Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door highlander » 27 mei 2014, 13:56

Hey White,

Als je hem getest hebt, kun je dan ook wat info geven.
Heb nu ook een 278 en de 590 is besteld (nog steeds niet binnen)
Ben benieuwd of hij even goed beeld geeft als de 278.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 27 mei 2014, 15:01

highlander schreef: Ben benieuwd of hij even goed beeld geeft als de 278.
Even god als de 278 is hij (helaas) niet; maar de 278 heeft ook geen touchscreen.

white
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 apr 2014, 19:39
Type Goldwing: overig
Locatie: Landgraaf

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door white » 27 mei 2014, 16:58

Ik ben bang als je nu een 278 hebt, dat het beeld in eerste instantie behoorlijk gaat tegen vallen.
Dat was de reden dat ik hem de eerste keer in de winkel heb laten liggen...

Maar goed, het ene toestel is de andere niet.
Inmiddels ligt ie hier op tafel (gehaald in Vessem), morgen maar monteren, en donderdag een lang weekend ermee weg.
Ik ben ook heel benieuwd naar de ervaring ermee.

Waar heb jij hem besteld dan?
vriendelijke groet

Rene

Gebruikersavatar
highlander
Berichten: 215
Lid geworden op: 07 feb 2010, 11:23

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door highlander » 27 mei 2014, 18:12

besteld in roeselare.
Laat daar alles monteren, normaal volgende week zaterdag monteren.
ben benieuwd naar je bevindingen.
Ja hans 278 is inderdaad geen touchscreen, maar de montana ook niet en dat verschilt in mijn ogen ook veel.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 28 mei 2014, 12:18

highlander schreef: maar de montana ook niet en dat verschilt in mijn ogen ook veel.
Yep.. ik ben wel fan van het scherm van de Montana; had eigenlijk gehoopt dat dat in de 590 zou zitten. Maar dat is niet iedereen met me eens: velen vinden het te veel spiegelen. Dat is dan wel weer op te lossen met een screencover, maar daarmee is de Montana dan weer gelijk aan de 660... De Monterra vind ik nòg weer wat sterker, maar die heeft weer als probleem dat die, door andere schermtechniek, moeilijk met handschoenen te bedienen is... Het lijkt nog aardig complex bij touchscreens de optimale balans te vinden...

Maus
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2014, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Meterik

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Maus » 28 mei 2014, 17:26

Hans,

Het pennetje waar ik had over had is het horizontale pennetje wat in de bajonethouder sluit in de batterijdeksel deze zit dus aan de binnenzijde van het batterijklepje, bij bepaalde Garmin toestellen kan het pennetje los gaan zitten en eruit vallen je kan dan wel aan het beugeltje van de sluiting draaien maar je krijgt het deksel niet meer echt op slot waardoor het magneetje niet goed bediend wordt.
En als het batterijdeksel niet meer goed sluit werkt het toestel niet meer.
Volgens collega's die bij mij vorige week in het hotel waren is dit een bajonetsluiting die ook in ander Garmin toestellen gebruikt worden en dit euvel al hadden schijnt dus een bekend verschijnsel te zijn.
Het kan misschien een productiefoutje zijn bij bepaalde toestellen maar het is net zo'n probleem als ik ken van de 660 als het magneetje ineens uit de batterijdeksel valt en het toestel niet meer op start.
Wat de weerapp en verkeersapp betreft werkten die bij mij in Duitsland wel tewijl in de handleiding van de app stond dat Duitsland die niet ondersteunde.

Een ander vraag Hans waarom kan je de navigatie niet extern via een lader opladen, waarom hebben ze bij Garmin daarvoor gekozen?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door RonalT » 28 mei 2014, 17:43

Maus schreef:Een ander vraag Hans waarom kan je de navigatie niet extern via een lader opladen, waarom hebben ze bij Garmin daarvoor gekozen?
Ik heb hier een USB lader, gekregen bij een Sony telefoon en daarmee kan je de 590 gewoon opladen zonder gebruik te maken van een computer. Al die apparaatjes zijn gelijk en leveren 5 volt. Sommige 1,2 amp en andere 500 mA.
Hartstikke handig, je hoef eigenlijk maar één lader mee te nemen als je er op uit gaat.

Afbeelding

overigens ook te koop voor in een sigaretten aansteker.....

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 28 mei 2014, 17:59

Maus schreef: bij bepaalde Garmin toestellen kan het pennetje los gaan zitten en eruit vallen je kan dan wel aan het beugeltje van de sluiting draaien maar je krijgt het deksel niet meer echt op slot waardoor het magneetje niet goed bediend wordt.
En als het batterijdeksel niet meer goed sluit werkt het toestel niet meer.
Volgens collega's die bij mij vorige week in het hotel waren is dit een bajonetsluiting die ook in ander Garmin toestellen gebruikt worden en dit euvel al hadden schijnt dus een bekend verschijnsel te zijn.
Komt me ab-so-luut niet bekend voor. Heb het in meer dan tien jaar vrij intensieve garmin ervaring althans niet meegemaakt. Alle outdoor-toestellen werken met een dergelijke bajonet en die wordt bovendien zeer veelvuldig gebruikt: elke keer als de batterijen leeg zijn. Het zal wellicht ooit eens ergens gebeurd zijn, maar is qua 590 imho volstrekt geen reden tot zorg. Persoonlijk vind ik deze oplossing aanmerkelijk fraaier dan die van de 550 en 660.
Maus schreef:waarom kan je de navigatie niet extern via een lader opladen, waarom hebben ze bij Garmin daarvoor gekozen?
Zie boven: dat kan dus wel. Vraag is allicht of ze er dan niet meteen even een ladertje bij hadden kunnen doen... Maar dat werd te duur kennelijk.. :(

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door RonalT » 28 mei 2014, 21:52

Hans Vaessen schreef:Persoonlijk vind ik deze oplossing aanmerkelijk fraaier dan die van de 550 en 660.
Veel beter dan dat kleine imbusboutje van de 550.
Mijn eerste 550 had een probleem met het satellietontvangt en moest af en toe een zeer harde reset hebben door de batterij er uit te halen en 30 seconden te wachten. Maar met het gereedschap wat bij de motor zit was openen onmogelijk. Dus ik had altijd een extra imbussleuteltje bij me.

Dan is dit inderdaad veel beter. Sleuteltje was natuurlijk niet te vinden als ik het nodig had :?
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Maus
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 mei 2014, 13:40
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Meterik

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Maus » 30 mei 2014, 18:48

Prima, m.b.t. de lader, mijn Cardo is ook 5 volt dus dan kan ik met een lader alles opladen, prima oplossing.

Wat betreft het pennetje Hans hou ik dit wel in de gaten, zoals ik zei had al eens een vreemde ervaring met bet magneetje van mijn 660 in het batterijdekseltje dus toe ik de informatie van een medemotorrijder over het pennetje van het baterijdekseltje kreeg werd ik natuurlijk getriggerd.

Ik heb nu ook een 32Gb klase 4 kaart in de 590 zitten dus ook het batterijklepje hoeft niet meer zo vaak open als bij de 660 en geheugen genoeg voor de komende tijd.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 02 jun 2014, 11:15

Maus schreef: Wat betreft het pennetje Hans hou ik dit wel in de gaten, zoals ik zei had al eens een vreemde ervaring met bet magneetje van mijn 660 in het batterijdekseltje dus toe ik de informatie van een medemotorrijder over het pennetje van het baterijdekseltje kreeg werd ik natuurlijk getriggerd.
Ik zal het in de gaten houden ;)

Over dat magneetje heb ik overigens ooit eens een filmpje gemaakt: http://youtu.be/ThhYpdzEtVI" onclick="window.open(this.href);return false;

white
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 apr 2014, 19:39
Type Goldwing: overig
Locatie: Landgraaf

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door white » 02 jun 2014, 23:33

Ik ben afgelopen weekend ermee weg geweest, en weet nog niet of wij vriendjes gaan worden, de 590 en ik.

Het scherm blijft teleurstellend, erg weinig contrast, en erg flets.
En dat is dus onnodig, want op bepaalde stukken zit het contrast en de kleuren er wel in..
Ik heb daar zelfs screenshots van gemaakt.

De heenweg hebben wij snelweg gereden, omdat het werk nogal uitliep overdag.
Ik had me dus echt verheugd op de terugweg, lekker met de omk binnendoor rijden, al liep dat uiteindelijk een beetje anders dan verwacht.

Hij geeft ruim van te voren de volgende afslag door via spraak melding.
Maar die melding word dus niet meer herhaald, met als gevolg dat ik de eerste 2 afslagen al te ver door reed. (kwestie van verwachtingspatroon)
Na het keren, en het nemen van de juiste afslag kreeg ik wel weer gesproken aanwijzingen.
Maar voor ieder afslag maar 1 keer.
En ik had alleen de omk aan staan, en de 590 na het aanzetten van de omk volledig uitgezet, en opnieuw opgestart.

Zo waren er nog een aantal zaken die niet liepen zoals je mag verwachten.
Uiteindelijk leverde het zoveel frustratie op, dat ik de kaart gewisseld heb, en via snelweg naar huis ben gereden.
Ik ga dus met die punten aan slag om te kijken waar het aan ligt dat het niet zo loopt als gewenst.

Word vervolgd...
vriendelijke groet

Rene

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 03 jun 2014, 10:54

white schreef: Ik ga dus met die punten aan slag om te kijken waar het aan ligt dat het niet zo loopt als gewenst.
Mogelijk dat deze van invloed is geweest: http://youtu.be/BQr3tC2uk0M" onclick="window.open(this.href);return false;

white
Berichten: 103
Lid geworden op: 25 apr 2014, 19:39
Type Goldwing: overig
Locatie: Landgraaf

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door white » 04 jun 2014, 09:43

Hans Vaessen schreef:
Mogelijk dat deze van invloed is geweest: http://youtu.be/BQr3tC2uk0M" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans, ik had niet vermeld dat ik feitelijk vanuit Luxemburg voor de meest simpele manier van route uitzetten gekozen had: Gewoon "Waarheen?/Naar huis".
Daarom was het net zo vreemd.

Komend van de 278 (ik ben dus wel wat instellingen gewend), ben ik bezig om de handleiding van het toestel door te nemen als ik even tijd heb.
Daarna begin ik met de DVD Basecamp.
In de tussentijd gebruik ik de 590 ook in de auto, om bepaalde zaken uit te proberen.
Een aantal zaken heb ik intussen gevonden.

Wat ik wel een misser vind:

Stel de screentijd staat op 2 minuten.
Je laat het toestel 3 routes bereken na ingave van de gewenste data.
Als tijdens het berekenen van de drie routes de 2 minuten screentijd omzijn, gaat je scherm uit.
Als je die dan weer activeerd is alles weg, en moet je opnieuw beginnen met je route's.

Remedie: screentijd langer instellen, en tijdens het berekenen af en toe de kaart rondslepen om het scherm actief te houden.
vriendelijke groet

Rene

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Nieuwe Garmin Zumo 590 LM

Bericht door Hans Vaessen » 04 jun 2014, 11:53

white schreef:
Daarom was het net zo vreemd.
Inderdaad vreemd. Terwijl je de motorkaart, zo lijkt, wel op de juiste manier hebt geselecteerd. Oorzaak zit dan toch in de OMK zelf vrees ik; overleg wellicht eens met WayPoint of dit een bekend iets is.

Qua routecalculatie: heb dit zelf nog niet als probleem ervaren, maar dat is mogelijk omdat ik 'achter bureau' er meestal een externe voeding aan heb hangen; zal er nog eens op letten.

Plaats reactie