Pagina 1 van 1

bandenslijtage

Geplaatst: 10 aug 2015, 10:14
door zwolsman
Net terug van 2 weken toeren door Noorwegen en Zweden met de motor en aanhanger.
Vertrokken met 2 nog bijna nieuwe aanhangerbanden, waarmee pas 800 km was gereden.
Productiejaar van de banden was 2010.
Ik heb deze banden, inclusief velg, 2 jaar geleden nieuw gekocht.
Na ongeveer 4000 km gereden te hebben (door Noorwegen en weer terug via Zweden) kreeg ik plots een klapband.
Beide banden bleken tot op het canvas versleten te zijn.
Ik vind dat wel heel erg snel. Iemand hier ervaring mee ?
Ik heb 2 balken van 2 meter lengte langs de (nu nieuwe) banden gelegd en daarmee de sporing gemeten.
Het verschil in afstand tussen voorzijde en achterzijde van deze balken is 7,5 cm. over een afstand van 2 meter.
Dit komt op 6,8 graden toespoor.
Weet iemand of dit acceptabel is, of dat dit de oorzaak is van de enorme slijtage.
Zelf vermoed ik dat de vorige banden gewoon niet goed waren. Immers, ik heb nu 1500 km naar huis gereden over voornamelijk snelwegen (ivm tijdgebrek) en deze banden vertonen nog geen slijtage.

Re: bandenslijtage

Geplaatst: 10 aug 2015, 16:50
door lord of the wing
Banden voor een aanhanger heb je in verschillende max snelheden bv tot 80 km per uur of tot 100 en hoger kan zijn dat jij de eerste type er onder had zitten,
succes met de nieuwe.

Re: bandenslijtage

Geplaatst: 10 aug 2015, 17:24
door zwolsman
Ja, op de heenweg naar de boot in Hirtshals heb ik continu 110 km gereden. Wel tijdens een tussenstop gevoeld of de banden warm werden, maar waren gewoon koel.
Jammer dat er op de bandjes nergens staat vermeld wat de snelheidsindex is, zoals je op autobanden wel hebt.
Maar ik blijf benieuwd of een toespoor van 6,8 graden een normale waarde is. Iemand die dit weet ?

Re: bandenslijtage

Geplaatst: 10 aug 2015, 21:58
door RonalT
Is dat toespoor veranderd met de huidige banden? Als dat niet zo is heeft dat dus niet veel invloed op de nieuwe banden en zal de invloed op de oude banden ook niet bijzonder groot geweest.

In eerste instantie zou het altijd handig zijn als merk en type bij zo'n vraag vermeld worden.
Mocht het eenmalig zijn, dus bij de vorige banden wel en bij deze banden niet dan zou ik me geen zorgen maken.

En ja.... de snelheid?

Re: bandenslijtage

Geplaatst: 11 aug 2015, 13:04
door cooper
Hier hetzelfde "probleem" vertrokken met zo goed als nieuwe aanhanger bandjes op de Squire.
Na 5500km door Noorwegen en Zweden toeren bandjes beiden profielloos, gelukkig zonder klapband thuisgeraakt.
Wegdek in Noorwegen en Zweden is voor de winterse omstandigheden ginds beduidend groffer dan in onze regenlandjes hierdoor slijt het profiel, van de doorgaans kleine wieltjes en hun hierdoor hoge omtreksnelheid, als sneeuw voor de zon.

Re: bandenslijtage

Geplaatst: 11 aug 2015, 16:22
door zwolsman
Ja, Cooper, dat vind ik op zich wel een steekhoudend verhaal.
En zeker in Noorwegen, waar de weg bijna nergens 100 meter rechtdoor loopt, slijten de banden natuurlijk extra.
Gezien dat jij dus dezelfde ervaring hebt en de bandjes de afgelopen 1500 km vanuit Zweden naar huis nauwelijks zijn gesleten zal ik me dan ook verder geen zorgen maken.
Maar blijft nog de vraag: is een toespoor van 6,8 graden acceptabel, of moet ik hier wat aan laten doen ?

Re: bandenslijtage

Geplaatst: 11 aug 2015, 16:27
door zwolsman
En merk van de banden weet ik niet en kan ik ook niet meer achterhalen.
De aanhanger heb ik 2e hands gekocht.
Ik heb geen idee wat voor merk het is, hij lijkt erg op een Schuring TM350, maar de afmetingen zijn iets groter.
De vorige eigenaar vertelde mij dat het oorspronkelijk een hondenaanhanger was, waar hij het kijkscherm van heeft dicht gemaakt (is niets meer van te zien).

Re: bandenslijtage

Geplaatst: 14 aug 2015, 12:03
door zwolsman
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en Henk Schuring (bouwer van de campmaster) een mail gestuurd met de vraag over de sporing.
Voor alle duidelijkheid: het is geen Schuring aanhanger.
Kreeg van hem een uitgebreid antwoord.
Hij meet zijn assen voor montage altijd op en hij accepteerd een afwijking in sporing van maximaal 1 graden (5 mm per meter).
De door mij gemeten 6,8 graden is dus echt veel te veel en dus de oorzaak van de overmatige slijtage.
Ik ben er achter gekomen dat de scheefstand door het rechter wiel komt.
Deze winter ga ik de wielophanging los slijpen en in de juiste stand weer vastlassen.
Dit nog even ter info.