iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
jain
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:26
Locatie: Genemuiden
Contacteer:

iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door jain » 09 feb 2012, 20:42

Hallo wie heeft deze tomtom,
http://www.tomtom.com/nl_nl/products/bi ... er-europe/
Ben zeer benieuwd of deze bevalt.
Hoor dat deze de opvolger is van de tomtom rider

hieronder nog ff een toevoeging wat ik vond bij een aanbieding

TomTom maakt eenvoudig en slim navigeren op de motor mogelijk met de TomTom Urban Rider, een slimme en vooral ook makkelijke navigatie op gemotoriseerde tweewielers voor dagelijks gebruik of een lange reis.

Route's maken & waypoints toevoegen
Met de nieuwe TomTom kun je zelf route's maken, waypoints toevoegen en vervolgens laden in je TomTom. Op deze manier is het erg makkelijk om de gewenste route te maken en te importeren in je TomTom.

Innovatieve technologieën
Deze slimme motornavigatie heeft niet alleen een handschoenvriendelijk, intuïtief scherm en een vereenvoudigde gebruikersinterfac e, maar garandeert motorrijders ook de slimste navigatie met de innovatieve technologieën van TomTom, zoals Advanced Lane Guidance en IQ Routes.

Alles wat je nodig hebt
Met TomTom Urban Rider is navigatie écht toegankelijk voor elke motorrijder. Of je je motor nu gebruikt voor het dagelijkse woon-werkverkeer of voor lange toertochten in het weekend: hij biedt alles wat je nodig hebt in één voordelig pakket.

Vereenvoudigd menu
De meest opmerkelijke vernieuwing is het vereenvoudigde menu met niet meer dan twee knoppen: Plan Route en Bekijk Kaart. Hiermee kunnen motorrijders de weg op zonder gedoe en is het gebruik nog gemakkelijker geworden, dankzij het handschoenvriendelijke scherm met grotere iconen: ideaal voor bediening met handschoenen aan.

Advanced Lane Guidance
Op het gebied van veiligheid is Advanced Lane Guidance een welkome aanvulling op de mogelijkheden van de Rider. Op de meest ingewi kkelde snelwegknooppunten geeft dit een realistische 3D weergave van de verkeerssituatie ter plaatse en dat zorgt voor rust en meer veiligheid voor de motorrijder.

Altijd de snelste route
Voor een nog betere routing biedt TomTom Urban Rider daarnaast de mogelijkheid van IQ Routes. Deze innovatieve technologie van TomTom is gebaseerd op actuele snelheidsgegevens van miljoenen gebruikers om op elk uur van de dag de snelste route te kunnen berekenen.

Duizenden verbeteringen
Om motorrijders te helpen hun kaart up-to-date te houden bij de uitgave van nieuwe versies maakt Tom Urban Rider gebruik van de Map Share technologie. Hiermee kunnen zij gratis correcties op hun kaart aanbrengen en profiteren van de duizenden verbeteringen die TomTom gebruikers dagelijks doorgeven.


Specificaties:
- Vereenvoudigd 2-knoppen menu
- Handschoenvriendelijk scherm
- Advanced Lane Guidance
- IQ Routes
- Map Share
- Tele Atlas kaarten van Europa (45 landen)
- Geoptimaliseerde knoppen in de menu's voor handschoenvriendelijk gebruik
- Geavanceerd Rijstrookadvies
- Verlengde batterijduur van 6-8 uur
- RAM mount met een niet-actieve houder
- USB thuislader

Specificaties:
Softwaredrager: intern geheugen
Scherm: geïntegreerd
Schermformaat (inch): 3,5
TMC-mogelijkheid: Nee
Stemsturing: Nee
DIN-norm: Nee
Route herberekenen: Ja
Tussenstop(s) ingeven: Ja
Extra informatie: Ja
Afneembaar front: Nee
Intern geheugen (Mb): 32
Kleurenscherm: Ja
Zoom (%): Ja
Afstandsbediening: Nee
Breedbeeld: Nee
FM transmitter: Nee
Live services: Nee
Aantal landen: 45
http://www.allamericanweekend.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Honda Goldwing 1500 SE met Twin GT 2000 zijspan
Chevy Van Tiara Presidential
Fiat Panda

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door RonalT » 09 feb 2012, 23:36

Ik ga het niet over het navigeren van deze Tomtoms hebben, maar bedenk goed wat je wil.

Er zijn 3 Tomtom Riders.

De TomTom Urban Rider €299,95
De TomTom Rider Pro €399,95
De TomTom Rider Pro Plus €439,95

Het voordeel van de duurste is dat je er een actieve motorsteun (€ 64,95) en een Bluetooth headset (Scala Rider Solo, € 100,-) bij krijg. Bij de Pro krijg je de headset ook bij, maar moet je de actieve steun er bij kopen. Bij de goedkoopste moet je de headset en de actieve motorsteun er bij kopen.

Als je dit wil, kost de goedkoopste 299,95 + 64,95 + 100 = €464,90
De tweede kost 399,95 + 64,95 = €464,90
en de "duurste" kost dus maar €439,95

En denk niet die actieve steun (met voeding vanuit de accu heb ik niet nodig. De accuduur is minder lang dan de fabrikant belooft en loopt in de jaren terug.
En een headset is misschien niet nodig als je gebruik wil maken van de Goldwing Headset.

En mocht je een auto hebben en hem daarin ook willen gebruiken, voor circa €80 is er een autohouder met voeding te koop.

Dus bedenk eerst wat je wil en kijk dan wat het kost.


En een ander belangrijk feit is dat veel genoemde punten niets bijzonders zijn. Dat zijn gewoon eigenschappen van een navigatiesysteem.
TomTom maakt eenvoudig en slim navigeren op de motor mogelijk met de TomTom Urban Rider
jaja en.... dat biedt elk navigatiesysteem.
Met de nieuwe TomTom kun je zelf route's maken, waypoints toevoegen en vervolgens laden in je TomTom
ook gewoon voor een motornavigatiessyteem
handschoenvriendelijk, intuïtief scherm en een vereenvoudigde gebruikersinterfac e, Advanced Lane Guidance en IQ
ook redelijk normaal voor een motornavigatiessyteem
twee knoppen: Plan Route en Bekijk Kaart
ook niet bijzonder.
Advanced Lane Guidance - de mogelijkheid van IQ Routes
zie hier ergens boven, daar waren ze al genoemd
Map Share technologie
als je dit lees lijkt het alsof je nieuwe kaarten krijg, maar dat is dus niet zo. Je ontvang wijzigingen als straatnaam, eenrichtingsverkeer, POI en geblokkeerde wegen.
Maar nieuwe kaarten moet je toch echt kopen. En dat kost je circa 40 euro per jaar.


als ik zeg gewoon, dan vergelijk ik het met een motornavigatiessyteem zoals een Zumo 550 / 660 / 220 of de Nuvi 500 / 550
Want buiten de Riders, ZUMO's en de Nuvi5xx is er niet veel op motornavigatiegebied.
Autonavigatie werkt beduidend anders......
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Robin
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 754
Lid geworden op: 21 aug 2011, 17:51
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Goes, Zeeland
Contacteer:

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door Robin » 10 feb 2012, 14:34

Je bent echt geen fan van tomtom hè Ronalt?! :mrgreen:

Groeten, Robin
Winggroeten, Robin
GL1500 Aspencade 1989
"Gone with the Wing"

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door RonalT » 10 feb 2012, 17:39

Nee, ik ben zeker geen fan van Tomtom. Maar waarom zou ik dat moeten zijn?

Ik heb zo neutraal mogelijk de punten bekeken die als plus-punt genoemd worden in de vraag.
En echte sterke punten stonden er niet in. Het belangrijkste punt wat men bij een tomtom zou kunnen noemen is de optie "bochtige wegen" en die las ik hier niet. Deze optie schijnt in de Urban Rider, de Rider Pro, maar niet in de Rider Pro Plus te zitten. (Huh)

Verder zijn deze punten ook te vinden in willekeurige andere motornavigatiesystemen.
Maar wat ik mis is dat je herberekenen en autozoom niet uit kunt schakelen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door 1500 » 10 feb 2012, 18:05

Robin schreef:Je bent echt geen fan van tomtom hè Ronalt?! :mrgreen:

Groeten, Robin

Ronald is meer van de echt nuttige dingen zoals Wereldklok, converter voor valuta en eenheden, calculator en Speler voor luisterboeken
Of zoals bij elke staat er: Inclusief levenslang gratis kaartupdates: Nee :lol: Maar goed dat dat ze dat even vermelden, ik heb ze al aangeschreven of er niet een gratis Gold Wing bij zit want dat staat er niet in dat je die niet krijgt, wacht al bijna een jaar op antwoord :roll:

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door Borretje » 11 feb 2012, 13:17

Ja discussie TomTom en Garmin zal wel een blijvend item worden hier op t forum.

Ik rijdt met een eerste versie van de Rider en die bevalt mij prima. Zeker als je een mate van handigheid krijgt in het manipuleren van de kaarten en upgrades ,is het een leuke ding wat mij overal brengt waar ik zijn moet en ook leuke toertochten faciliteert (max 48 waypoints) die bij hele grote/lange tochten "opgeknipt"moeten worden. Dat is voor mij geen probleem, peukenpauze voor moeders een koffie/pis-stop voor mij.

Voor geluid/gesproken aanwijzingen zul je altijd een "bluetooth" oorsetje moeten hebben, er zit geen aux aansluiting op de TOMTOM om die eventueel te koppelen op je boord-audio-systeem.

Door gebruik te maken van Tyre kan ik ook de opgegeven Garmin routes omzetten naar TOMTOM.

Zo zie je iedereen zijn eigen voorkeur,

Gr

Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door RonalT » 11 feb 2012, 17:48

Borretje schreef:Ja discussie TomTom en Garmin zal wel een blijvend item worden hier op t forum.
Hoezo discussie TT vs Garmin? Ik zie enkel een paar opmerkingen van Robin en Pierre (1500).

Ook ik probeer geen discussie te voeren, ik beantwoord enkel de vraag van de vraagsteller uit het eerste bericht.
Maar er wordt dikwijls vergeten te kijken naar werkelijke argumenten. Er wordt heel dikwijls gerefereerd naar reclame. Een heel duidelijk voorbeeld is bv autoreclame. Daar worden zaken als airco, autoradio met CD-wisselaar en verwarmde buitenspiegels genoemd. Dit zijn bijna basisvoorzieningen aan de moderne auto. De kleinste Peugeot is met deze 'accessoires' uitgevoerd. Of zoals de autoreclame het noemt, deze "standaard extra's".
Maar een argument om iemand iets te laten kopen moet een bijzonder iets zijn.

Zo worden er bij de Tomtomaanbieding een aantal zaken genoemd die eigenlijk vrij normaal zijn (ik ga ze niet herhalen, kijk dan even in het eerste en tweede bericht van deze topic).

En dan over voorkeuren, neem van mij aan dat ik de eerste zal zijn die overstapt als er een beter motornavigatiesysteem is als dat ik nu heb. Maar mijn huidige is perfect.
Brengt me overal waar ik naar toe wil op de manier zoals ik wil, er zit een mooi programma bij met exact dezelfde kaarten als in mijn toestel, 'levenslange' kaartupdate en de mogelijkheid om meerdere soorten kaarten te laden (motorkaart, waterkaart, fietskaart, OSM-kaarten), audio-out en de manier van routeren, en heel belangrijk het uitschakelbare herberekenen en autozoomen.
En niet een calculator of wereldklok. Die heb ik niet nodig..... (die zitten ook niet in een ZUMO550) :wink:
1500 schreef:Of zoals bij elke staat er: Inclusief levenslang gratis kaartupdates: Nee Maar goed dat dat ze dat even vermelden.
Want Pierre, er zijn toestellen met levenslang 'gratis' kaartupdates. Wij hebben een bv. 2595LMT waarvan de letters LMT Liftime Map en Traffic update schijnt te betekenen. Dezefde toestellen worden dikwijls ook geleverd in een 2595 uitvoering geleverd waar je dus geen gratis kaarten en verkeersinfo bij krijgt. De toestellen met LMT kosten meestal zo'n 20 euro extra. Dus niets is gratis. :D
Borretje schreef:het is een leuke ding wat mij overal brengt waar ik zijn moet en ook leuke toertochten faciliteert (max 48 waypoints)
Dat is dus het grote verschil tussen de methode van Garmin en TT.
Een TT route bestaat dus uit maximaal 48 adressen. Een TT legt tot maximaal 48 waypoints vast en berekend daar 'zijn eigen' route tussen. En met zijn eigen bedoel is het toestel afhankelijk van de kaart en de instellingen.... er zijn dus een aantal variabelen die de route maken die ik niet in de hand zou hebben.
Een Garminroute bestaat uit een aantal waypoints met daartussen routepunten, viapunten en vormpunten. Totaal zijn dit voor een route van een paar honderd kilometer enige duizenden punten. Deze worden door Mapsource berekend aan de hand van de instellingen van Mapsource.... en als je deze route in een ZUMO 500 - 550 of 660 laad blijft de route intact.

Dit zijn voor mij de voordelen, en daar hoeven we natuurlijk niet over in discussie. Ik vind dit soort dingen belangrijk en een ander zal andere dingen belangrijk vinden en kiezen voor een TT.
Helaas zijn er niet veel meer mogelijkheden, als het over een motornavigatiesysteem gaat. :?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
jain
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:26
Locatie: Genemuiden
Contacteer:

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door jain » 12 feb 2012, 10:05

Nou word het wel heel moeilijk voor mij om een keus te maken TT word aardig afgekraakt (terecht betreft de misleidende reclame)
Carmin is ook niet je van het als ik het zo ff vluchtig lees.
Wat dan wel,is een navigatie aanschafen gewoon per persoon verschillend en moet ik niet naar andere mensen kijken en luisteren (positief bedoeld)
Heb ooit eens met een Medion gereden en tot op heden vond ik dat de fijnste navigatie
Misschien eens 1x een Poll beginnen op het forum "" met welke navigatie rij jij"""
Blijft altijd een moeilijke keuze de aanschaf, je moet gewoon donders goed lezen en vergelijken
tot nu toe allemaal bedankt voor de reactie's
groet jan
http://www.allamericanweekend.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Honda Goldwing 1500 SE met Twin GT 2000 zijspan
Chevy Van Tiara Presidential
Fiat Panda

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door DeWoert » 12 feb 2012, 10:29

jain schreef:Nou word het wel heel moeilijk voor mij om een keus te maken TT word aardig afgekraakt (terecht betreft de misleidende reclame)
Carmin is ook niet je van het als ik het zo ff vluchtig lees.
Wat dan wel,is een navigatie aanschafen gewoon per persoon verschillend en moet ik niet naar andere mensen kijken en luisteren (positief bedoeld)
groet jan
Jan,
Ik gebruik al tijden tot volle tevredenheid een TomTom. En dan nog niet eens een Rider, maar gewoon een TomTom XXL. Ding is eigenlijk voor in de auto, en kan dus ook totaal niet tegen een regenbui. Gelukkig heeft rijden in de regen ook niet mijn voorkeur. ;)
Ik plan mijn vakanties en ritten via ITN-Converter, en zorg gewoon dat ik per dag niet meer dan 48 router-punten nodig hebt. (Enigste route die ik er niet in 1x in heb kunnen krijgen is de 11 steden tocht :? ) Routes naar Tsjechië zijn geen probleem, dagen door de Eiffel rijden etc etc.
Voor MIJ PERSOONLIJK doet de TomTom precies waar ik hem voor nodig heb, en dat voor een klein deel van de prijs van een Garmin 660.
ECHTERRRRRRRRRRR:
Ik wil best toegeven dat als je echt SERIEUS routes wilt maken en rijden (uiteraard) dat een Garmin waarschijnlijk handiger, en misschien zelfs praktischer is.
De meeste Wingers gebruiken Garmin, dus uitwisselen van routes is "appeltje-eitje", en ook de kennis/ervaring is volop aanwezig.
(Leuk om te zien tijdens een rit, "iedereen" heeft volgens zeggen dezelfde Garmin route, maar dan opeens blijkt dat de ene groep links wil, een ander deel rechts, het blijft me verbazen hahahaha)

Mijn conclusie: Een TomTom werkt, maar OOIT ga ook ik naar een Garmin.
Punt.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door RonalT » 12 feb 2012, 10:56

jain schreef:Nou word het wel heel moeilijk voor mij om een keus te maken TT word aardig afgekraakt (terecht betreft de misleidende reclame)
Jan, als je mijn schrijven bedoel, dat is niet als afkraken bedoeld hoor. Maar ik heb gewoon gekeken wat de fabrikant ons te vertellen heeft.

Als je sec naar het navigatieapparaat kijk dan zal je gewoon op de plaats van bestemming aankomen en waarschijnlijk via de bedoelde route. Want dat is het grote verschil tussen de meeste autonavigatiesystemen en een motornavigatiesysteem, wij kunnen een route ingevn die we willen rijden en de toestellen zijn waterdicht.
Maar waar mijn schrijven inderdaad wel over ging zijn alle woorden die gebruikt worden om je tot aankoop te doen overgaan. Er wordt geschreven over het vereenvoudigd 2-knoppen menu. Mijn navigatiesysteem is al uit 2006 en wat schertst mijn vebazing... ook deze heeft 2 grote knoppen voor de normale bediening.
(inderdaad er zitten nog twee kleine knoppen om de (mi overbodige) MP3 speler te gebruiken en de instellingen te kunnen benaderen.) Maar onderweg of om thuis routes te maken gebruik je de twee grote knoppen.

Afbeelding
jain schreef:Carmin is ook niet je van het als ik het zo ff vluchtig lees.
Ook Garmin heeft zo zijn fouten en problemen. Maar als ik een en ander weeg gaat de wijzer voor mij richting Garmin en voor een ander richting TomTom. Het is net wat je belangrijk vindt.
Voor mij is de route het doel en niet de bestemming. Als ik van iemand anders een route ontvang wil ik ook zo rijden als die ander bedoeld heeft en niet ongeveer wat die ander bedoelt.
Tweede belangrijkpunt is Mapsource, hert bijgeleverde computerprogramma om routes te maken.
Derde belangrijkpunt is de mogelijkheid om andere kaarten te installeren. (OpenStreetMap, motorkaart enz)
Maar sommige mensen vinden dit van minder groot belang en hechten meer aan mooie gekleurde kaarten die vloeiend bewegen.
Eenvoudige bediening, doordat er minder mogelijk is is het gemakkelijker te overzien.
jain schreef:Wat dan wel,is een navigatie aanschafen gewoon per persoon verschillend en moet ik niet naar andere mensen kijken en luisteren (positief bedoeld)
Heb ooit eens met een Medion gereden en tot op heden vond ik dat de fijnste navigatie
Is natuurlijk ook een manier. Het kan goed uitpakken, maar de kans dat je je neus stoot is natuurlijk groter. Volgens mij heeft Medion geen software die de mogelijkheid biedt om via een aangegeven aantal punten naar de eindbestemming te rijden. Eenvoudig gezegd, bent ergens en geeft een eindpunt op en daar wordt je naar toe gebracht.
Als je daar de Tomtom rider of een Garmin Streetpilot, Zumo of de Nuvi 5xx serie mee ga vergelijken doe je de motornavigatietoestellen te kort.
jain schreef:Misschien eens 1x een Poll beginnen op het forum "" met welke navigatie rij jij"""
Blijft altijd een moeilijke keuze de aanschaf, je moet gewoon donders goed lezen en vergelijken
tot nu toe allemaal bedankt voor de reactie's
groet jan
Start eens een poll, ik ben benieuwd.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6771
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door De Motormuis » 12 feb 2012, 12:28

Hallo Jain , Jan.

Ik heb ook 6 jaar met een navi van Medion op mijn vorige motoren gereden.
Dat ging perfect.En ondanks dat ze zeiden dat dat niet lang goed zou gaan ivm niet waterdicht zijn
en niet tegen trillen kunnen, nooit geen problemen gehad.Heb hem nog steeds en doet het nog steeds.
Vond hem op sommige punten duidelijker wat aangeven van route betreft dan de Garmin. Zat van alles
al standaard op, zelfs automatische routeomleiding bij files ( die wel uitschakelbaar was ) en die moet je
bij Garmin los bijkopen. Enigste nadeel was dat je met losse oordopjes moest werken,want geen headset
voor in de helm erbij.Maar zelfs via Ger gehoord (en zelf daarna nagekeken) dat het wel op een Goldwing
aan te sluiten is via een kabeltje.En dan werkt het wel via je Goldwing systeem.Maar inderdaad zelf geen routes
op te maken,wel via usb kaartje route in te lezen en te rijden. Maar Garmin werkt verder ook zeer goed en die
verschilletjes tegenover de Medion daar wen je wel aan.Maar dan heb je het ook over een groot prijsverschil.
Dus de Garmin mag dan ook zeker wel beter zijn.En de Medion voldoet prima als je hem gewoon nodig hebt
om ergens te komen.En ook daar kon je op verschillende manier routes rijden. Eigenlijk zou je eerst eens
met zo'n Garmin moeten kunnen proberen voordat je hem koopt.Dan merk je zelf de voor of nadelen op.
Succes met je keuze.

Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Gebruikersavatar
Frankjj01
Berichten: 724
Lid geworden op: 09 dec 2010, 12:15
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Heerhugowaard

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door Frankjj01 » 12 feb 2012, 12:47

Vorig jaar heb ik me ook al eens gewaagd hier op het forum met een vergelijk tussen Tomtom en Garmin.
In de goede zin des woords :wink:
Ik was alleen TT gewend voor in de auto. en wat doe je daar... gewoon van A naar B rijden.
Altijd een zeer tevreden TT rijder geweest. Dus wilde ik daar geen kwaad woord over horen :lol:

Nu dan de Garmin Zumo 500. Gisteren tot erg laat lekker bezig geweest met dat ding en Mapsource.
Nou zag ik daarvoor alle apen en beren, maar moet zeggen, geweldig programma ( tot zover ik het nu kan zien).
Heb jammer genoeg nog niet gereden, dus die vergelijk kan ik nog niet zien. Bijvoorbeeld hoe snel de Garmin op de weg reageerd.

Maar flink met routes aan het knutselen geweest. Nou schreef ik vrijdag niet zo'n geweldig bericht over Waypoint HHW.
Die mening zal ik ook niet herzien, maar met de instructie video's op Youtube van hun, is het werken zeer goed te doen.
Wil bijna zeggen dat het redelijk gemakkelijk is.

En daar heb je dan inderdaad het giga verschil met een Tomtom :!:
Vorig jaar via Tire een route gemaakt voor de tocht naar 4wings in Almere. Verzamelplaats in Enkhuizen bij marcelk.
Gelukkig ben ik bekend daar, want de TT bleef stug volhouden om maar niet naar Marcel toe te gaan.
Terwijl die zulke lekkere koffie en appeltaart had :lol:
Alle punten die ik dus erin had gezet, vergat hij direct en maakte de route gewoon zo snel mogelijk naar Almere.
Onderweg waar we rechts gingen, wilde de TT links enz. enz.
Hier is de TT dus niet geschikt voor.
Ik zie dus de hele grote verschillen voor het rijden van routes tussen Garmin en TT.

Wel vind ik de kaart in TT denk ik beter te zien en dus te volgen.
Heb trouwens binnen een dag de TT via MP verkocht, want in NL gebruik ik in de auto een Galaxy s2 met Goole navigatie.
Werkt ook echt heel super, is sneller dan TT met herberekenen bij foute route, maar geeft toch wat minder gesproken aanwijzingen dan de TT.
Eigenlijk vind ik de Galaxy lekkerder werken in de auto dan de TT. Je moet er alleen niet naar het buitenland mee gaan, want het gebruikt data via internet.
En dan wordt het erg duur !!!

Maar nu ik de Garmin heb, zie ik pas dat voor het rijden van routes op de motor de TT heel ver achter blijft op de Garmin.
Het is gewoon een heel ander toestel voor een heel ander gebruik. Dus vind ik het een beetje appels met bananen vergelijken.
Het is de vraag.... wat ga je met een navigatie doen. En daar het toestel bij passen.
Frankies Law : Wie wil zoekt mogelijkheden, wie niet wil zoekt smoesjes

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door RonalT » 12 feb 2012, 12:54

De Motormuis schreef:Dat ging perfect.En ondanks dat ze zeiden dat dat niet lang goed zou gaan ivm niet waterdicht zijn
Hoe hield je die vrij van water? Of heb je er nooit mee in een hoosbui gereden?
Vraag de mensen eens die mee naar Friesland of N-Holland zijn geweest vorig jaar.... :lol:
stt .... Maar dat is de enige keer dat ik Karin in regenpak heb gezien, toen regende het echt hard. Maar daar mag niet over gesproken worden

De één zal kiezen voor de prijs, maar ik zal alleen kiezen voor een navigatiessyteem wat IPX7 waterdicht is. Alle anderen vallen direct af.....

Of je moet een Otterbox o.i.d. gaan gebruiken. :shock:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door DeWoert » 12 feb 2012, 12:58

RonalT schreef:
De Motormuis schreef:Dat ging perfect.En ondanks dat ze zeiden dat dat niet lang goed zou gaan ivm niet waterdicht zijn
Hoe hield je die vrij van water? Of heb je er nooit mee in een hoosbui gereden?
Vraag de mensen eens die mee naar Friesland of N-Holland zijn geweest vorig jaar.... :lol:
stt .... Maar dat is de enige keer dat ik Karin in regenpak heb gezien, toen regende het echt hard. Maar daar mag niet over gesproken worden

De één zal kiezen voor de prijs, maar ik zal alleen kiezen voor een navigatiessyteem wat IPX7 waterdicht is. Alle anderen vallen direct af.....

Of je moet een Otterbox o.i.d. gaan gebruiken. :shock:
Gewoon zo'n plastic broodzakje erom werkt prima bij mij.. (Zelfs bij de tochten door Noord-Nederland) :lol:
Maar het klopt, ideaal is het niet.

@Frank: Dat probleem heb ik eigenlijk nooit. TT stuur me altijd gewoon van punt naar punt. En SOMS is dat even niet handig, maar gelukkig kun je redleijk eenvoudig een routepunt overslaan.. Handig bij wegwerkzaamheden..
Alles staat en valt met de gemaakte route, en de manier waarop je je route laat plannen, snelste, vermijd snelwegen etc.

peter

Re: iemand ervaring met deze nieuwe tom tom

Bericht door peter » 12 feb 2012, 13:05

Als ik moet kiezen tussen TT of garmin wordt het de Garmin. Ik heb een Nuvi voor de auto, een Zumo voor de motor en een ingebouwde in de mercedes en een losse tt in mijn tas voor als ik naar boord moet en de merc de weg kwijt raakt.De gl1800 heeft ook nav (ingebouwde) maar die is alleen a naar b. Die van de Merc wil ik het niet eens over hebben, gewoon een takke ding. De zumo en Nuvi werken perfect en zelfs met de auto rijden we wel eens een leuke route :D De TT had ik vroeger al op de motor en had er een handje van om eigenzinnig een andere weg te kiezen als ik had ingevoerd. Van A naar B kan prima met een TT. Maar routes maken , uitwisselen en aanpassen gaat op de Garmin perfect.

Groeten een zeer tevreden Garmin gebruiker.

Plaats reactie