Radiatorventilatoren

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
GL-1800
Berichten: 1496
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Radiatorventilatoren

Bericht door GL-1800 » 12 jan 2019, 18:48

Vanzelf heb ik weer wat te zaniken want.....kan iemand mij n reden geven waarom de radiatorventilatoren de lucht tegen de rijrichting blazen ipv met de stroom mee.....Als je stil staat ok...... maar in n langdurige langzaamrijdend verplicht iets.. werkt t juist tegenovergesteld.

Weer n item om overcte denken.. . :lol:

Dank weer..
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Radiatorventilatoren

Bericht door RonalT » 12 jan 2019, 22:32

Even zoeken, er is al meer over geschreven op het forum
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

GL-1800
Berichten: 1496
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Radiatorventilatoren

Bericht door GL-1800 » 13 jan 2019, 02:18

0 results....ofwel had ik al gedaan.. :D
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

peter

Re: Radiatorventilatoren

Bericht door peter » 13 jan 2019, 09:37

https://goldwingforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=6428

Er is ook een topic waar iemand andere ventilatoren inbouwt die andersom draaien.

Zelf heb ik nooit temperatuur problemen gehad, ook niet toen ik in de franse alpen met de aanhanger reed met snelheden die stapvoets waren en berg op.

GL-1800
Berichten: 1496
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Radiatorventilatoren

Bericht door GL-1800 » 13 jan 2019, 09:52

Ha Peter. Ik ook niet maar ik ben nieuwschierig waarom.....t lijkt mij niet logisch...en idd draaien sommigen de richting om....dank je!! :)
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

peter

Re: Radiatorventilatoren

Bericht door peter » 13 jan 2019, 10:55

Ik denk dat de hele clou is dat ze aan de zijkant zitten. Door de rijsnelheid krijg je een zuigende werking vanaf buiten gezien. De lucht komt dan via de voorkant door de radiateur naar binnen. Rij je erg langzaam is die zuigende werking nauwelijks aanwezig en loopt de temperatuur op. Door bij minder dan 30km/u de fan te laten draaien zakt de temperatuur. De ventilator zuigt de lucht naar binnen en via de voorkant er weer uit. Dit zuigen zal dan wel het meest optimaal zijn. Nadeel is dat als je sneller dan 30km/u rijdt de lucht niet meer naar buiten kan worden gedrukt door de hogere tegendruk. Uitschakelen is dan beter.
Nog mooier zou het zijn als de draairichting van de ventilator omgedraaid zou kunnen worden tussen de 30 km/u en de 50 km/u, hij zou dan veel vlotter afkoelen. Helaas zijn de ventilatorbladen dan niet echt effectief meer.

Kortom, zoals het nu is gemaakt functioneerd het prima. Loopt toch je temperatuur teveel op is er iets mis In het systeem. Simpel.

Gebruikersavatar
henny
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2007, 21:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: gronau
Contacteer:

Re: Radiatorventilatoren

Bericht door henny » 14 jan 2019, 23:18

Ik heb andere ventilatoren er in gezet die anders om lopen kan ze ook 1 voor 1 aanzetten staat hier ergens in met foto, 's werkt bij mij goed

Plaats reactie