Wennen aan het remmen met een Goldwing?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Olafson

Wennen aan het remmen met een Goldwing?

Bericht door Olafson » 22 mei 2007, 10:08

Sinds 2 weken heb ik dus een Goldwing 1800. Ik kom van een Yamaha MT-01.

Nu vind ik het afremmen met een Goldwing toch even een heel andere beleving. Ik merk de volgende dingen op:

1. Als ik stevig wil remmen moet ik flink in de voorrem hangen! Is dit normaal?
2. Ik moet nu met de achterrem standaard bijremmen totwel 40 of 50% of soms voor mijn gevoel wel meer. Bij andere motoren remde ik nauwelijks met achter.

Ik snap dat de Goldwing wel een poepie zwaarder weegt en dat er meer remkracht nodig is. Maar klopt het dat de Goldwing in het algemeen wat minder snel vertraagt? Of is er iets mis met mijn remblokken?

gr.

Yabbanoname

Bericht door Yabbanoname » 22 mei 2007, 11:23

tja, komt mij vreemd over, ik kan vrijwel alles met de handle voor doen, de balans houden met achterrem is ook niet echt zinnig meer als je antidive nog actief is.
de integratie van voor en achter helpt hier ook al in.
ik rem niet veel anders dan op een ZX9, wel heel anders dan op een Ultra (ook 385 kg) of een Fatboy (300kg), die doen niet heel veel met de voorrem(men).

heb je je remblokjes voor wel eens bekeken ?

Olafson

Bericht door Olafson » 22 mei 2007, 12:38

Ik ga maar eens kijken ja naar de remblokjes. Nog niet gedaan.

De motor heeft 22500 miles erop zitten. Weet natuurlijk niet of dit veel stadsverkeer is, maar dat lijkt me sterk bij een GW.

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 22 mei 2007, 13:23

Het gewicht heeft er zeker mee te maken, maar ook het DCBS-systeem, alle zuigers vooraan worden nl. niet geactiveerd vooraan als je enkel je voorrem gebruikt!

Olafson

Bericht door Olafson » 22 mei 2007, 13:40

goldwingboy schreef:Het gewicht heeft er zeker mee te maken, maar ook het DCBS-systeem, alle zuigers vooraan worden nl. niet geactiveerd vooraan als je enkel je voorrem gebruikt!
Zit er bij mij dat DCBS-systeem wel op dan? Ik heb ook geen ABS namelijk. (bj.usa 2002)

Yabbanoname

Bericht door Yabbanoname » 22 mei 2007, 13:48

Ahh, geen ABS, dan ook geen CBS (Combined Brake System), dan wordt t al anders.
Wat dat aangaat, kan t wel degelijk anders zijn dus bij je (tov mijn 2006 fiets).
Zwaardere fietsen kunnen veel meer remvermogen uit hun achterrem halen.
De EU fietsen hebben volgens mij altijd CBS/ABS gehad, de US fietsen kennen t als optie (normaal is zoiets net anderom, US=fully dressed)
Laatst gewijzigd door Yabbanoname op 22 mei 2007, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 22 mei 2007, 13:59

Bij de ABSmodellen tot 2006 is het alvast zo dat bij het inknijpen van de remhendel aan het stuur volgende zuigers geactiveerd worden: de buitenste twee van de rechtervoorklauw, de middenste van de linker voorklauw en de buitenste twee van de achterklauw. Het intrappen van het rempedaal zorgt voor volgende zuigers: de middenste van de achterklauw, de buitenste twee van de linkervoorklauw en de middenste van de rechtervoorklauw.

Da's toch wat in het Clymer servicehandboek vermeld staat!

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 22 mei 2007, 14:07

Olafson schreef:
goldwingboy schreef:Het gewicht heeft er zeker mee te maken, maar ook het DCBS-systeem, alle zuigers vooraan worden nl. niet geactiveerd vooraan als je enkel je voorrem gebruikt!
Zit er bij mij dat DCBS-systeem wel op dan? Ik heb ook geen ABS namelijk. (bj.usa 2002)
Excuses, ik ga er altijd van uit dat het een Europese versie is die steeds standaard uitgerust was met ABS en dus ook een ander systeem van DCBS :oops: !

Bij een versie zonder ABS wordt bij het intrekken van de remhendel volgende zuigers geactiveerd: de twee buitenste van de rechtervoorklauw en de middenste van de linkervoorklauw en bij het indrukken van het rempedaal: de middenste van de rechtervoorklauw, de twee buitenste van de linkervoorklauw en de drie achterste zuigers.

Yabbanoname

Bericht door Yabbanoname » 22 mei 2007, 14:22

en hier een verhaal van Tom die na 90000 miles op zn 2001 GL1800 z'n relaas doet over t anders remmen van een NON ABS wing:
plaatjes na een beetje herstel van een aanrijding met een hond ( hond vs Honda dus)
Afbeelding
de plek:
Afbeelding

It's all better now. Have already been saved twice with the new ABS and have had it 81,000 miles so far. Still loved the blue bike and would still be riding it if it had ABS. Cost me a lot more than the top 06 bike.

I was not too smart. Listened to the even less smart dealer who never till this day rode a wing. Still convinces newbies not to get ABS even though 4 of us that bought 1800s there have been in the hospital with locked wheel crashes on their recommended non ABS bikes.

PS:

I had 51 injury free riding years before I got a non ABS 1800. 830,000 miles with no ouches.

The 1800 has brakes designed for ABS and no one should ever be fooled into thinking they will never have a primitave reflex that put them down in 1/3 of a second. The brakes are what is different. All non ABS 1800 riders may be lucky and never be startled. If you have a non ABS 1800 and are ever truly startled, you will see the world differently for about 8 seconds if you are at highway speeds.

You can kind of see the impact bruise above and behind my right eye from the helmet. I hit on my head and both hands. My gloves were flung off when I flipped over at a high rate of spin which happened two or three tines as I slid down the highway. I slid 303 feet. I would slide face down and then flip violently and then slide some more.

When I hit on my head, the spiral marks on my helmet indicated it spun which tore my scalp off my skull. There was blood inside the helmet that also was flung off after several flips. It ended up abeam of me but about 30 feet away.

If the helmet had not spun, I would likely have a broken neck, so I am glad it was a torn scalp and not a c-1 like my son Jim who was hit by a drunk when he was 14 and has been totally paralyzed for 28 years.

The medics said they could see my skull for about the size of a dollar bill and that it was a kind of green color.

I would have bet anyone that I did not hit the brakes. It did not occur to me that locked wheels was what made me crash and during the 10 minutes I was sliding and tumbling (seemed like it) I turned over in my mind what could have happened, since I had hit four deer on bikes and never been down, and here, a lowly dog?

During the next two days as I chatted with friends about what happened, I talked to my riding frineds Stewart and Jim who also had early 01 GL 1800 non ABS bikes. It turned out that Jim had a locked wheel crash two days earlier and Stewart had one a month earlier. But, I had not applied the brakes! The following weekend, Stewart and I got in my big van and drove up to Comanche where it happened and there as big as life were two skid marks, on from my front wheel and one from my back wheel.

They were about 1/3 of a second long at 75 mph. So now I knew that my primitave reflex had applied the brakes for a very short time, so short that I was not cognizant of it.

Since then I have done a lot of study on this. What happens is that the 1800 is heavily biased toward the front brake and the rear wheel gets light and swings around the front which you have to view as from above and realize at the same time that the ground is going by both wheels so it appears as a swerve. The fast spin rate slings the rider off the bike.

Stewart's bike continued on its left engine guard and wheels until it stopped. Stewart's armored jacket sent an armor plate under his shoulder blade and broke several bones. The bike only had a ground place on the engine guard. He sold it to get an ABS bike, only to have to wait a year for the yellow to reappear in the line up.

My bike continued in a long arc and probably was not damaged until it ran up the left embankment and through the fence when it became airborne for 75 yards and crashed nose down far off the road way.

Jim's bike was also not damage because, like Stewart, he was not going fast. However, he had a broken ankle and ribs, but his worst injury turned out to be a severe concussion when his helmet hit the pavement.

He was off riding status for a year and the vertigo treatment was horribly severe. He is on permanent medication for it.

I fortunately still had my 93 Wing which at that time had 224,000 miles on it. It had sat 23 months while I had put 90,286 miles on the 01. I got it out and charged the battery and changed the oil and rode it 30,000 miles while waiting for the 01 blue to be reintroduced. Unfortunately, it was not againg in 04 and so I got the Candy red bike. I still prefer the 01 Blue over any other color.

I was off riding for two weeks while the swelling went down, but it took 6 months to regrow the skin on my third degree burns and two different attempts to put my head back together. The botched job you see here was the first one.

My local plastic guy did it over and did a good job while I was awake to help him by holding my head still while he stretched my scalp back across the hole. He said I healed like a 16 year old. I was 67 at the time.

I hope I can help save other riders from themselves and their misunderstanding about how the brain works, and their failure to understand the difference in the GL 1800 ahd GL1500 brake actuator force versus torque curves.

I believe Honda has failed miserably at educating Wing owners about their decision process and their brake design philosophy. Further, Honda allows dealers to continually spew out very incorrect statements relative to ABS on the Wing. What is the reason they condone this? Several possibilities.

I believe the overall underlying reason is commercial, and that there are hundreds of riders like myself who have been out tens of thousands of dollars because Honda wanted to make a few more for themselves.
_________________
Texan since 36, Rider since 52, Bike/Trailer riden' since 57. Coords N 29° 53.103’
W 098° 27.415’
'93 GL 1500, '04 GL 1800, '04 Tailwind XTc (We make 'em), '75 TEFCO Streamliner

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 22 mei 2007, 14:27

Heb ooit toen ik nog met mijn Suzuki Marauder (non ABS-fiets dus) aan het slippen geraakt en met heel veel geluk de fiets recht kunnen houden en 't was dan ook een hele verademing toen ik zowel met de Pan als nu met de Wing (beiden ABS-fietsen) mij bij een noodstop geen zorgen moet maken over blokkerende wielen. Ik wil niks anders meer dan een ABS-fiets en vind persoonlijk dat dit allang een standaarduitrusting moest zijn op elke nieuwe motorfiets!

Yabbanoname

Bericht door Yabbanoname » 22 mei 2007, 14:38

zolang je op Honda's blijft rijden geen issue, voor dit jaar afgelopen is, hebben alle Honda fietsen boven de 250 cc een ABS.
Van een Honda website
Seeking to increase stability and ensure more effective braking control, Honda has set the target of incorporating its Hydraulic Combined Anti-Lock Brake System*3 into all new touring and sports bikes (250cc and above) and large-displacement scooters by the end of 2007. We also plan to adopt the system in all 250cc-and-above bikes, except off-road models, as standard by 2010
zie http://world.honda.com/investors/annual ... 05/08.html

Olafson

Bericht door Olafson » 22 mei 2007, 15:29

Nou jongens, bedankt voor de opsteker. Ben erg blij met mijn non-abs fiets!..... :wink:

Yabbanoname

Bericht door Yabbanoname » 22 mei 2007, 15:34

zolang je deze blokjes hebt, nog geen reden tot paniek (of juist wel ?) ....

Olafson

Bericht door Olafson » 24 mei 2007, 13:03

Nou, mijn wingetje remt nu wel als de beste hoor. Ben gister terug gegaan naar de dealer " Jonkers" en die heeft er zonder enige kosten of gezeur andere blokken op gemonteerd! :D

Das nog eens service....... en het remt nu stukken beter!

gr
Olaf

goldwingboy
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 mar 2006, 10:05
Locatie: Linter (B) ex-goldwing 1800

Bericht door goldwingboy » 24 mei 2007, 15:21

Hé Olafson, zie dat je van Geldrop bent, ken daar nog iemand in Geldrop, in de wijk Rapenland. Ver van jou?

Leuk dat je remmen nu goed werken, en nu maar gassen hé :wink: !

Plaats reactie