aanhangwagen bevestiging punten

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
shindai
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 jun 2017, 23:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Beneden leeuwen

aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door shindai » 24 jun 2017, 08:08

hi

Wat zijn de beste punten voor de spanbanden om de goldwing (2014) aan de aanhangwagen aan te spannen?
zijn dat de chrome beugels? maar aan de voorzijde zitten ze wel erg laag, is dat wel ok of zelfs beter?.
Bij de vorige motor deed ik de voorzijde met een stuur strap, maar is mij afgeraden voor de goldwing 1800.


graag advies

thnx

Boxmot
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 mei 2016, 14:17

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door Boxmot » 24 jun 2017, 09:06

Bericht verwijderd..
Laatst gewijzigd door Boxmot op 24 jun 2017, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door pieter » 24 jun 2017, 09:31

Boxmot schreef:met een 4 tal korte spanbanden en bevestigd deze aan de valbeugels om de motor verder vast te zetten, dit werkt echt geweldig, de motor stond als een blok op de aanhanger
Kleine correctie,

Antoon zet de Wing zeker niet vast aan de valbeugels Maarten maar aan de onderste kroonplaat ( voorvork ) en aan de handvatten van het zadel.

Ps. Later op de dag zal ik wat media toevoegen om dit te illustreren.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
shindai
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 jun 2017, 23:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Beneden leeuwen

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door shindai » 24 jun 2017, 09:49

hi

aan de 4 valbeugels en misschien als extra? of helemaal de valbeugels niet?
1) Aan de zwarte kroonplaat boven aan de voorvering naar links en rechts (maar zag dat je niet helemaal ontkomt dat je de chrome poten meeneemt, raakt . is dat een bezwaar? tevens lopen tussen de poten meerdere kabels.) dan vering ongeveer helft intrekken bij aanspannen? bij mijn wing zitten op de onderste plaat kapjes, zo te zien krijg ik daar zonder die krom te trekken geen strap omheen bevestigd. zal een foto plaatsen straks.

2) duo passagier handvaten links en rechts als extra. (sterk genoeg?)

3) optie is misschien de 2 zijkappen verwijderen en links en rechts aan het frame.

wordt wel een hele kerstboom 8 tot 10 straps. Maar wil echt op safe.!
zou mooi zijn als er wat fotos en of wat wel en niet te doen geplaatst wordt.'

wiel is al vaker uitgevonden.......echter schijnbaar zijn er meerdere wielen lol.


thnx guys


'
Laatst gewijzigd door shindai op 24 jun 2017, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
shindai
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 jun 2017, 23:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Beneden leeuwen

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door shindai » 24 jun 2017, 09:58

De onderste plaat van de voorvering net boven spatbord.
Afbeelding

De bovenste plaat in de kuip (linker zijde)

Afbeelding

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door RonalT » 24 jun 2017, 11:07

shindai schreef:Wat zijn de beste punten voor de spanbanden om de goldwing (2014) aan de aanhangwagen aan te spannen?
Zoals zo veel vragen is ook dit onder de "How-To DHZ artikelen" die bij" Technische onderwerpen per Goldwing type" te vinden zijn.
Voor de 1800 kijk je HIER.

Om het je helemaal gemakkelijk te maken kijk je naar het 4 artikel op deze pagina...... :wink:
shindai schreef:....
zou mooi zijn als er wat fotos en of wat wel en niet te doen geplaatst wordt.
Tja, wat kan ik zeggen.... die staan er dus al een jaar of 4 :shock:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Boxmot
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 mei 2016, 14:17

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door Boxmot » 24 jun 2017, 11:31

pieter schreef:
Boxmot schreef:met een 4 tal korte spanbanden en bevestigd deze aan de valbeugels om de motor verder vast te zetten, dit werkt echt geweldig, de motor stond als een blok op de aanhanger
Kleine correctie,

Antoon zet de Wing zeker niet vast aan de valbeugels Maarten maar aan de onderste kroonplaat ( voorvork ) en aan de handvatten van het zadel.

Ps. Later op de dag zal ik wat media toevoegen om dit te illustreren.

Groet Pieter.

Hallo Pieter, je hebt idd gelijk... Bedankt voor deze aanvulling.
Laatst gewijzigd door Boxmot op 30 jun 2017, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
shindai
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 jun 2017, 23:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Beneden leeuwen

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door shindai » 24 jun 2017, 13:03

hi
is helemaal duidelijk.
toen ik toch opt forum kwam deze instructie niet naar voren. maar hij is zeer duidelijk.

toch nog een laatste vraag:
ik heb fotos geplaatst en heb 2 platen laten zien tussen de vorken zitten een zit er net boven het spatbord (chroom) en een zie ik bovenin de kuip (zwart)
(op de instructie zie ik geen plaat boven spatbord zitten.?)
wat wordt met onderste kroonplaat bedoeld? ik zie op de instructie de spanband onder de in de kuip lopen.

moet ik de chrome plaat hebben of de zwarte plaat?

instructie is verder duidelijk voor mij.

thanks
jan

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door pieter » 24 jun 2017, 14:35

Het eerste wat je nodig hebt is een goede inrijklem om de motor aan de voorkant te stabiliseren
Afbeelding

Wanneer hij daar instaat kan je de wat kleinere spanbandjes aanbrengen om later de zwaardere aan te bevestigen, doe dit bij de voorkant aan de onderste kroonplaat, ( zie voorbeeld )

Afbeelding Afbeelding

Hieraan kan je de sjorbanden bevestigen en zo aanspannen dat ze vrij van metaal en kunststof blijven (bijvoorbeeld schuin naar voren)

De achterzijde is in principe hetzelfde verhaal, eerst een paar kleine bandjes aanbrengen (handvatten zadel) om later de sjorbanden te bevestigen, zo heb je de minste kans op beschadigingen (zie voorbeeld)

Afbeelding Afbeelding
en als laatste de foto zoals hij bij de professional op zijn aanhanger staat.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door RonalT » 24 jun 2017, 14:59

shindai schreef:....
ik heb fotos geplaatst en heb 2 platen laten zien tussen de vorken zitten een zit er net boven het spatbord (chroom) en een zie ik bovenin de kuip (zwart)
(op de instructie zie ik geen plaat boven spatbord zitten.?)
wat wordt met onderste kroonplaat bedoeld? ik zie op de instructie de spanband onder de in de kuip lopen.

moet ik de chrome plaat hebben of de zwarte plaat?
....
Dit zijn de twee kroonplaten van een 1800
Afbeelding

De twee kroonplaten kan je zien door van onder af langs de voorvork te kijken. Dan zit hij net in de kuip. Van bovenaf langs het stuur zie je de bovenste kroonplaat (wat minder goed, maar hij zit er wel).
De buis tussen de twee kroonplaten is het draaipunt van het stuur.

De verchroomde verbinding boven het spatbord is de verbindeing tussen de twee vorkpoten (de buitenste) en er kan ook een voorvorkstabilisator zitten.

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door Marco1 » 24 jun 2017, 18:43

Gebruik jij nou een plastic zak om de motor vast te zetten?
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
shindai
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 jun 2017, 23:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Beneden leeuwen

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door shindai » 24 jun 2017, 23:19

steeds meer info:
op de trailer is een wiel houder an voorzijde gemonteerd.
ik vergelijk even de info van Pieter met de instructie die hier op het forum gegeven wordt. daar staat bij niet bevestigen aan de handvaten........
toch geeft hij aan de handvaten te gebruiken...... Op de foto zie ik een spanlijn ook naar voren vanaf de handvaten dus is er geen afspanning nar achteren.?

ik heb nog even naar de achterste val beugel gekeken omdat dt in de instructie staat maar kan de los niet zo maar om de valbeugel en het frame trekken zoal op de foto.

misschien kan dit niet op model 2014.?

ik zit nu zelf te denken. (wel wat meer werk maar weet niet of de handvaten en achterrol beugel samen met frame kan.

1. 2 spanbanden om onderste kroonplaat in de kuip naar voren. (half inspannen van de vering)
2. voorwiel vast zetten met een korte strap aan voorzijde trailer.
3. kunststof zij kapjes verwijderen en om frame afspannen naar midden trailer.
4. proberen oplossing te vinden met achterste rol beugels en frame zoals hier in form beschreven en naar achteren afspannen.

ben nu toch wel erg benieuwd naar de sterkte van de handvaten? (ditwordt nadrukkelijk afgeraden in de insctructies)
en hoe kan ik strappen om achterste rolbeiugel en frame tegelijk? ook kunstof kapje verwijderen? of is dat dezelfde kap als om bij het frame te komen dan is dat simpel...

sandor
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 okt 2006, 19:23
Locatie: Kortrijk (B)

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door sandor » 25 jun 2017, 09:03

NIET aan het stuur , dit is veel te breed (armen zijn te lang ) de krachten die erop komen of beter gezegd zouden kunnen komen kunnen mogelijk je stuur gewoon breken .
Met een sportmotor kan dit wel omdat het hier gaat om een klein smal stuur en dat heeft dan geen belang.
gr

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door pieter » 25 jun 2017, 10:49

Marco1 schreef:
Gebruik jij nou een plastic zak om de motor vast te zetten?
Voor reacties zonder inhoud zit je op het verkeerde topic Marco daarvoor moet je volgens mij hier zijn hier zijn http://goldwingforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=587

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Gebruikersavatar
pieter
Berichten: 2638
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:04
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Rucphen

Re: aanhangwagen bevestiging punten

Bericht door pieter » 25 jun 2017, 11:18

@ shindai,

Zoals eerder aangegeven staat mijn motor op de aanhangwagen van een professional ( wingservice in dit geval ) die de motoren sinds jaar en dag op deze manier vervoerd, ( zonder gedonder ) dus mag je gevoeglijk aannemen dat er met dit systeem niets mis is.

Om toch nog even terug te komen op de handvatten, ik heb het hier duidelijk over de dingen die aan het zadel zitten en die bandjes hoef je niet strak aan te trekken want die dienen er uiteindelijk gewoon voor dat de motor aan de achterzijde ( eventueel ) niet kan gaan schuiven.

Maar goed er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden, eind december heb ik mijn huidige wing zelf opgehaald op een autoambulance, hierop stond de "fiets" helemaal aan de zijkant dus moesten de banden op 'n andere manier aangebracht worden omdat er verder weinig keuze was ivm het aanhaken van de sjorbanden.

Afbeelding

Zoals je op de foto kan zien staat de wing ook hier in een inrijklem en hebben wij de motor gefixeerd aan de valbeugels, en ook in dit geval stond hij ( na 250 km ) als een huis.

Groet Pieter.
A Man's got to know his limitations

Plaats reactie