Ik ben me aan het oriënteren voor een GL1800. Maar ik hoor veel verschillende dingen over de werking van de remmen dus ben benieuwd hoe het nu zit.
Ik hoor verschillende zaken. Dat de voorrem maar 1 schijf bediend en de andere schijf pas bij gebruik van de achterrem wordt gebruikt. Maar ik lees ook dat bij gebruik van de achterrem 1 zuiger van de voorremklauwen wordt gebruikt, en de overige twee pas wanneer de voorrem wordt gebruikt.
Wat is het nu? Is er een verschil van de werking bij verschillende bouwjaren?
Werking voor- en achterrem bij een GL1800
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 14 sep 2024, 15:55
- RonalT
- Berichten: 13522
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Werking voor- en achterrem bij een GL1800
Hoe het precies zit heb ik nog nooit bekeken, maar wat ik wel weet is dat je in tegensteling tot andere motoren niet alleen je voorrem moet gebruiken. Dan kom je remkracht te kort. Door het gebruiken van beide remmen kan je heel snel tot stilstand komen.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 14 sep 2024, 15:55
Re: Werking voor- en achterrem bij een GL1800
Dat is natuurlijk ook hoe je het leert. Marnix heb ook geleerd om met langzame manouvres de voetrem te gebruiken. Maar als die ook een deel van de voorrem bedient, dan wordt dat problematisch
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Sint Annaland
Re: Werking voor- en achterrem bij een GL1800
Nee hoor,is geen enkel probleem.Jbazelmans schreef: ↑14 sep 2024, 22:08Dat is natuurlijk ook hoe je het leert. Marnix heb ook geleerd om met langzame manouvres de voetrem te gebruiken. Maar als die ook een deel van de voorrem bedient, dan wordt dat problematisch
Doe ik al jaren zo.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 14 sep 2024, 15:55
Re: Werking voor- en achterrem bij een GL1800
Ok, dat is vrij duidelijk. Alleen, wat doet die delay-valve? Treedt die pas in werking na een bepaalde tijd, of bij een bepaalde druk?
Re: Werking voor- en achterrem bij een GL1800
Dus wanneer je remt achterrem of voorrem dan duwt de remklauw de s master cilinder in en remt dan achteraan mee.De delay - valve verdeelt volgens mij de druk tussen de remklauwen voor als je de rem pedaal gebruikt
Mvg Kristof
Mvg Kristof
- RoelH
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 04 mei 2022, 15:32
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Land van Maas en Waal
Re: Werking voor- en achterrem bij een GL1800
Ik heb zowel op de Honda GL1800 en mijn VFR800 DCBS oftewel dual combined braking system. Al heb ik wel het idee dat het volgens bovenstaand plaatje het bij de GL iets anders werkt dan bij de VFR.
Op mijn VFR lijkt het inderdaad dat met de voorrem 2 zuigers van de voorklauwen per schijf wordt gebruikt en 1 zuiger achter, en met de achterrem andersom 2 zuigers achter en 1 voor per remklauw. Op de Goldwing is de achterrem veel effectiever dan op de VFR, wat klopt gezien het plaatje.
Langzame manoeuvres gaat gewoon goed hoor. In bochten remmen met de achterrem merkje wel iets duidelijker dat de motor zich wil op richten bij een gecombineerd remsysteem. Maar dit is ook weer anders met kettingfiets vs. cardan. Bij een kettingfiets wil je de ketting "strak" houden dus soms heel lichtjes de achterrem gebruiken.
Beste manier is gewoon ervaren.
Op mijn VFR lijkt het inderdaad dat met de voorrem 2 zuigers van de voorklauwen per schijf wordt gebruikt en 1 zuiger achter, en met de achterrem andersom 2 zuigers achter en 1 voor per remklauw. Op de Goldwing is de achterrem veel effectiever dan op de VFR, wat klopt gezien het plaatje.
Langzame manoeuvres gaat gewoon goed hoor. In bochten remmen met de achterrem merkje wel iets duidelijker dat de motor zich wil op richten bij een gecombineerd remsysteem. Maar dit is ook weer anders met kettingfiets vs. cardan. Bij een kettingfiets wil je de ketting "strak" houden dus soms heel lichtjes de achterrem gebruiken.
Beste manier is gewoon ervaren.
Honda GL1000 (1977) | Honda GL1100 (1980) | Honda GL1800 (2001) | Honda VFR800VTEC (2005) | Kawasaki ZZR1400 Performance Sport (2016)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten