rem techniek

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Plaats reactie
karpermat

rem techniek

Bericht door karpermat » 23 apr 2017, 19:02

hallo heren.
bij de aankoop van mijn gw. zei de verkoper /monteur dat ik niet de voorrem als hoofdrem moet gebruikeen.maarde achterrem en de voorrem als een bij hulpje.
nu hoor ik.. dat ik het jaren verkeerd heb gedaan .
wat is nu raadzaam.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: rem techniek

Bericht door RonalT » 23 apr 2017, 19:42

De vraag is wat je om welke reden verkeerd hebt gedaan.
Je moet heel simpel kijken hoe het remsysteem in elkaar zit.

De meeste motoren hebben/hadden twee schijven voor en een schijf achter (vroeger een trommelrem achter).
Met de remhendel bedien je de twee schijven voor. De motor duikt voorover tijdens het remmen, dus maximale remdruk. Door de beide schijven ook maximale remkracht.
Met de voetrem bedien je een schijf achter, de motor duikt bijna niet voorover. Dit helpt natuurlijk niet zo veel als je stevig wilt remmen...

Diverse typen Gold Wings hebben een remsysteem waarbij je twee remmen met de voetrem bedient. Een schijf voor en een achter. De andere schijf voor bedien je met de hand.
De motor duikt wel iets naar voor, dus op het voorwiel wordt de druk wat groter en zowel voor als achterwiel worden geremd. Met de hand bedien je de andere schijf voor. Als je daarmee rem zal je duidelijk merken dat er niet zo geweldig wordt afgestopt.

Als jij nooit gemerkt heb dat je met de rem-bediening met de hand niet zo geweldig kon remmen zal je voor de beide schijven hebben bediend.
Met je huidige motor moet je maar eens gaan rijden en bij 50 km per uur de voor-rem in knijpen. Kijken hoe snel je stilstaat.
Daarna optrekken tot 50 en weer remmen, maar nu met de voetrem. Kijken welke het beste remt.

Ik ben benieuwd. :wink:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Karin

Re: rem techniek

Bericht door Karin » 23 apr 2017, 20:55

karpermat schreef:hallo heren.
Ook dames rijden motor.

Ik remde ook altijd alléén met de voorrem op andere motoren, want zo had ik dat geleerd op rijles.
De achterrem had je eigenlijk nooit nodig, behalve in noodgevallen.
Maar met het remsysteem van de Goldwing werkt het niet lekker, en moet je juist de achterrem gebruiken.
Het scheelt me wel remblokken sinds ik de achterrem gebruik. :D

karpermat

Re: rem techniek

Bericht door karpermat » 23 apr 2017, 22:04

hallo had het verschil al wel gemerkt dat de voorrem niet die kracht had als de voetrem
en gebruikte de voorrem alleen bij het stoplicht of andere lagere snelheden
alleen bij n noodstop gebruik ik beiden
dan klopt het wel dat het remsysteem gewoon voor de gw gewoon anders is en ga niks anders doen als normaal .
thx voor uitleg

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: rem techniek

Bericht door RonalT » 23 apr 2017, 22:10

Het is niet alleen bij een GoldWng zo, mijn vrouw heeft een Deauville 700 gehad en een Pan European 1300 en die hadden ook een minder of meer ingewikkelde vorm van integraal-remsysteem. De Pan had zelfs iets heel ingewikkelds waardoor je altijd op beide wielen remt.
In de jaren 80-90 kon je er van uit gaan dat de motor 2 schijven voor had met de hand geremd en een schijf (of trommel) die met de voet geremd werd.

Nu moet je even kijken en voelen hoe het remsysteem werkt.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Jantje
Berichten: 82
Lid geworden op: 06 feb 2016, 13:38
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Melderslo
Contacteer:

Re: rem techniek

Bericht door Jantje » 30 apr 2017, 10:11

Als je bij de Goldwing de voetrem bedient dan worden er twee schijven geactiveert. Namelijk links achter EN rechts voor. Met de handrem word alleen de Linker voor-schijf bekrachtigd.
Als hoofdrem bedien je de voetrem, omdat je dan twee schijven bekrachtigd, en de motor niet gaat duiken. Deze zijn ook links-achter en rechts-voor gepakt, zodat de motor niet scheef trekt. De handrem pak ik erbij als ik meer remkracht nodig heb, of met stilstaan bij een verkeerslicht en dergelijke.
Laatst gewijzigd door Jantje op 01 mei 2017, 06:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Karin

Re: rem techniek

Bericht door Karin » 30 apr 2017, 15:13

Jantje schreef:Hoi.
Helaas heren en dame.
Hier zitten jullie er toch even naast!
Bij de Goldwing is het wel degelijk anders dan bij een andere motor, wat betreft de remmerij.
Dat zeggen we toch?

Misschien beetje beter lezen? :D :D

peter

Re: rem techniek

Bericht door peter » 30 apr 2017, 22:31

Om nog wat verwarring te stichten heb ik het schema van een gl1800 hieronder geplaatst. Je ziet dat je verschillende remzuigers bedient per remklauw.

Afbeelding

wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Re: rem techniek

Bericht door wijnz » 06 mei 2017, 23:46

Met mijn gl 1500 gebruik ik ook voornamelijk de remhandle en niet het voetpedaal, in mijn optiek is dat ook de meest natuurlijke manier van remmen, ik weet echter dat het rempedaal 1 schijf voor en 1 schijf achter bedient. Ik vind echter dat je behoorlijk moet stampen op het pedaal om remvertraging te krijgen. Normaal is alleen de voorrem voldoende. Ik ga het echter nog een keer ombouwen zodanig dat beide schijven door de remhandle bedient worden en het rempedaal alleen de achterrem pakt. Er is echter nog geen situatie geweest waarin ik remkracht tekort kwam dus het blijft nog even zo.

Plaats reactie