Goldwing als eerste motor?

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Stinger81

Goldwing als eerste motor?

Bericht door Stinger81 » 11 sep 2008, 00:01

Morgen heb ik mijn examen voor AVD, als alles goed gaat en ik slaag, ga ik komende zaterdag op jacht naar een motor. Nu roep ik al enkele maanden dat ik ooit (binnen een paar jaar) nog eens een Goldwing ga rijden, maar zo nu en dan speelde ik ook met de gedachte om gewoon op een Goldwing te beginnen.

Ondertussen ben ik bij twee motorzaken geweest en daar werd mij afgeraden met een Goldwing te beginnen, een Pan zouden ze me wel toevertrouwen... (De eerste had geen Goldwings staan, wel Pans, de tweede had een 1500 staan en een paar Pans)
De Goldwing zou te lomp en zwaar (zowel gewicht als vermogen) zijn voor een beginner.

Op dit forum heb ik inmiddels een paar posts gelezen van mensen die ook zijn begonnen op een Goldwing. Graag zou ik meer van dergelijke ervaringen willen lezen. Nu begrijp ik donders goed dat op een Goldwing-forum vragen naar dergelijke ervaringen per definitie een scheve uitkomst gaat geven, omdat het niet waarschijnlijk is dat mensen die negatieve ervaringen hebben opgedaan hier aanwezig zullen zijn...
Mijn insteek is daarom erachter zien te komen wat typische dingen zijn waarop je moet letten tijdens het berijden van een Goldwing, zoals bijvoorbeeld het gewicht in combinatie met langzame manoeuvres.

Nu nog even mijn motivatie om een Goldwing te gaan rijden. Ten eerste wil ik met de motor op vakantie gaan. In de zomer doe ik altijd vrijwilligerswerk in het buitenland via de Bouworde, en dan heb je meestal net iets meer kleding nodig dan voor de gemiddelde strand-vakantie, dus de ruimte van de koffers kan ik wel gebruiken.
Daarnaast ben ik vooral een rustige rijder, met een chronisch gebrek aan haast; volgens mijn instructeur rijd ik nog regelmatig niet sportief genoeg om het examen te halen.
En tenslotte ben ik niet bepaald de kleinste onder ons, met m'n 1,86 en zo'n 115kg zit ik bijvoorbeeld zo aan de maximale aanbevolen belading van een Pan met een duo-passagier (volgens de handleiding)

Ik heb een leuke blauwe 1200 uit 1985 op het oog bij een motorzaak in de buurt van Den Bosch. Zijn er nog specifieke dingen waarop ik moet letten als ik naar die motor ga kijken? Hoe zie ik bijvoorbeeld dat de dynamo binnenkort problemen zou kunnen gaan geven? Als er geen connector meer zit, maar de draden vastgesoldeerd zijn is het in principe goed? Verder nog dingen?
Ik neem sowieso iemand mee die al enkele decenia motor rijdt en in een grijs verleden ook een Goldwing (1000, naked) heeft gereden, die mag dan de technische inspectie uitvoeren en een testrit maken omdat ik m'n rijbewijs dan nog net niet heb.

Bart

Bericht door Bart » 11 sep 2008, 00:53

Nou Stinger ik heb hetzelfde meegemaakt, voor dat ik mijn motorrijbewijs had keek ik al naar een Goldwing.
Mijn collega had er een en ik heb het altijd al een mooie motor gevonden.
Ik had er ook een op het oog ( een 1200 ) en moest nog afrijden en dat duurde nog een week.
Op de dag dat ik geslaagd was heb ik als eerste de motorzaak gebeld met de vraag of hij er nog stond, en heb hem gekocht.
Wel achterop een trailer meegenomen en thuis ben ik erop gestapt en zo mee weggereden.
Dat was vorig jaar, en ik heb er tot op de dag van vandaag geen minuut spijt van gehad om die beslissing toen te nemen. :D
En een Goldwing is niet lomp en zwaar, als het eenmaal rolt is het net een fiets vind ik.
Maar de keus is aan je zelf, maak eerst eens een proefrit en je bent verkocht(maar dat is mijn mening) :D
En succes met je examen.

gr. Bart.

Early
Berichten: 1217
Lid geworden op: 06 mei 2008, 23:45
Locatie: Deventer

Bericht door Early » 11 sep 2008, 06:47

10 jaar geleden weer met motorrijden begonnen op mijn 50 ste.
Toen vond ik het ook een bakbeest.
Uiteindelijk maar de BMW gekocht.
Tussendoor diverse malen naar een GW gekeken maar toen had ik een inruil probleem.
Ik moest veel te veel laten vallen op de prijs.
Nu 10 jaar later heb ik de stap toch nog maar gedaan.
Al heb ik wel plezier van de BMW gehad toch vind ik het 10 verloren jaren.
Gewoon doen en wees de eerste maanden maar voorzichtiger als normaal.
Veel plezier met de Wing, nu of later.
Kopen doe je hem toch.

Gebruikersavatar
gerbet
Berichten: 1567
Lid geworden op: 25 jul 2006, 15:11
Locatie: Twello

Bericht door gerbet » 11 sep 2008, 13:45

hallo stinger ik ben ruim in de 50 begonnen met motor rijden eerst op 'n gl500 'n jaar later op 'n gl1000 maar 'n grotere goldwing trok toch en toen 'n 1200 aangeschaft wat 'n wereld van verschil wat 'n comfor vooral voor de vakantie en toen ook nog 'n aanhanger er achter dat is ook gewldig mmegevallen je voelt het haast niet ik heb 'n vlaggemast aan de aanhanger gemaakt zodat ik hem in de speigel kan zien dat hij er achter zit maar ik ben nu 6jaar in het bezit van 'n 1500aspencate wat 'n verschil en wat 'n gewldige motor hij is van 1989 en heb nu 111867 km op de teller staan en nog geen kosten gehad buiten de normale onderhoud dus veel succes met je examen en je kunt met 'n gerust hard aan 'n 1200 beginnen gr. gerbet :D
ps ik ben nu 63 jaar en hoop nog jaren te genieten van mijn goldwing

Dawingi
Berichten: 167
Lid geworden op: 05 mei 2007, 21:16
Locatie: PEER (B)

Bericht door Dawingi » 11 sep 2008, 17:37

Men mag zeggen wat men wil. Voor de 1200 weet ik het niet maar voor de 1500 en 1800 kan ik uit eigen ervaring spreken. Ze zijn zwaar !!!!!
Het is juist, eenmaal aan het rijden is het een fluitje van een cent. Maar trage maneuvers is best moeilijk en vermoeiend. Nu kan het zijn dat het ook aan mij ligt :) maar toch. Ben 185 groot en 94 licht.
Na 20 jaar geen motor meer gereden te hebben ben ik terug begonnen op een 1500. Heb het mezelf nooit beklaagd. De 1800 is wel iets beter handelbaar, naar mijn gevoel toch.
Zoals eerder gezegd, voor de 1200 laat ik anderen aan het woord.

Groetjes
Let's ride!!

indiaantje
Berichten: 989
Lid geworden op: 20 mei 2007, 11:23
Locatie: belgie/vilvoorde

Bericht door indiaantje » 11 sep 2008, 17:43

bwa ze zeggen zoveel , ik had men rijbewijs nog niet en de goldwing (1500)stond al op de oprit , heb 1 jaar met een scooter 125cc gereden en 1 jaar met een shopper125cc om de schakelingen onder de knie te krijgen , dus laat je niet al te veel afschrikken hoor :wink:
juist het gewicht is wat anders , maar daar wen je snel aan
grtz
mark
een leven zonder hobby is geen leven

Stinger81

Bericht door Stinger81 » 11 sep 2008, 17:43

Zo, dat hebben we ook achter de rug, de examinator vond dat ik wel wist waar ik mee bezig was... :D
Geslaagd dus!!!

Mijn keuze voor een Goldwing staat nu dus ook vast, alleen zou ik graag willen weten waarop ik onder andere moet letten bij een 1200 uit 1985. Dat van de dynamo weet ik dus al, maar heeft hij nog meer zwakke punten?

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1215
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek

Bericht door Antoon Aarts » 11 sep 2008, 17:51

Stinger81 schreef:Zo, dat hebben we ook achter de rug, de examinator vond dat ik wel wist waar ik mee bezig was... :D
Geslaagd dus!!!

Mijn keuze voor een Goldwing staat nu dus ook vast, alleen zou ik graag willen weten waarop ik onder andere moet letten bij een 1200 uit 1985. Dat van de dynamo weet ik dus al, maar heeft hij nog meer zwakke punten?
Proficiat , heb je die Wing in ons dorp gezien ?

Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86)
1995 GL1500 EML GT2000 (89)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 ) heden.

Appiewing

Bericht door Appiewing » 11 sep 2008, 17:56

Van harte gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs.
Ja dan je vraag over de minpunten van een 1200.
eigenlijk is mijn volgende vraag waarom een 1200 ...heb je wel eens nagedacht over een 1500.

Ik ben begonnen op een 1200 maar na een paar jaar overgestapt op een 1500. Laat ik eerlijk zijn een 1200 is geen slechte motor, maar is en blijft een 4 cilinder boxer.

Een 1500 is veel rustiger door de 6 cilinder en rijd ook veel soepeler. Aan gewicht van de motor zal het niet liggen. Ja uiteraard wel aan de prijs, maar ja daar heb je dan wel een jongere motor voor. Alhoewel de eerste 1500 is van 1988 .

Denk eens na voor je een beslissing neemt,mede omdat de ervaring is dat veel 1200 rijder na enige tijd ovrstappen op een 1500.

In ieder geval succes met je keuze en heel veel Goldwing plezier....

ps.

Voor de fanatiek 1200 rijders.........niet gelijk over me vallen

bikervivi
Berichten: 1100
Lid geworden op: 30 jul 2006, 19:13
Locatie: Schoten (B)

Bericht door bikervivi » 11 sep 2008, 18:03

proficiat,heb eigenlijk dezelfde mening als appiewing,ik vond mijn 1500 ook veel soepeler dan de 1200,oke heb nu terug een 1200 maar kun je niet vergelijken is eentje zonder kleren :lol:
Samaritan Riders vzw Riding for Dreams

Stinger81

Bericht door Stinger81 » 11 sep 2008, 20:26

Allen bedankt voor de reacties!!!

@Antoon: Welke Goldwing is het en waar kan ik hem vinden? (linkje?)

@Appie: Aan de 1500 heb ik ook gedacht, echter valt die op dit moment buiten mijn budget. Helaas... :(

edvissers
Berichten: 956
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Bericht door edvissers » 11 sep 2008, 21:00

Vraag na wanneer de distributieriemen zijn vervangen. Zo niet als kostenpost menemen en gewoon uit laten voeren. De riemen zijn op zichzelf niet zo duur. De spanrollen zijn iets prijziger.

Verder. Denk aan de achterbrug. Die kan rot zijn.

Voor de dynamo. Neem een multimeter mee en kijk even bij de techniek van de 1200 op dit forum. Er is al veel over geschreven.

Dan.. De cardan. Koop je bij een motorzaak. Verlang gewoon dat ze naar de cardan en meenemer kijken. Kijk zelf mee.
Koop je particuler.. Tja dan weet ik niet dat op te lossen. Wellicht kun je dan tijdens de proefrit even bij een van de kenners langsrijden. Zie links op dit forum. Welicht willen zij een stukje rijden. Het is volgens mij te horen voor een expert.

Dan het rijden zelf. Het manouvreren bij lage snelheden is even wennen. Vooral het stoppen vergt wat gewenning. Eenmaal gewend stuurt het gewoon goed. Ik kan met een 1200 keren in een straatje waar anderen moeten steken.
Verwacht geen flitsende stuureigenschappen, maar ook een oude 1200 stuurt nog goed. Het is maar net wat je met een motor wilt.

Dan het rijden met veel wind. Waar veel andere bekuipte brommers naar binnen moeten houdt de 1200 het nog een poosje vol. Lachend met windkracht 7 van opzij met 160 over de autobahn.

suc6
Groeten,

Ed

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1215
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek

Bericht door Antoon Aarts » 11 sep 2008, 22:01

Stinger81 schreef:Allen bedankt voor de reacties!!!

@Antoon: Welke Goldwing is het en waar kan ik hem vinden? (linkje?)

@Appie: Aan de 1500 heb ik ook gedacht, echter valt die op dit moment buiten mijn budget. Helaas... :(
www.wirken-motoren.nl

Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86)
1995 GL1500 EML GT2000 (89)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 ) heden.

Early
Berichten: 1217
Lid geworden op: 06 mei 2008, 23:45
Locatie: Deventer

Bericht door Early » 11 sep 2008, 22:02

Gefeliciteerd met het behalen van het zo geliefde Atje op het rijbewijs.
Ga je voor de 1200 geef dan niet teveel uit.
Je praat nu al over de 1500 dus die komt er ook.
Veel succes met de aankoop.

Stinger81

Bericht door Stinger81 » 11 sep 2008, 22:17

@Antoon: Dat is inderdaad een interessante optie, mede omdat de Aspencade standaard intercom heeft en zo'n leuk digitaal dashboard met versnelling-indicator... (Ik wil nog wel eens vergeten in welke versnelling ik hem heb staan... :oops: )

@Early: Dat was ik ook niet van plan. In eerste instantie had ik de maximale prijs op zo'n 2000 Euro gezet, toen ik nog even een ander type motor overwoog. Dat is nu ik voor een Goldwing ga omhoog geschroefd naar zo'n 2500 en dat kan ik nog wel een beetje rekken tot bijvoorbeeld 3000.
Mede omdat ik nog wel wat accessoires wil hebben. Headsets voor de intercom zijn wel makkelijk, alsmede de intercom zelf als die niet reeds aanwezig is. Daarnaast heb ik over een klein jaar ook een navigatie-systeem nodig (hoewel ik de weg van hier naar Marianske Radcice (Tsjechië) zo ook wel zou kunnen vinden...)
En zo zijn er vast nog wel wat meer zaken die ik zou kunnen gebruiken.

Dat verhaal van de intercom brengt me dan weer op de volgende vraag:
Zijn de headsets/aansluitingen van de 1500 en de 1200 identiek?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten