harde klappen in voorvork

Technische vragen, tips, trucs, enz.
quinny
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 okt 2018, 14:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: België

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door quinny » 28 okt 2018, 19:04

Hallo,
ik ben eigenlijk gewoon van met een PAN en een FJR te rijden, nu heb ik een GL1800 gekocht, moet zeggen geweldig. Wel wat extra onderhoudswerk nodig waar ik zo systematisch achter kom, zo zijn er toch wel wat opties van Karyakyn die serieus aan het corroderen zijn (roest) maar wat me wel vanaf de eerst borduur opviel is dat deze een zeer harde "doef" geeft op je polsen, net of er geen olie in je vork zit. Is het dit dat jullie hier willen zeggen? Of toch nog net iets anders, anders weet ik weer wat er nog zoals bijkomt. Meer sleutel werk. Alvast bedankt...
P.S. Pan is weg en FJR staat te koop, dus de GL word mijn vast Woon Werk machientje.... :D
Voorheen,
Suzuki 750 GSXF
Honda Pan European ST100
Honda Silverwing Scooter 650
Yamaha FJR 1300A
Honda Goldwing GL1800 (USA) 2006 en CBR 900 RR fireblade 1997 (Huidige motoren)

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door Cas » 28 okt 2018, 19:44

quinny schreef:
28 okt 2018, 19:04
Hallo,
ik ben eigenlijk gewoon van met een PAN en een FJR te rijden, nu heb ik een GL1800 gekocht, moet zeggen geweldig. Wel wat extra onderhoudswerk nodig waar ik zo systematisch achter kom, zo zijn er toch wel wat opties van Karyakyn die serieus aan het corroderen zijn (roest) maar wat me wel vanaf de eerst borduur opviel is dat deze een zeer harde "doef" geeft op je polsen, net of er geen olie in je vork zit. Is het dit dat jullie hier willen zeggen? Of toch nog net iets anders, anders weet ik weer wat er nog zoals bijkomt. Meer sleutel werk. Alvast bedankt...
P.S. Pan is weg en FJR staat te koop, dus de GL word mijn vast Woon Werk machientje.... :D
Antiduik uitschakelen en uiteraard nieuwe olie in de vorkpoten, dat moet je zowiezo iedere 2 jaar doen.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

peter

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door peter » 29 okt 2018, 10:45

quinny schreef:
28 okt 2018, 19:04
maar wat me wel vanaf de eerst borduur opviel is dat deze een zeer harde "doef" geeft op je polsen,
Zit er geen olie in de vork dan veert hij als een oude amerikaanse auto. Er is dan geen demping. Wat je kan proberen is om een ring tussen de antiduik te maken en hem even schoon te maken. Meestal volstaat een dunne ring en is je probleem opgelost. Hij komt dan iets later in maar werkt verder wel. Ook kan je de gasgevulde monotubes monteren. Dat zijn complete binnenwerken voor elke vorkpoot. Dan ben je echt verlost van die hele antiduik. De motor stuurt dan beter en veert ook beter. De laatste oplossing heeft wel een aardig prijskaartje.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2647
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door pieter » 29 okt 2018, 11:28

Op de brug bij Antoon Aarts (Wingservice) Hilvarenbeek. viewtopic.php?f=5&t=14799&hilit=vering#p166005
Afbeelding


Afbeelding

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
Trekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 aug 2018, 17:06
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oudenbosch

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door Trekker » 02 nov 2018, 19:03

Ik heb een 1mm aluminium plaatje tussen de helften van het anti-duikhuis gelegd: alsof je op een andere motor rijdt.
Kosten: alleen wat ellebogen vet en een stukje afval aluminium.
Vriendelijke groeten,
KoenAfbeelding

ITER.org - "I cannot think of a more meaningful project for the future of mankind"

1978 -- Honda CB125T, BMW R50, Honda CB400T, Norton Commando 750 Fastback, Norton Dominator 650, BMW K75, BMW R1100RS, BMW R100GSPD, BMW R100R+EZS TPSL, BMW R1150R, Honda GL1800, Honda FX650, Honda VTX1800 -- 2019

GL-1800
Berichten: 1496
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: harde klappen in voorvork

Bericht door GL-1800 » 02 nov 2018, 20:12

Klopt helemaal. Bij demontage zal je zien dat de plunjer t cilindertje minimaal indrukt wat vrijwel zeker de klachten geeft. Maar....ook de balhoofdlagers gelijk nastellen. De onze had na n 15000 km best...speling. Wij hebben de motor gekocht met n dikke 10000 km. Vond de vork toen al niet......ik hou t netjes.....prettig. nu zeer redelijk. Wij gaan er geen ander verenpakket instoppen, vinden m ok zo...
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten