angstige momenten

Even bijpraten, sterke verhalen, moppen of andere praatjes ?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertwing
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jun 2016, 18:46
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Pijnacker
Is vandaag jarig!

angstige momenten

Bericht door Bertwing » 31 jul 2017, 22:15

Hallo luitjes,

Op de terugweg van vakantie afgelopen juni kreeg ik in de buurt van Orléans redelijk wat hemelwater te verduren. Richting Parijs begint de weg ook nog wat te glooien en het regende zo hard dat er gewoon water in de dalen bleef staan. Door dit ongemak had ik al een (dacht ik ) veilige marge qua remweg "ingesteld" maar toch werd ik totaal verrast toen we dalende vol in de ankers gingen. We reden een kilometertje of tachtig De auto`s remden en ik ook maar mijn motor schoot onder mijn vandaan waardoor ik minder hard kom remmen en wel heel vlug allemaal bumpers op mij af zag komen. Ik gooide mijn motor opzij en "vloog " langs de vangrail en de auto`s. Ik dacht wel tien keer dit is het einde, maar wonder boven wonder had ik schijnbaar wel heel veel engeltjes om mijn heen en kreeg ik de geest om rustig af te remmen. Ik heb dagen last gehad van dit beangstigde moment.
Ik pieker er nog steeds over hoe ik dit had kunnen voorkomen.

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: angstige momenten

Bericht door RonalT » 31 jul 2017, 22:51

Ik weet natuurlijk niet hoe stijl dat dalende was en wat voor soort weg het was. Maar houd er behoorlijk rekening mee dat je motor minder goed remt als je naar beneden aan het rijden bent.
En 80km/u in een pittige regenbui is voor mij op een vlakke weg al snel, laat staan als ik naar beneden aan het rijden ben.
Mocht het een licht dalende autoweg zijn dan is de snelheid misschien weer wel acceptabel.

Snelheid aanpassen en afstand houden is jouw veiligheid marge

Wat ook belangrijk is is de leeftijd van de motor. De huidige auto's hebben allemaal ABS en een groot deel van de oudere ook. En daar moet jij dan zonder ABS in de regen zonder ABS tegen remmen. Dat valt niet echt mee!

Motorrijden is rekening houden met alle omstandigheden en best wel wat geluk hebben. :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: angstige momenten

Bericht door Rongoos » 02 aug 2017, 22:03

pff ik snap dat je daar even de bibbers van hebt gekregen.
Remmen is nou net het sterkste punt van de Goldwing. Ik vind nog steeds dat er bizar weinig remkracht zit in bv. alleen de voorrem.
Maar zelfs met een combinatie van voor en achter is het geen noodstop. Afstand houden is het enige advies.
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

peter

Re: angstige momenten

Bericht door peter » 03 aug 2017, 09:11

Het nadeel van rijden in de regen is dat het ineens allemaal niet lekker gaat. In de regen een noodstop maken is altijd vervelend en verreist best wel wat durf. Door het minieme oppervlak van je banden heb je nu eenmaal minder wegcontact en als we daar ook nog water als smeermiddel gebruiken is je wegligging drastisch minder. Afstand houden en goed opletten zijn aan te raden. ABS helpt wel maar ga je over de grens dan ben je alsnog het haasje. Bij hard remmen is je kijk techniek heel belangrijk. Kijken waar je naatoe wilt :!: Zie je een gaatje :?: Blijf er naar kijken en probeer hem die kan op te dirigeren.
Probeer maar eens op de snelweg om als je van rijbaan wisselt tussen de strepen door te gaan. Kijk je naar een streep dan ga je meestal ook over de streep terwijl je er eigenlijk tussendoor wilde. Kijk je naar het asfalt ertussen rij je ineens heel makkelijk tussen de strepen door.
Zie je een putdeksel op jou koers, kijk er langs en je rijdt er inderdaad vlak langs.

Rongoos:
Een Goldwing kan best wel goed remmen maar dan moet het spul wel in orde zijn. Dat betekent verse remolie, stalen leidingen en eventueel originele of brembo blokken, en alles moet lekker soepel bewegen.

Blacky
Berichten: 370
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: angstige momenten

Bericht door Blacky » 03 aug 2017, 16:05

Weet je wat ook fijn is?? Rijden met een te strak balhoofdlager of versleten balhoofdlager. Krijg je hem echt geen bocht meer fatsoenlijk is. en heb je heel veel last van zijwind etc.alles gaat dan moeilijk. en als ja dan ook in de regen rijdt..
dan zit je broekje zo vol.
Wat niet rijdt staat stil..

Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...

peter n.d.
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: angstige momenten

Bericht door peter n.d. » 04 aug 2017, 22:04

Beste Forumrijders , elke weg en weersomstandigheden vragen een aangepaste snelheid en opperste concentratie van de rijder .Ook de staat van de motor speelt een belangrijke rol ( banden remmen , enz), ook de gemoedsstand van de rijder( gezondheid , de avond voor de rit flink doorgezakt , vermoeidheid ) . Motorrijden is en blijft een mooie hobby , en aan elke hobby heb je nadelen . Ook ik heb al dingen meegemaakt dat je je af vraagt hoeveel bescherm engelen heb ik eigenlijk en hoe heb ik dit overleefd :?: .Maar je mag er niet te lang over nadenken , want anders heb je de schrik te pakken en durf je niet meer te rijden .Bert , elke rijder leert elke dag bij , zowel van de goede en de slechte ervaringen . :mrgreen: Groeten Bob ,Christine ,¨peter n.d. :wink:

Gebruikersavatar
shindai
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 jun 2017, 23:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Beneden leeuwen

Re: angstige momenten

Bericht door shindai » 03 sep 2017, 23:09

Regen is idd een nare vervelende factor bij onverwachtse momenten. Als alles technisch in order is zijn er nog 3 grote gevaren naar mijn mening in Bertwing zijn situatie. (door het onverwachtse element)
Toch kan de ware wing een heleboel hebben mer fora remmen en nat weer.....

Nog enkele belangrijke ken bij onverwachte rem situaties waardoor het onnodig vaak fout gaat zijn naar mijn mening:
1. te snel remdruk opbouwen waardoor de wing te weinig druk op het voorwiel kan opbouwen en eerder blokkeert dan nodig.
2. target fixing idd door de verkeerde kijk techniek door de onverwachtse situatie.
3. en wat door punt 2 er heel dicht tegen aanzit bij snelheid onbewust dus eigenlijk bewust verkeerd sturen (niet tegensturen met snelheden boven ongeveer 40 km per uur) lijkt dan ook net of de motor de verkeerde kant op wil komt ook vaak door de onverwachtse situatie.
willen we naar rechts dan moeten we naar links corrigeren willen we naar links moeten eq naar rechts corrigeren!!!!


wordt ook door de meeste motor rijders te weinig bewust geoefend. in geval van angst of dreigende botsing vergrote kans dat dit verkeerd gaat en motor verkeerde kant op gaat. het is niet alleen maar verkeerd kijken (wel super belangrijk) dus....... bewust zijn van de tegenstuur regel kan je engeltje toch iets minder belangrijk maken i onverwachtse moment :-) maar altijd fijn er een paar te hebben.

cheers.

Gebruikersavatar
Anjer
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2337
Lid geworden op: 15 mei 2008, 11:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: angstige momenten

Bericht door Anjer » 26 sep 2017, 12:42

Brrrrr, jij hebt idd mazzel gehad met zo'n leger beschermengeltjes die meereden! Ja, regen blijft een dingetje... ook al door het slechte zicht vaak. Na vorige jaar 3 1/2 uur slagregens vanuit Duitsland gereden te hebben (me puur focussen op de witte lijnen vlak voor mn motor ivm het slechte zicht) heb ik wel vertrouwen dat ik het kan, maar blijft een kwestie van afstand houden en een rustig tempo.
:D Het mooist aan de zon is de schijn :D

Mijn motorhistorie sinds augustus 2008
Goldwing GL1200 Aspencade Brons 07-08-2008 - 10-2008
Goldwing GL1500 SE Wit 27-09-2008 - 09-08-2019
Goldwing GL1800 Illusion red 10-08-2019 - heden

Plaats reactie