Superbrace

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Superbrace

Bericht door Cas » 24 aug 2020, 17:39

Toen ik de voorvork had gedemonteerd voor onderhoud viel mij op dat de binnenpoten ter hoogte van de oliekeerringen behoorlijk waren gepolijst, stickslip.

Afbeelding

Ik had even niets anders te doen en dus de superbrace gedemonteerd. Ik ging op de motor zitten en de voorvork veerde mooi in, ik ging staan en de voorvork veerde mooi uit. Een lekker soepel voorvorkje dus.
Toen een tochtje gemaakt over wegen met veel lengtegroeven en iedere keer als ik over zo'n groef reed zat er een lichte zwabber in de voorkant. Bij loslaten van het stuur ook veel zwabberen van het stuur.

De superbrace weer gemonteerd en ik ging weer op de motor zitten, geen beweging in de voorvork, hetzelfde toen ik weer ging staan. De superbrace omarmt de alu onderpoten aan de bovenzijde waar de keerringen en de stofkappen zitten en zet daar dus een beetje druk op waardoor stickslip ontstaat.

Weer gaan rijden, maar nu met de superbrace, over dezelfde wegen en weer flink tekeer gegaan met de lengtegroeven maar de Wing gaf geen krimp, alsof de groeven er niet waren. Een flink stijvere voorvork dus en dat moet volgens mij ook een positief effect hebben in bochten en met veel wind.
Het slingeren van het stuur was veel minder maar vreemd genoeg had ik daar helemaal geen last van voordat ik de voorvork demonteerde. Misschien moet de vork zich nog zetten of zit er ergens stress in de vork.

Hoe dan ook, de brace blijft er op staan en dat beetje stickslip zal tijdens het rijden waarschijnlijk te verwaarlozen zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten