FI lamp gaat branden
FI lamp gaat branden
Hallo,
Mijn Goldwing 1800 van 2001 heeft een lastige storing. Allereerst werd hij de afgelopen week erg warm (te warm) en op een gegeven ogenblik ging het FI storingslampje branden. Heb me blind gezocht naar mogelijke oorzaken via diverse forums, maar kom er nog niet uit. Dus maar even een nieuw topic.
De motor loopt dan slecht in de lage toeren, dus continu horten en stoten, lijkt op een brandstof injectie probleem. Ook slaat hij af op stationair toerental, hetgeen heel lastig is bij stoplichten en zo. Als ik boven de 2500/3000 toeren zit en continu zeg maar 100 tot 110 rijd, is er niets aan de hand.
Als de motor afgekoeld is en dan weer starten is de storing er niet, maar als hij weer op bedrijfs temperatuur is (temp. meter in het midden of er net boven) gaat de lamp weer branden en voel ik wederom het onregelmatig lopen in de lage toeren.
Iemand hier ervaring mee? Kan het zijn dat de temperatuur bij de ECU, bedrading, TP unit en MAP sensor zodanig oploopt dat hier een storing optreedt? Heb de hele zaak nu uit elkaar getrokken, maar kan niets ontdekken (losse contacten of gecorodeerd of iets van die orde).
Ik hoop dat iemand hier wat over kan zeggen wat mij verder helpt.
Harry
Mijn Goldwing 1800 van 2001 heeft een lastige storing. Allereerst werd hij de afgelopen week erg warm (te warm) en op een gegeven ogenblik ging het FI storingslampje branden. Heb me blind gezocht naar mogelijke oorzaken via diverse forums, maar kom er nog niet uit. Dus maar even een nieuw topic.
De motor loopt dan slecht in de lage toeren, dus continu horten en stoten, lijkt op een brandstof injectie probleem. Ook slaat hij af op stationair toerental, hetgeen heel lastig is bij stoplichten en zo. Als ik boven de 2500/3000 toeren zit en continu zeg maar 100 tot 110 rijd, is er niets aan de hand.
Als de motor afgekoeld is en dan weer starten is de storing er niet, maar als hij weer op bedrijfs temperatuur is (temp. meter in het midden of er net boven) gaat de lamp weer branden en voel ik wederom het onregelmatig lopen in de lage toeren.
Iemand hier ervaring mee? Kan het zijn dat de temperatuur bij de ECU, bedrading, TP unit en MAP sensor zodanig oploopt dat hier een storing optreedt? Heb de hele zaak nu uit elkaar getrokken, maar kan niets ontdekken (losse contacten of gecorodeerd of iets van die orde).
Ik hoop dat iemand hier wat over kan zeggen wat mij verder helpt.
Harry
- Antoon Aarts
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Hilvarenbeek
Re: FI lamp gaat branden
Aantal knippers ? lang / kort ?
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
Re: FI lamp gaat branden
Geen idee hoe ik dat uit kan lezen. Hij blijft gewoon continu branden als hij eenmaal aan gaat.
Heb het een en ander gelezen, iets met een zij standaard, nou, die zit er niet (meer) op.
Heb het een en ander gelezen, iets met een zij standaard, nou, die zit er niet (meer) op.
Re: FI lamp gaat branden
Kan aan de NOx sensoren in de uitlaten of de injectiepomp liggen, gewoon ffe uit laten lezen.
Groet Pieter.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
Re: FI lamp gaat branden
Dat lijkt me niet, dan zou hij continu moeten branden. Doet ie ook wel, maar pas na een uurtje rijden of zo, niet onmiddellijk bij het starten en weg rijden.
Re: FI lamp gaat branden
Zo begon het bij mijn vorige Wing ook.
Groet Pieter.
Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations
- Anjer
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2366
- Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Axel
Re: FI lamp gaat branden
Helaas zelfde probleem. Zodra de FI gaat branden kun je de code ook ontdekken.
Even stationair laten draaien, dan in neutraal zetten op standaard ( neem aan dat er iig nog een middenbok op zit.
Langzame knipper is 10, snelle knipper is 1.
Hier op het forum staat een lijst waarnaar het getal verwijst.
In het begin kan het een af en toe storing zijn, dit wordt in de loop der tijd ( kan snel gaan bij mij in 2 dg) erger.
Info; forum en Antoon van Wing Service
Even stationair laten draaien, dan in neutraal zetten op standaard ( neem aan dat er iig nog een middenbok op zit.
Langzame knipper is 10, snelle knipper is 1.
Hier op het forum staat een lijst waarnaar het getal verwijst.
In het begin kan het een af en toe storing zijn, dit wordt in de loop der tijd ( kan snel gaan bij mij in 2 dg) erger.
Info; forum en Antoon van Wing Service
Het mooist aan de zon is de schijn
Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden
Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden
- GoldWingForum
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 18 mei 2012, 16:44
Re: FI lamp gaat branden
lijst met foutcodes en uitleg hoe uit te lezen is HIER te vinden
- orie
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 621
- Lid geworden op: 03 aug 2010, 23:56
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Herveld
Re: FI lamp gaat branden
Maar wat of waar zit dat F1 lampje?
GL1800 2003
GL 1500 SE 1996
CB650 1981
GL1200 Aspencade 1987
CB650 1983
GL 1500 SE 1996
CB650 1981
GL1200 Aspencade 1987
CB650 1983
- Henny trike
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 26 mei 2022, 07:27
- Type Goldwing: overig
Re: FI lamp gaat branden
Als het F1 lampje nog nooit is gaan branden valt deze misschien niet zo op
Dus onder de motor temperatuur meter tweede lampje van rechts naast het abs-lampje
Hoop dat het bij jouw het zelfde is
Het verlangen is soms fijner als het bezit
- orie
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 621
- Lid geworden op: 03 aug 2010, 23:56
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Herveld
Re: FI lamp gaat branden
Dank
GL1800 2003
GL 1500 SE 1996
CB650 1981
GL1200 Aspencade 1987
CB650 1983
GL 1500 SE 1996
CB650 1981
GL1200 Aspencade 1987
CB650 1983
- Anjer
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2366
- Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Axel
Re: FI lamp gaat branden
Bij mij zit ie onder de km teller. Als je contact aanzet gaat ie branden. Als je start gaat ie uit ( als het goed is) zit naast de ABS
Het mooist aan de zon is de schijn
Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden
Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden
- Cas
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
- Type Goldwing: GL1800
Re: FI lamp gaat branden
GL1800 bouwjaar 2005. Het F1 lampje gaat na 1 sec uit nadat ik het contact heb aangezet. Hopelijk blijft dat zo.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"
- Marco1
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Eindhoven de gekste
Re: FI lamp gaat branden
Dat de lampjes gaan branden als je het contract aan zet, dat is ervoor om te kunnen controleren of de lampjes het nog doen. Daarom gaan ze ook na een paar seconden weer uit.
Als je F1 lampje kapot is en dus niet brandt als je hem op contact zet, weet je dus ook niet dat er een storing is.
Als je F1 lampje kapot is en dus niet brandt als je hem op contact zet, weet je dus ook niet dat er een storing is.
Groeten Marco1.
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)
Re: FI lamp gaat branden
Nou, nog maar een poging. Ben nu zover gekomen dat ik de temperatuur sensor (links in de cilinderkop) verdenk. Als deze niet goed werkt, zal de temperatuur oplopen in het blok, wat dan niet wordt gesignaleerd door de CU. Gevolg is een te hoge benzine injectie, sputteren en na-ontsteking, waardoor uiteindelijk de FI lamp gaat branden als uiteindelijke storing.
Ik heb de sensor verwijderd en getest, de modellen tot 2005 hebben de 37870-MAT-E01 als sensor (wordt bij meerdere Honda modellen gebruikt). Volgens de gegevens die ik heb (werkplaats handboek van Haynes) moet de weerstandswaarde van de sensor bij 80 grC 57 ohm zijn en bij 120 grC tussen de 14 en 18 ohm. De mijne zit daar ver boven. Nu heb ik ook een andere getest (chinese makelij) en die zit er ook behoorlijk boven. Ik begin me af te vragen of de waarde in het boek wel juist zijn. Iemand enige ervaring? Dat zou welkom zijn, daar een nieuwe sensor toch zo'n 100 euro kost en geen garantie of omruilen, omdat deze specifiek wordt geleverd.
Ik heb de sensor verwijderd en getest, de modellen tot 2005 hebben de 37870-MAT-E01 als sensor (wordt bij meerdere Honda modellen gebruikt). Volgens de gegevens die ik heb (werkplaats handboek van Haynes) moet de weerstandswaarde van de sensor bij 80 grC 57 ohm zijn en bij 120 grC tussen de 14 en 18 ohm. De mijne zit daar ver boven. Nu heb ik ook een andere getest (chinese makelij) en die zit er ook behoorlijk boven. Ik begin me af te vragen of de waarde in het boek wel juist zijn. Iemand enige ervaring? Dat zou welkom zijn, daar een nieuwe sensor toch zo'n 100 euro kost en geen garantie of omruilen, omdat deze specifiek wordt geleverd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten