Remdruk

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Takkebossie
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Remdruk

Bericht door Takkebossie » 23 jul 2017, 09:10

Hallo, ik heb sinds begin Juli een Goldwing 1800 trike. Na een toertocht samen met mijn vrouw hebben we een aantal punten ontdekt die onder garantie gerepareerd moesten worden.
Dit is ook heel netjes opgelost, alleen 1 punt baart mij toch wel wat zorgen n.l. de REMDRUK op het voetpedaal valt weg.

De monteur van de motorzaak heeft het hele remcircuit getest en opnieuw gevuld en ontlucht, om druk te krijgen op het rempedaal moet je 2 keer pompen en dan is het systeem keihard maar als je een minuut wacht voelt de remdruk weer sponzig aan. Hij remt wel maar de krachtverdeling is ongeveer 90% op het voorwiel en 10% op de achterwielen.
Er werd in de werkplaats geopperd om er een zwaardere (Voet)rempomp op te zetten dit omdat de remleidingen langer zijn van een Trike, heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt en weet iemand misschien een andere oplossing/oorzaak.

Gerrit.

Gebruikersavatar
henny
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau

Re: Remdruk

Bericht door henny » 23 jul 2017, 10:32

Kan volgens mij alleen maar lucht in het systeem zijn .

Mvg Henny

Takkebossie
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Bericht door Takkebossie » 23 jul 2017, 10:57

Moi Henny

De monteur van Bakker Motoren Nieuw Weerdinge heeft met ontluchten 4 liter remvloeistof door het systeem gepompt en hij krijgt het systeem niet hard. 2 keer pompen en druk is goed, 20/30 seconden wachten en druk is weg ?

Er is al een andere rempomp opgezet, geen resultaat.

Nu willen ze er een zwaardere rempomp (die meer remolie kan verzetten vanwege de langere remleidingen op een trike) opzetten.
Mocht dat geen resultaat geven, gaan ze het hele remcircuit vernieuwen (garantie) dus alles er af en het hele remcircuit opnieuw opbouwen.

Er is ook geen historie van de trike het is een import uit Amerika en de bouwer is ook niet duidelijk. Op het eerste gezicht lijkt het op een EML, maar er zijn verder geen aanknopingspunten.

Gebruikersavatar
henny
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau

Re: Remdruk

Bericht door henny » 23 jul 2017, 11:12

Ik ben geen motor monteur maar als ik mijn rem en koppelings systeem van nieuwe rem vloeistof voor zie.
Dit doe ik elk jaar dan gebruik ik een vacuüm pomp zuig er vloeistof uit en vul op het stuur gelijk weer nieuwe vloeistof .
Ik heb het 1 keer gehad dat er lucht in kwam en toen was het rem pedaal ook zacht en pas naar een paar keer pompen hard.
Heb ook veel werk gehad om de lucht er weer uit te krijgen .

Maar toch netjes dat ze zelfs nieuwe rem leidingen willen plaatsen.

Hoe bevalt een trike met het rijden .

Mvg Henny

Blacky
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: Remdruk

Bericht door Blacky » 23 jul 2017, 11:19

Volgens mij is je hoofdremcilinder lek. Als de boel ontlucht is kan je alleen maar een harde tegendruk hebben. Als hij sponzig aan voelt en weg valt is er OF een lek Of eenn remcilinder niet goed. Is toch hydraulisch...
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6925
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: Remdruk

Bericht door peter » 23 jul 2017, 11:24

er zit denk ik toch ergens lucht in je systeem. als de monteur de olie doorpompt met de voetrem of met de handrem en je probleem blijft zou ik eens proberen met een vacuum pompje. Als je ergens een slang hebt van een beetje lengte die ook nog weer omhoog loopt heb je kans dat je luchtbel steeds weer terug zakt en je geen moer opschiet. desnoods even de leidingen loshalen en anders leggen tijdens ontluchten.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd huidig
Honda cb750f2 supersport huidig
Honda gl1000 k2 in opbouw

Takkebossie
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Bericht door Takkebossie » 23 jul 2017, 13:14

henny schreef:....Hoe bevalt een trike met het rijden .

Mvg Henny
Trike rijden is geweldig, ik heb namelijk geen motorrijbewijs (ook niet verstandig voor mij) ik ken mijn rijstijl.

Takkebossie
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Bericht door Takkebossie » 23 jul 2017, 13:16

Blacky schreef:Volgens mij is je hoofdremcilinder lek. Als de boel ontlucht is kan je alleen maar een harde tegendruk hebben. Als hij sponzig aan voelt en weg valt is er OF een lek Of eenn remcilinder niet goed. Is toch hydraulisch...
We gaan het beleven er word gezocht naar een hoofdremcilinder met meer inhoud.

Takkebossie
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Bericht door Takkebossie » 23 jul 2017, 13:18

peter schreef:er zit denk ik toch ergens lucht in je systeem. als de monteur de olie doorpompt met de voetrem of met de handrem en je probleem blijft zou ik eens proberen met een vacuum pompje....
Ik mag aannemen dat een erkend Honda dealer weet wat hij doet, ik heb er tot op dit moment de volste vertrouwen in dat het goed komt.

Takkebossie
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Bericht door Takkebossie » 23 jul 2017, 13:22

Blacky schreef:Volgens mij is je hoofdremcilinder lek....
Als ik lees lek, dan zou er ergens olie zichtbaar moeten zijn maar dat is niet het geval, of het oliereservoir is lek, zit ik me zo eens te bedenken!! Dan trek ie volgens mij ook luchten.

Blacky
Berichten: 335
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: Remdruk

Bericht door Blacky » 23 jul 2017, 13:55

Kan overigens ook een remklauw zijn waar blok if cilinder niet genoeg naar buiten komt. Dus moet je extra trappen. Als je hem dan vast houdt blijft ue dan wel op druk? Kan je ook een versleten remblok hebben
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

Takkebossie
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Bericht door Takkebossie » 23 jul 2017, 14:26

Blacky schreef:Kan overigens ook een remklauw zijn waar blok if cilinder niet genoeg naar buiten komt. Dus moet je extra trappen. Als je hem dan vast houdt blijft ue dan wel op druk? Kan je ook een versleten remblok hebben
Nee is niet het geval, alle klauwen werken.
na 2 keer pompen blijft het systeem hard, maar laat je het los is de druk binnen 20/30 seconden weg en voelt het sponzig aan

Blackwing116
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 apr 2016, 21:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Enschede

Re: Remdruk

Bericht door Blackwing116 » 23 jul 2017, 21:27

Ik ben geen specialist in remtechniek voor motorvoertuigen, maar denk dat dit te vergelijken is met remmen voor hogesnelheids centrifuges, dat is de markt waar ik in werk.
Deze centrifuges draaien ruim 10.000 rpm en sneller. Deze worden ook afgeremd met schijfremmen.
Ik kan mijn herineeren dat ik eens bij een machine ben geweest waarvan de remmen ook niet goed werkten bij een noodstop.
Dit systeem werkt hetzelfde als een auto.

Bij controle konden wij ook eerst niets vinden, olie vervangen, remcilinders vervangen, blokken vervangen, maar niets hielp.
Uiteindelijk hebben we in een van de o ringen een haarscheur gevonden die het probleem was.

Kortom, ik raad een complete revisie aan en vergeet niet de o ringen mee te nemen. Let er wel op dat deze o ringen altijd met hittebestendig zuurvrij vet moeten zijn ingevet.
Het was een Wing, zwart met 2 antennes. :(
Maar nu weer een andere Blackwing 1800 :D

Takkebossie
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2017, 11:21
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Bericht door Takkebossie » 23 jul 2017, 21:56

Blackwing116 schreef:....
Kortom, ik raad een complete revisie aan en vergeet niet de o ringen mee te nemen. Let er wel op dat deze o ringen altijd met hittebestendig zuurvrij vet moeten zijn ingevet.

Ik ga dit voorleggen aan de Monteur misschien kan hij er wat mee.

Dank je voor de tip.

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 664
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Remdruk

Bericht door Wingnut » 24 jul 2017, 09:14

Op basis van je geplaatste foto is dit geen EML trike (standaard voorvolk ipv schommelvoorvork en de andere achterspatborden), maar een Moto trike. Dit zou eigenlijk ook op het kenteken moeten staan aangezien tegenwoordig een Goldwing na trike ombouw een ander kenteken krijgt. Als het een Moto trike is, zou je contact op kunnen nemen met HD service Duckers in Venlo, die dealer is van Moto trike en al de nodige Goldwings als trike heeft omgebouwd en of zij een andere rempomp monteren.

Bekijk de advertentie van HD Duckers maar eens op marktplaats of het een Moto trike betreft.

https://www.marktplaats.nl/a/motoren/qu ... e=lr&pos=4

Succes er verder mee.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2016 Honda CRF1000 Africa Twin
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pep en 0 gasten