp van MS naar een SD-card of naar het toestel versturen. (verder noem ik het MS, als oud militair moet jij gek zijn op afkortingen :lol: ). Het fijne van MS is dat je een of meer willekeurige tegel(s) kunt aanwijzen en die naar je toestel of SD-card kunt versturen.
(ter informatie: Nederland bestaat uit 9 tegels en de Engelse eilanden (incl Schotland en Ierland) uit 41 tegels)
Kaartmateriaal uit het toestel halen is niet mogelijk.
Met MS beheer je ook je kaarten, ik heb in MS een stuk of 12 kaarten staan, waaronder diverse oudere en de nieuwste City Navigator (onze standaardkaart), maar ook een waterkaart, Open Street Mapkaarten, de On Route Motorkaarten, een routeerbare wereldkaart en nog wat dingen als een gescande kaarten en als laatste een hele leuke zelfgemaakte plattegrond van Dinteloord en het buitengebied.
De ondersteuning en ontwikkeling van Mapsource is door Garmin gestopt.

Tegenwoordig wordt door Garmin BaseCamp geleverd. Dit is een soortgelijkprogramma, maar het meest opvallende is de bibliotheek waarin alle routes, tracks en waypoints worden opgeslagen. Ook de kaarten kunnen bekeken worden en gebruikt worden om routes te maken.
Tweede verschil is dat je geen kaart naar je toestel kunt versturen vanuit BC.
Derde verschil is dat na aansluiten van een navigatietoestel de gegevens automatisch uit het toestel worden gelezen en te bekijken zijn in BC. Je kan op deze manier geen kaart uit je toestel halen en opslaan op de computer, maar je kan hem zien.
Er zullen vast meer verschillen zijn, maar deze drie zijn m.i. de duidelijkste verschillend met Mapsource.

Kaarten en het toestel beheren doe je tegenwoordig met Garmin Express. Volgens de website van Garmin is Express het centrale punt om uw nüvi®, zūmo® of dēzl™ up-to-date te houden. Je gebruik het om kaarten bij te werken, software bij te werken, back-up's te maken en te herstellen, het overbrengen van favorieten (POI), gratis stemmen en voertuigen te installeren en producthandleidingen downloaden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: Zumo 660

Bericht door Borretje » 12 mei 2013, 13:21

Nu helemaal duidelijk, behoorlijk uitgebreid alle tools en tweak progjes..... thks

Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Zumo 660

Bericht door Devoraz » 18 mei 2013, 23:30

OK, het wordt toch uitkijken naar, in alle waarschijnlijkheid, een 340 of 350. Mijn vader heeft besloten zijn navigatie toch maar te behouden. Hij wil van de zomer gaan fietsen en daarbij is de navigatie ook erg handig. Jammer maar niet onoverkomelijk. Bedankt in elk geval voor alle info. :wink:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Zumo 660

Bericht door RonalT » 18 mei 2013, 23:43

Pjotr, probeer hem nog eens te overtuigen. De ZUMO 660 is niet het meest handige toestel om op de fiets te gebruiken. De accu houdt het niet al te lang vol, de kaart is niet geschikt voor fietsen. Bv. de mooiste fietspaden, die door het bos of weilanden lopen, staan niet op de Citynavigator kaart.

Succes! :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Zumo 660

Bericht door Hans Vaessen » 21 mei 2013, 11:18

Je kunt echter ook de Open Fiets Kaart in de zumo zetten; dat maakt het dan weer wat interessanter. Maar inderdaad: vooral de acculevensduur zal vroeg of laat parten gaan spelen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Zumo 660

Bericht door RonalT » 21 mei 2013, 16:34

Sttt... Hans, stel je voor dat Pjotr (Devoraz) zijn vader hier mee leest.
Ik probeerde Pjotr juist wat munitie te geven om de 660 over te kunnen nemen. :lol: :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Zumo 660

Bericht door Hans Vaessen » 21 mei 2013, 16:49

Oh... maar dan is het ook goed om te wijzen op het feit dat er eigenlijk geen goede fietssteun is voor de 660 en zo ;). En te attenderen op de nieuwe oregon600 (errug goed voor op de fiets).. Die erg meevalt in prijs als zoonlief bij inruil bijdraagt aan aanschaf ;)

Plaats reactie