Accu GL1800 na 3 jaar al kapot

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie

Wanneer ging jou GL1800 accu defect

Peiling eindigde op 16 jan 2009, 16:43

na 1 jaar
0
Geen stemmen
na 1 jaar
0
Geen stemmen
na 1 jaar
0
Geen stemmen
na 1 jaar
0
Geen stemmen
na 2 jaar
1
8%
na 2 jaar
1
8%
na 2 jaar
1
8%
na 2 jaar
1
8%
na 3 jaar
1
8%
na 3 jaar
1
8%
na 3 jaar
1
8%
na 3 jaar
1
8%
na 4 jaar
0
Geen stemmen
na 4 jaar
0
Geen stemmen
na 4 jaar
0
Geen stemmen
na 4 jaar
0
Geen stemmen
na 5 jaar
1
8%
na 5 jaar
1
8%
na 5 jaar
1
8%
na 5 jaar
1
8%
na 6 jaar of langer
0
Geen stemmen
na 6 jaar of langer
0
Geen stemmen
na 6 jaar of langer
0
Geen stemmen
na 6 jaar of langer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 12

Fighting

Accu GL1800 na 3 jaar al kapot

Bericht door Fighting » 23 apr 2006, 17:43

Mijn accu van mijn GL1800 is nu net 3 jaar oud en vanmorgen startte de motor ineens niet meer.
Vorige week nog een rit meegereden.
Laadspanning gemeten: 14,6V meer als voldoende dus.
Motor overgestart en 150km mee gereden. Als ik motor af zet en hem meteen weer start gaat 't goed.
Maar wacht ik langer dan 15 sec met verlichting aan dan trekt hij de accu meteen leeg en is het gebeurd en kan ik hem dus niet mer starten (maar aanduwen)

Accu is nu al op (kapot). Dit vind ik erg snel !

PS ik heb geen allarm en geen Garmin en verder ook weinig extra stroom verbruikers.


Het is een Yuasa YTX20L-BS


Fighting

billy

Bericht door billy » 23 apr 2006, 21:07

hallo fighting,wij hebben onze 1800 pas 1 jaar en tot nu toe nog geen probleem mee gehad,wij rijden zowat 10000 km.per jaar (dus zeker niet dagelijks).ik hang de motor in de winterperiode wel aan de accumate om de batterij "in goede conditie" te houden.bij men 1500 heeft ze het op deze manier meer dan 4 jaar uitgehouden.

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 23 apr 2006, 21:20

De batterij van mijne GL1800 dateert van 2002 en verkeert nog steeds in "optima forma". Ik heb wel de gewoonte om thuis (het ganse jaar door) als de motor in de garage gestald staat em aan te sluiten op de Optimate III, tenslotte is het maar een kleine moeite om dat stekkertje in te pluggen.

Fighting

Bericht door Fighting » 23 apr 2006, 21:36

goldwingboy schreef:De batterij van mijne GL1800 dateert van 2002 en verkeert nog steeds in "optima forma". Ik heb wel de gewoonte om thuis (het ganse jaar door) als de motor in de garage gestald staat em aan te sluiten op de Optimate III, tenslotte is het maar een kleine moeite om dat stekkertje in te pluggen.

Ook ik heb de accu tijdens de winterstop aan de optimateIII hangen.

Alleen snap ik niet dat er geen water bijgevuld hoeft te worden want bij een traditionele accu moet je dit enkele keren doen in de winter (verdamping door oplading). Ook in deze moderne onderhoudsarme accu's wordt de allereerste keer accuzuur toegevoegd !

Zie site http://www.yuasabatteries.com/pdfs/TechMan.pdf Hoodstuk 5 !

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 23 apr 2006, 21:42

Een accu bevat een chemisch zuur dat verdund wordt met zuiver gedestilleerd water. Hierin hangen platen met hoofdzakelijk lood: vandaar het gewicht! Een accu bestaat uit afzonderlijke cellen die elk 2,1 V kunnen bewaren. Deze cellen worden in serie geschakeld zodat zes cellen van 2,1 V een spanning afleveren van +- 12V. De vloeistof in de accu moet steeds 1 cm boven de loden platen staan. Als dit niet zo is (omdat er water verdampt is), moeten de cellen van de accu aangevuld worden met gedestilleerd water. Hiervoor zijn afschroefbare doppen (of soms een aftrekbare plastic strook) aanwezig bovenaan. Onderhoudsvrije accus kunnen niet geopend worden om bij te vullen. Wanneer een accu zwaar werk levert (laden of ontladen met een grote stroom), kan die warm worden en zelfs koken, overlopen of ontploffen. Deze dampen (?knalgas? of waterstofgas) en vloeistoffen (zwavelzuur) zijn gevaarlijk, erg ontplofbaar, tasten metalen aan en kunnen ernstige brandwonden veroorzaken. Daarom zijn er boven de cellen van een accu soms ?kanaaltjes? aangebracht verbonden met een afvoerbuisje om de overlopende vloeistof en de dampen af te voeren. Sommige onderhoudsvrije accu?s zijn verzegeld en kunnen niet aangevuld worden. Deze accu?s kunnen niet overlopen, de vloeistof kan praktisch niet verdampen en er is geen uitwendige gasvorming. In sommige accu?s wordt de vloeistof gebonden met een soort gel : erg veilig want hierdoor wordt ?verdampen? beperkt, overlopen van vloeistof vermeden en gasvorming beperkt. Dergelijke accu?s zijn bestand tegen bevriezen. Nadeel: deze accu?s ondergaan een lichte zelfontlading en moeten geladen worden tussen erg precieze normen (speciale laadapparatuur)... Volgens de constructie, is een accu ofwel bestemd om in korte tijd erg veel stroom te leveren ofwel om gedurende een langere tijd juist weinig stroom te leveren.

Fighting

Bericht door Fighting » 23 apr 2006, 23:21

goldwingboy schreef:Een accu bevat een chemisch zuur dat verdund wordt met zuiver gedestilleerd water. Hierin hangen platen met hoofdzakelijk lood: vandaar het gewicht! Een accu bestaat uit afzonderlijke cellen die elk 2,1 V kunnen bewaren. Deze cellen worden in serie geschakeld zodat zes cellen van 2,1 V een spanning afleveren van +- 12V. De vloeistof in de accu moet steeds 1 cm boven de loden platen staan. Als dit niet zo is (omdat er water verdampt is), moeten de cellen van de accu aangevuld worden met gedestilleerd water. Hiervoor zijn afschroefbare doppen (of soms een aftrekbare plastic strook) aanwezig bovenaan. Onderhoudsvrije accus kunnen niet geopend worden om bij te vullen. Wanneer een accu zwaar werk levert (laden of ontladen met een grote stroom), kan die warm worden en zelfs koken, overlopen of ontploffen. Deze dampen (?knalgas? of waterstofgas) en vloeistoffen (zwavelzuur) zijn gevaarlijk, erg ontplofbaar, tasten metalen aan en kunnen ernstige brandwonden veroorzaken. Daarom zijn er boven de cellen van een accu soms ?kanaaltjes? aangebracht verbonden met een afvoerbuisje om de overlopende vloeistof en de dampen af te voeren. Sommige onderhoudsvrije accu?s zijn verzegeld en kunnen niet aangevuld worden. Deze accu?s kunnen niet overlopen, de vloeistof kan praktisch niet verdampen en er is geen uitwendige gasvorming. In sommige accu?s wordt de vloeistof gebonden met een soort gel : erg veilig want hierdoor wordt ?verdampen? beperkt, overlopen van vloeistof vermeden en gasvorming beperkt. Dergelijke accu?s zijn bestand tegen bevriezen. Nadeel: deze accu?s ondergaan een lichte zelfontlading en moeten geladen worden tussen erg precieze normen (speciale laadapparatuur)... Volgens de constructie, is een accu ofwel bestemd om in korte tijd erg veel stroom te leveren ofwel om gedurende een langere tijd juist weinig stroom te leveren.

Zo, een hele mond vol aan informatie: wel interessant

Dan zou ik hem misschien toch bij kunnen vullen met gedestileerd water.
Ik kan hem namelijk wel open maken!
Of er moet Gel inzetten zoals je hierboven omschrijft.

Ik weet niet of er iemand is die dit weet ? De Yuasa YTX20L-BS dus.

Volgens mij is het toch gewoon gedistileerd water daar je hem de 1e keer zelf moet vullen !

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 24 apr 2006, 10:19

Volgens ik informatie vind op internet over dat type batterij is het geen GELbatterij, maar een klassieke onderhoudsvrije accu. Indien je ze open kan doen kan het nooit kwaad om de niveaus eens na te zien en eventueel bij te vullen met gedistilleerd water. NIET BIJVULLEN TOT BOVENKANT!!! Of dat je batterij weer tot leven zal wekken is wel zeer twijfelachtig, hoogstwaarschijnlijk staat ??n van de cellen in kortsluiting en dan is er niets meer aan te doen, behalve eens in je geldbeugel te tasten.

Fighting

Bericht door Fighting » 24 apr 2006, 12:36

goldwingboy schreef:Volgens ik informatie vind op internet over dat type batterij is het geen GELbatterij, maar een klassieke onderhoudsvrije accu. Indien je ze open kan doen kan het nooit kwaad om de niveaus eens na te zien en eventueel bij te vullen met gedistilleerd water. NIET BIJVULLEN TOT BOVENKANT!!! Of dat je batterij weer tot leven zal wekken is wel zeer twijfelachtig, hoogstwaarschijnlijk staat ??n van de cellen in kortsluiting en dan is er niets meer aan te doen, behalve eens in je geldbeugel te tasten.
Ik heb de accu inmiddels geopend en op kop gehouden: er komt geen druppel water uit !

Ga ik hem toch maar eens vullen.

mrproper
Berichten: 212
Lid geworden op: 23 mar 2006, 08:04
Locatie: Merksem - Belgie
Contacteer:

Bericht door mrproper » 24 apr 2006, 15:46

Dan is het al te laat en is de batterij in kortsluiting dus als je nieuwe koopt altijd goed controleren of het waterpeil ok is anders heb je terug dezelfde problemen :wink:
GOLDWING FOR ALWAYS

Fighting

Bericht door Fighting » 24 apr 2006, 18:22

mrproper schreef:Dan is het al te laat en is de batterij in kortsluiting dus als je nieuwe koopt altijd goed controleren of het waterpeil ok is anders heb je terug dezelfde problemen :wink:

Ja maar 't was een onderhoudsvrije accu (en in de meeste gevallen kun je die nog niet eens openen (dicht gesealed).


Maar 't zal inderdaad wel een nieuwe worden.

Toch ga ik het nog proberen om er wat water bij te gooien.

mrproper
Berichten: 212
Lid geworden op: 23 mar 2006, 08:04
Locatie: Merksem - Belgie
Contacteer:

Bericht door mrproper » 24 apr 2006, 19:42

Fighting schreef:
mrproper schreef:Dan is het al te laat en is de batterij in kortsluiting dus als je nieuwe koopt altijd goed controleren of het waterpeil ok is anders heb je terug dezelfde problemen :wink:

Ja maar 't was een onderhoudsvrije accu (en in de meeste gevallen kun je die nog niet eens openen (dicht gesealed).


Maar 't zal inderdaad wel een nieuwe worden.

Toch ga ik het nog proberen om er wat water bij te gooien.
Veel succes gewenst :wink:
GOLDWING FOR ALWAYS

harry

accu 1880

Bericht door harry » 28 apr 2006, 14:28

Goede middag
Mijn 1800 is van juni 2001. In de winter komt er geen batterij lader aan te pas. Zit een alarm op. Kan rustig zes weken stil staan en starten met die hap. Km. stand tot heden is 90.000 km. Nog steeds tevreden.
Groetjes

Fighting

Re: accu 1880

Bericht door Fighting » 28 apr 2006, 18:53

harry schreef:Goede middag
Mijn 1800 is van juni 2001. In de winter komt er geen batterij lader aan te pas. Zit een alarm op. Kan rustig zes weken stil staan en starten met die hap. Km. stand tot heden is 90.000 km. Nog steeds tevreden.
Groetjes

Ik denk dat ik'm'n druppellader voortaan bij onderhoudsvrije accu's ook niet meer ga gebruiken. Ik hoor hier steeds meer klachten over!
Ik heb toch het idee dat er steeds een beetje accuwater(zuur) verdampd en je kunt dit dan meestal niet bijvullen en de accu gaat kapot.

mrproper
Berichten: 212
Lid geworden op: 23 mar 2006, 08:04
Locatie: Merksem - Belgie
Contacteer:

Bericht door mrproper » 03 mei 2006, 22:46

All?? gisteren weer een nieuwe batterij gaan halen na amper 1 jaar. :(
Deze keer op aanraden van de winkel een optimat 3 bijgekocht het zou nu zekers niet meer mogen gebeuren ik ben eens benieuwd op nog 2 jaar tijd 2 batterijen dat lijkt me iets te veel van het goede :wink:
GOLDWING FOR ALWAYS

Plaats reactie