tomtom stoort cruisecontrol

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

tomtom stoort cruisecontrol

Bericht door wijnz » 12 mar 2017, 00:37

Ik heb hier een probleem waar ik waarschijnlijk de oplossing van weet. Voor mijn tomtom aansluiting heb ik stroom gepakt vanonder het linker vakje wat is afgesloten met een stukje nepleer en drukknopen. Er zit daar een loos stekkertje waar 12 volt op staat. Ik heb hier twee draden ingeprikt voor de voeding van mijn tomtom en nu werkt de cruisecontrol niet meer, Ik denk dat dit met elkaar te maken heeft? Iemand? :shock:

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 727
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: tomtom stoort cruisecontrol

Bericht door bowser » 12 mar 2017, 09:16

kijk eens of dit stekkertje afgezekerd is denk of van je licht of van je acc
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je cruise ermee in verbinding staat meestal een schakelaartje wat blijft hangen
anders stekker weer ff los en kijk of je cruise het dan weer doet 8)
groeten uit de Zeg

Gebruikersavatar
GlimWas
Berichten: 538
Lid geworden op: 19 apr 2013, 09:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Op de NT1100DCT

Re: tomtom stoort cruisecontrol

Bericht door GlimWas » 12 mar 2017, 20:04

Als dat een groene stekker is . is het die van de 27Mhz en lijkt het me sterk dat dat invloed op je cruisecontrol heeft. Maarja, ik ben wel vaker verrast door de Goldwing...................
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebar with the seat

wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Re: tomtom stoort cruisecontrol

Bericht door wijnz » 16 mar 2017, 15:37

Ik heb de veandering ongedaan gemaakt maar hiermee was het probleem nog hetzelfde. mogelijk is er ergens een schakelaartje wat niet werkt, ik heb begrepen dat dat er schakelaars zijn voor voor en achterrem koppeling en gas handle en dat deze in rust gesloten zijn dus stroom doorlaten als je er 1 bedient wordt de kring onderbroken en de cruise control uitgeschakeld klopt dat?

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: tomtom stoort cruisecontrol

Bericht door Pep » 16 mar 2017, 19:08

beste Wijnz,
De schakeling voor de cruise control is bij de GL1500 van 88 - 94 iets anders dan van 95-00 maar in de meeste gevallen met problemen zijn de rem en koppeling schakelaars het probleem. Met de koppeling kan je problemen krijgen als je geen originele koppelings handle meer hebt maar dat deze is vervangen voor een chrome. Deze drukken dan het schakelaartje net niet ver genoeg in als je de koppeling niet inknijpt. Ook kunnen de schakelaars intern slecht contact maken door vervuiling in de schakelaartjes zelf. Bij de oudere GL zit er ook nog zekeringen (5A) voor de cruise links of rechts naast de accu (verstopt in een hoesje tegen vuil).
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 727
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: tomtom stoort cruisecontrol

Bericht door bowser » 16 mar 2017, 21:25

Om het snel te controleren bij je hendels als je ze langzaam inknijpt hoor je 2 klikjes zo niet zit er waarschijnlijk een schakelaartje vast
groeten uit de Zeg

wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Re: tomtom stoort cruisecontrol

Bericht door wijnz » 16 mar 2017, 21:37

Pep schreef:beste Wijnz,
De schakeling voor de cruise control is bij de GL1500 van 88 - 94 iets anders dan van 95-00 maar in de meeste gevallen met problemen zijn de rem en koppeling schakelaars het probleem. Met de koppeling kan je problemen krijgen als je geen originele koppelings handle meer hebt maar dat deze is vervangen voor een chrome. Deze drukken dan het schakelaartje net niet ver genoeg in als je de koppeling niet inknijpt. Ook kunnen de schakelaars intern slecht contact maken door vervuiling in de schakelaartjes zelf. Bij de oudere GL zit er ook nog zekeringen (5A) voor de cruise links of rechts naast de accu (verstopt in een hoesje tegen vuil).
De remschakelaar geeft als ik die inknijp een klikkend geluid en ook een klikkend geluid onder de buddyseat. Ik heb de draadjes van de koppelingsschakelaar losgetrokken en de weerstand gemeten tussen de contacten de schakelaar doet niets dus ik vermoed dat hier het probleem zit.

wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Re: tomtom stoort cruisecontrol

Bericht door wijnz » 16 mar 2017, 21:46

bowser schreef:Om het snel te controleren bij je hendels als je ze langzaam inknijpt hoor je 2 klikjes zo niet zit er waarschijnlijk een schakelaartje vast
Inderdaad, ik heb het net getest de koppeling geeft maar 1 klikje. Ga dat morgen meteen uitelkaar halen. bedankt!

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: tomtom stoort cruisecontrol

Bericht door RonalT » 16 mar 2017, 22:41

Ik heb bij mijn motor afgelopen jaar de bronzen/messing busjes die in de handel zitten vervangen. Door het vele bedienen van de rem- en koppelingshandel was een van de busjes ovaal uitgesleten en werkte de schakelaar ook niet meer.
Met het blote oog was te zien dat het gat door de bus niet meer rond was.....

Nieuw busje laten draaien, oude uit de handel geperst en nieuwe er in geperst. Werkt weer perfect.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: tomtom stoort cruisecontrol

Bericht door peter » 17 mar 2017, 08:55

Ik heb vorig jaar ook bij mij het busje vervangen. De koppelingsstift druk je verder in waardoor de koppeling beter vrij komt en de cruise controll werkte weer.

De busjes kan je bij elke goldwingboer bestellen en kosten weinig. Bij de how to afdeling voor de 1500 vindt je hoe je hem moet vervangen.

wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Re: tomtom stoort cruisecontrol

Bericht door wijnz » 17 mar 2017, 13:40

Het is opgelost; de voorremschakelaar was vervuild, na schoonmaken werkt alles weer, iedereen bedankt voor de tips :D

Plaats reactie