Grijs import met GPS

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Winger11
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 mei 2006, 19:55
Locatie: (NL)

Grijs import met GPS

Bericht door Winger11 » 02 okt 2007, 22:22

Beste Wingers,

Wie van jullie heeft een grijs geïmporteerde GL1800 met GPS? Ik vraag dit omdat nu eerst blijkt dat meerdere mensen benadeeld zijn, sommigen vooralsnog zonder het te weten. Er zijn door zeker één maar misschien nog door meer dealers GPS'sen omgezet naar Europees kaartmateriaal zonder dat de bijbehorende codes zijn doorgegeven aan de klant. Om de GPS om te zetten, origineel zit er nl. USA kaartmateriaal in een grijs geïmporteerde GL1800, moet men een licentie kopen van Garmin met bijbehorende couponcode. Met deze couponcode én het serienummer van de GPS kun je via internet een unlockcode kopen om de zaak op je PC te "los te zetten" en daarna je geheugenkaartje van de GPS te laden met het Europees kaartmateriaal. De voornoemde licentie is natuurlijk ván en vóór de klant, zie het zoals bvb. bij een computer, een Windowsversie wordt voorgeïnstalleerd door de winkelier maar de klant krijgt als licentiehouder de CD en codes van deze Windows versie.

In dit geval is niet alleen de code achtergehouden maar de licentie is zo goed als zeker ook niet geregistreerd op naam van de klant. Vooralsnog betekend dit dat de bewuste klant voor een update naar de dealer moet die de code heeft achtergehouden. Normaal doe je een update (voor 75.00 Dollar excl. BTW) vanaf je eigen PC maar nu dus niet. Over kosten zal ik het niet hebben, dat is afwachten. De problemen worden zeker nog groter als ze al zijn, Garmin gaat namelijk de update procedure veranderen. Nu krijg je op één couponcode nog 2 unlockcodes maar vanaf eind dit jaar niet meer. Laat zich raden wat die grotere problemen mogelijk kunnen zijn!!!!!!!! Ik heb de zaak aangekaart en wacht op antwoord van oa. Garmin Nederland. De bewuste dealer en importeur laten het vooralsnog afweten. Omdat het leed toch al is geschied heeft het nu weinig zin om namen te noemen, wel wil ik benadrukken dat iedereen die nu nog een zo een motor wil kopen om géén GPS om te laten zetten. Vraag vóóraf (op papier) of je de bijbehorende code krijgt, zoniet laat de GPS dan staan op USA kaartmateriaal. Omzetten kun je zelf (wil ik je belangeloos mee helpen), het is een werkje van niks. Nadat ik in mei 2006 achterhaald had hoe eea. in elkaar stak heb ik een licentie gekocht bij Waypoint in Notter en mijn GL1800 GPS omgezet naar Europees kaartmateriaal. Een medeWinger die dit pas geleden bij Waypoint had gehoord heeft mij benadert en zo is dit aan het rollen gegaan. Hij was ook benadeeld, kreeg geen codes. Graag zou ik dan ook weten wie hier allemaal nog meer mee te maken heeft. Heb je dus een grijs geïmporteerde GL1800 met orig. GPS die is omgezet naar Europees kaartmateriaal (vanaf 2006 model) waarvan jij niet de bijbehorende codes hebt ontvangen mail dan effe naar mij: buyornot@planet.nl

Met groet, Winger11

UptownWings

Bericht door UptownWings » 03 okt 2007, 00:45

Hmmm. Zeker weten doe ik het niet, maar ik denk dat een dergelijke dealer met een dergelijke actie zelfs in strijd met de wet handelt.
Immers, die licentie heb je namelijk ook gekocht bij aanschaf van de motorfiets incl gps apparaat met voorgeinstalleerde software.
Het niet overhandigen van de licentie behorende tot die software en op verzoek daartoe weigeren is zelfs uit te leggen als ontvreemding van persoonlijk eigendom.
Als die software met licentie op naam van dat bedrijf staat maar die software en licentie aan de klant is verkocht en dat bedrijf dat ook in rekening heeft gebracht, is dat uit te leggen als frauduleus handelen en oplichting. Je hebt namelijk betaald voor een licentie en gebruiksrecht dat dat bedrijf vervolgens weigert te leveren
Helaas gebeurt dit soort dingen vaak door onwetendheid van bedrijven, (ik bedoel dus de mensen in dat bedrijf) maar ik noem dat simpelweg moedwillige domheid. Je moet geen producten verkopen zonder je in de materie van het product te verdiepen. Ik verkoop als consultant-programmeur ook geen koelkasten zonder me eerst goed in die dingen te verdiepen, zowel technisch als verkooptechnisch.
Door domheid, desinteresse, gemakzucht, arrogantie en/of geldzucht (ja, ik heb er geen goed woord voor over) gedreven handelaars maken vaak dit soort fouten.

Ik zou persoonlijk zeggen : name and shame the bastards. Behoed een ander voor dit soort figuren.

Ik hoor trouwens graag hoe dit afloopt.

japie de cipier
Berichten: 1840
Lid geworden op: 27 apr 2006, 22:03
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Hoorn [Z/H]
Contacteer:

beduveld, of dommigheid.

Bericht door japie de cipier » 04 okt 2007, 20:00

noem dan ieder geval de plaats dat zal voor sommige een reden wezen om het een en ander even na te kijken.
en de naam van een firma niet noemen, daar koop je niets voor.
Japie de Cipier.

als je denkt alles te weten, zal je wel dom willen blijven.
en als je niet luistert, zal je ook niets horen.
schuik@hotmail.com

Winger11
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 mei 2006, 19:55
Locatie: (NL)

Bericht door Winger11 » 04 okt 2007, 21:49

Omdat het leed toch al is geschied en potentiële kopers nu toch gewaarschuwd zouden moeten zijn is het noemen van namen nu niet relevant. Als er geen acceptabele toezeggingen komen dan is daar nog tijd genoeg voor. Om te controleren of je slachtoffer bent van deze praktijken heb je geen naam nodig. Heb je een grijs import GL1800 (2006 of 2007) waarvan de GPS is omgezet naar Europees kaartmateriaal maar je hebt geen coupon code (ook wel genoemd customer code) van 7 of 8 karakters dan klopt het NIET!!
Verder heb ik beloofd aan de betreffende dealer om eerst met hem te overleggen over hoe en wat eerst nadat ik een antwoord zou hebben van Garmin Nederland en daar zit ik nog op te wachten. Het is zeker niet mijn bedoeling om iemand (ook geen dealers) in discrediet te brengen, mijn doel is enkel om te voorkomen dat nog meer medeWingers hier mee te maken krijgen. Daarom is het belangrijk om bij eventuele aankoop vóóraf te eisen dat deze code wordt verstrekt, bij twijfel de GPS niet laten ombouwen. Is gemakkelijk zelf te doen.

Met groet, Winger11

Gebruikersavatar
RonWing
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 mar 2006, 00:52
Locatie: Helmond
Contacteer:

Bericht door RonWing » 15 okt 2007, 19:36

Hallo allemaal,
Uit eigen ervaring kan ik jullie vertellen dat er nog een addertje onder het gras zit. Als de Garmin reeds geregistreerd is door een vorige eigenaar (dit kan ook een zaak zijn die het als demo heeft gebruikt) kost het erg veel moeite om dit om te zetten naar de nieuwe eigenaar. Dit is nodig omdat die alleen het kaartmateriaal kan krijgen als de unit op zijn naam geregistreerd staat. Eenmaal geregistreerd is blijvend geregistreerd voor Garmin. Het is mij na ongeveer 3/4 jaar heen en weer mailen en bellen overigens met alle medewerking van het (belgische) bedrijf waar ik de unit gekocht had.
Je moet n.l. alle inloggegevens van jou en van de vorige eigenaar hebben en middels toestemming van beide kanten is het mogelijk om een unit van het ene Garmin account over te zetten naar het andere account.
Maar Garmin heeft daar nogal moeite mee. Ik heb het 4 of 5 maal moeten aanvragen.

Kortom Oppassen geblazen :wink: :wink:

Ronald

Plaats reactie