navigatie systeem?

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: navigatie systeem?

Bericht door highlander » 11 jul 2012, 08:03

Ok thanks zal ik doen.

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: navigatie systeem?

Bericht door highlander » 11 jul 2012, 08:29

Zonet het filmpje bekeken.De 350 komt aardig in de buurt als opvolger.
Jammer van de mp3.
Zelf heb ik nu een 278, die ik wil gaan vervangen.
Het belangrijkste aan de 278 is het scherm, wat volgens mij veel beter afleesbaar is als de 660.
zoals Hans meedeeld, is dat op de 350 stukken beter.
Nog een kleine vraag, die rijbaanassistentie werkt bij de 660 niet als je een gemaakte rit volgt, is dit bij de 350 wel het geval?
En met die 8GB zit je wel een tijdje goed denk ik voor gans europa.
Het word dus een moeilijke keuze, een echte opvolger voor de 278 is er volgens mij nooit gekomen.
koop ik morgen de 350, dan zal er waarschijnlijk volgende maand wel een 700 of zo uitkomen vermoed ik.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: navigatie systeem?

Bericht door Hans Vaessen » 11 jul 2012, 09:52

Dat laatste betwijfel ik... Ik heb geen glazen bol, maar het zou me verbazen als het zo snel zou gaan.

Qua afleesbaarheid: mijn indruk is dat de 350 beter is als de 660 - er heb er echter nog niet mee op de motor gereden. Mijn inschatting is dat de 350 op dat punt toch echt niet het niveau van de 278 zal halen.

Ook de rijbaanassistent heb ik niet getest, maar an sich zou dat gewoon moeten werken lijkt me.

Maarrrrr: het is uiteraard persoonlijk... maar wat is de reden dat je van de 278 naar de 350 zou willen gaan?? Je hebt gelijk als je zegt dat er eigenlijk nooit een opvolger voor is gekomen. En àls dan.. dan is het wel de Montana (maar die is een stuk duurder).

Ikzelf zou lekker met de 278 blijven sturen en wellicht een half jaar/jaar afwachten wat de toekomst brengt... (of zet ik je nu op het verkeerde been?? ;))

Overigens verwacht ik dat je, mocht je toch voor de 350 gaan, geen enkel probleem zult hebben voor de 278 een nieuwe eigenaar te vinden: ze blijven zeer gewild en occasions zijn relatief zeldzaam...

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: navigatie systeem?

Bericht door highlander » 11 jul 2012, 11:26

Bedankt Hans, voor je snelle antwoord.
Waarom veranderen?
De 278 heeft geen 3D, wat ik wel jammer vind.
ook wat qua sat ontvangst betreft is de 660 zeker beter.(350?)
Die rijbaanassistentie is ook wel een handig hulpmiddel, maar op de 660 getest van A naar B geen probleem, maar een zelfgemaakte route dan werkt het niet bizar.
Prijs lig ik niet echt wakker van, de 278 was ook prijzig.
maar zoals je schrijft de Montana is in mijn ogen geen waardige opvolger.
Ik ga je raad opvolgen, en nog wat afwachten tot er iets beter op de markt komt

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 11 jul 2012, 12:25

Had eerst ook even de gedachte om de zumo 500 te gaan vervangen voor een 350.
Maar er zijn toch enkele dingen die ik mis, zoals het BT koppelen van de telefoon.

Wat me wel opvalt is dat de 350 gewoon verkocht wordt voor de advies verkoopprijs.
Helaas dus geen aanbieding hiervoor. Zal misschien wel komen over een tijdje als de run er een beetje uitgaat.
Elke euro scheelt toch weer hé :!:
Er zijn weinig producten die voor de advies verkoopprijs in de schappen liggen, behalve als het voor dit soort dingen gaat.
Zal genoeg winstmarge opzitten, of is het gewoon arrogantie van de winkelier :?:
Voorlopig blijf ik lekker de 500 gebruiken.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 11 jul 2012, 15:35

Frankjj01 schreef:Wat me wel opvalt is dat de 350 gewoon verkocht wordt voor de advies verkoopprijs.
Helaas dus geen aanbieding hiervoor. Zal misschien wel komen over een tijdje als de run er een beetje uitgaat.
Elke euro scheelt toch weer hé :!:
Er zijn weinig producten die voor de advies verkoopprijs in de schappen liggen, behalve als het voor dit soort dingen gaat.
Zal genoeg winstmarge opzitten, of is het gewoon arrogantie van de winkelier :?:
Voorlopig blijf ik lekker de 500 gebruiken.
Het heeft volgens mij niets met de 'arrogantie van de winkelier' te maken, want ook bij BOL of Wehkamp liggen de prijzen niet drastisch veel lager.

Jij gaat er van uit dat apparaten steeds in prijs dalen. Voor computers e.d. gaat dat op. Maar er zijn veel spullen die niet snel goedkoper worden.
Of de Philips-truc wordt toegepast. 20-25 jaar geleden waren de adviesprijzen voor Philips spullen heel hoog, maar de artikelen werden dan ook van dag 1 voor veel lagere prijzen verkocht. Daardoor leek je lekker veel korting te krijgen, maar dat was dus eigenlijk helemaal niet zo.

En de opmerking 'Zal genoeg winstmarge opzitten' snap ik niet. Want dat geeft de winkelier de ruimte om te stunten met de prijs. Dus er zal niet al te veel marge op zitten.....

En als laatste, wat ik niet snap is dat iedereen maar steeds een goed werkend navigatietoestel wil vervangen door een "nieuwer" apparaat. Ik las net over een 278 die vervangen zou kunnen worden en nu weer een ZUMO500....
Er niet zo maar van uit gaan dat een nieuwer toestel wel beter zal zijn.
M.i. waren de 278 en de 2610 qua mogelijkheden onovertroffen. Helaas begint voor de 2610 enigszins gedateerd te raken, da's jammer.
En de 278 mist 3D, maar of dat een gemis is is natuurlijk een persoonlijke zaak. Maar ik zou er een toestel nooit voor inruilen. 3D is gewoon een beetje gekanteld beeld. Maar persoonlijk vind ik het 2D veel prettiger om naar te kijken. Ik kan bochten veel beter inschatten, bij wegopbrekingen kan ik veel gemakkelijker een alternatief bedenken. Het ziet er uit als een 'ouderwetse papieren kaart'.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 11 jul 2012, 20:09

Ik denk dat je het een beetje fout hebt met marge verhaal.
Kijk maar eens naar prijzen voor bijv. de 660.
Via internetwinkels zat er ondertussen ruim 70 euro verschil in. Dus.... marge genoeg !
Service kan wat kosten ??. Alleen zoiets als Waypoint hebben mensen die er veel van weten.
Dus dat die misschien wat duurder zijn... prima. Maar.. de rest is dus net zo duur. Dan klopt er volgens mij iets niet.

En dan het volgende.... waarom zou je een goed werkend toestel vervangen....
Nou, dat is net zo simpel te beantwoorden:
Waarom verkoopt iemand zijn goede wing om vervolgens een andere te kopen. Of een perfect rijdende auto verkopen voor een andere, of een droomhuishuis te verkopen voor een andere, of ....
nou ja, je begrijpt het wel... er zullen weinig mensen zijn die iets kopen en dat nooit meer vervangen door een vernieuwend iets.
Kijk maar.... MP of andere veilingsites staan er bomvol mee ! En gelukkig maar, anders zouden de meeste winkels e.d. allang failliet zijn gegaan, omdat er bijna niets meer verkocht zal worden.
Dus, waarom geen andere navigatie kopen ????

Voor mij zou de reden zijn, dat ik nu geen LTU erop heb, kaarten erop heb staan die niet helemaal het daglicht kunnen verdragen en... misschien omdat ik ook wel eens wat nieuws wil hebben.
Wat is daar mis mee ? Muntjes moeten blijven rollen toch ? We zitten al in een crisis omdat heel NL op de centen zit. Dus om economische belangen om het land te helpen redden :lol:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: navigatie systeem?

Bericht door Hans Vaessen » 11 jul 2012, 20:55

highlander schreef:
De 278 heeft geen 3D, wat ik wel jammer vind.
ook wat qua sat ontvangst betreft is de 660 zeker beter.(350?)
Die rijbaanassistentie is ook wel een handig hulpmiddel, maar op de 660 getest van A naar B geen probleem, maar een zelfgemaakte route dan werkt het niet bizar.
Je hebt je keuze al gemaakt, maar ik zal je nog even helpen in de bevestiging ervan ;)
- 3D weergave is meer marketing dan nut. Het is persoonlijk, maar voor zoals wij hier gps toepassen is 2D, koers boven, véél beter. Ik heb meerdere malen training tours gedaan, waarbij ik de deelnemers 's ochtends vroeg met, indien voorhanden, 3D te rijden, 's middags met 2D. En ook toegelicht op welke verschillen te letten (overzicht op de route, vooruitzien van bochten etc). De uitkomst was telkens unaniem voor 2D.
- bij de ontvangst heb je een punt. Toch was ook op dat punt de 278 z'n tijd vooruit (ivm de streetpilot - door de quad helix antenne) en kom je vrij zelden echt problemen tegen. Neemt niet weg: daar zijn de zumo's beslist sterker
- rijbaanassistent: mee eens; da's een handig ding. Maar voor toerritten zelden relevant

Zet de snelheid van scherm c.q. kaartopbouw tegenover willekeurig welke zumo, evenals de afleesbaarheid van het scherm....

Enfin... het blijft persoonlijk.. maar als ik moest kiezen tussen een 278 en een zumo350 voor dezelfde prijs... ging ik beslist voor de 278....

De andere discussie gaat over prijs:
En zeker: ook de 350 zal gaandeweg in prijs dalen. Hoe lang dat duurt valt moeilijk te zeggen.

Hangt er voor een groot deel van af wanneer het toestel ook beschikbaar is voor de groothandels die met name aan webshops leveren. Dan krijg je namelijk het effect van winkels die genoegen nemen met 6-10% marge, waarvan dan ook nog eens de helft naar kieskeurig.nl en aanverwanten gaat. Als consument zit je dan voor een dubbeltje op de eerste rang - totdat je tegen vragen aanloopt. Want van de resterende marge kun je onmogelijk service verlenen. Voor een klik-klik-klaar fototoestel geen probleem, voor een toestel als een garmin Zumo imho eigenlijk ongewenst. Als consument koop ook ik graag voor de laagste prijs, maar weet ik, door schade en schande wijs geworden, ook bij webshops inmiddels het kaf van het koren te scheiden.

En bovendien: stel dat je op voorhand zou weten dat je de zumo350 over twee maanden 50 euro goedkoper kunt aanschaffen: ga je dan twee maanden wachten?? Of liever: de maanden juli/aug/sept overslaan?? Je zou wel gek zijn: dit is immers juist de tijd van het jaar om er plezier van te hebben... Uitstellen naar volgend seizoen dan maar?? Dan is er vast een opvolger voor de 660 en zit je met hetzelfde delimma ;)

Dus ehhh... Carpe diem! Omdat niet alleen het geld, maar ook het rubber moet blijven rollen!

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: navigatie systeem?

Bericht door highlander » 13 jul 2012, 19:22

Van die 3 D wist ik niet, dacht dat dat stukken beter ging zijn.
ben nog niet zolang terug uit zuid frankrijk, en vond dat de wegen in 2 D dan ook niet zo goed werden weergegeven, soms een rechte lijn en in werkelijkheid stevig wat bochten ( schaal 200m)
Verschillende keren in monaco geweest, en in dezelfde straat val ik steeds zonder ontvangst.
een vriend met een 660 reed achtermij en deze bleef wel ontvangst houden.
begin al te denken dat er misschien een instelling niet juist staat?
Koers naar boven, schaal 200 m dat zullen wel de belangrijkste zijn vermoed ik?

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: navigatie systeem?

Bericht door Hans Vaessen » 14 jul 2012, 12:28

Qua ontvangst is het volgende relevant:

- de 276/278 heeft een betere ontvangst als bijvoorbeeld een streetpilot. Dat komt door de zgn. quad helix antenne, die meer 'rondom' gevoelig is. Wat dat betreft zit je op een hoger niveau dan jarenlang gebruikelijk was.
- naast de antenne is echter ook de chipset erachter van belang. Daar zit, zeg maar, de hogere wiskunde die met de ontvangen signalen aan het rekenenen slaat. Processoren zijn in de loop der jaren natuurlijk steeds sneller geworden en sinds de komst van de sirf-III chipset (en opvolgers daarvan) is de ontvangst aanmerkelijk verbeterd. Dat komt doordat toestellen met die chipset ook kunnen rekenen met gereflecteerde signalen.
Om een positie te kunnen bepalen moet je toestel minimaal drie satellieten zien. Liefst een beetje verdeeld aan het firnament. Staan die wat lager aan de horizon dat kan het, in een stad met hoge bebouwing, makkelijk voorkomen dat er een gebouw voor staat. Dan nòch kan het zo zijn dat het signaal van zo'n satelliet tòch ontvangen wordt door je toestel, maar dan als weerkaatsing tegen het gebouw aan de overzijde. Met ingang van de sirf-III set kan een gps ook overweg met die gereflecteerde signalen. Jouw 278 kan dat niet en verliest dan ontvangst. Hij zal nog wel even uitgaan van 'gegist bestek' (meldt niet onmiddellijk als het signaal weg is maar 'gokt' er nog even op op basis van de richting waarin je daarvoor reed) maar op een gegeven moment is het 'ontvangst weggevallen'. De Zumo zal het in die omstandigheden merkbaar langer volhouden. Ook slingerend onder de sparren in de bergen zul je dat verschil merken.

- qua afleesbaarheid van de kaart: experimenteer inderdaad een beetje met de zoomstand. En dat kan goed verschillend zijn tussen de stand in een stad en in de bergen.

Maar in algemene zin: weet dat je met de 278, juist qua scherm, enorm 'verwend' bent. 3D weergave ziet er vooral fraaier uit, 2D is functioneler. Maar het is en blijft persoonlijk. Los daarvan is echter de afleesbaarheid van de 278 zó goed dat, als je dat gewend bent, de zumo bijna altijd enige teleurstelling zal opleveren. Wat dat betreft komt een Montana (zonder folie) meer in de buurt.

Ik zou je adviseren, als dat enigszins kan, vóór eventuele aanschaf beide toestellen op dat punt met elkaar te vergelijken.

Als je rechte lijnen ziet terwijl er in werkelijkheid bochten zijn (en je jezelf dus alsmaar 'naast de weg' ziet rijden) dan lijkt het dat dànwel de route niet helemaal in orde is, danwel dat je rijdt op de basiskaart ipv detailkaart. Maw: dat je van het betreffende gebied geen detailkaarten hebt geladen. Het toestel zal dan ook om de haverklap gaan herberekenen.

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: navigatie systeem?

Bericht door highlander » 15 jul 2012, 08:45

Na de goede raad van Hans, blijf ik zeker verder rijden met de 278.
Heb een life time update, dus kaarten zijn volgens mij wel goed, en herberekenen in een route doet hij bijna nooit(tenzij je van de route gaat uiuteraard)
Bij de montana kun je ook het herberekenen niet uitschakelen dacht ik?
En inderdaad het aflezen van de 278 is superieur, wist niet dat dat bij de 660 stukken minder was.
Had wel al ééns een 660 geleend en in de wagen getest, maar dat is uiteraard niet hetzelfde.
Conclusie, zeer blij met deze wijze raad.

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6765
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: navigatie systeem?

Bericht door De Motormuis » 17 jul 2012, 16:40

Waar de komst van Hans hier op het
forum al niet goed voor is. :D :D
Al weer iemand goed geholpen en blij gemaakt.


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: navigatie systeem?

Bericht door Hans Vaessen » 17 jul 2012, 17:43

highlander schreef: Bij de montana kun je ook het herberekenen niet uitschakelen dacht ik?
Jawel hoor.. dat kan de Montana wèl..
De Motormuis schreef: Al weer iemand goed geholpen en blij gemaakt.
:D En het leuke is dat dat, ook al heb ik in de loop der jaren een kleine 20.000 berichten gepost op de verschillende gps-fora, altijd weer ontzettend leuk is; hoe simpel het antwoord misschien ook.

Maar wat zeg ik: dat geldt allicht voor elke actieve forum-gebruiker. Je zou bijna willen dat mensen op straat met elkaar omgingen zoals dat gebeurt op fora zoals deze. Dat blijft me fascineren en enorm plezieren.

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: navigatie systeem?

Bericht door Frankjj01 » 22 aug 2012, 09:00

Even een update wat betreft de prijzen voor de Zumo 350LM.

Bij 4allshop nu te verkrijgen voor 417,95 euro :!: :D

Dit is een gerennomeerde webshop vallend onder een goed moederbedrijf. Dus geen handige Harry op de zolderkamer.

Dus voor diegene die niet getrouwd is met Waypoint.... scheelt maar liefst 81 euro :!: :!:
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13416
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: navigatie systeem?

Bericht door RonalT » 22 aug 2012, 17:11

Als je de motorkaart er bij wil kopen bespaar je je € 60 als je die combinatie via Waypoint koop. Dan is het verschil maar € 21

En nog een verschil is een hele hoop service. Als je bij Waypoint heb gekocht en er is iets aan de hand kan men dat soms direct oplossen. Mocht het niet op te lossen zijn dan kan Waypoint zelf beslissen of jij onder garantie een nieuw toestel kan krijgen. Een eventueel LifeTime abb. wordt door Waypoint overgezet....

Misschien dat je het nooit nodig heb, maar het kan best wat waard zijn als je net voor je vakantie problemen krijg met een navigatiesysteem.. Even ter overweging..... je kijk maar wat je met deze gratis adviezen (van Frank en mij doet)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie