Werking voor- en achterrem bij een GL1800

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Jbazelmans
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 sep 2024, 15:55

Werking voor- en achterrem bij een GL1800

Bericht door Jbazelmans » 14 sep 2024, 19:01

Ik ben me aan het oriënteren voor een GL1800. Maar ik hoor veel verschillende dingen over de werking van de remmen dus ben benieuwd hoe het nu zit.
Ik hoor verschillende zaken. Dat de voorrem maar 1 schijf bediend en de andere schijf pas bij gebruik van de achterrem wordt gebruikt. Maar ik lees ook dat bij gebruik van de achterrem 1 zuiger van de voorremklauwen wordt gebruikt, en de overige twee pas wanneer de voorrem wordt gebruikt.
Wat is het nu? Is er een verschil van de werking bij verschillende bouwjaren?

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13522
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Werking voor- en achterrem bij een GL1800

Bericht door RonalT » 14 sep 2024, 21:50

Hoe het precies zit heb ik nog nooit bekeken, maar wat ik wel weet is dat je in tegensteling tot andere motoren niet alleen je voorrem moet gebruiken. Dan kom je remkracht te kort. Door het gebruiken van beide remmen kan je heel snel tot stilstand komen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Jbazelmans
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 sep 2024, 15:55

Re: Werking voor- en achterrem bij een GL1800

Bericht door Jbazelmans » 14 sep 2024, 22:08

Dat is natuurlijk ook hoe je het leert. Marnix heb ook geleerd om met langzame manouvres de voetrem te gebruiken. Maar als die ook een deel van de voorrem bedient, dan wordt dat problematisch

benE
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Sint Annaland

Re: Werking voor- en achterrem bij een GL1800

Bericht door benE » 15 sep 2024, 08:32

Jbazelmans schreef:
14 sep 2024, 22:08
Dat is natuurlijk ook hoe je het leert. Marnix heb ook geleerd om met langzame manouvres de voetrem te gebruiken. Maar als die ook een deel van de voorrem bedient, dan wordt dat problematisch
Nee hoor,is geen enkel probleem.
Doe ik al jaren zo.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.

kristof
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 aug 2016, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Werking voor- en achterrem bij een GL1800

Bericht door kristof » 15 sep 2024, 09:06

Afbeelding

Mvg Kristof

Jbazelmans
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 sep 2024, 15:55

Re: Werking voor- en achterrem bij een GL1800

Bericht door Jbazelmans » 15 sep 2024, 10:14

Ok, dat is vrij duidelijk. Alleen, wat doet die delay-valve? Treedt die pas in werking na een bepaalde tijd, of bij een bepaalde druk?

kristof
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 aug 2016, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: Werking voor- en achterrem bij een GL1800

Bericht door kristof » 15 sep 2024, 21:13

Dus wanneer je remt achterrem of voorrem dan duwt de remklauw de s master cilinder in en remt dan achteraan mee.De delay - valve verdeelt volgens mij de druk tussen de remklauwen voor als je de rem pedaal gebruikt
Mvg Kristof

Gebruikersavatar
RoelH
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 mei 2022, 15:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Werking voor- en achterrem bij een GL1800

Bericht door RoelH » 17 sep 2024, 11:51

Ik heb zowel op de Honda GL1800 en mijn VFR800 DCBS oftewel dual combined braking system. Al heb ik wel het idee dat het volgens bovenstaand plaatje het bij de GL iets anders werkt dan bij de VFR.

Op mijn VFR lijkt het inderdaad dat met de voorrem 2 zuigers van de voorklauwen per schijf wordt gebruikt en 1 zuiger achter, en met de achterrem andersom 2 zuigers achter en 1 voor per remklauw. Op de Goldwing is de achterrem veel effectiever dan op de VFR, wat klopt gezien het plaatje.

Langzame manoeuvres gaat gewoon goed hoor. In bochten remmen met de achterrem merkje wel iets duidelijker dat de motor zich wil op richten bij een gecombineerd remsysteem. Maar dit is ook weer anders met kettingfiets vs. cardan. Bij een kettingfiets wil je de ketting "strak" houden dus soms heel lichtjes de achterrem gebruiken.

Beste manier is gewoon ervaren.
Honda GL1000 (1977) | Honda GL1100 (1980) | Honda GL1800 (2001) | Honda VFR800VTEC (2005) | Kawasaki ZZR1400 Performance Sport (2016)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten