"Lane splitting" op een 1500 iplv. een 1200?

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nazijspanweersolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
Type Goldwing: GL1500

"Lane splitting" op een 1500 iplv. een 1200?

Bericht door nazijspanweersolo » 18 apr 2016, 09:43

Twee jaar geleden ben ik van een 1100 met zijspan op een 1200 solo overgestapt. Sinds die tijd gebruik ik de motor vrijwel dagelijks voor woon-werkverkeer waarbij ik altijd langs Utrecht moet. Dat betekent (bijna) altijd file en ik ben blij dat ik met de motor tussen de file door kan rijden omdat dit behoorlijk wat tijd scheelt.

Het solo rijden bevalt goed, maar de motor wordt wat slechter. Ik heb hem twee jaar geleden heel goedkoop gekocht en hij was toen al behoorlijk versleten. Ik overweeg nu om een 1500 aan te schaffen. Een 1500 is echter wat breder dan een 1200 en ik weet niet of ik dan nog even gemakkelijk tussen de file door kan als met de 1200. Als dat veel scheelt kan ik beter een andere (betere) 1200 kopen.

Op dit forum moeten er heel veel rijders zijn die de overstap van 1200 naar 1500 hebben gemaakt en ik ben benieuwd naar de ervaringen op dit punt.

mvrg

Erik
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)

Gebruikersavatar
Forza1961
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jan 2013, 03:50
Type Goldwing: GL1500

Re: "Lane splitting" op een 1500 iplv. een 1200?

Bericht door Forza1961 » 18 apr 2016, 10:09

Geen enkel probleem met de 1500. Met de waarschuwingslichten al knipperend en met de juiste snelheid gaat dit prima. Zelfs met de aanhanger erachter gaat het goed.
Droom het en je kunt het!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: "Lane splitting" op een 1500 iplv. een 1200?

Bericht door RonalT » 18 apr 2016, 13:53

Het gaat met een 1500, omdat die breder is dan vele andere motoren, minder gemakkelijk. Een tweee hindernis bij dit soort motoren zijn de spiegels, deze zitten op dezelfde hoogte als veel autospiegels. Mijn vrouw reed Deauville en die stoof tussen de file door en ik sukkelde er achteraan.... Ze heeft op enig moment best lang staan wachten tot ik er ook was.
De spiegels op een 1200 zitten volgens mij ietsjes hoger.... maar veel verschil zal het niet maken

Forza1961 schreef:Geen enkel probleem met de 1500. Met de waarschuwingslichten al knipperend en met de juiste snelheid gaat dit prima. Zelfs met de aanhanger erachter gaat het goed.
Het zal jou ervaring zijn dat dit goed werkt, maar raadt het nooit mensen aan!
Een automobilist neemt in zijn spiegels de 'richtingaanwijzers' waar en denkt "oh, ik kan ook van rijbaan wisselen" en daar lig de motorrijder te spartelen. Heel jammer die krassen op de motor!
Zelf laat ik mijn koplampen regelmatig (elke 5 seconden een keer) knipperen om aandacht te vragen.

Het "motorplatform.nl" zegt er het volgende over

Spelregels motorrijder

Ook motorrijders moeten zich aan een aantal spelregels houden als ze een file auto’s inhalen. In het algemeen moet er rekening mee worden gehouden dat motorrijders relatief slecht zichtbaar zijn voor automobilisten en dat automobilisten de snelheid van de motor slecht inschatten.

1. Gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. Dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert. Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.

2. Wees alert op onvoorzichtig gedrag
Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden, zijn:
* bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen
* bij warm weer: openstaande portieren van auto’s.

3. Meerdere motorrijders
Als met meerdere motoren wordt gereden, houd dan ook het hoofd koel en rij rustig achter elkaar tussen de file door. Houd onderling minstens een afstand van twee auto’s aan. Kies voor dezelfde doorgang.

4. Naderen file
Bij het naderen van een file houdt u via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt. Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

5. Stoppen in de file
Als u als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat u met uw motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Houd voldoende afstand van de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto’s. Daar is het veiliger.

6. Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto’s. Gebruik hierbij tijdig – dus voor het invoegen – de richtingaanwijzer.

Waar mag een motorrijder niet rijden?
Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij het inhalen moet u er wel rekening mee houden dat u geen gebruik maakt van:
  • vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening.
  • redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail; hier ligt veel vuil.
  • doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.
  • verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.
  • puntstuk: witte wegmarkering (ook wel ‘taartpunt’ genoemd).
Maar, met een beetje geluk is er een spiegel van je motor af, na de valpartij en kan je gemakkelijker tussen de files door ;-)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
beinhart
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 sep 2010, 13:17
Type Goldwing: overig
Locatie: hoogerheide-city
Contacteer:

Re: "Lane splitting" op een 1500 iplv. een 1200?

Bericht door beinhart » 20 apr 2016, 11:53

ik heb vroeger ook een 1200 gehad, daarna ook een 1500 (nu weer een 1500 na 7 jaar zonder)
maar ik merkte geen verschil met tussen de file doorrijden, ik rij gewoon een beetje slingerend
dan schijnt steeds de koplamp in de spiegels van de automobilisten en zien ze je zeker aankomen ;)
PRETTIG GESTOORD (ik ben niet gek, dat is een andere afdeling)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: "Lane splitting" op een 1500 iplv. een 1200?

Bericht door RonalT » 20 apr 2016, 17:37

Eigenlijk je normale manier van rijden, Werner :lol:

Maar ik denk ook niet dat een 1200 of 1500 veel verschil maakt, zijn beide heel breed.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: "Lane splitting" op een 1500 iplv. een 1200?

Bericht door edvissers » 20 apr 2016, 21:42

Erik,

de 1500 is mogelijk iets breder. Ik heb de maten niet in mijn hoofd zitten :) Maar... de 1500 is ook een stukje imposanter. Juist dat imposante maakt dat automobilisten ruim baan voor je maken. Geef ze wel de tijd om je te ontdekken, dus matig je snelheid.
Mijn ervaring is dat het met een 1500 piece of cake is om file te rijden.
Groeten,

Ed

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: "Lane splitting" op een 1500 iplv. een 1200?

Bericht door RonalT » 20 apr 2016, 22:22

Ik had dus wel even naar de maten gekeken en kwam de volgende maten tegen.


totale breedte
875 mm : GL1000 K1 (1975-1976)
875 mm : GL1000 K2 (1977)
765 mm : GL1000 K3 (1978-1979)
835 mm : GL1100
970 mm : GL1200
955 mm : GL1500
947 mm : GL1800

Net even gekeken, want ik weet dat auto's zonder spiegels gemeten worden. En dat doen ze bij een motor schijnbaar ook. De 95,5 cm is ongeveer de breedte over de koppelings- en remhandel. Dat is het breedste deel. Over de spiegels is hij bijna 110 cm breed.
Maar zoals je in bovenstaande cijfers kan zien is de GL1200 zelfs de breedste Goldwing..... ;-)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
beinhart
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 647
Lid geworden op: 01 sep 2010, 13:17
Type Goldwing: overig
Locatie: hoogerheide-city
Contacteer:

Re: "Lane splitting" op een 1500 iplv. een 1200?

Bericht door beinhart » 21 apr 2016, 07:31

RonalT schreef:Eigenlijk je normale manie van rijden, Werner :lol:
nee hoor, normaal heb ik mijn voeten overdwars op de voetsteunen, maar in de file niet... :P
PRETTIG GESTOORD (ik ben niet gek, dat is een andere afdeling)

Gebruikersavatar
nazijspanweersolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
Type Goldwing: GL1500

Re: "Lane splitting" op een 1500 iplv. een 1200?

Bericht door nazijspanweersolo » 21 apr 2016, 08:46

Grappig dat de 1200 breder is dan de 1500, Ik had sterk de indruk dat het andersom was. Dan staat dit in ieder geval niet in de weg aan de volgende stap.
Iedereen bedankt voor de reacties, ik laat het nog wel weten als ik een 1500 heb en wat dan de ervaringen zijn tussen de file door.

mvrg

Erik
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: "Lane splitting" op een 1500 iplv. een 1200?

Bericht door GlimWas » 28 apr 2016, 19:00

Ik kan uit eigen ervaring melden dat een 1500 breder is dan een 1200. De spiegels moeten er ook tussendoor nietwaar?
Ik heb het vorig jaar gemerkt toen ik mijn 1500 gekocht had; hij paste niet meer door de deur van de garage zonder de spiegels in te klappen............ :cry:

De 1200 ging precies wel, de 1500 ruim niet............. Bij het tussen de file door rijden eigenlijk geen verschil gemerkt, ook met de aanhanger erachter gaat dat prima..
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Gebruikersavatar
nazijspanweersolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
Type Goldwing: GL1500

Re: "Lane splitting" op een 1500 iplv. een 1200?

Bericht door nazijspanweersolo » 27 sep 2016, 11:29

Anderhalve week geleden heb ik uiteindelijk de overstap gemaakt van een 1200 naar een 1500 (zie foto) en inmiddels ben ik al weer een een aantal keren in de spits Utrecht gepasseerd.

Vooral in het begin was ik nog wel iets voorzichtiger dan op de 1200, maar ik merk dat ik zo langzamerhand weer met dezelfde snelheid als met de 1200 tussen de file door ga. Ik heb het idee dat de breedte van buitenkant spiegel tot buitenkant spiegel niet zo veel uitmaakt ten opzichte van de 1200. De 1500 toont aan de onderkant wel breder, maar omdat dat niet buiten de spiegels komt maakt het feitelijk niets uit.

Overigens heb ik inderdaad ook de ervaring dat automobilisten voor deze motor wat gemakkelijker aan de zijkant gaan dan voor de vorige, omdat deze wat meer verlichting laat zien in de spiegel. Dat scheelt dan weer.

Kortom, Ik ben heel tevreden met de overstap naar de 1500 en er is inderdaad geen negatief effect op het gemak waarmee je tussen de file kunt doorrijden.

Met dank aan iedereen die gereageerd heeft en mijn keuze gemakkelijker heeft gemaakt.

Erik



Afbeelding
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)

Plaats reactie