Tomtom en garmin pas op

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
alidayvn
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2019, 05:18

Tomtom en garmin pas op

Bericht door alidayvn » 10 okt 2019, 09:54

Wat is er nu eigenlijk aan de hand? Iedere TomTom registreert waar u rijdt en ook hoe hard. Ooit heeft u zelf toestemming gegeven om de gegevens die door uw TomTom verzameld wor- den, anoniem, te mogen gebruiken. Deze toestemming verleende u door akkoord te gaan met de algemene gebruikersvoorwaarden, u weet wel, het verhaal van 25 nieuwsbrieven bij elkaar, waar u misschien ook nog een vinkje bij hebt moeten zetten, maar wat u niet leest......
En dit is tegenwoordig wel een truc die veelvul- dig op ons toegepast wordt, geef een klant heel veel informatie, en vraag of de klant het alle- maal snapt. Door middel van een muisklik zegt u dat u het snapt, maar niemand controleert dit. Dit gebeurt niet alleen met elektronische appa- raten, maar ook
met de: auto, hypotheek, pensi- oen, waterkoker, verkeersregels die vernieuwd zijn na uw examen, soft- ware, fiets, zak- lamp, gsm, nieuwbouwwoning... kortom alles.
De fabrikant of dienstverlener kan zich vervol- gens zorgeloos verstoppen achter deze berg papier en vrolijk doen waar hij zelf zin in heeft, en eens in de zoveel tijd wordt er iemand wak- ker omdat een fabrikant of dienstverlener het een beetje te gek maakt, waarna er door middel van uitgekiende communicatie verklaard wordt dat het nooit meer zal gebeuren, maar inmiddels de zakken weer aardig aangevuld zijn!
En wat betreft onze Garmins: ook in deze appa- raten worden door middel van de routetracking de ritten opgeslagen inclusief de snelheden. Importeer deze “tracks” maar eens naar uw pc, klik in map-source op de track, rechtermuisknop en dan “eigenschappen” en verbaas u over de enorme lijst met ritgegevens, waarvan ik zeker weet als u ooit bij een ongeval betrokken raakt,de politie dit ook vrolijk zal uitlezen om de snel- heid aan te tonen waarmee u gereden hebt, u bent gewaarschuwd!

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: Tomtom en garmin pas op

Bericht door wilco » 10 okt 2019, 12:09

alidayvn schreef:
10 okt 2019, 09:54
.......
En wat betreft onze Garmins: ook in deze appa- raten worden door middel van de routetracking de ritten opgeslagen inclusief de snelheden. Importeer deze “tracks” maar eens naar uw pc, klik in map-source op de track, rechtermuisknop en dan “eigenschappen” en verbaas u over de enorme lijst met ritgegevens, waarvan ik zeker weet als u ooit bij een ongeval betrokken raakt,de politie dit ook vrolijk zal uitlezen om de snel- heid aan te tonen waarmee u gereden hebt, u bent gewaarschuwd!
Hoe mooi is dit niet om aan te tonen dat u zich aan de snelheid heeft gehouden welke daar van kracht was. Ook hier geldt: ieder nadeel heb z'n voordeel.
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Tomtom en garmin pas op

Bericht door director » 10 okt 2019, 12:35

alidayvn schreef:
10 okt 2019, 09:54
Importeer deze “tracks” maar eens naar uw pc, klik in map-source op de track, rechtermuisknop en dan “eigenschappen” en verbaas u over de enorme lijst met ritgegevens, waarvan ik zeker weet als u ooit bij een ongeval betrokken raakt,de politie dit ook vrolijk zal uitlezen om de snel- heid aan te tonen waarmee u gereden hebt, u bent gewaarschuwd!
Het feit dat die gegevens van Garmin op je PC staan wil nog niet zeggen dat de politie inzage heeft. Daar is wel even meer voor nodig om in je computer (of navi) te mogen neuzen dan een verdenking ofzo.
Natuurlijk gaan we "blindelings" akkoord met allerlei algemene voorwaarden maar deze bedrijven moeten zich altijd nog aan lokale wet- en regelgeving houden. Facebook wordt niet voor niets regelmatig op de vingers getikt omdat ze Europese privacy wetten overtreden, hier wordt echt wel naar gekeken.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Tomtom en garmin pas op

Bericht door RonalT » 10 okt 2019, 22:39

alidayvn schreef:
10 okt 2019, 09:54
....de algemene gebruikersvoorwaarden, u weet wel, het verhaal van 25 nieuwsbrieven bij elkaar, waar u misschien ook nog een vinkje bij hebt moeten zetten, maar wat u niet leest......
Ik heb de rest van je verhaal maar gewist omdat ik het net zo interessant vind als die algemene voorwaarden.
Er zijn twee 'maren' aan het verhaal.

1. een navigatietoestel legt geen snelheden vast, maar een punten waar het toestel is en de tijd waarop het daar was. Op die manier kan er een gemiddelde snelheid uitgerekend worden. En zoals je misschien weet zegt een gemiddelde niks.
Maar er wordt geen snelheid vastgelegd.

2. ik zou de eerste agent willen zien die weet hoe hij deze gegevens uit kan lezen en dan nog moet hij volgens mij een bevel van de officier van justitie hebben om dat te mogen doen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie