Voorband Wing 1500 Trike
-
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 30 mar 2006, 22:04
- Locatie: hoogezand
Re: Voorband Wing 1500 Trike
is goed mark , hoop dat je er net zoveel plezier van zult hebben als deze persoon heeft.
gr sylvia
gr sylvia
rijdt nooit harder dan je beschermengel vliegen kan
trots om een wingeruutgrunn te zijn.
trots om een wingeruutgrunn te zijn.
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: Voorband Wing 1500 Trike
Let wel op dat het om een 14 inch band gaat, dus waarschijnlijk met een aangepaste voorvork.
Op de orginele voorvork met wiel gaat dat zo maar even niet lukken, dan zal er nog wel wat veranderd moeten worden.
Groeten Pierre
Op de orginele voorvork met wiel gaat dat zo maar even niet lukken, dan zal er nog wel wat veranderd moeten worden.
Groeten Pierre
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
- RonalT
- Berichten: 13417
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Voorband Wing 1500 Trike
Ik denk dat het verhaal begon met de vraag of je beter op een autoband kon gaan rijden ipv een motorband. En langzaam aan lijkt het wel of de vraag was kan ik beter op een motorscooterband gaan rijden dan op een motorband.
Het antwoord was dat iemand die op een verbouwde GL met zijspan van een autoband naar een motorscooter band is gegaan. Dit omdat de autoband niet geweldig ging.
En die andere zijspanrijder moest wel een motorscooterband gebruiken omdat er geen 14 inch motorbanden zijn.
Dus waarom zou Harley van een motorband naar een motorscooterband moeten gaan? Waarschijnlijk rijdt een goede motorband zeker zo lekker.
Verder weet ik niet of het draagvermogen van een scooterband voldoende is om een GL / zijspan combi te dragen.
Niet elke band heeft namelijk hetzelfde draagvermogen. Volgens mij zijn de banden voor een Goldwing 1500 voorzien van de volgende cijfers.
front tire, 130/70 B18 (69H). rear tire, 160/80 B16 (81H).
draagvermogen van de voorband is de laad index 69 = 325 kg en van de achterband is de laadindex 81 = 462 kg. Een grotere laadindex is toegestaan, maar kleinere getallen mogen niet.
Het antwoord was dat iemand die op een verbouwde GL met zijspan van een autoband naar een motorscooter band is gegaan. Dit omdat de autoband niet geweldig ging.
En die andere zijspanrijder moest wel een motorscooterband gebruiken omdat er geen 14 inch motorbanden zijn.
Dus waarom zou Harley van een motorband naar een motorscooterband moeten gaan? Waarschijnlijk rijdt een goede motorband zeker zo lekker.
Verder weet ik niet of het draagvermogen van een scooterband voldoende is om een GL / zijspan combi te dragen.
Niet elke band heeft namelijk hetzelfde draagvermogen. Volgens mij zijn de banden voor een Goldwing 1500 voorzien van de volgende cijfers.
front tire, 130/70 B18 (69H). rear tire, 160/80 B16 (81H).
draagvermogen van de voorband is de laad index 69 = 325 kg en van de achterband is de laadindex 81 = 462 kg. Een grotere laadindex is toegestaan, maar kleinere getallen mogen niet.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: Voorband Wing 1500 Trike
Op zich klopt dat, maar de intentie van de vraag is denk ik dat hij met de Trike wat stabieler wil sturen.
Een paar jaar geleden heb ik zelf een zijspan aan een Super Magna geknoopt, wat betreft de stuureigenschappen was dat een aardig probleem.
De naloop van de Magna was dermate groot dat het enorm zwaar stuurde, en afstellen van de toespoor en voorloop verdge heel wat ritjes voordat hij lekker rechtuit stuurde.
Er zijn algemene regels maar dat is per combinatie verschillend.
Geen kant en klare oplossing maar een kwestie van afstellen.
Uiteindelijk kwam het er neer dat de voorvork aangepast moest worden om van het zware sturen af te komen, wat peperduur werd om dat er een gemaakt moest worden.
Het principe voor de trike is ongeveer hetzelfde hoewel de Wing een relatief kleine naloop heeft, de eerste Wings hebben een naloop van 115 mm en de latere modellen 111 mm
Balhoofdhoek speelt ook een rol, hoe verder de vork naar voren staat des te beroerder rijd een platte band, de autoband gaat dan meer om zijn horizontale as kantelen bij het sturen, niet echt lekker min of meer hetzelfde als platte banden op je motor.
Wil je dus vergelijken dan moet je dus nagenoeg de zelfde uitvoering van een trike zien te vinden met of een standaard voorvork of een aangepaste vork.
De combinatie van deze door elkaar halen heeft geen zin, een platte band en kleinere velg zijn meestal op een aangepaste voorvork te vinden.
De ervaringen van iemand met deze banden e.d. zijn dan ook niet vanzelfsprekend van toepassing op een niet aangepaste voorvork.
Wel of geen stuurdemper, soms worden de balhoofdlagers wel eens iets strakker gezet wat het zwabberen ook verminderd, kost je dan wat meer balhoofdlagers.
Een Trike is dan wel een Trike maar zijn niet allemaal identiek.
Groete Pierre
Een paar jaar geleden heb ik zelf een zijspan aan een Super Magna geknoopt, wat betreft de stuureigenschappen was dat een aardig probleem.
De naloop van de Magna was dermate groot dat het enorm zwaar stuurde, en afstellen van de toespoor en voorloop verdge heel wat ritjes voordat hij lekker rechtuit stuurde.
Er zijn algemene regels maar dat is per combinatie verschillend.
Geen kant en klare oplossing maar een kwestie van afstellen.
Uiteindelijk kwam het er neer dat de voorvork aangepast moest worden om van het zware sturen af te komen, wat peperduur werd om dat er een gemaakt moest worden.
Het principe voor de trike is ongeveer hetzelfde hoewel de Wing een relatief kleine naloop heeft, de eerste Wings hebben een naloop van 115 mm en de latere modellen 111 mm
Balhoofdhoek speelt ook een rol, hoe verder de vork naar voren staat des te beroerder rijd een platte band, de autoband gaat dan meer om zijn horizontale as kantelen bij het sturen, niet echt lekker min of meer hetzelfde als platte banden op je motor.
Wil je dus vergelijken dan moet je dus nagenoeg de zelfde uitvoering van een trike zien te vinden met of een standaard voorvork of een aangepaste vork.
De combinatie van deze door elkaar halen heeft geen zin, een platte band en kleinere velg zijn meestal op een aangepaste voorvork te vinden.
De ervaringen van iemand met deze banden e.d. zijn dan ook niet vanzelfsprekend van toepassing op een niet aangepaste voorvork.
Wel of geen stuurdemper, soms worden de balhoofdlagers wel eens iets strakker gezet wat het zwabberen ook verminderd, kost je dan wat meer balhoofdlagers.
Een Trike is dan wel een Trike maar zijn niet allemaal identiek.
Groete Pierre
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
- wingmuis
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 04 sep 2008, 18:47
- Locatie: somewhere in the Netherlands
Re: Voorband Wing 1500 Trike
Thanks voor alle raad maar het gaat er mij om, om van het "beroerde" rechtuit rijden af te komen op klinkerwegen.
Als hiervoor de voorvork onder een andere hoek gezet moet wordeno.k maar hoe kom je dan aan zo'n set?
Als het opgelost kan worden met een scooter achterband ook goed. Scheelt in ieder geval in de kosten.
Punt is dat ik het fijn zou vinden als hij op klinkerwegen net zo lekker rijd als op asfalt, vandaar mijn vraag hoe de rechtuit stabiliteit (op klinkerwegen) verbeterd kan worden.
Daarom alvast aan iedereen bedankt voor het meedenken.
grtz. Mark
Als hiervoor de voorvork onder een andere hoek gezet moet wordeno.k maar hoe kom je dan aan zo'n set?
Als het opgelost kan worden met een scooter achterband ook goed. Scheelt in ieder geval in de kosten.
Punt is dat ik het fijn zou vinden als hij op klinkerwegen net zo lekker rijd als op asfalt, vandaar mijn vraag hoe de rechtuit stabiliteit (op klinkerwegen) verbeterd kan worden.
Daarom alvast aan iedereen bedankt voor het meedenken.
grtz. Mark
Er zijn 2 soorten motorrijders,
degene die al gevallen zijn en zij die gaan vallen.
degene die al gevallen zijn en zij die gaan vallen.
- RonalT
- Berichten: 13417
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Voorband Wing 1500 Trike
Ik probeerde al eerder uit te leggen dat een scooterband geen oplossing is, die zijn er niet in 18 inch.
Ik vraag me ook af of een scooterband beter zou werken dan een motorband.
Het verhaal wat Sylvia postte gaat over een zijspan met 14 inch autowielen. Deze wielen zijn zo klein dat er geen motorbanden voor te koop zijn. Meestal is 15 inch de kleinste maat voor motorbanden. Dus vandaar uitwijken naar scooterbanden die van 8 tot 16 inch geleverd worden.
Met 14 inch kan je geen motorband gebruiken. En met een 18 inch wiel kan je geen scooterband gebruiken.
Het "beroerde" rechtuit rijden op klinkerwegen, bedoel je hiermee het heen en weer slaan van het stuur.
Dan denk ik dat jij op zoek moet naar een stuurdemper ....
Een stuurdemper voorkomt het zwabberen van het stuur.
Of gaat het hele span van links naar rechts?
Ik vraag me ook af of een scooterband beter zou werken dan een motorband.
Het verhaal wat Sylvia postte gaat over een zijspan met 14 inch autowielen. Deze wielen zijn zo klein dat er geen motorbanden voor te koop zijn. Meestal is 15 inch de kleinste maat voor motorbanden. Dus vandaar uitwijken naar scooterbanden die van 8 tot 16 inch geleverd worden.
Met 14 inch kan je geen motorband gebruiken. En met een 18 inch wiel kan je geen scooterband gebruiken.
Het "beroerde" rechtuit rijden op klinkerwegen, bedoel je hiermee het heen en weer slaan van het stuur.
Dan denk ik dat jij op zoek moet naar een stuurdemper ....
Een stuurdemper voorkomt het zwabberen van het stuur.
Of gaat het hele span van links naar rechts?
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- RonalT
- Berichten: 13417
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Voorband Wing 1500 Trike
Het balhoofd bepaald de hoek die de voorvork maakt en het balhoofd zit meestal vast aan allerlei buizen van het frame. Dus als je die hoek wil veranderen moet er met een slijptol en lasapparaat gewerkt worden.wingmuis schreef:Als hiervoor de voorvork onder een andere hoek gezet moet wordeno.k maar hoe kom je dan aan zo'n set?
Een andere mogelijkheid is er ander kroonplaten in te zetten waardoor de balhoofdhoek veranderd. Maar waar je dat moet vinden? En of het een oplossing biedt?
bekijk eventueel deze pagina eens
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Re: Voorband Wing 1500 Trike
Juist RonalT, dat bedoelen wij nu juist wat je hieronder schrijf , daar wil ik als het mogelijk is vanaf , zodat hij ook op klinkerwegen zich normaal gedraagd als op asfald wegen
RonalT schreef: Het "beroerde" rechtuit rijden op klinkerwegen, bedoel je hiermee het heen en weer slaan van het stuur.
Dan denk ik dat jij op zoek moet naar een stuurdemper ....
Een stuurdemper voorkomt het zwabberen van het stuur.
Of gaat het hele span van links naar rechts?
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: Voorband Wing 1500 Trike
EML bouwd trike's en hebben daar voorvorken voor, neem eens kontakt met hun op over de mogelijkheden.
Je kunt daar wel het effect ermee verminderen maar er komt meer bij kijken.
Maar het (beroerde) rijden op slechte of klinkerwegen is voor een groot gedeelte het effekt van een Trike/driewieler omdat je met 2 achterwielen rijd.
Als je het rechter achterwiel op tilt leun je eigenlijk op je linker achterwiel en het voorwiel, waardoor je voorwiel door de naloop linksom wegdraaid.
Zo gaat dat steeds maar heen en weer op zo'n weg.
Hoe beter de achterkant is zoals onafhankelijke achtervering, goede vering e.d., des te makkelijker is de voorvork te corrigeren danwel hoef je er minder aan te doen.
Groeten Pierre
Je kunt daar wel het effect ermee verminderen maar er komt meer bij kijken.
Maar het (beroerde) rijden op slechte of klinkerwegen is voor een groot gedeelte het effekt van een Trike/driewieler omdat je met 2 achterwielen rijd.
Als je het rechter achterwiel op tilt leun je eigenlijk op je linker achterwiel en het voorwiel, waardoor je voorwiel door de naloop linksom wegdraaid.
Zo gaat dat steeds maar heen en weer op zo'n weg.
Hoe beter de achterkant is zoals onafhankelijke achtervering, goede vering e.d., des te makkelijker is de voorvork te corrigeren danwel hoef je er minder aan te doen.
Groeten Pierre
Laatst gewijzigd door 1500 op 15 feb 2011, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
- wingmuis
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 04 sep 2008, 18:47
- Locatie: somewhere in the Netherlands
Re: Voorband Wing 1500 Trike
Ik kan de druk van de achtervering manueel veranderen zoals bij een GL 1200.
Dus als ik het goed begrijp moet ik op zoek naar de juiste druk in de achtervering.
Te veel druk maakt de vering harder en dus zal het stuur makkelijker slaan, te weinig geeft geen goede vering en het gevolg is dan hetzelfde??
Grtz. Mark
Dus als ik het goed begrijp moet ik op zoek naar de juiste druk in de achtervering.
Te veel druk maakt de vering harder en dus zal het stuur makkelijker slaan, te weinig geeft geen goede vering en het gevolg is dan hetzelfde??
Grtz. Mark
Er zijn 2 soorten motorrijders,
degene die al gevallen zijn en zij die gaan vallen.
degene die al gevallen zijn en zij die gaan vallen.
-
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Harderwijk
Re: Voorband Wing 1500 Trike
Daar zou ik in iedergeval mee beginnen en deze zo prettig mogelijk afstellen in de slechste omstandigheden.
Hoe meer de vering kan opvangen/gladstijken hoe minder er bij je stuur terecht komt, tot op zekere hoogte.
Tegen het klapperen van de voorvork zou ik zelf eerst gaan informeren naar een stuurdemper als hij niet zwaar stuurd.
En een van de goedkopere mogelijkheden
Groeten Pierre
Hoe meer de vering kan opvangen/gladstijken hoe minder er bij je stuur terecht komt, tot op zekere hoogte.
Tegen het klapperen van de voorvork zou ik zelf eerst gaan informeren naar een stuurdemper als hij niet zwaar stuurd.
En een van de goedkopere mogelijkheden
Groeten Pierre
Navigator: Pierre
GL1500A 1989
GL1500A 1989
-
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 30 mar 2006, 22:04
- Locatie: hoogezand
Re: Voorband Wing 1500 Trike
RonalT schreef:Ik probeerde al eerder uit te leggen dat een scooterband geen oplossing is, die zijn er niet in 18 inch.
Ik vraag me ook af of een scooterband beter zou werken dan een motorband.
Het verhaal wat Sylvia postte gaat over een zijspan met 14 inch autowielen. Deze wielen zijn zo klein dat er geen motorbanden voor te koop zijn. Meestal is 15 inch de kleinste maat voor motorbanden. Dus vandaar uitwijken naar scooterbanden die van 8 tot 16 inch geleverd worden.
Met 14 inch kan je geen motorband gebruiken. En met een 18 inch wiel kan je geen scooterband gebruiken.
Het "beroerde" rechtuit rijden op klinkerwegen, bedoel je hiermee het heen en weer slaan van het stuur.
Dan denk ik dat jij op zoek moet naar een stuurdemper ....
Een stuurdemper voorkomt het zwabberen van het stuur.
Of gaat het hele span van links naar rechts?
ronalt wat ik post gaat echt wel om een trike , niet om een zijspan , het verhaal wat deze man schrijft is voor de trike van zijn vrouw , hij heeft daar dus een achterband van een motorscooter op geplaatst .
gr sylvia
rijdt nooit harder dan je beschermengel vliegen kan
trots om een wingeruutgrunn te zijn.
trots om een wingeruutgrunn te zijn.
- RonalT
- Berichten: 13417
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Voorband Wing 1500 Trike
sylviacbr schreef:ronalt wat ik post gaat echt wel om een trike , niet om een zijspan , het verhaal wat deze man schrijft is voor de trike van zijn vrouw , hij heeft daar dus een achterband van een motorscooter op geplaatst .RonalT schreef:Ik probeerde al eerder uit te leggen dat een scooterband geen oplossing is, die zijn er niet in 18 inch.
Ik vraag me ook af of een scooterband beter zou werken dan een motorband.
Het verhaal wat Sylvia postte gaat over een zijspan met 14 inch autowielen. Deze wielen zijn zo klein dat er geen motorbanden voor te koop zijn. Meestal is 15 inch de kleinste maat voor motorbanden. Dus vandaar uitwijken naar scooterbanden die van 8 tot 16 inch geleverd worden.
sylviacbr schreef:De de moterscooterachterband een Dunlop tubbles 150/70 - 14 MIC 66s die ik dus gemonteerd heb op het voorwiel van de trike....veel LICHTER stuurt en VEEL minder gevoeliger is voor spoorvorming in het wegdek, maar iets wat minder REM vermogen heeft.
Prima, had ik even over het hoofd gezien, maar het belangrijkste uit mijn verhaal blijft overeind.
Het gaat in jouw verhaal om een 14 inch wiel. En motorbanden zijn (er bijna) niet te vinden in 14 inch. Daarom reed deze man op een autoband.
Die man ging dus van een autoband naar een scooterband.
De trike van Harley heeft een 18 inch voorwiel en daar zit een motorband om. En ik denk niet dat het veel voordelen levert om daar een scooterband omheen te leggen, buiten het feit dat die er in 18 inch niet zijn.
Beide banden zijn tenslotte bolle banden.
Ik denk niet dat Harley problemen heeft met zwaar sturen of spoorvorming. Spoorvorming treedt meestal op in asfaltwegen en het gaat bij Harley vooral over klinkerwegen.
Ik hoop dat ik duidelijk ben.
Het gaat om het verschil platte autoband naar bolle scooterband of bij Harley van bolle motorband naar bolle scooterband.
Ik denk, en dat is ook al eerder geschreven dat Harley op zoek moet naar een stuurdemper .... die voorkomt het van links naar rechts slaan van het stuur. Bij zijspannen is dit een probleem (eigen ervaring), bij trikes lijkt het ook een probleem.
Bij een zijspan ontstaat het door het van links naar rechts overhellen (schudden) door bobbels in de weg. Het ene wiel rijd over een bobbel en het andere wiel niet. Daardoor schud de motor van links naar rechts.
Hierdoor gaat de motor ietsjes hangen en als een motor hangt gaat hij de bocht in. Zijspan houdt dit weer een beetje tegen en daardoor beweegt het stuur heen en weer. Er zullen nog wel meer krachten bij meewerken, maar daarvoor heb ik niet voldoende kennis van deze voertuigen.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- wingmuis
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 04 sep 2008, 18:47
- Locatie: somewhere in the Netherlands
Re: Voorband Wing 1500 Trike
Ik ben natuurlijk helemaal leek op dit gebied, anders had ik mij niet aangesloten bij de vraag van Harley.
Maar als je van een 18 inch motorwiel naar een 14 inch scooterband gaaat veranderd dus de diameter van de band c.q. voorwiel.
Als deze diameter kleiner wordt dan gaat de motor dus eigenlijkvoorover hellen. Hierdoor komt er dus meer massa op het voorwiel.
Is dit niet hetzelfde effect als dat je de voorvork iets schuiner plaatsen, hierdoor veranderd ook de gewichtsverdeling bij de motor?
Grtz. Mark
Maar als je van een 18 inch motorwiel naar een 14 inch scooterband gaaat veranderd dus de diameter van de band c.q. voorwiel.
Als deze diameter kleiner wordt dan gaat de motor dus eigenlijkvoorover hellen. Hierdoor komt er dus meer massa op het voorwiel.
Is dit niet hetzelfde effect als dat je de voorvork iets schuiner plaatsen, hierdoor veranderd ook de gewichtsverdeling bij de motor?
Grtz. Mark
Er zijn 2 soorten motorrijders,
degene die al gevallen zijn en zij die gaan vallen.
degene die al gevallen zijn en zij die gaan vallen.