Gesloten voor motorfietsen

Plaats hier algemene onderwerpen die betrekking hebben op de Goldwing
Gebruikersavatar
nazijspanweersolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
Type Goldwing: GL1500

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door nazijspanweersolo » 02 mar 2017, 13:27

Dat is ook wel een beetje zo als ik er in zit; ik kan s'-morgens als ga werken fijn de Lekdijk uitrijden tot Nieuwegein, Niks mooiers dan dit tussen 07.00 en 08.00 uur op de Goldwing te doen!
In de avond in omgekeerde richting hetzelfde. Mijn ervaring in het weekend is trouwens ook zo , dan kun je er beter niet zijn.

mvrg

Erik
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door rudolphwolven » 06 mar 2017, 14:11

Afbeelding

maandag 6 maart 2017, 06:23 uur | update: 11:24 uur

LOPIK - Motorrijders hebben zich afgelopen weekend nog niet gehouden aan het verbod op de Lekdijk tussen Lopik en Schoonhoven. Dat zeggen omwonenden.

Motorrijders moesten voor het eerst op zaterdag en zondag omrijden via de Zijdeweg en de N210.

Het verbod is volgens bewoners hard nodig. De motorrijders veroorzaken volgens hen voor overlast en gevaarlijke situaties.

Het motorverbod is een proef en geldt tot en met oktober. Pas eind deze maand wordt een bord neergezet om motorrijders te wijzen op de maatregel.

Reacties van lezers
Het probleem ligt niet bij de motoren, maar bij het smalle wegdek, er rijden auto's, bussen en vrachtwagens over een wegdek ter breedte van een karrespoor. Fietsers en motoren worden regelmatig van de weg gedrukt door deze weggebruikers. Logischer is deze weg te sluiten voor alle grote weggebruikers, zoals auto's, bussen en vrachtwagens. Motoren en fietsers maken weliswaar herrie, maar dat stoort alleen maar de mensen die uit de randstad hier zijn komen wonen voor de 'rust'. Deze rust is overigens ver te zoeken in een agrarisch gebied als dit met al die grote trekkers enzo, die maken nog veel meer herrie.
A. Seelt uit Lexmond | 06-03-2017 11:07 uur
Hoe kan je een verbod willen handhaven als de bebording nog niet op orde is. Dit is zeuren om niets. Bovendien zijn niet de motorrijders het probleem, maar de fietsers die breeduit over de weg flaneren.
Tiswa uit Utrecht | 06-03-2017 10:12 uur
Hoevaak zal er een verbod komen en weggaan zonder en met handhaving blijven de motoren door rijden op de lekdijk
guusje uit IJsselstein | 06-03-2017 09:37 uur
Onzinnige regels worden ook genegeerd. De meeste motorrijders houden heel beschaafd. In tegenstelling tot veel aanwonende die breeduit over de dijk scheuren.
Thomas uit Utrecht | 06-03-2017 08:47 uur
Hele dijk verbieden, zoals tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede.
P uit Zeist | 06-03-2017 08:44 uur
"Pas eind deze maand wordt een bord neergezet om motorrijders te wijzen op de maatregel." Hoe zouden de motorrijders dan nu moeten weten dat ze daar niet mogen rijden? Of heeft de gemeente iedere motorrijbewijsbezitter een brief gestuurd? De bewoners zullen nog even geduld moeten hebben.
A.K. uit 't Veen | 06-03-2017 08:33 uur

Of je pakt anders gewoon de aso-rijders aan in plaats van álle motorrijders te benadelen. Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Ferdinand Hogervorst uit Zeist | 06-03-2017 07:37 uur
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door Cas » 06 mar 2017, 14:50

En zo geeft iedereen iemand anders de schuld en zal er nooit een oplossing komen en die zal er volgens mij ook nooit komen.

- Het aantal motorrijders zal de komende jaren toenemen.

- Het aantal auto's zal de komende jaren toenemen.

- Het aantal wielrenners zal de komende jaren toenemen.

- Het aantal elektrische fietsen zal de komende jaren toenemen en die kunnen steeds grotere afstanden afleggen en zijn door hun hogere snelheid ook erg hinderlijk voor andere fietsers.

- Het aantal scootmobielen zal de komende jaren toenemen en die maken ook graag een tocht over een dijk.

- Het aantal joggers zal de komende jaren toenemen.

En als ik zo weer eens naar de foto kijk met de groene weiden, koetjes en mooie landschappen, ik ga wel een tochtje Lekdijk doen op een doordeweekse dag met de Wing in de modus Onhoorbaar Doortuffen.
Of heeft de aanduiding OD op het dashbord een andere betekenis?
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Online
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door RonalT » 06 mar 2017, 16:48

Ow, is dat de betekenis van OD :-)
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
nazijspanweersolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
Type Goldwing: GL1500

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door nazijspanweersolo » 07 mar 2017, 09:10

Als er geen bord staat, kun je niet weten waar je je aan moet houden en hoef je je er daarom ook niet aan te houden.

Artikel 62 Reglement verkeersregels en verkeerstekens:
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

De uitleg van dit artikel in diverse uitspraken is dat je als weggebruiker altijd moet doen wat op een bord staat, ook als er geen besluit achter ligt op grond waarvan dat bord zou moeten worden geplaatst. De ander kant van die redenering is dat, als er geen bord staat, je ook niet hoeft te houden aan een verbod dat in een verkeersbesluit is vastgelegd.

Overigens vermoed ik dat het gewoon om een domme journalist gaat die dit artikel heeft opgesteld:
Als verkeersbesluiten worden genomen, mag pas 6 weken later het bord worden geplaatst wat er bij hoort. Na die zes weken gaat dan ook pas de werking van het besluit in
Ik heb in eerder berichten van Rudolph gelezen dat per 1 april het verbod in gaat, Waarschijnlijk is dit besluit al eerder genomen en zal op 1 april het bord worden geplaatst zodat dan het verbod in gaat.

Overigens heb ik afgelopen zaterdag zelf ook nog met veel plezier op die dijk gereden.

mvrg

Erik
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door rudolphwolven » 10 mar 2017, 01:41

Allemachtig nog aan toe........
Vlgs de dijkbewoners ........(DE "ECHTE", DIE ER AL TIENTALLEN JAREN WONEN en NIET de nieuwe bewoners uit de stad ) is het helemaal niet erg, overdreven bijna........het gaat maar om een paar zondagen in het voorjaar ........

Zie de Video van de boer in blauwe overall die er NIET ECHT LAST van heeft..........je begint je bijna op te winden.......

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1581034 ... kdijk.html" onclick="window.open(this.href);return false;"
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door GL-1800 » 12 mar 2017, 09:03

Stads kakgedoe.

Te hoge hypotheek en zich dan richten op de hobbymensen, ik walg van zulk volluk.

Gewoon n keer verzamelen met 100en motoren en voor t bord gaan staan zo van....oh?? Mogen wij hier niet verder?? :D :D Leuk opstoppinkje maken...........BAH volk!!
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

GL-1800
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Waar de Wing ons brengt..

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door GL-1800 » 12 mar 2017, 11:59

Tsjah...ieder maakt zelf uit waarover........zeg ik maar. :D
Vanmiddag maar n Shoarmaatje eten denk ik....zolang t nog kan.... :wink:
Iedereen weet alles maar... :? Niemand weet iets... :lol:
Groetjes Rob.

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door rudolphwolven » 15 apr 2017, 02:41

***
Afbeelding
Motorrijders blijven in de weekends tot nog toe gewoon over de Lekdijk West tussen de Zijdeweg in Lopik en Schoonhoven rijden, hoewel dit nu is verboden.----
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
nazijspanweersolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
Type Goldwing: GL1500

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door nazijspanweersolo » 05 mei 2017, 11:00

Het bord staat er nu wel...

Erik
Afbeelding
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)

wijnz
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 jun 2016, 13:25

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door wijnz » 06 mei 2017, 10:16

Tja, ik rij al bijna 40 jaar motor en heb mijn eerste meters op de dijken in de betuwe gemaakt; smal hobbelig slecht asfalt en motorfietsen met een slechtere wegliging dan wat nu gebruikelijk is. je kon er onbekommerd hard rijden en dat deden we dan ook. Deze tijden zijn echter voorgoed verleden tijd. we kunnen het de omwonenden en de andere weggebruikers niet meer aandoen om daar sneller dan 60 70 te rijden. Ik ben onlangs nog een rondje amsterdamse waterlinie gaan rijden, prachtig gebied maar ook van die smalle weggetjes met veel bochten die door van die verstilde dorpjes voeren. Volgens mij is deze route ook ongeschikt voor de snellere motorrijder. Ik hou ook van doorrijden en met de motor plat door de bochten, maar op deze route ga je je vanzelf aanpassen omdat het onmogelijk is om hard te rijden. In geval waterlinieroute zou ik daar niet meer met de goldwing gaan rijden maar eerder een gewone fiets pakken. Ik ben echter tegenstander van verboden er moet gewoon gehandhaafd worden en die jongens met hun snelle motoren moeten alleen hard rijden waar dat veilig kan.

Gebruikersavatar
nazijspanweersolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
Type Goldwing: GL1500

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door nazijspanweersolo » 10 aug 2017, 11:23

We blijven lekker bezig:

Er is vorige maand op de N210 (provinciale weg Rotterdam richting Utrecht door de Krimpenerwaard en Lopikerwaard) een nieuw bord opgehangen met daarop de bekende afbeelding "Gesloten voor motorfietsen" daaronder staat dan " Lekdijk richting Lopik". Blijkbaar is het de bedoeling van de gemeente om te ontmoedigen dat motorrijders de dijk opgaan en er na 100 meter achter komen dat ze niet verder mogen. Het bord waarop staat dat de dijk op zaterdag en zondag gesloten is voor motorrijders staat namelijk niet aan het begin van de dijk, maar een stukje verder.

De gemeente heeft er bij het bord op de provinciale weg echter niet bijgezet dat dit verbod alleen op zaterdag en zondag geldt. Dus, voor iedereen die van maandag tot vrijdag door Schoonhoven rijdt: gewoon de dijk opgaan als je dat leuk vindt ( ik doe het iedere werkdag) en je niet laten afschrikken door dit bord.

Ik heb op 17 juli onderstaande tekst aan de gemeente gemaild, tot nu toe nog geen reactie. Binnenkort stuur ik een wat scherper bericht. Als er een reactie komt zal ik die hier ook laten zien.

mvrg

Erik



Aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard,

Geacht college,

Onlangs is op de rondweg N 210 ter hoogte van Schoonhoven, in de richting van Lopik, een bord geplaatst "gesloten voor motorfietsen". Daarbij staat een onderbord met de volgende tekst: "geldt voor de Lekdijk richting Lopik".

Dit is m.i. onjuist. Op de Lekdijk staat inderdaad een bord "gesloten voor motorfietsen", maar dan wel met een onderbord waarop staat aangegeven dat dit alleen op zaterdag en zondag geldt. Het bord dat nu op de N 210 is geplaatst maakt dit onderscheid niet en wekt daarom, ten onrechte, de inruk dat dit verbod ook van maandag tot en met vrijdag geldt. Hierdoor is onder meer de situatie ontstaan dat motorrijders die op de N 210 vanaf Schoonhoven richting Lopik staan dit bord wel zien, maar motorrijders die vanaf de pont de N 210 op rijden dit bord niet zien en er om die reden een ongelijke situatie is ontstaan. Voor zover er al een verkeersbesluit aan de plaatsing van dit bord ten grondslag ligt, neem ik aan dat dit onjuist is, dan wel onjuist is uitgevoerd.

Vriendelijk verzoek ik u dit bord aan de N 210 te verwijderen, dan wel een juist onderbord aan te brengen waarin de afsluiting wordt beperkt tot het weekend.

Overigens ben ik ook tegen op de afsluiting op vrijdag en zondag. Voor zover dit binnen de bevoegdheid van de gemeente Krimpenerwaard ligt, verzoek ik u om dit te heroverwegen.

Met vriendelijke groet,

Erik
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)

Gebruikersavatar
nazijspanweersolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
Type Goldwing: GL1500

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door nazijspanweersolo » 10 aug 2017, 14:50

Het lijkt er op dat ze bij de gemeente Krimpenerwaard ook het Goldwingforum lezen, want nadat ik om 11.23 uur het voorgaande bericht heb geplaatst kreeg ik om 14.35 uur onderstaand antwoord (terwijl ik de vraag al op 17 juli had gesteld). Het is in ieder geval wel toevallig.

Het antwoord is overigens op het eerste gezicht op zijn minst niet erg overtuigend, zoals het zo mooi heet: ik ga mij bezinnen op een reactie.

wordt vervolgd, met vriendelijke groet

Erik
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beste heer,

Op 17 juli heeft u ons een bericht gestuurd over de verkeersborden langs de N210 die melding maken van het inrijdverbod voor motoren op de Lekdijk. U stelt dat deze onjuist of op zijn minst onvolledig zijn. Beide is niet het geval.

Een verkeersteken op een bord + onderbord is alleen van kracht voor het wegvak waarlangs het geplaatst is! Voor de locaties langs de N210/N216 is het verbodsbord vanzelfsprekend niet van toepassing. De borden zijn zogenaamde vooraankondigingsborden. Het is aan de weggebruiker zelf om te vernemen of het inrijdverbod al dan niet een beperking kent, dan wel te besluiten een andere weg te pakken.

Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,
Gemeente Krimpenerwaard
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)

Gebruikersavatar
nazijspanweersolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 jul 2015, 10:16
Type Goldwing: GL1500

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door nazijspanweersolo » 10 aug 2017, 16:30

Inmiddels heb ik al een antwoord verstuurd. Om er zeker van te zijn dat ik tijdig een reactie krijg heb ik dat gedaan in de vorm van een handhavingsverzoek. Ik houd jullie op de hoogte van het vervolg.

Erik
___________________________________________________________________________________________________________________
Geachte college,

Op 17 juli heb ik u een vraag gestuurd en vandaag heb ik daar het volgende antwoord op gekregen:

Op 17 juli heeft u ons een bericht gestuurd over de verkeersborden langs de N210 die melding maken van het inrijdverbod voor motoren op de Lekdijk. U stelt dat deze onjuist of op zijn minst onvolledig zijn. Beide is niet het geval.

Een verkeersteken op een bord + onderbord is alleen van kracht voor het wegvak waarlangs het geplaatst is! Voor de locaties langs de N210/N216 is het verbodsbord vanzelfsprekend niet van toepassing. De borden zijn zogenaamde vooraankondigingsborden. Het is aan de weggebruiker zelf om te vernemen of het inrijdverbod al dan niet een beperking kent, dan wel te besluiten een andere weg te pakken.


Dit antwoord is voor mij onbevredigend. Als ik het goed begrijp zegt u hiermee dat motorrijders die op maandag tot en met vrijdag een C12 bord zien (verboden voor motorfietsen) met het onderbord "Lekdijk richting Lopik", toch de Lekdijk richting Lopik moeten op rijden om dan uiteindelijk zelf te zien dat dit verbod alleen geldt op zaterdag en zondag. Ik hoop nogmaals dat u de tegenstrijdigheid tussen het door u als "vooraankondigingsbord" aangeduide bord op de provinciale weg en het bord op de dijk in ziet en zelf tot de conclusie komt dat dit onjuist is, waardoor uw redenering geen stand kan houden.

Naast deze inhoudelijk argumenten kan ook uw juridische onderbouwing geen stand houden:

Juridisch kader:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
In artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer worden de borden in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage 1, behorende bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 genoemd.
In artikel 8, tweede lid, van het Babw is opgenomen dat bij de borden die een gebod of verbod inhouden een onderbord kan worden geplaatst dat een beperking van de werkingssfeer van dat bord in houdt.
Tenslotte is in artikel 14 van het Babw vemeld dat als een onderbord uit artikel 8, tweede lid, wordt geplaatst, dit in het verkeersbesluit moet worden vermeld.

Onderbouwing van het verzoek:

Uw redenering dat een verkeersbord + onderbord alleen van kracht is voor het wegvlak waar het langs is geplaatst wordt niet ondersteund door de Wegenverkeerswet of de daaruit voortvloeiende regelgeving. Het geplaatste bord is in bijlage 1 bij Rvv als C12 opgenomen. Door de plaatsing van dit bord is een verbod ontstaan om van een weg gebruik te maken met een motorfiets en door het onderbord wordt de werkingssfeer beperkt tot de Lekdijk richting Lopik.

Uit uw antwoord leid ik af dat er geen verkeersbesluit is genomen voor de plaatsing van dit bord. Dat betekent dat dit bord in strijd met artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet is geplaatst en ik verzoek uw college hierbij handhavend op te treden tegen deze overtreding van een wettelijk voorschrift.

Uw opmerking dat het gaat om een zogenoemd "vooraankondigingsbord" zou gaan maakt niet dat er hier geen sprake is van een overtreding. Voor zover het al mogelijk zou zijn om een bord, vermeld in hoofdstuk c van bijlage 1 bij het Rvv als vooraankondigingsbord zonder verkeersbesluit te plaatsen (hetgeen niet het geval is), dan zou het in ieder geval overeen moeten komen met het verbod dat het aankondigt. Het verbod op de Lekdijk geldt echter alleen op zaterdag en zondag en het op de provinciale weg in Schoonhoven geplaatste bord geldt voor de gehele week. Dat betekent dat het een uitbreiding/wijziging is ten opzichte van het verkeersbesluit dat waarschijnlijk aan het verbod op de Lekdijk ten grondslag ligt en om die reden kan het bord op de provinciale weg in Schoonhoven dus nooit een vooraankondiging zijn van het verbod op de Lekdijk.

Ik vertrouw erop dat u tijdig met een besluit zult reageren op mijn handhavingsverzoek.

Met vriendelijke groet,
'81 1100 met EZS zijspan
'86 1200
'89 1500 ('92 blok)

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: Gesloten voor motorfietsen

Bericht door rudolphwolven » 11 aug 2017, 04:12

Hoi Erik / nazijspanweersolo,

Hartstikke goed van jou.......geweldig dat je daaraan iets probeert te doen.........dat je dit niet klakkeloos accepteert !!!
Het is van de gekke dat daar tussen Lopik en Schoonhoven op za- en zondag niet op de dijk mag worden gereden, alleen maar voor dat handjevol "Stadsgozers" die een boerderijtje aan de voet van de dijk hebben gekocht.
De boeren die er van vader op zoon wonen hebben geen last van de motoren (zie boer in video)........het zijn die "grachtengordel academici" uit de stad die moeilijk doen.......
De enige geluidshinder die plaatsvindt is in de zomer op een paar za- en zondagen..........ergo zou het huidige verbod beperkt moeten worden tot de zomermaanden en de dijk in de wintermaanden weer vrijgegeven moeten worden

Met vriendelijke groet,
Ruud Wolven uit Lopik

PS: Jouw verweer bij de Gemeente Krimpenerwaard is juridisch uitstekend onderbouwd.........zéér scherp t.a.v de 2 verschillende handhavingen..1)--beperking tot za- en zondag op de Lekdijk en 2)--een algehele beperking m.b.t. de Lekdijk, middels een "vooraankondiging" geplaatst op de N210.........bovendien confronteert de G.K. de motorrijder op de N210 op dit moment met een onjuist / verwarrend verbodsbord hetgeen strafbaar is vlgs. de WVW.........het "zelf vernemen of het inrijdverbod al dan niet een beperking kent dan wel te besluiten een andere weg te pakken ???" is ontsproten aan het brein van de gemeentesecretaris die m.b.t. de WVW onvoldoende kennis heeft.
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie