winterstalling

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie
peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

winterstalling

Bericht door peter n.d. » 04 nov 2018, 11:38

Beste forumrijders / rijdsters , vandaag Wingske klaar gemaakt om de winter te overbruggen .Van de week de wing een extra poetsbeurt gegeven en nog even gewacht op de komende weersberichten .Normaal hadden we ( samen met de werkmakkers ) verleden week nog gereden , maar de koude was geen aangename reisgezelschap en werd er wijselijk besloten om niet te gaan rijden .Ik zelf had de week ervoor nog een rit gaan uitstippelen ( normaal rijden wij de Herfstrit , maar enkele werkmakkers hadden gevraagd om een andere rit ) en deze word dan volgend jaar maar gereden en staat al op onze tourkalender voor volgend jaar . Gisteren werd op het nieuws verteld dat de strooiwagens weer uitgereden waren en dan maar besloten om Wingske klaar te maken voor de winterstalling .Poetsen was al gebeurt , dus deze morgen werden al chroomonderdelen van een laagje vet voorzien , de banden van wat extra lucht voorzien , twee vodden doordrenkt met olie werden in de uitlaat gestoken ( voorkomt roestvorming langs de binnenkant van de uitlaten ) , de tank tot in zijn oren gevuld . Onder de banden twee plankjes hout gestoken . Na het invetten , de Wing afdekken en de druppellader aangesloten . Je kunt je afvragen : Waarom doet den Belg dat ? .Wel dames en heren , omdat mijn garage niet verwarmd is en in de winter het er tamelijk vochtig kan zijn . En ik heb laatst gezien wat vocht en stilstaand met een onbehandelde GoldWing kan doen. Deze GoldWing had drie jaar in een vochtige garage gestaan , zonder enige bescherming , was niet ingevet en werd ook niet afgedekt . Juist een druppellader en dat was het .De kleur van de GoldWing was van blauw naar zwart over gegaan en roestvorming op alle chroomonderdelen . Gelukkig na enkele flinke poetsbeurten kwam de Goldwing er weer flitsend te voorschijn ( 4 keer afgewassen en verschillende producten moeten gebruiken om de chroom te herstellen in zijn oude glorie ( voor enkele onderdelen was het reeds te laat en moeten worden vervangen door nieuwe onderdelen )..Dus je Wing verdient een beetje extra zorg tijdens de winter en na de winter , na het vet verwijdert te hebben , geniet je weer van je blinkende Wing .Kan haast niet wachten dat koning winter weer plaatst maakt voor de lentedame en eerste zonnestralen weer een glimlach te voorschijn toveren op de vele motorijders , die hun motoren na een lange tijd van stilstand weer kunnen bestijgen . Dus Dames en heren maak jullie huiswerk en je GoldWing zal jullie dankbaar zijn . En laat maar eens weten wat jullie eventueel nog meer doen om de Goldwing na de winter , weer blinkend te voorschijn te toveren . :mrgreen Groeten Bob , Christine , Peter n.d. :wink: :

peter

Re: winterstalling

Bericht door peter » 07 nov 2018, 11:51

Ik doe weinig tot niks aan de motor, indien het weer het toelaat rij ik graag nog eens een rondje dus de wing blijft wel in conditie gedurende het koude seizoen. Als er net gestrooit is blijft de wing binnen maar na een paar dagen rij ik gewoon weer verder. Wel duchtig afspoelen na een pekelritje natuurlijk.
De 2 classics blijven binnen staan en komen aan de beurt voor onderhoudt en op zijn tijd lopen ze eventjes warm. Met warm bedoel ik niet effe starten en weer uit maar gewoon duchtig warm laten lopen tot de fan aanslaat. Verder is het meestal poetsen en poetsen en poetsen.

Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Re: winterstalling

Bericht door jellegs » 22 nov 2018, 11:41

Ik heb hem wel gepoetst maar verders heb ik er eigenlijk niks aan gedaan. Gewoon zo in garage gezet. Die is wel koud dat wel, maar of die echt vochtig is weet ik niet zo zeker. Wel zit er een buitenhoes overheen en staat de accu thuis in de woonkamer aan een lader. Buiten het winter seizoen om staat de Goldwing gewoon buiten, daar begon die nu wel wat vochtig te worden onder de hoes.

Toen ik hem voor het laatst voor dit jaar startte rookte die even als een gek. Aan beide kanten, dus niet doordat er olie langs de zuigerveren was gelopen. Dat heeft die overigens ook nog nooit gedaan. Zou dat dan door vocht in de uitlaat komen???
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: winterstalling

Bericht door peter n.d. » 24 nov 2018, 09:52

Beste jellegs , misschien even de oliepeil controleren indien er blauwe rook uit de uitlaten komt .En vocht geeft normaal witte damp weer . Bij lange stil stand even twee met olie doordrenkte doeken in de uitlaat steken , dit voorkomt dat de uitlaat langs binnen begint te roesten ( zoals ik al eerder beschreef ) door het nog aanwezige vocht . :mrgreen: Groeten Bob , Christine , Peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Re: winterstalling

Bericht door jellegs » 25 nov 2018, 13:16

Had ik niet lang geleden gechekt en dat was tip top in orde. Na een paar minuten was alle rook ook weg. Als ik binnenkort langs de goldwing ga zal ik de uitlaten dicht stoppen!
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

Plaats reactie