navigatie systeem?

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 01 sep 2012, 17:37

Frankjj01 schreef:Wat ik wel een leuke uitspraak vind is die je op het gpsforum hebt geschreven. Volg dat topic ook met interesse !

Maar wij doen liever moeilijk met onze ZUMO's. En dan komen we wel eens in de problemen.....

En ik denk dat je daar volkomen gelijk hebt ! Maar vind dus ook dat dat niet zou mogen kunnen. Motivatie daarvan is al uitvoerig beschreven in dit topic :lol:
Ik denk dat je de knipoog (of licht sarcasme) over het hoofd heb gezien bij deze opmerking.
Wij rijden per jaar 15000 km waarvan het overgrote deel onder leiding van de 550's. En ik moet zeggen zonder echte problemen. Iemand, ik zal haar naam niet noemen, maakt wel eens een bediningsfout of ik stel een toestel anders in in verband met een test en dan is het resultaat wel eens anders dan verwacht.

Tsja, en dat je op het GPS forum veel over Garminj lees is geen wonder. Ik denk niet dat er veel anderen rondzwerven, het laatste bericht in de TT sector is 2 maanden geleden geschreven.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 01 sep 2012, 18:06

Ik snapte je opmerking daar wel hoor :D Haalde hem hier aan, omdat ik dat ook als een knipoogje bedoelde :wink:
En wat betreft diue kaart updates, die neem ik ook wel met een korreltje zout bij allebei. Is meer een commercieel verhaal dan echt werkelijk nuttig !
Gelukkig, zijn we het daar over eens :lol: :lol:

Maar goed, net terug van een mooie toerrit.
Had in Tyre een route naar en door het Gooi gemaakt. Was 206 km en bevatte 43 punten.
De truuk is in Tyre dat je de punten zo moet plaatsen, dat er voor de TT eigenlijk geen ruimte wordt geboden om een andere route te berekenen. En dat valt reuze mee om te doen !
Route in een 20 minuten gemaakt.
Ook de route in MS en Basecamp gemaakt. Ik kreeg dan dezelfde te volgen wegen, dus daar geen verschil in. Goed je punten mikken :!:
Inladen gaat altijd goed, halve seconde, want je kan geen punten naast de weg zetten, dus geen problemen met berekenen of zoiets.

En we hebben een prachtige mooie rit gemaakt over de mooiste, kleinste, slingerende, groene, bochtige weggetjes :D
De TT heeft de route zoals ik hem bedoeld had, volledig gevolgd.
Van de routepunten waar je dus volgens jou een pakketje moet brengen, merk je neet zoveel van als op een Garmin.... niets dus.
Je bent gewoon een mooie toer aan het rijden. Maar wel meer ontspannen. EN weet je waarom....

De kaart is veel duidelijker met info dan die van een Garmin. Betere kleur onderscheidingen. Alles wordt wel en goed getoond.
Werkt veel sneller tijdens het rijden. Je krijgt betere aanduidingen zowel op de kaart als met audio.
Voorbeeld, splitsingen zijn zeer goed te zien en wordt ook met audio aangeduid.
Bij de Garmin al meerdere keren fout gereden, want dan werd de splitsing niet getoond, niet met audio vermeld, maar als een rechtdoorgaande weg.
Na tweehonderd meter splitstte opeens de lijn in tweeen, waarbij je dan meteen zag, dat je de verkeerde weg aan het volgen was.
Heel handig in een stad en na tweehonderd meter.
Niks geen dubbele routelijnen in beeld. Ook bij de Garmin regelmatig meegemaakt.
Met andere woorden, de route is duidelijker en dus relaxter te volgen. Je wordt ook beter begeleid.
En dat baseer ik dus nu uit eigen ervaring.

Dus.... JE HEBT GEEN GELIJK.....JE KUNT WEL DEGELIJK EEN MOOIE TOURRIT MET EEN TT MAKEN :!: :shock: :lol: :lol:
Niks geen gedonder over taxichauffeurs en postpakketjes. Al begrijp ik dat het ook daarvoor een aangewezen apparaat is.
Ik begrijp overigens het verschil wel wat je ermee bedoeld, over hoe een route gemaakt wordt en het verschil hierin.

Maar goed, ik wil ook wel een vergelijking maken tussen de Garmin en de TT.
De Garmin is eigenlijk net als een HD, lekker knutselen, problemen oplossen, verassingen krijgen van het systeem dat niet top stabiel is.
Moeilijke software proberen te ontrafelen en achter elastiekjes aanrennen, lekker hobbyen en maar afwacxhten of je probleemloos de rit gaat rijden.
De TT is dan eigenlijk de Goldwing. Gewoon starten en rijden en weten dat de kans dat het fout gaat miniem is en dus weer met een goed gevoel thuiskomen.

Nou, als jullie dan even fijn gaan hobbyen, ga ik alvast lekker relaxed rijden :!: :lol: :lol:

Voor mij heeft de TT bij deze met vlag en wimpel gewonnen :!:
Dus als iemand gewoon zonder problemen lekker wilt toeren, zal ik, helaas voor Garmin, toch de TT aanraden.

( Sorry RonalT, we blijven nu toch wel vriendjes :roll: :mrgreen: :lol: )
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 01 sep 2012, 19:51

Jammer dat je mijn bericht boven jou bericht niet goed gelezen had. Daarom zal ik mezelf eens quoten...
RonalT schreef:Wij rijden per jaar 15000 km waarvan het overgrote deel onder leiding van de 550's. En ik moet zeggen zonder echte problemen.
En een reactie op jou bericht; de rest ga ik geen discussie over aan omdat we het daar toch niet over eens worden.
Frankjj01 schreef:Niks geen gedonder over taxichauffeurs en postpakketjes. Al begrijp ik dat het ook daarvoor een aangewezen apparaat is.
Ik begrijp overigens het verschil wel wat je ermee bedoeld, over hoe een route gemaakt wordt en het verschil hierin.
Je kan roepen dat je mijn opmerking snap, maar je snap het nog niet helemaal. Vraag er me nog eens naar als we tegenover elkaar zitten. Praten is gemakkelijker uitleggen dan schrijvend.

Maar een tipje van de sluier: het heeft te maken met hoe een route vastgelegd wordt door Tomtom.
Vertel eens in korte bewoording wat er gebeurt als je een route in je Urban Rider laad en deze in stel op snelste route of kortste route?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 01 sep 2012, 20:15

RonalT,
Geloof me, ik snap het echt wel hoor :!:

Maar wat ik nou niet snap, is dat jij niet snapt dat ik snap dat een TT veel probleemlozer werkt en beter de kaart en navigatie te volgen is. 8)
Nou ja, we zullen het er in ieder geval nooit over eens worden denk ik.

Waar we het wel over eens zijn, is dat we allebei tevreden zijn over het systeem wat we zelf gebruiken.
En laat dat nou eigenlijk net op één na het allerbelangrijkste zijn.
Het allerbelangrijkste is.... dat we lekker aan het toeren zijn :!:

Maar het lijkt me inderdaad wel eens leuk om er over te bomen face to face. Zeker leuker dan een heel forum vol te typen.
Al is dat niet alleen voor ons, maar ook voor anderen misschien mooi om info te krijgen.
Alle voors en tegens, mede de verschillen zijn hier behoorlijk uitvoerig aan de orde gekomen.
En dat lijkt mij nooit geen kwaad te kunnen op een forum.
Wat iemand daar zelf mee doet, is voor hem. Of haar natuurlijk.

Maar.... we gaan wel eens onder het genot van een gele rakker babbelen. :D
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: navigatie systeem?

Bericht door Hans Vaessen » 02 sep 2012, 17:01

Haha... de aloude discussie!! ;)

Als die gele rakker ook een koel glas Grüner Veltliner mag zijn schuif ik graag aan!

Ben net terug uit Frankrijk (met de auto, anders kreeg ik de kids niet mee) en heb voor de variatie eens met de TomTom (live) gereden (en drie garmin's in de kofferbak). Ik probeer vanuit m'n herwonnen onafhankelijkheid maximaal neutraal te staan in de discussie is wilde m'n jarenlange voorkeur voor Garmin toch nog eens toetsen.

Ofschoon de TT zeker wel enkele plusjes scoorde vrees ik dat ik toch ècht bij de Garmin blijf....

Laat onverlet: als het gaat om routes en je goed weet wat je doet en wat de achterliggende logica is kun je de nadelen van beide systemen tevoren oplossen....

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 02 sep 2012, 17:08

Hans Vaessen schreef:Als die gele rakker ook een koel glas Grüner Veltliner mag zijn schuif ik graag aan!
Helaas Hans, de kroeg is een andere plaats op het forum.
En veel discussie zal het toch niet worden, ik weet wat ik wil en ik snap wat Frank gezocht heeft. En omdat we van verschillende ideeën uit gaan zal het navigatiesysteem verschilen.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 02 sep 2012, 19:38

En daar sla je de spijker op zijn kop :!:
Verschillende wensen, verschillende verwachtingen, verschillende meningen, verschillende ervaringen.........dus verschillende systemen.
Misschien... héééél misschien, maar dan ook wel héééééééél misschien denk ik er over een jaar of wat heel anders over. Momenteel lijkt me dat dit niet gaat gebeuren.





Hans, ben je net terug uit Frankrijk, het land van de heerlijke rode wijn, kom je hier aan met een fris fruitige witte wijn met een sappige afdronk...... uit Oostenrijk :? :!: :lol: :lol:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: navigatie systeem?

Bericht door Hans Vaessen » 03 sep 2012, 09:57

Frankjj01 schreef:
Hans, ben je net terug uit Frankrijk, het land van de heerlijke rode wijn, kom je hier aan met een fris fruitige witte wijn met een sappige afdronk...... uit Oostenrijk :? :!: :lol: :lol:
Tsja... Die vond ik het best passen bij jullie gele rakkers ;). Overigens was ik het meest nabij de eveneens zeer smakelijke witte Poilly Fuissé ;)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: navigatie systeem?

Bericht door Devoraz » 02 apr 2013, 09:54

Ik heb van het weekend de Garmin 340LM even mogen bekijken. Ik vind het een mooi en handig GPS systeem. Dit zal hoogstwaarschijnlijk het apparaat worden wat ik ook ga aanschaffen, al kan dat nog even een paar maanden duren... 8)
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: navigatie systeem?

Bericht door Black Wing » 02 apr 2013, 22:47

lijkt me een mooi apparaat Pjotr,
ik heb nu al een jaar of 6 de 550, aangeschaft bij MR GPS persoonlijk in Notter :)
en ben nog steeds heel tevreden, maar als hij de geest geeft lijkt de 340 me ook wel wat
maar ik denk dat de 350 nog een betere optie zou zijn, daar zit ook een auto kit bij, net als toen bij de 550
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: navigatie systeem?

Bericht door Devoraz » 03 apr 2013, 08:44

Black Wing schreef:maar ik denk dat de 350 nog een betere optie zou zijn, daar zit ook een auto kit bij, net als toen bij de 550
Tevens heeft de 350 kaarten voor heel Europa, terwijl de 340 alleen West-Europa schijnt te hebben. In de auto (lease) heb ik reeds navigatie en ik verwacht niet echt dat ik naar Oost-Europa ga met de motor. Daarmee is de 340 voor mij goed genoeg. :lol:
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Plaats reactie