Schakelgeluiden GL1800

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 625
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Schakelgeluiden GL1800

Bericht door Cas » 06 sep 2018, 20:21

De hele zomer amper gereden maar nu de hitte is verdwenen maak ik weer regelmatig tochten met de Goldwing.
Nieuwe motorolie erin, voorvork olie moet ik nog doen en ik zit nog na te denken over nieuwe balhoofdlagers.
Normaal start ik de koude Wing in de 1e versnelling i.v.m. de schakelklak die ik nogal heftig vind en ik voel de Wing dan ook een beetje voorwaarts gaan.
Na de oliewissel was er tijdens het schakelen geen sprake meer van een schakelklak maar van het slopen van de versnellingsbak. Iedere keer als ik geschakeld had keek ik in de spiegels om te controleren of ik geen onderdelen van het blok zag liggen op het wegdek.
Toch maar de beslissing genomen om niet meer te rijden voordat ik dit probleem had opgelost.
Zo piekerend bedacht ik dat ik niet meer de originele handvatten had maar hele dikke aluminium handvatten met ook nog eens hele dikke rubberen inlays waardoor de koppelingshandel veel minder ver kon worden ingetrokken. De instelling van de hendel stond al op stand 5 en dat is de hoogste stand. Het kon echter nog verder maar dan moest ik er iets tussen plaatsen, ik had er een dikke parker tussen geschroefd om te proberen. Nu kon ik de koppelingshendel verder intrekken en tijdens het starten in de 1e versnelling merkte ik al dat de motor niet meer vooruitging. Het schakelen ging weer zoals het bij een Wing hoort te gaan, met een bescheiden klakje. Ik weet niet of dit een normale gang van zaken is, er kan natuurlijk lucht in het systeem zitten, dat ga ik nog controleren, maar voorlopig snorde ik weer tevreden over mijn favoriete smalle landweggetjes.
Totdat ik zijdelings op mijn voltmeter keek, die gaf niet de normale 14.5V aan maar 14.9V.
Via de kortste weg terug naar huis rijdend bedacht ik dat ook een nieuwe spanningsregelaar voor een Wing wel weer een kapitaal zou kosten nog afgezien van het sleutelwerk om hem te monteren. Thuis de Wing weer op zijn plaats gezet en de spanningsmeter in de gaten gehouden, die steeg tot boven de 18V terwijl de motor uit stond. Dat kan natuurlijk niet dus even de multimeter op de accu en dat was prima in orde. Voltmeter kapot en de oorzaak is bekend, water dat via de usb poort naar binnen is gelopen. De reserve voltmeter erop gezet, een nieuwe reserve bestelt, en dat is weer in orde.
Nu heb ik om een of andere reden nog het vermoeden dat er speling op de cardanas zit. Binnenkort eens contact opnemen met een specialist die een proefrit kan maken en de hele boel eens kan analyseren. Even een belletje naar Antoon en dan komt het wel goed.
Afbeelding
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6906
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door peter » 07 sep 2018, 06:40

Doe eens nieuwe olie in je koppeling bediening. Bij mij scheelde dat enorm.
Voor ik hem in zijn versnelling zet na het starten als hij een paar dagen heeft stil gestaan trek ik een aantal malen de koppeling in. Dan geeft hij niet die klak. Dat kruipen als hoj koud is kan komen doordat de olie nog koud en wat dikker is die tussen je koppelingsplaten zit. Goede olie is natuurlijk ook een must, ik bespaar daar niet op en gooi er een halfsyntheet in van putoline.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd huidig
Honda cb750f2 supersport huidig
Honda gl1000 k2 in opbouw

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 625
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door Cas » 07 sep 2018, 13:11

Ik heb er nu Motul 5100 10W40 Technosynthese inzitten maar ik heb Putoline Nano Tech 4+ synt al voorbij zien komen. Het is het proberen waard maar wel een dure oliewissel want ik heb nog maar kortgeleden de olie vervangen. Ik weet niet meer welke olie er inzat, het kan Motul zijn geweest maar ook Motorex Top Speed. Het verschil na de oliewissel is zo groot dat ik denk dat het Motorex was.
De koppeling heeft 2 jaar geleden nieuwe vloeistof gehad, die is gewoon een paar keer doorgepompt dus daar kan in principe geen lucht inkomen maar ga ik ook controleren. Hoewel de Wing nu wel goed schakelt staat de koppelingshendel helemaal naar voren dus je moet de vingers helemaal strekken en het aangrijpingspunt zit ook hoog. Volgens mij moet de koppeling in stand 5 ook met dikke handvatten toch goed ontkoppelen omdat hij dat in stand 1 met de standaard handvatten ook doet.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6906
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door peter » 08 sep 2018, 12:47

Kijk ook eens naar het bronzen busje in je koppelingshandle. Als die ingesleten is druk je de stift ook niet ver genoeg in. Bij mijn oude 1500 was hij bijna doorgesleten en na plaatsen van een nieuwe schakelde hij boterzacht.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd huidig
Honda cb750f2 supersport huidig
Honda gl1000 k2 in opbouw

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 625
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door Cas » 08 sep 2018, 16:21

Koppelingsgebeuren losgehaald en daar zag ik dat de rubberen manchet kapot is maar dat lijkt me niet de oorzaak, de pomp lijkt normaal te werken.
Moet ik toch gaan vernieuwen maar morgen eerst een rondje heuvellandschap in het Zuid Limburgse.
Ik zoek de oorzaak eerder in verkeerde olie, Putoline lijkt me een betere keuze maar ik kan daar nergens een bevestiging van vinden.
Vreemd, ik had vroeger een GL1000 en een GL1100 en die schakelden probleemloos. Waarom moet de GL1800 dan schakelen als een ouwe koffiemolen?

Afbeelding
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 1273
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door pieter » 08 sep 2018, 17:10

Hoi Cas, niet dat het persé zaligmakend is, maar Antoon gebruikt niets anders dan Putoline meen ik.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 625
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door Cas » 08 sep 2018, 17:53

Weet ik Pieter, had ik al gelezen, en dat zal ook niet zonder reden zijn.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
snoopy
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 jul 2014, 12:10
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Uitgeest

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door snoopy » 08 sep 2018, 23:41

Putoline rules, in ieder geval is mijn ervaring met de diverse motoren. Althans op het gebied van schakelen, smering en slijtage kan ik het verschil niet zien ;)

Gr Clim
Als alles ineens op je afkomt, rij je aan de verkeerde kant!!

GL-1800
Berichten: 886
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door GL-1800 » 09 sep 2018, 09:26

T zou ook geen kwaad kunnen dat de Wing bij koude start niet die idioot hoge toerentallen zou draaien. Dat irriteert de bak ook wel vanzelf.....ik laat m iig ff draaien tot ie wat rustiger is....maar verder.......mjammie bak. Beter dan de K!!
Waar n Wing is :wink: .......is n weg. :D
Gereden met...
RD 250, GS 550, XS 750, GL 1000 K2, XS 1100, R 100 RT, CB 750 F1, GSX 1100 FE, GSX 1100 F, ZZR 1100, CBR 1000 F, Projekt K2, Gl 1500 SE, Hayabusa, K 1600 Excl...waardeloos!!! GL 1800 40 Anniversary...Denk de laatste.... :wink:

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 1273
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door pieter » 09 sep 2018, 10:32

Nadat je gestart hebt ffe een paar tellen wachten, dan kort aan het gas draaien en hij wordt alras rustiger. :wink:

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

GL-1800
Berichten: 886
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door GL-1800 » 09 sep 2018, 10:52

Yes....klopt heeeeelemaal. Dan de pot op de kop en t is rustig. Net de bandjes geprobeerd. Metzeler V En A.
Waar n Wing is :wink: .......is n weg. :D
Gereden met...
RD 250, GS 550, XS 750, GL 1000 K2, XS 1100, R 100 RT, CB 750 F1, GSX 1100 FE, GSX 1100 F, ZZR 1100, CBR 1000 F, Projekt K2, Gl 1500 SE, Hayabusa, K 1600 Excl...waardeloos!!! GL 1800 40 Anniversary...Denk de laatste.... :wink:

GL-1800
Berichten: 886
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door GL-1800 » 09 sep 2018, 12:18

Pieter.

Ff iets geheel anders.

Voorjaar zat ik te stoeien met de voorvering. Jij had eea geadviseerd. Dank nog.

Heb toch een shim geplaatst in de antiduikdinges. Was in 1 klap van de klachten af. Ok....antiduik iets minder actief maar vork zeker veel beter als voorheen. Bij loshalen zag ik dat de plunjer minimaal de zuiger indrukt bij montage. Eerst geterst met n carterring. Dit hielp. Wellicht de shim iets dunner maken om de antiduik iets meer actief te maken....
Ik respecteer dat n heel eenvoudig vorkje is....maar de oplossing was voorhanden....gelukkig. Met andere veren kan nog s wat gedaan worden maar eigenlijk....is t prima zo...

Nog bedankt voor je duidelijke input!!

Gr Rob.
Waar n Wing is :wink: .......is n weg. :D
Gereden met...
RD 250, GS 550, XS 750, GL 1000 K2, XS 1100, R 100 RT, CB 750 F1, GSX 1100 FE, GSX 1100 F, ZZR 1100, CBR 1000 F, Projekt K2, Gl 1500 SE, Hayabusa, K 1600 Excl...waardeloos!!! GL 1800 40 Anniversary...Denk de laatste.... :wink:

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 625
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door Cas » 15 sep 2018, 16:53

Ik heb aan de voorzijde monoshocks (cartridges) gemonteerd en het antiduik helemaal uitgeschakeld en ben er blij mee. Ik weet niet hoe de Wing stuurde met de originele voorvork want ik heb de voorvork meteen na aankoop aangepakt maar dit is de eerste motorfiets die ik heb gehad die lange snelle bochten op de autosnelweg als op rails neemt. Andere motorfietsen begonnen altijd een beetje te pendelen.

Afbeelding
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 1273
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door pieter » 15 sep 2018, 17:52

Cas schreef:
15 sep 2018, 16:53
Ik heb aan de voorzijde monoshocks (cartridges) gemonteerd en het antiduik helemaal uitgeschakeld en ben er blij mee. Ik weet niet hoe de Wing stuurde met de originele voorvork want ik heb de voorvork meteen na aankoop aangepakt maar dit is de eerste motorfiets die ik heb gehad die lange snelle bochten op de autosnelweg als op rails neemt. Andere motorfietsen begonnen altijd een beetje te pendelen.

Afbeelding
Heb ik er ook onder zitten, plus progressive vering aan de achterkant. (zie link)

viewtopic.php?f=5&t=5869&start=1335#p157173

PS. Bij mijn vorige Wing heb ik wel het verschil mogen ervaren aangaande (met of zonder) progressieve vering, en ik kan je verzekeren dat het comfort en het stuurwerk er een heel "stukje" mee op vooruit gaat.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 625
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Schakelgeluiden GL1800

Bericht door Cas » 16 sep 2018, 19:22

De achterdemper zou ik ook wel aan willen pakken, die zag er 2 jaar geleden al niet meer zo fris uit, ik zou dan gaan voor een hele nieuwe unit. Maar dat kost weer een hoop centen en is weer een hoop sleutelwerk en de Wing stuurt momenteel als een scheermes dus dat geld gooi ik liever in de tank. Maar even kijken of ik dinsdag een rondje Moezel ga doen of dat ik langs ga bij Antoon voor een volledige check. Eens kijken wat daar de uitkomst van is wat betreft schakelen en weggedrag. Mocht daar verbetering mogelijk zijn dan ga ik dat zeker aanpassen.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten