accu oplader

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Gebruikersavatar
Silverwing
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 feb 2012, 13:43
Type Goldwing: GL1100

accu oplader

Bericht door Silverwing » 18 dec 2018, 22:24

Hai,ik heb een vraag.
ik heb een accu oplader:optimate 111 en in de motor zat een loodaccu .Nu is er een nieuwe accu gemonteerd "een gel accu "
Nu ben ik gewaarschuwd dat ik met deze optimate 111 lader geen gel accu op mag laden.Heeft iemand daar info over ?

Vast bedankt Groet Peter.

GoldWingForum
Berichten: 122
Lid geworden op: 18 mei 2012, 16:44

Re: accu oplader

Bericht door GoldWingForum » 19 dec 2018, 16:44

Dit betreft niet een bepaald type GoldWing en is dus een algemeen onderwerp

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 586
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: accu oplader

Bericht door DonvanVliet » 19 dec 2018, 21:10

Als je Optimate 3 bedoelt dan is deze volgens diverse sites geschikt voor gel accu's.
Google het maar even.

Gebruikersavatar
Silverwing
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 feb 2012, 13:43
Type Goldwing: GL1100

Re: accu oplader

Bericht door Silverwing » 19 dec 2018, 22:40

Bedankt voor het meedenken .Dat was nou net het probleem er is een optimate 111 en een optimate 3.op die van mij de 111, staat lead accu {= lood} daardoor en ook omdat de monteur vertelde dat gel accu,s niet de druppeloplader aangesloten mochten worden snap ik het even niet meer .ik heb ook al wat op internet gekeken.Groet Peter

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 586
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: accu oplader

Bericht door DonvanVliet » 19 dec 2018, 22:59

Is die 111 een hele ouwe lader soms. Ik kan hem nergens vinden.

Gebruikersavatar
Silverwing
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 feb 2012, 13:43
Type Goldwing: GL1100

Re: accu oplader

Bericht door Silverwing » 20 dec 2018, 14:40

Afbeelding DIt is de optimate waar ik het over heb Groet Peter

Gebruikersavatar
Pep
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: accu oplader

Bericht door Pep » 27 dec 2018, 21:46

Een gelaccu heeft een ander laadproces dan een conventionele loodaccu. Ik vraag mij dan ook af of het relative eenvoudige laadsysteem van de GL wel geschikt is voor een gelaccu ?
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 586
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: accu oplader

Bericht door DonvanVliet » 27 dec 2018, 22:32

Wel ik heb een harley gehad uit 1988 en daar had ik een gel glasmatten accu in. 5 jaar mee gereden zonder problemen. En die heeft ook een simpel laadsysteem.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13197
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: accu oplader

Bericht door RonalT » 27 dec 2018, 23:53

Pep schreef:
27 dec 2018, 21:46
Een gelaccu heeft een ander laadproces dan een conventionele loodaccu. Ik vraag mij dan ook af of het relative eenvoudige laadsysteem van de GL wel geschikt is voor een gelaccu ?
De twijfel hierover is voor mij een argument om dit bij anderen niet aan te bevelen. Er zullen best een hoop mensen geluk hebben met een accu, maar een ander deel heeft gewoon pech en gaat de accu binnen 2 jaar kapot.
Hetzelfde geldt voor hele winter aan de oplader hangen.... ook dat adviseer ik niemand.

Van mij mag iedereen zelf bepalen wat hij wil doen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Re: accu oplader

Bericht door jellegs » 01 jan 2019, 19:34

Hetzelfde geldt voor hele winter aan de oplader hangen.... ook dat adviseer ik niemand
Mag ik vragen waarom je dat niet adviseert? Mijn vader heeft 4 jaar in het buitenland gewoond en reed toen eens in het jaar is op zijn motor en dan stond die weer een jaar vol aan de druppellader. Na die 4 jaar was de accu zon 8 jaar oud en nog in top staat. Ook nu zet hij zijn motor weer heel de winter aan de lader.

Zelf heb ik momenteel van 3 fietsen accus in de woonkamer staan. En ze gaan ong. eens in de maand op de lader voor een dag of 4. Volgens mij gaat dat ook prima, hij loopt een beetje leeg, laad weer op.. niks mis mee volgens mij. Nodig is het denk ik niet.
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13197
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: accu oplader

Bericht door RonalT » 01 jan 2019, 20:24

jellegs schreef:
01 jan 2019, 19:34
Hetzelfde geldt voor hele winter aan de oplader hangen.... ook dat adviseer ik niemand
Mag ik vragen waarom je dat niet adviseert? ....
Ik heb het al meer geschreven, maar omdat je er naar vraagt....

Een lood-zuur accu heeft een zelfontlading van 3% per maand, in slechte toestand kan het meer worden (tot 20%). Maar een hele slechte accu zou het dus 5 maanden vol houden voordat hij leeg is en een goede accu meer dan 2 jaar. Ik ga er even van uit dat de motor geen lekstromen of sluipverbruikers kent.

Het continu laden zou als nadeel kunnen hebben dat de accu drooggekookt wordt als de laadspanning te hoog is. Een droog gekookte accu is gewoon stuk / kapot. Dit voorkom je door het vloeistofniveau in de gaten te houden. Dus elke 2-3 maanden even bij je accu kijken. Op dat moment is het een kleine moeite om de accuklemmen even aan te sluiten en een week later weer los te maken.

Wat zijn de voordelen en nadelen van continu laden?

Voordelen: zijn er niet.
Nadelen: je zou je accu kunnen droog koken.

Vandaar dat ik het niet zal adviseren om een accu continu te laden. Maar als iemand dat wel wil doen, vind ik dat ook goed!

De methode die jij noemt, af en toe een weekje, hanteer ik ook.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
Silverwing
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 feb 2012, 13:43
Type Goldwing: GL1100

Re: accu oplader

Bericht door Silverwing » 01 jan 2019, 23:43

Hai,ik kon nog wat info verkrijgen van een accu firma .
Zij lieten weten dat een "gel"accu welke niet met de geschikte oplader wordt onderhouden,er in de gel bij een wat te hoog oplaad percentage , gasbelletjes ontstaan in de gel waardoor de accu dus vrij snel dus overlijd .
Bedankt voor de reacties , Groet Peter.

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 586
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: accu oplader

Bericht door DonvanVliet » 01 jan 2019, 23:49

Een geschikte oplader kopen dan.

Gebruikersavatar
Silverwing
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 feb 2012, 13:43
Type Goldwing: GL1100

Re: accu oplader

Bericht door Silverwing » 02 jan 2019, 20:37

Afbeelding

En gaan met die banaa (motor)...

Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Re: accu oplader

Bericht door jellegs » 03 jan 2019, 11:02

RonalT schreef:
01 jan 2019, 20:24
jellegs schreef:
01 jan 2019, 19:34
Hetzelfde geldt voor hele winter aan de oplader hangen.... ook dat adviseer ik niemand
Mag ik vragen waarom je dat niet adviseert? ....
Ik heb het al meer geschreven, maar omdat je er naar vraagt....

Een lood-zuur accu heeft een zelfontlading van 3% per maand, in slechte toestand kan het meer worden (tot 20%). Maar een hele slechte accu zou het dus 5 maanden vol houden voordat hij leeg is en een goede accu meer dan 2 jaar. Ik ga er even van uit dat de motor geen lekstromen of sluipverbruikers kent.

Het continu laden zou als nadeel kunnen hebben dat de accu drooggekookt wordt als de laadspanning te hoog is. Een droog gekookte accu is gewoon stuk / kapot. Dit voorkom je door het vloeistofniveau in de gaten te houden. Dus elke 2-3 maanden even bij je accu kijken. Op dat moment is het een kleine moeite om de accuklemmen even aan te sluiten en een week later weer los te maken.

Wat zijn de voordelen en nadelen van continu laden?

Voordelen: zijn er niet.
Nadelen: je zou je accu kunnen droog koken.

Vandaar dat ik het niet zal adviseren om een accu continu te laden. Maar als iemand dat wel wil doen, vind ik dat ook goed!

De methode die jij noemt, af en toe een weekje, hanteer ik ook.
Dat is goed onderbouwd!:) Bedankt voor het nog eens uitleggen. :)
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten