Motorblok erg warm

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ErikRian
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2019, 02:08
Type Goldwing: GL1800

Motorblok erg warm

Bericht door ErikRian » 22 aug 2020, 07:58

Ik heb even een dingetje met mijn Goldwing 1800 uit 2012.
Afgelopen week een ritje gemaakt en zet nadien de motor in de garage.
Wij, mijn vrouw en ik, vonden de motor al erg warm terwijl de temp.meter niet oploopt. Iets voorbij halve stand loopt hij, tijdens het rijden iets terug.
Thuis in de garage stonk het al vrij snel naar brandstof.
Een en ander nagelopen zoals ventilatoren van de radiateurs, koelvloeistof en olie.
Nu stinkt de olie naar brandstof.
Olie gepeild en geroken en heeft ingeleverd op viscositeit.
Even wat info op gevraagd en het zou kunnen dat er wat benzine is gelekt naar het carter.
Dit zou kunnen als ik het contact aanzet en er een klep open staat.
Nu is het een 2012 model met injectie (zoals alle 1800 modellen) dus ik vind het vreemd dat dit kan. Tenzij een injector zou lekken.

Iemand hier ervaring mee?
(Sowieso wordt het oliefilter vervangen en de olie ververst)
Groet uit het mooie Brabant :)
Erik en Rian

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: Motorblok erg warm

Bericht door pieter » 22 aug 2020, 08:48

Volgens mij is dit een normaal verschijnsel, doet/deden die van mij ook.....zet bij thuiskomst gewoon ffe de achterdeur open (voor de bij luchtjes) verder is er niets aan de hand.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
ErikRian
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2019, 02:08
Type Goldwing: GL1800

Re: Motorblok erg warm

Bericht door ErikRian » 22 aug 2020, 09:52

Hoi Pieter,

Dank voor het bericht.
Het moet toch niet kunnen dat het blok tijdens het rijden, enorm warm wordt. Sterker nog mijn vrouw had er deze keer echt last van. Dit is niet eerder zo erg geweest.
Vorig jaar in de zomer met 35+ graden door Duitsland gereden en dit probleem niet gehad en blok ook niet heet.
Nu weet ik dat, wanneer motorolie aan viscositeit inlevert door externe factoren (in mijn geval benzine bij de olie), dat de smering maar ook op de koelende werking inlevert.
Dat de motor stinkt als je deze binnen zet, snap ik. Maar het moet niet gaan ruiken naar een penetrante gaslucht.
De olie stinkt echt naar benzine. Dit kan niet goed zijn lijkt me.

Maar evengoed. Binnenkort maar eens verversen en ff in de gaten houden.

Groet
Erik
Groet uit het mooie Brabant :)
Erik en Rian

Gebruikersavatar
ErikRian
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2019, 02:08
Type Goldwing: GL1800

Re: Motorblok erg warm

Bericht door ErikRian » 22 aug 2020, 09:53

Nog even iets Pieter..

MOOIE BIKE trouwens :)
Groet uit het mooie Brabant :)
Erik en Rian

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Motorblok erg warm

Bericht door Cas » 22 aug 2020, 11:23

Benzine in de olie kwam vroeger vaak van een defecte benzinepomp, met de injectiemotoren zit de pomp niet meer op het blok, en kan dat de oorzaak niet meer zijn! Mogelijk lekt er een injector, daardoor komt er veel te veel (vloeibare)benzine in één van de cilinders, welke langs de cilinderwand naar je carter loopt. Dat betekent ook dat de desbetreffende cilinder nauwelijks nog smering heeft!!!!
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
ErikRian
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2019, 02:08
Type Goldwing: GL1800

Re: Motorblok erg warm

Bericht door ErikRian » 22 aug 2020, 13:29

Cas schreef:
22 aug 2020, 11:23
Benzine in de olie kwam vroeger vaak van een defecte benzinepomp, met de injectiemotoren zit de pomp niet meer op het blok, en kan dat de oorzaak niet meer zijn! Mogelijk lekt er een injector, daardoor komt er veel te veel (vloeibare)benzine in één van de cilinders, welke langs de cilinderwand naar je carter loopt. Dat betekent ook dat de desbetreffende cilinder nauwelijks nog smering heeft!!!!
Hoi Cas,

Dank voor je bericht.
Dat er een injector lekt ben ik dus ook bang voor. Volgens een dealer zou het kunnen dat er een klep open zou blijven staan en er benzine langs een zuiger kan lopen als er druk op de pomp blijft staan. Maar bij een injectiemotor lijkt me dat onwaarschijnlijk. Dit is getimed. Dus dit zou eerder een probleem zijn.
Hij gaat vrijdag aanstaande naar de dealer om na te laten kijken.
Groet uit het mooie Brabant :)
Erik en Rian

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Motorblok erg warm

Bericht door GL-1800 » 22 aug 2020, 13:56

Lekkende injektor is n optie. Peut komt in n hete cilinder en wil graag gas worden. T overschot gaat domweg langs de zuigerveren t oliehok in. Als t opgelost is....nwe olie erin vanzelf.
Bougies dr uit gehad om eea te constateren? 1 cil zou moeten stinken naar peut....
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
ErikRian
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2019, 02:08
Type Goldwing: GL1800

Re: Motorblok erg warm

Bericht door ErikRian » 22 aug 2020, 15:53

GL-1800 schreef:
22 aug 2020, 13:56
Lekkende injektor is n optie. Peut komt in n hete cilinder en wil graag gas worden. T overschot gaat domweg langs de zuigerveren t oliehok in. Als t opgelost is....nwe olie erin vanzelf.
Bougies dr uit gehad om eea te constateren? 1 cil zou moeten stinken naar peut....
Hoi Rob,

Dank voor je bericht en tips. Kan zeker de bougies eens checken. Is zo gebeurd, dan weet ik inderdaad zo welke cilinder hier last van heeft en welke injector loopt te vervelen.
Zal eens ruiken of het ruikt naar peut :)
Groet uit het mooie Brabant :)
Erik en Rian

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Motorblok erg warm

Bericht door Cas » 22 aug 2020, 16:42

Je hebt het hier dus over een Goldwing uit 2012 waarvan misschien een injector kapot is. Mijn Goldwing is van 2005 dus ik ging eens kijken wat zo'n injector nu eigenlijk kost, er zitten er immers 6 in.
Ik kwam tot verbluffende resultaten waarvan ik 2 uitersten hier laat zien, de prijs voor 1 injector en 6 injectoren.
https://goldwing.nl/nl/shop/gl-1800/ori ... 50-mca-013
https://www.ebay.com/itm/6Pcs-Fuel-Inje ... 2522330937
Wat klopt hier niet?
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
ErikRian
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 apr 2019, 02:08
Type Goldwing: GL1800

Re: Motorblok erg warm

Bericht door ErikRian » 22 aug 2020, 16:53

Cas schreef:
22 aug 2020, 16:42
Je hebt het hier dus over een Goldwing uit 2012 waarvan misschien een injector kapot is. Mijn Goldwing is van 2005 dus ik ging eens kijken wat zo'n injector nu eigenlijk kost, er zitten er immers 6 in.
Ik kwam tot verbluffende resultaten waarvan ik 2 uitersten hier laat zien, de prijs voor 1 injector en 6 injectoren.
https://goldwing.nl/nl/shop/gl-1800/ori ... 50-mca-013
https://www.ebay.com/itm/6Pcs-Fuel-Inje ... 2522330937
Wat klopt hier niet?
Hoi Cas,

flink verschil!! Maar je kunt ze ook nog goed reinigen en simpelweg o-ringen vervangen (moet je wel weten wat voor type O-ring). Info YouTube
Groet uit het mooie Brabant :)
Erik en Rian

Plaats reactie