gasreactie

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

gasreactie

Bericht door jellegs » 30 jul 2018, 18:32

Vandaag was ik een lekkere ronde aan het maken met mijn gl1200. Ik reed op een landweg met af en toe wat mooie bochten erin die ik is wat sportiever probeerde aan te vallen met de goldwing. Als ik de bocht uit kwam, meestal in zijn 2, soms in zijn 3, trok ik het gas even lekker open. De 4 cilinder boxer zwelt dan heerlijk aan het toerental schiet richting de 3000 RPM, er nog even over heen... en naar de volgende versnelling! Hij rijdt fantastisch, echt altijd feest! Maar het bracht een vraagt in mij op. Namelijk de gasreactie, die is bij een 1200 goldwing veel trager dan de andere motorfietsen die ik ooit gereden heb. Natuurlijk besef ik mij dat het een goldwing is een widowmaker en het is ook totaal geen probleem, maar ik ben heel nieuwsgierig naar de technische redenen daarachter!

Wat bepaald een gasreactie? Dan denk ik aan...
Carburateur of injectie, bij injectie verwacht ik meer felheid.
Vertanding van de versnelling, in zijn 1 is die natuurlijk feller dan de overdrive.
Het toerental heeft er denk ik ook mee te maken, niet te laag, maar ook niet te hoog. Maar waarom precies kan ik mij eigenlijk niet goed voorstellen.
Zou de hoeveelheid cilinders en ontstekings volgorde en gradens er iets mee te maken kunnen hebben?


Ik hoop dat jullie mij hier meer over uit kunnen leggen!! :D misschien kent iemand een goed boek erover?
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

peter

Re: gasreactie

Bericht door peter » 30 jul 2018, 20:05

Grappig, je schrijft 3000 toeren..... Hij mag er 8000 draaien, je rijdt dus nog steeds niet sportief. Trap hem maar eens echt op zijn staart dan gaat er wat gebeuren. Meeste goldwingers rijden met een heel laag toerental en denken dat dat juist goed is en slijtage binnen de perken houdt. Het tegendeel is waar hij levert pas zijn echte koppel bij 5500 toeren. (106 nm). Resultaat is dat de bak onnodig hoog belast wordt.
Gasrespons wordt door veel dingen bepaald. Wat voor carburateurs zitten erop, flatslides zijn veel sneller. Injectie is ook sneller. Maar wat zeker scheelt is het gewicht van het vliegwiel en andere draaiende delen. Dat moet allemaal opgang gebracht worden. Vergelijk het met het laten draaien van een fietswiel en een vrachtwagen wiel. Bij de fiets lukt het met 1 vinger, bij een vrachtwagenwiel zal je beide handen nodig hebben.

Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Re: gasreactie

Bericht door jellegs » 30 jul 2018, 22:14

Ik heb juist het idee dat die na de 4000 toeren juist weer een beetje inkakt, dat moet ik morgen of overmorgen dan nog maar is proberen. Ik snap niet waarom de versnellingsbak hoog belast wordt bij lagere toeren? Kan je dat verder uitleggen? Het vliegwiel had ik nog niet aan gedacht! Waarom zou je voor een zwaarder of lichter vliegwiel kiezen?
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: gasreactie

Bericht door RonalT » 30 jul 2018, 22:27

De reactie van een motor is van nog veel meer technische aspecten afhankelijk. En deze zaken samen bepalen het karakter van de motorfiets.
Je hebt de hoogtoerige, zenuwachtige reagerende racers die erg direct op gas geven/loslaten reageren en de GoldWing-achtige rusitg reagerende motor.
Alleen het inlaattraject veranderen (bv langer maken) heeft al invloed op het karakter.

En zo creëren ze een motor met relatief weinig vermogen, maar wel veel koppel. Of een motor met een hoog toerental, veel vermogen en wat minder koppel. Maar beide motoren zijn wel 600 cc.
Aanpassingen aan de uitlaat heeft ook invloed, als dat deskundig gedaan wordt.

En je had het over injectie, daar bepaald de mapping (motormanagement programma) wat er gebeurt als je gas geeft. Volgens mij bedoelt de 'sportieve rijder' die het over chip-tuning heeft dat de motormanagement aangepast wordt waardoor de motor anders reageert.

Over deze onderwerpen zijn vast een kast vol boeken geschreven. :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: gasreactie

Bericht door peter » 31 jul 2018, 07:34

k snap niet waarom de versnellingsbak hoog belast wordt bij lagere toeren?
Vrij simpel te klaren. Pak een fiets met versnellingen en probeer eens vanuit stilstand in de hoogste versnelling weg te rijden. Je zal zien dat het optrekken veel meer kracht kost en dat je maar langzaam van je plek komt. Gebruik je een lagere versnelling dan ben je sneller weg en het kost minder energie. Zie je benen als de motor, je trapt veel makkelijker in de juiste lagere versnelling.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: gasreactie

Bericht door RonalT » 09 aug 2018, 17:38

Als je je benen als motor wilt zien klopt het dat je bij een hoge versnelling moeilijk op gang komt.
Maar dat de versnellingsbak zwaarder belast wordt geloof ik niet. De belasting van de bak heeft te maken met koppel en vermogen.
Bij lage toerentallen is er veel minder koppel en vermogen beschikbaar dus wordt de bak minder belast.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: gasreactie

Bericht door peter » 09 aug 2018, 17:59

Je zal toch flink gas moeten geven om vanuit 0 in zijn 3 op te trekken.

Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Re: gasreactie

Bericht door jellegs » 11 aug 2018, 18:52

peter schreef:
09 aug 2018, 17:59
Je zal toch flink gas moeten geven om vanuit 0 in zijn 3 op te trekken.
Maar worden dan de drijfstangen juist niet zwaar belast? En krukas denk ik ook wel.

Ik heb geprobeerd om de goldwing met 5000 toeren vol op het gas te zitten en dan gaat die toch wel behoorlijk goed van zijn plek af! Maar je hebt echt idee dat je hem naar dat toeren gebied heen moet brengen, het voelt niet natuurlijk, maar dat zou ook meer een gevoel van mij zelf kunnen zijn. Al voelt het op mijn fazer wel weer heel natuurlijk om 4 a 5 toeren te rijden.

Ik wist niet dat de lengte van het inlaat traject daar effect op had! Misschien heeft dat iets met druk te maken? Bij de MOTO-GP hebben ze de lucht inlaat op de plek van de koplamp omdat daar de meeste druk van de rijwind te krijgen is.

Bij uitlaten maakt het volgens mij ook heel veel uit of het 4 naar 2 of 4 naar 2 naar 1.. enzovoort.. is. Maar de meeste (misschien wel alle!?) 2 cilinders hebben aan elkaar gekoppelde uitlaten. weet iemand waarom?

Als iemand een goed boek hierover kent hoor ik het ook graag!
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

peter

Re: gasreactie

Bericht door peter » 12 aug 2018, 09:12

Met de inlaat wordt bedoeld het stuk tussen gasklep en cilinder. Bij sommige auto’s hebben ze dat leuk opgelost en is de lengte variabel. Dat geeft bij alle toerentallen een mooi koppel.

Nog even terugkomen op de fiets, jij bent de zuiger en drijfstang en de fiets de versnellingsbak. Kies je een hoge versnelling om weg te rijden dan moet je bijna staan op de trappers om weg te komen. Je zet dus heel je gewicht op de ketting en tandwielen en nog kom je niet vlot weg. Zet je hem in zijn 1 dan hoef je slechts licht te duwen op de trapper en je gaat al. Er staat dus bijna geen kracht op de ketting en tandwielen.

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: gasreactie

Bericht door GlimWas » 29 aug 2018, 13:29

De tandwielen van de bak worden wel degelijk veel zwaarder belast bij 'lui' schakelen, dit door de kracht op de individuele tanden bij het overbrengen van de krachten. Als jij met een klein tandwiel aan de as een andere as aandrijft waar een groot tandwiel opzit dan is daar lang zoveel kracht niet voor nodig dan wanneer je dat andersom probeert te doen en dat is precies wat je doet bij het accelereren bij lage snelheid in een hoge versnelling.
Nu zijn GW rijders over het algemeen geen strepentrekkers, maar wat Peter meldt is dus wel degelijk het geval....... en dus niet goed voor de bak.

Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat voorgaande ook de problemen van sommige GL1500's veroorzaakt vwb de 4e en 5e versnelling...
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

Plaats reactie