Hallo,
Ik lees, met name bij Amerikaanse goldwingrijders, veel over het installeren van een bodembeschermplaat. Deze is o.a. te verkrijgen bij Wingstuff: https://wingstuff.com/product/belly-pan ... -gold-wing
Heeft iemand hier ervaring mee en vinden jullie dat zo’n plaat aan te bevelen is? Ik heb nog nooit zoiets op een motor gehad en ook nog nooit problemen, maar…
Bodem beschermplaat (“belly pan”)
Bodem beschermplaat (“belly pan”)
Honda Silverwing 1992-1998
Honda Shadow 1998-2002
Honda Paneuropean ST1100 2002-2006
Honda Paneuropean ST1300 2006-2021 + Harley Davidson Streetbob 2015-2021
Honda Goldwing GL1800 Touring Deluxe ('19) vanaf september 2021
Honda Shadow 1998-2002
Honda Paneuropean ST1100 2002-2006
Honda Paneuropean ST1300 2006-2021 + Harley Davidson Streetbob 2015-2021
Honda Goldwing GL1800 Touring Deluxe ('19) vanaf september 2021
- Foks
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 30 sep 2007, 09:12
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Terneuzen
Re: Bodem beschermplaat (“belly pan”)
Hallo A3n,
Is een Belly-pan nodig? Dat ligt eraan.
Wat doet een Belly-pan eigenlijk. Nou die beschermd de onderzijde van je motorblok.
Moet dat? E.e.a. Is afhankelijk van hoe en wat je rijd met je GW.
Rijd je allen snelweg en wat provinciale wegen; hoe groot is dan de kans dat je de onderzijde beschadigd.
Rijd je ook gravel en losse steentrajecten; hoe groot is dan de kans dat eea beschadigd.
Rijd je offroad; hoe groot … etc.
Tot alle drie de categorieën behoor ik en heb dus een belly-pan geplaatst.
Mijn voorgaande machine was de pan volledig aan gruzelementen en zelfs een stukje van een bouttunnel afgebroken ondanks de pan.
Voor mij en mijn rijstijl een must.
Ieder moet het voor zichzelf uitmaken of hij/zij het nodig vindt?
Gr. Peter/Foks
Is een Belly-pan nodig? Dat ligt eraan.
Wat doet een Belly-pan eigenlijk. Nou die beschermd de onderzijde van je motorblok.
Moet dat? E.e.a. Is afhankelijk van hoe en wat je rijd met je GW.
Rijd je allen snelweg en wat provinciale wegen; hoe groot is dan de kans dat je de onderzijde beschadigd.
Rijd je ook gravel en losse steentrajecten; hoe groot is dan de kans dat eea beschadigd.
Rijd je offroad; hoe groot … etc.
Tot alle drie de categorieën behoor ik en heb dus een belly-pan geplaatst.
Mijn voorgaande machine was de pan volledig aan gruzelementen en zelfs een stukje van een bouttunnel afgebroken ondanks de pan.
Voor mij en mijn rijstijl een must.
Ieder moet het voor zichzelf uitmaken of hij/zij het nodig vindt?
Gr. Peter/Foks
MORGEN WORDT HET NOG BETER.
Re: Bodem beschermplaat (“belly pan”)
Ik heb er ook 1 klaar liggen voor mijn 2018 wing heb een kennis die toch wel aanzienlijke schade had zonder pan
Groetjes Nico
Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...
Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...
- Antoon Aarts
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1491
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Hilvarenbeek
Re: Bodem beschermplaat (“belly pan”)
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
Re: Bodem beschermplaat (“belly pan”)
Ben je zo'n bodemplaat nodig?
Waarschijnlijk niet.
Maar als er iets een gat in je motorblok slaat. Gaat de rekening wel tellen. 10.000 euro schade schijnt niet raar te zijn.
Ik heb me laten vertellen door een Honda dealer dat het motorblok er onderuit halen, openhalen en repareren en vervolgens weer terug bouwen ongeveer 2 volledige werkweken aan werk is (80 uur dus). Deze dealer heeft meerdere Goldwings in onderhoud en heeft het in 10 jaar tijd 1 keer moeten doen.
De kans dat het het gebeurd is dus niet groot.
Ik heb zelf zo'n plaat gemaakt met de plaat van Wingstuff als inspiratie. Alles uit 5mm Aluminium.
Hou er rekening mee dat je grondspeling ook met bijna 1 cm minder wordt. En die is al niet zo groot bij een Goldwing.
Waarschijnlijk niet.
Maar als er iets een gat in je motorblok slaat. Gaat de rekening wel tellen. 10.000 euro schade schijnt niet raar te zijn.
Ik heb me laten vertellen door een Honda dealer dat het motorblok er onderuit halen, openhalen en repareren en vervolgens weer terug bouwen ongeveer 2 volledige werkweken aan werk is (80 uur dus). Deze dealer heeft meerdere Goldwings in onderhoud en heeft het in 10 jaar tijd 1 keer moeten doen.
De kans dat het het gebeurd is dus niet groot.
Ik heb zelf zo'n plaat gemaakt met de plaat van Wingstuff als inspiratie. Alles uit 5mm Aluminium.
Hou er rekening mee dat je grondspeling ook met bijna 1 cm minder wordt. En die is al niet zo groot bij een Goldwing.
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Bodem beschermplaat (“belly pan”)
Ik rijd al 40 jaar motor en maak best veel kilometers (10.000 - 17.000 was geen uitzondering). En na 400.000 kilometer nog nooit iets gehad met het carter....
En ik ben nooit zuinig geweest op mijn motoren. Een gravelpad nemen durf ik gerust. In Italië op grote hoogten heb ik ook op ongelijke enigszins verharde paden gereden. In Luxemburg hebben we met het forum ook wel ongelijke scheven en hobbelige paden gereden, er zijn vast mensen die zich dat nog herinneren.
Maar nog nooit de gedachte had dat ik zo'n plaat onder mijn motor wilde, m.i. is nodig het niet. Als iemand het wilt, gewoon doen!
En ik ben nooit zuinig geweest op mijn motoren. Een gravelpad nemen durf ik gerust. In Italië op grote hoogten heb ik ook op ongelijke enigszins verharde paden gereden. In Luxemburg hebben we met het forum ook wel ongelijke scheven en hobbelige paden gereden, er zijn vast mensen die zich dat nog herinneren.
Maar nog nooit de gedachte had dat ik zo'n plaat onder mijn motor wilde, m.i. is nodig het niet. Als iemand het wilt, gewoon doen!
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Re: Bodem beschermplaat (“belly pan”)
zijn ook wel wat uitgaande assen die kunnen beschadigen word ook al snel duur bij kennis overigens gat in blok geslagen door stuk metaal
Groetjes Nico
Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...
Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast